iDAN

09 Ogos 2009

Berikan aku Laluan 8 (Singgahsana)

"Ayah Anif teringin nak makan mee suplah ayah..!" Anif masih tak berapa sihat, batuk-batuk & masih makan ubat antibiotik. Dia megidamlah kot!.

"Moh! ayah pun lapar ni teringin nak makan mee kari mangkuk tanah liat ...(claypot)" Aku terbayang di hadapan Sekolah Agama Sungai Kantan ada jual juadah yang kami idamkan.

Aku menghidupkan kereta perangku. Hampir seminggu aku tidak panaskan enjinnya lantaran Mila dikuarantin Selesema B@bi; aku guna kereta Avanzanya sahaja setiap kali berurusan. Sekali pulas suis kereta perangku terus mengaum enjinnya. Memang hebat Solihin anakda Haji Mela baiki kereta perangku. Jika dahulu, tak payah seminggu sehari dua sudah penyap. Kena guna "kabel pelompat" (cakap Melayu apa iyer jumper... emmm! dalam google ada 538 guna ayat itu) yang memang tersedia di kedua-dua kenderaanku. Bateri kering pun aku telah sediakan sebagai persediaan jika kereta perangku meragam lagi.

(Kena hantar Azim ke Sek Agama kejap... nanti sy sambung lagi ceritera ini)


Gambar ke langit dari Blog Awan...sila klik Blog Awan banyak gambar yang menarik dari sentuhan seninya

"Dah tiga hari dah gerai ni tutup kenapa pulak?" Aku perasan hari Sabtu aku & Azim teringin nak makan di sana terpaksa makan bubur kacang di sebelahnya. Tutup. Ahad biasanya memang tak buka.

"Makan nasi sahajalah ayah!" Anif mengalah, aku masih mahu menunaikan pintaan orang mengidam.

Aku masih ingat ketika sebaya Anif, kalau aku demam masa di kampung pasti teringat Mee Goreng Mamak. Bila lepas ke klinik di Batu Gajah pasti arwah Apak akan bawa aku makan di mana-mana kedai mamak. Mee Goreng kemudian minum air Ais Krim Soda. Arwah Mak pun berpesan jika badan panas minum air itu akan cepat hilang panas badan. Di rumah pula selalunya kalau demam mesti Arwah Mak buatkan Air selasih siap taruh kembang semangkuk.

Aku patah kembali ke Jenaris menuju ke Taman Sungai Kantan Permai, kot ibu dari Endon dah buka gerai Baksonya. Masih tutup. Maka singgah di Restoran Selera SKP. Cuma ada Mee Rebus. "Sabtu Ahad sahaja yang ada Mee atau Meehun Sop" Kata anak dara yang berniaga di Restoran itu. Kasihan Anif. Dia makan nasi & ada sup sayur yang memang telah dimasak untuk juadah tengah hari. Jam baru 11: 00 pagi. Kira sarapanlah.

Anif makan nasi berlauk sambal kerang & Sup Sayur dia ambil dalam 7 biji bebola ikan sepotong tauhu. Aku pula makan mee campur meehon & telur goreng. Minum pula sirap limau & teh O limau panas. Berapa agaknya harga makanan kami ini iyer!.

"Kalau Anif perasan orang cina yang biasa pepagi makan mee atau meehon sup... apa kata sesekali kita makan di restoran mereka?.."

"Hi! tak sanggup Anif!"

"Ngapa pula?... kita buat tak tahu saja... janji tertunai apa yang Anif idamkan!"

"Tak halallah ayah!" Memang pun sejak kecil kita sudah dilatih kenal makanan halal & haram. Bila isu bebola ikan yang katanya ada campuran babi timbul di media; seMalaya kita kecoh. Di Kajang ada kedai Mee Hailam cina yang katanya masih disahkan halal oleh majlis agama. Rasanya di Batu Gajah pekan@bandar terdekat dengan kampungku juga ada kedai sebegini.

Bab haramnya arak yang dibangkitkan oleh parti politik pembangkang sudah jadi mainan isu nasional negara pula. Rasanya isu lesen menjual arak ini sejak berzaman telah dibangkitkan di parlimen kita; masih berdolak-dalik.

Yang aku nampak kita memang kurang berdakwah. Andai kata kita benar-benar hebat, kenalkan Nur Islam seMalaya. Pasti semua rakyat tahu memang arak itu haram & amat bahaya jika minum arak sampai tertonggeng mabuk. Bila sudah mabuk mana ada batas atau agamanya lagi. Tak melarat ke zina atau membunuh pasti kemalangan langgar tiang lampu. Hancur. Aku yakin benar semua ajaran agama melarang pengikutnya mabuk. Mabuk arak memang disebabkan arak. Lainlah ceritanya Mabuk Kepayang, Mabuk Asmara atau Mabuk Tapai di Pesta Hari Gawai. Perbagai musibah boleh berlaku bila sudah mabuk.

Jika telah faham bahaya arak yang Islam haramkan meninumnya pasti semua orang tak kira apa agama pasti meninggalkan arak. Jika bahaya arak itu payah difahami memang sampai turunnya Nabi Isa a.s barulah lesen itu tidak akan dikeluarkan. Sebab kita semua tahu ketika itu; Tidak diragukan bahwa Isa a.s ketika turun dari langit, dia mengikuti syariat Islam, berhukum kepada kitabullah dan sunnah Nabi kita Muhammad saw. Dengan itu Isa a.s memadamkan semua syariat yang dijadikan pegangan oleh manusia kecuali syariat Islam.. Bila semua manusia di muka bumi ini telah menerima Islam. Memang tak munasabahlah negara kita Malaysia masih mengeluarkan lesen arak ketika Nabi Isa mengharamkan. Barulah kita terasa malu... kepada Nabi Isa a.s. : Kepada Tuhan Nan Esa belum tentu kot!. (?)

"Ada tak rasanya supnya Anif?"

"Kurang!"

"Haa aah! Anif, daun supnya ada mungkin rempahnya kot! ... kena suruh ibu kot! guna rempah sup bunjut adabi"

Bila aku bayar untuk sarapan pagi berdua dengan Anif RM9.50. Memang itu harga biasa di sekitar Kajang.

- Sila ke Blog "http://mazidulakmal.blogspot.com" Sdr Mazidul 360, banyak juga aku melahirkan pendapat di sana

"Ayah... Afiz serba salah jika kerja lewat malam!"

"Mengapa pula Afiz?"

"Terpaksa jual arak dengan orang kita Melayu, perempuan dah separuh umur pula tu!"

"Kalau Afiz rasa itu berat di hati, agama kita pun telah mengatakan memang salah@haram kita bersubahat dengan jual beli arak, berhenti sahaja kerja di situ. Habis Afiz nak kerja di mana?... Giant, TESCO, sama sahaja! masih jual arak, babi lagi"

"Susahlah ayah!.."

"Memang susah Afiz kalau kita tegur kenapa orang kita terlibat jual beli benda haram ini, dicop sebagai pembangkang, ramai kawan ayah org Sudan selalu sebut bab ini dengan ayah, tergagap-gagap ayah nak jawab!" Majoriti perkerja di pusat beli belah yang taraf mega ini memang orang kita Melayu ... Islam.

Akhirnya Afiz berhenti kerja di 7eleven kembali ke KFC sebagai kerjayanya semasa dia bercuti dalam pembelajarannya. KFC memang berat amat kerjanya. Namun rasanya tak ada benda haram terjual di KFC tapi siapa pula empunya?. Pening.

Sdr Mazidul 7eleven tempat anak saya berkerja itu memang pengurusnya orang kita. Siap bertudung lagi. Sesekali singgahlah waktu awal pagi. Tenguklah botol minuman keras bersepahan di 7eleven. Saya perasan sebab saya selalu jemput Afiz tu awal-awal pagi."Ayah... Afiz serba salah jika kerja lewat malam!"

"Mengapa pula Afiz?"

"Terpaksa jual arak dengan orang kita Melayu, perempuan dah separuh umur pula tu!"

"Kalau Afiz rasa itu berat di hati, agama kita pun telah mengatakan memang salah@haram kita bersubahat dengan jual beli arak, berhenti sahaja kerja di situ. Habis Afiz nak kerja di mana?... Giant, TESCO, sama sahaja! masih jual arak, babi lagi"

"Susahlah ayah!.."

"Memang susah Afiz kalau kita tegur kenapa orang kita terlibat jual beli benda haram ini, dicop sebagai pembangkang, ramai kawan ayah org Sudan selalu sebut bab ini dengan ayah, tergagap-gagap ayah nak jawab!" Majoriti perkerja di pusat beli belah yang taraf mega ini memang orang kita Melayu ... Islam.

Akhirnya Afiz berhenti kerja di 7eleven kembali ke KFC sebagai kerjayanya semasa dia bercuti dalam pembelajarannya. KFC memang berat amat kerjanya. Namun rasanya tak ada benda haram terjual di KFC tapi siapa pula empunya?. Pening.

Sdr Mazidul 7eleven tempat anak saya berkerja itu memang pengurusnya orang kita. Siap bertudung lagi. Sesekali singgahlah waktu awal pagi. Tenguklah botol minuman keras bersepahan di 7eleven. Saya perasan sebab saya selalu jemput Afiz tu awal-awal pagi.

Kata Mantan PM Dr M

- Melayu kaum yang secara relatif termiskin dan masih ketinggalan.

Lapan lagi korban H1N1, jumlah 26 (Ceritera)


Ogos 9, 09 1:23pm
Lapan lagi dilaporkan meninggal dunia akibat influenza A (H1N1), menjadikan jumlahnya meningkatkan kepada 26 orang.

Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai berkata kematian tersebut dilaporkan antara 3 Ogos hingga hari ini.

Menurutnya, ada kematian tersebut yang hanya dikesan selepas dilakukan bedah siasat.

Beliau memberitahu pemberita di Kota Kinabalu bahawa sebahagian daripada kematian tersebut membabitkan kumpulan yang berisiko tinggi.

Star melaporkan Liow sebagai berkata, seorang daripada korban tersebut adalah gadis berusia 20 tahun, seorang pelajar kolej, yang meninggal selepas menerima rawatan pesakit luar.

Menurutnya, pada masa ini, terdapat 62 pesakit yang sedang menjalani rawatan, 13 di Unit Rawatan Rapi (ICU) dan lima lagi sedang menunggu keputusan ujian.

MalaysiaKini

iDAN: WHO menyatakan akan mendapat vaksin untuk mengubat pesakit Selesema B@bi ini, sekitar tiga atau empat bulan. Pakar perubatan juga menafikan ianya berjangkit lantaran kuman yang biak melalui babi. Kenyataannya kini ianya telah menjadikan bagaikan wabak maut. WHO sekadar berjanji bagaikan apakah vaksin atau penawar AIDS, hingga kini kita masih gagal. Ianya telah ujud sejak tahun 80an lagi. Sila klik sini jika mahu melihat sinarai artis barat yang mati kerana AIDS.

http://www.nndb.com

Selesema B@bi tidak pernah memilih mangsa. Baik orang Islam yang tak makan babi biarpun bangsa asing. Aku tidak pasti berapa kematian di Mexico tetapi ianya amat menakutkan lantaran kita memang tidak nampak kumannya beredar. Tidak tidak nampak bagaimana ianya boleh membiak & berjangkit dengan kita.

Jika kita pernah menonton saluran 555 History bagaimana wabak Selesema Burung sekitar tahun 1918 pernah meragut jutaan nyawa manusia. Seperti sakit wabak kusta & taun. Penulis skripnya mengatakan ianya adalah hukuman Tuhan yang marah akan hambanya. Ayat yang lebih menakutkan hampir setiap seratus tahun atau satu abad pasti ada gejala bencana atau wabak yang kita manusia tidak dapat menghalangnya.

Bagaimana dengan Selesema B@bi ini apakah ianya juga akan menghantui kita. AIDS sendiri bagaikan api dalam sekam yang senyap-senyap telah meragut ribuan mungkin jutaan manusia.

Apa akan jadi dengan Selesema B@bi terhadap tamadun manusia terkini yang nampaknya makin ego dengan kemajuan & teknologi tingginya. Rata-rata kita lihat sekeliling kita manusia bermegah dengan kebendaan & kemewahan dunia hingga berebutan & meminggirkan manusia jumud yang bencikan kesesakan. Sebagai contoh Singapura yang dulunya satu negara dengan kita bagaimana lantaran mengejar kuasa & kemajuan rakyatnya sanggup tinggal bagaikan di rumah burung merpati. Sedangkan bumi ini masih terlalu luasnya jika kita tidak gilakan sempadan.

Apa bedanya wawasan kemajuan di negara kita yang makin hari makin menidakkan golongan marhaen memiliki tanah atau rumah berbentuk banglow. Kita sanggup membayar harga yang mahal hidup di kondo yang mewah tanpa kaki jejak di tanah.

Bayangkanlah jika dunia yang padat ini diserang wabak, bagaimana kita mahu lari.

Maka itu aku masih terbayangkan teratai, pokok bakong & tasik yang damai di kampungku. Lebih aman rasanya berkawan dengan burung punai & belibis. Memang aku rindu amat akan kedamaian & kampung halaman.

Penyakit ancam keselamatan

Baru-baru ini dunia dikejutkan dengan suatu ancaman virus H1N1 atau dikenali sebagai penyakit Selesema Babi (Swine Flu) yang dikesan boleh membawa maut dan jangkitannya adalah sangat mudah iaitu melalui udara.

Akibat daripada wabak ini banyak negara termasuk Amerika Syarikat telah mengisytiharkan ia sebagai suatu ancaman keselamatan negara dan tumpuan kepada aspek kesihatan telah dijadikan agenda utama ketika banyak negara sedang bergelut dengan krisis ekonomi.

Persoalannya adakah penyakit ini boleh mengancam keselamatan negara atau ia sebagai isu sosial? Mungkin sebelum ini masyarakat dunia hanya melihat penyakit sebagai ancaman sosial yang lebih berbentuk individu dan tidak sampai mengancam keselamatan negara.

Dalam konteks keselamatan pada hari ini, ia sebenarnya tidak hanya menumpukan kepada ancaman peperangan semata-mata, tetapi ancaman-ancaman yang bukan berbentuk ketenteraan atau dikenali sebagai bukan tradisional seperti penyakit, pendatang tanpa izin, pengedaran dadah, keganasan, penyeludupan dan perdagangan manusia adalah dianggap sebagai ancaman kepada keselamatan negara.

Dalam masalah penyakit berjangkit, dunia sebelum ini telah dikejutkan dengan serangan pelbagai penyakit yang berjangkit dan membawa maut seperti AIDS, Ebola, Sistem Pernafasan Akut Teruk (SARS), kolera, malaria, penyakit tangan-kaki-mulut (HFMD) dan lain-lain lagi sehingga setiap negara yang mengalaminya akan menanggung kesengsaraan sama ada dari segi sosial, ekonomi dan politik.

Kesan-kesan inilah akan ditanggung oleh pihak kerajaan, masyarakat atau individu sehingga ia menjadi beban dalam mengawal dan menguruskannya.

Globalisasi, alam sekitar, perubatan moden, urbanisasi dan perubahan aktiviti sosial dilihat antara punca kepada penyebaran penyakit-penyakit berjangkit. Faktor-faktor ini dilihat sukar dielakkan terutama ketika dunia sedang menuju ke arah kemodenan dan dunia tanpa sempadan.

Pertubuhan Kesihatan Dunia (WHO) telah menganggarkan sebanyak 26 peratus daripada kes kematian di Asia Tenggara adalah berpunca daripada jangkitan penyakit berjangkit. Kebanyakan kes jangkitan penyakit ini adalah disebabkan penyakit seperti Malaria, Tuberculosis (TB), SARS dan AIDS yang banyak menyumbang kepada kematian terutama di negara-negara membangun dan miskin.

Menurut pertubuhan tersebut sejumlah 3.3 bilion masyarakat dunia iaitu separuh daripada jumlah populasi dunia berisiko untuk terkena jangkitan malaria. Setiap tahun sebanyak 250 juta kes malaria dilaporkan dan hampir satu juta berakhir dengan kematian.

Dalam isu AIDS pula, dianggarkan lebih 42 juta masyarakat dunia menghidapi HIV\AIDS dan kematian yang dicatatkan adalah sebanyak 3.2 juta orang. Antara faktor utama yang menyumbang kepada masalah ini ialah perubahan sosial dan tingkah laku masyarakat dunia yang terikut-ikut arus kemodenan dan ditambah dengan kurang keprihatinan kepada penyakit ini.

Akibat daripada penyakit ini, ia bukan hanya mengancam nyawa manusia tetapi boleh mengganggu institusi keluarga dan keharmonian masyarakat. Seseorang yang mengidap AIDS akan sentiasa didiskriminasi sama ada dalam konteks hubungan masyarakat atau persekitaran kerja.

Di samping itu, institusi kekeluargaan juga boleh terancam jika penyakit ini berjangkit kepada ahli keluarga dan akan mengalami trauma yang sangat buruk.

Dari sudut ekonomi, penyakit juga boleh dilihat sebagai suatu ancaman keselamatan bukan tradisional. Ini kerana kesan daripada sesuatu wabak penyakit telah menyebabkan peningkatan bukan sahaja kepada kos rawatan, tetapi ia juga melibatkan kos pencegahan, penguatkuasaan undang-undang dan kesedaran kepada masyarakat.

Di Malaysia, kerajaan pernah mencadangkan kondom dan jarum suntikan diberikan secara percuma kepada penagih tegar supaya penularan wabak HIV/AIDS dapat dikawal daripada terus menjadi parah.

Walaupun, ia dipandang sinis oleh sesetengah masyarakat, namun pada hakikatnya ia dianggap langkah yang berkesan kerana penyalahgunaan dadah merupakan penyakit sosial yang tradisional dan sukar untuk dibanteras dengan cepat dan menyeluruh.

Oleh itu, suatu langkah yang lebih realistik dan praktikal perlu dilakukan supaya wabak ini tidak menjadi barah kepada masyarakat. Di samping itu, kerajaan juga telah membelanjakan RM1.6 juta untuk memberikan dadah metadone kepada penagih dadah untuk menggantikan heroin di kalangan penagih tegar terbabit.

Pada tahun 1997, wabak selesema burung yang membawa virus H5N1 telah menyerang beberapa negara seperti Hong Kong, Taiwan, Vietnam, Indonesia, Malaysia dan Singapura yang dikesan berpunca daripada bahagian selatan negara China telah menyebabkan banyak aktiviti dan sumber ekonomi terjejas.

Bank Pembangunan Asia (ADB) melaporkan bahawa krisis SARS telah menyebabkan negara-negara di Asia Tenggara kerugian sebanyak $50 bilion sehingga tahun 2003 dan negara Hong Kong telah kerugian sehingga $11 bilion ketika wabak tersebut melanda negara tersebut. Sementara itu di Singapura, saham Singapore Airlines dikatakan jatuh sebanyak 4.4 peratus apabila ramai di kalangan penumpang telah membatalkan penerbangan mereka pada saat-saat akhir kerana kebimbangan terhadap wabak SARS yang telah menular dengan teruk di negara terbabit.

Baru-baru ini Pengarah Pelaburan di Steven Investment Management iaitu Justin Urquhat Stewart menggangap kejatuhan saham-saham di dunia ketika ini adalah akibat pasaran diselubungi dengan ancaman selesema babi dan ia juga telah berjaya mengingatkan kembali pemegang saham kepada isu SARS.

Ancaman penyakit juga boleh menjejaskan kestabilan politik di sesebuah negara dan akibatnya ia akan mewujudkan konflik dalaman atau luaran. Selalunya apabila sesuatu ancaman penyakit berlaku pihak kerajaan dilihat akan menjadi sasaran utama masyarakat jika penularan penyakit itu tidak berjaya dikawal.

Di samping itu, ancaman daripada negara luar yang memberi tekanan juga akan menyebabkan hubungan diplomatik akan terjejas dan seterusnya ia memberi kesan kepada negara penyumber penyakit terbabit dari segi politik dan ekonomi antarabangsa.

Semasa krisis SARS di China, kerajaan negara tersebut telah gagal mengesan lebih awal mengenai virus tersebut dan tindakan segera tidak diambil untuk mengawal virus SARS daripada merebak.

Oleh itu, banyak pihak dari negara-negara luar telah menggangap bahawa punca utama penularan virus tersebut adalah kegagalan Beijing untuk mengambil tindakan awalan dan mengenal pasti punca penyakit daripada terus merebak.

Akhbar China Business Times mendakwa, pihak berkuasa tempatan negara tersebut telah memalsukan laporan kesihatan dan memberikan maklumat yang tidak lengkap mengenai wabak tersebut supaya mereka tidak dipersalahkan oleh masyarakat awam.

Akibatnya ramai pemimpin-pemimpin dunia telah mengkritik kerajaan China dan mereka mendesak supaya kerajaan pada masa itu dibubarkan dan diganti dengan sebuah kerajaan yang lebih efisien dan telus.

Kesimpulannya, ancaman penyakit berjangkit ini adalah sangat berbahaya bukan sahaja dari sudut kesihatan atau aspek sosial. Tetapi ia juga akan memberi ancaman kepada keselamatan negara dan menjejaskan keharmonian masyarakat dunia seluruh.

Ancaman ini bukan hanya memberi kesan kepada individu atau kumpulan tertentu, bahkan ia juga akan 'menyerang' kepentingan-kepentingan negara sama ada dari sudut kestabilan politik, keharmonian sosial dan keutuhan ekonomi.

PENULIS ialah Pensyarah Kolej Undang-Undang, Kerajaan dan Pengajian Antarabangsa, Universiti Utara Malaysia

08 Ogos 2009

Berikan aku Laluan 7 (Singgahsana)

"Bedak bukan najislah ibu...!" Azim mencuri cakap ayahnya.

"Habis tu tenguk semua rumah penuh bedak, penat tau ibu lab lantai.." Adoi masalah bedak pun jadi kecoh. Aku pun satu tak pandai tangkap bedak, bila berbedak memang bersepahlah seantero rumah.

"Ayah yang buat ibu, janganlah jerit-jerit kat Azim"

"Ambil kain basah lab saja, mana mahunya kibas-kibas dengan kain kering tu..!"

Mila nampaknya tinggal hari ini tempoh berkuarantin. Dia sihat tetapi semua ank-anak di rumah demam, batuk, selsema & muntah-muntah. Semua ke klinik. Aziq sahaja selamat sebab dia hi asrama. Cumanya mengikut kata doktor bukan Selesema B@bi; sakit biasa. Hairan juga kenapa tetiba semua anak-anak kena perbagai sakit. Paling akhir semalam Anif anak ketiga, batuk-batuk, demam & selesema. Bila bawa ke doktor katanya demam biasa. Semuanya tengah makan ubat.

Kesimpulan yang aku ambil wabak ini ikut ketahanan antibody, mungkin juga kuman yang dibawa Mila bukan kuman Selesema B@bi. Si Mas rakan Mila mungkin belum sempat membiakkan kuman tersebut & kami selamat. Jangan fikir-fikirkan sangat, titik.

Semuanya ketentuan Allah Nan Esa & seharusnya aku sekeluarga bersyukur kami sekadar dikuarantin tetapi tidak dijangkiti. Syukur Alhamdulillah.

Polis siasat kes pembaca berita (Ceritera)

KUALA LUMPUR: “Kami masih menyiasat insiden terbabit meliputi segenap aspek... tunggu siasatan selesai,” kata Ketua Polis Daerah Sentul, Asisten Komisioner Zakaria Pagan, mengulas insiden yang menimpa personaliti dan pembaca berita TV3, Nik Suryani Megat Deraman, 29, di Setapak, kelmarin.

Menurutnya, polis terus menjalankan siasatan sebaik menerima laporan berhubung kes berkenaan.

Harian Metro semalam melaporkan insiden yang menimpa personaliti terbabit yang dirompak dan cuba diculik seorang penjenayah dalam lif.

Dalam kejadian kira-kira jam 7.50 pagi di Kondominium Idaman Sutera, dekat sini, mangsa dalam perjalanan untuk membuat liputan sebelum diekori suspek hingga ke dalam lif sebelum meragut beg komputer riba dibawa mangsa.

Mangsa kemudian mendapat idea dan menjerit ‘api! api!’ sebelum suspek yang panik melarikan diri bersama beg yang dirampas.

Pengawal keselamatan kondominium itu dimaklumkan mangsa berhubung insiden berkenaan dan berdasarkan pemeriksaan, seorang daripada mereka sempat melihat kelakuan individu yang mencurigakan.

Beg komputer riba mangsa ditemui dalam unit kosong kondominium sama dan sebaik diperiksa, didapati telefon bimbitnya yang bernilai RM2,000 lesap.

Harian Metro

Dibuka kepada pelacur (Ceritera)

Oleh NAZARALI SAERIL dan ASMIZAN MOHD SAMIRAN


(duduk dua dari kiri) bersama anak serta sebahagian cucu
hasil poligami. KELUARGA BESAR... Hatijah (duduk kiri sekali), Noraziah
(duduk dua dari kiri) bersama anak serta sebahagian cucu
hasil poligami.
KELUARGA BESAR... Hatijah (duduk kiri sekali), Noraziah
(duduk dua dari kiri) bersama anak serta sebahagian cucu
hasil poligami.

KUALA LUMPUR: “Kita buka tawaran kepada pelacur. Datanglah ke kelab kami untuk berpoligami. Nasib kamu (pelacur) akan jadi sangat indah (jika berpoligami).

“Jika jadi pelacur, belumpun tua, kamu sudah tiada nilai,” kata Penasihat Kelab Poligami Ikhwan (KPI), Hatijah Aam, 54.

KPI dilancarkan secara rasmi minggu lalu dengan matlamat utama ingin ‘menyuburkan’ amalan poligami di kalangan umat Islam negara ini.

Menurut Hatijah yang juga isteri kedua pengasas ajaran Al-Arqam, Ashaari Muhammad, poligami antara jalan keluar untuk golongan berkenaan kembali ke pangkal jalan dan menjalani kehidupan lebih baik.

Ketika ditemui di pejabat Global Ikhwan Sdn Bhd (GISB), Bandar Country Homes, Rawang, Selangor, Hatijah berkata, jika sudi berpoligami dan menjadi ahli KPI, golongan pelacur akan diberi bantuan dan dipulihkan.

Menurutnya, pelacur antara sasaran KPI untuk diajak berpoligami kerana ia sebahagian usaha memperbetulkan kepincangan masyarakat dan memperjuangkan poligami yang indah serta halal.

“Kita tiada tujuan apa-apa. Kita kasihan dengan nasib masyarakat kita hari ini, semua orang boleh cerita tetapi apa jalan keluarnya,” kata Hatijah.

Beliau berkata, selain pelacur, dua lagi golongan wanita yang turut dialu-alukan menyertai KPI untuk melaksanakan poligami ialah ibu tunggal dan anak dara lewat usia.

KPI kini mempunyai 646 ahli membabitkan 222 suami dan 524 isteri. Ketika ini semua ahli kelab berkenaan adalah anggota GISB.

Menurut Hatijah, KPI turut dibuka kepada masyarakat luar dan beliau mengakui reaksi diterima sangat menggalakkan.

Begitupun, katanya, kelab berkenaan bukan boleh disertai dengan sewenang-wenangnya kerana ada syarat perlu dipatuhi.

“Syarat utama, suami perlu membawa isteri kerana kita tidak buat di belakang isteri (secara rahsia). Wanita semestinya menentang poligami.

“Sebab itu kita akan beri pemahaman berbentuk kursus dan motivasi untuk tempoh tiga bulan sebelum keputusan dibuat tanpa paksaan.

“Yang penting, mereka diberi pemahaman, nanti disiplinnya boleh diikuti dan kerana itu perlu jadi ahli dulu, perlu ikut kursus,” katanya.

Hatijah berkata, satu lagi matlamat penubuhan KPI ialah membantu suami isteri yang bermasalah, terutama dalam usaha melaksanakan poligami.

“Ramai yang ada isteri satu lagi tetapi tidak tahu jalan keluar bagaimana hendak buat isteri pertama terima. Kita beri pemahaman kepada mereka,” katanya.

Hatijah berkata, bagi memastikan tiada yang mengambil kesempatan selain penganiayaan, KPI mempunyai badan pengawasan dan pemantauan.

“Selama ini kami memantau ahli kami. Jika ada yang melakukan perkara tidak betul, kita tentang. Takkan kita hendak biarkan mereka buat perkara tidak betul.

“Kita turut menjaga kebajikan ahli. Contohnya, jika ada ibu kehabisan susu anak, mereka boleh pergi mendapatkannya di kedai milik GISB tanpa bayaran,” katanya sambil memaklumkan, GISB mempunyai 1,000 premis perniagaan di seluruh negara.

Menurut Hatijah, GISB tiada kaitan dengan pergerakan Al-Arqam kerana ia diharamkan dan GISB bermula dari bawah hinggalah kepada apa yang ada sekarang.

“Penubuhan KPI juga bukan bertujuan menambah ahli kami, sebaliknya membantu golongan yang kami sasarkan,” katanya yang tidak menetapkan sasaran untuk jumlah ahli KPI.

Berkaitan tanggapan negatif yang sering dikaitkan dengan poligami, Hatijah berkata, KPI mampu menangkisnya hasil kejayaan ahli GISB melaksanakan poligami, selain dirinya yang berpengalaman bermadu kira-kira 30 tahun.

“Poligami yang kami katakan ini dibuktikan di kalangan kami sendiri, termasuk ahli KPI. Banyak kebaikan sebenarnya yang ada dalam poligami, tetapi ramai yang berprasangka negatif.

“Kerana itu kami jadikan poligami di kalangan kami sebagai bukti. Penubuhan KPI pasti akan mencetuskan kontroversi besar, tetapi kami sudah bersedia dengan jawapan.

“Kami juga sanggup bersemuka dengan sesiapa saja untuk melakukan perbincangan ilmiah,” katanya yang hadir bersama madunya, Noraziah Ibrahim, 51, yang juga isteri ketiga Ashaari serta sebahagian daripada 38 anak serta kira-kira 200 cucu.

Bukan mudah terima madu

KUALA LUMPUR: “Bohonglah saya jika mengatakan tidak sedih apabila tahu suami mahu berkahwin lagi. Pada mulanya memang saya menangis, tapi saya tetap tabah dan kuatkan semangat.

“Saya yakin pada janji Tuhan bahawa jika kita taat dan melakukan kebaikan, ganjarannya juga baik, sama ada di dunia atau akhirat,” kata Norlia Ahmad, isteri pertama Fakhrurrazi Ashaari, 48, yang memiliki tiga isteri.

Norlia, 45, juga mengaku pada mulanya bukan mudah untuk dia menerima madu, lebih-lebih lagi wanita itu teman sepejabatnya.

“Apabila suami memaklumkan dia bakal berkahwin buat kali kedua dengan rakan sepejabat saya, saya terkejut tapi cuba menerima perkhabaran itu dengan dada yang lapang.

“Saya dan madu memang rapat di pejabat. Saya kemudian memberi sedikit penerangan berkaitan suami serta perkara berkaitannya sebagai tips kepada bakal madu,” katanya yang mempunyai sembilan anak hasil perkongsian hidup dengan Fakhrurrazi yang juga anak sulung pengasas Al-Arqam, Ashaari Muhammad.Bagi isteri ketiga Fakhrurrazi, Latifah Abdul Kahar, 42, semuanya bermula apabila dia bertugas di pejabat GISB di Indonesia.

“Saya tidak pernah kenal Fakhrurrazi secara peribadi, tetapi menerima jodoh itu dengan hati terbuka kerana Allah SWT dan yakin pasti ada balasan baik sebagai ganjaran daripada-Nya.

“Kini saya gembira dapat bersama dua lagi madu menguruskan rumah tangga, tugas di pejabat, anak dan semua yang ada di sekeliling kami.

“Saya dan madu kini rapat dan terasa seperti kehilangan apabila seorang daripada kami tiada di sisi,” katanya.

Sementara itu, Fakhrurrazi yang juga Timbalan Pengerusi Eksekutif GISB serta Penasihat Kelab Poligami Ikhwan (KPI) berkata, mustahil tiada masalah berlaku dalam hubungan suami isteri serta antara madunya.

“Pasti berlaku perkara kurang manis, tetapi kami menggunakan pendekatan dalam al-Quran dan sunnah iaitu berbincang serta memohon petunjuk daripada Allah SWT.

“Syukur semua masalah, daripada yang kecil hingga besar, mampu kami selesaikan dengan penuh berhemah, malah ia menjadi tali penguat antara saya serta isteri, selain hubungan mereka sebagai madu,” katanya yang memiliki 23 anak.

Fakhrurrazi berkata, jodoh dengan semua isterinya bukan dicari sendiri, tetapi dipilih secara peribadi oleh bapanya.

Perkara sama juga berlaku kepada adik beradiknya yang lain serta anggota GISB, malah tidak boleh berpoligami secara suka-suka kerana semua ditentukan Ashaari yang dibantu jawatankuasa pengawasan serta pemantauan.

Adik Fakhrurrazi, Mohd Nizamuddin Ashaari, 47, yang juga pengarah KPI turut beristeri empat. Beliau mempunyai 23 anak, tiga menantu dan seorang cucu.

Bagaimanapun, pergerakannya terbatas kerana berdepan masalah berkaitan jantung, kesan daripada kejadian kemalangan di Makkah pada 2002 yang turut menyebabkan ibunya meninggal dunia.

Isteri ketiga Mohd Nizamuddin, Nor Sakinah Rahmanuddin, 43, berkata dalam keadaan suami sakit, mereka bergilir-bergilir menjaganya.

“Selepas berpuluh tahun hidup bersama, kami tahu tanggungjawab kami. Bukan saja suami, anak turut dijaga bersama,” katanya.

Menurut Nor Sakinah, mereka juga sangat akrab dan menghormati antara satu sama lain.

“Saya selaku isteri ketiga tahu batasan masing-masing, begitu juga madu saya yang lain,” katanya.

Madu Nor Sakinah ialah Sukainah Hamzah, 46 (isteri pertama), Laila Ahmad, 43 (isteri kedua) dan Umaimah Abd Majid, 41 (isteri keempat).

Tak berfaedah

KUALA LUMPUR: “Apa rasionalnya mewujudkan kelab sedemikian (poligami)?” kata Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil, mengenai Kelab Poligami Ikhwan (KPI) yang ditubuhkan Global Ikhwan Sdn Bhd (GISB).

Shahrizat turut mempersoalkan tujuan penubuhan kelab itu kerana berpendapat tiada faedah ia diwujudkan jika hanya untuk mencari nama dan tiada hala tuju positif.

Beliau berkata, penubuhan kelab seperti itu tidak bersesuaian dengan budaya masyarakat negara ini.

“Amalan berpoligami masih kurang diterima dan mengundang pandangan tidak elok dalam masyarakat, lebih-lebih lagi di kalangan wanita berumah tangga.

“Jelas, ia bukan budaya (berpoligami) yang digalakkan dalam masyarakat kita. Jadi, di mana kewajaran kelab ini ditubuhkan? Banyak perkara boleh dipersoalkan mengenainya,” katanya ketika ditemui pada majlis Jalinan Rakyat di sini, kelmarin.

Shahrizat berkata, jika GISB mahu meneruskan penubuhan kelab itu, ia patut mengikut landasan tepat yang selari dengan peraturan negara dan mengikut ajaran Islam.

“Mereka (GISB) perlu tahu batasnya dan ia patut berlandaskan undang-undang dan syariat Islam. Tidak sewajarnya ia ditubuhkan tanpa mengambil kira perkara itu, apatah lagi membabitkan soal agama.

“Tidak dinafikan, Islam membenarkan amalan poligami, tetapi bersyarat. Yang pasti, ia (penubuhan kelab) bakal mengundang pelbagai persepsi dalam masyarakat,” katanya.

Bagaimanapun, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Mejar Jeneral (B) Datuk Jamil Khir Baharom, berkata tidak salah menubuhkan kelab seperti KPI, namun penganjurnya perlu memastikan pelaksanaan poligami wajib menurut lunas Islam.

Katanya, usaha KPI mempelawa pelacur dan ibu tunggal dan anak dara lewat usia melaksanakan poligami juga bukan perkara pokok kerana yang penting ialah pelaksanaan amalan poligami itu perlu betul.

“Poligami tidak salah dalam Islam, tetapi paling penting ialah individu yang mengamalkannya mampu melaksanakannya atau tidak.

“Islam agama yang adil dan keadilan itu perlu ditegakkan bagi setiap individu, khasnya isteri dalam konteks poligami itu sendiri,” katanya.

Beliau berkata, perkara ini perlu diberi perhatian kerana jika pelaksanaannya salah, keseluruhan agama Islam akan dipandang serong.

“Selain itu, jangan pula berasa bangga diri dengannya (poligami atau penubuhan kelab poligami) kerana ini juga akhirnya akan memburukkan pandangan terhadap Islam.

“Yang penting bukan kelab atau persatuan, tetapi individu yang menyertainya sama ada mampu atau tidak menyesuaikan diri dengan sistem poligami bagi memastikan tidak timbul masalah pada masa depan,” katanya.

Harian Metro

iDAN : Tentunya ada kalangan anak-anak yang tak mesra dengan ayahnya jika telah terlalu ramai. Cucu sudah pasti tidak ingat semua namanya.

Aku juga hidup dalam kelompok poligami. Ayah kawin tiga, abang-abang memang pernah bercerai & lebih dari seorang isteri. Entah kenapa aku kurang berminat dengan poligami lantaran rasa sayang akan anak-anak. Empat anak-anak ini rasanya belum tentu cukup biayanya anpa pertolongan isteri. Selebihnya tentulah tidak mampu disegi ekonomi pun sukar berlaku adil jika keadaan ekonomi yang menghimpit ini.

Rasanya dalam poligami isteri kena banyak sangat berkorban. Tanpa pengorbanan isteri masakan mampu seorang suami menanggung nafkah anak seramai 38 orang itu. Paling payah masa awal tahun untuk penyekolahkan mereka, kalau seorang itu perlukan RM200 bayangkan jika 20 oranglah katakan. RM4,000 itu mesti. Maknanya jika benar-benar mampu & bergaji besar sahaja yang mampu berpoligami.

Tapi kalau isteri benar-benar reda & saling membantu tanpa dakwa-dakwi memang bukan mustahil. Sebab ramai kalangan perempuan kini memang jauh lebih kukuh ekonominya berbanding kaum lelaki. Mereka terbiar & tiada siapa membantu mereka dalam segi batiniah mereka. Terutama untuk mendapatkan zuriat perlukan seorang suami.

Bagiku mengujudkan kelab atau kesatuan poligami memanglah langkah yang baik jika nawaltunya ingin mencari jalan keadilan & bantu membantu dalam ukhwah keluarga berpoligami yang tentunya amat banyak dugaannya.

Poligami itu dibenarkan Islam, jadi kita sebagai penganutnya perlulah jangan sampai mempersoalkan hukum yang membenarkan atau menghalalkannya. Kita hanya boleh berhujah jika terdapat ketidakadilan di dalam poligami tersebut.

07 Ogos 2009

Blog Sdr Mazidul (Singgahsana)

Terkadang aku suka melayari Blog Sdr Mazidul Pengacara 360 TV3. Bila kisah semasa memang menarik melayannya. Bilamana bab politik jadi haru & sebu dada menatapnya.

Banyak pendapat yang bernas & banyak pula pendapat agak terlampau ekstrim. Bilamana aku dalami kenapa ada manusia yang perbagai ragam ini. Aku amati memang antara banyak puncanya, pendidikan & persekitaran kehidupan seseorang itu akan mencorakkan watak seseorang ini.

Dari suara pendapat si respon banyak yang boleh aku akses blog mereka. Lalu aku suka juga membaca dari satu blog ke satu blog si respon. Bila diteliti akan empunya diri; jelas bagaimana kehidupannya seharian diterjemahkan dengan pendapatnya. Terkadang bahasanya amat sopan & hormat terkadang ada yang sampai hilang rasa hormat terhadap pendapat orang lain sedangkan orang yang melahirkan pendapat itu bukan calang-calang orang berbanding diri sendiri.

Sebagai contoh bilamana orang dewasa atau lebih tua dari kita yang telah dipanggil Atuk (Atok ejaan dedulu rasanya sepadan dengan Opah) memberi hujah seharusnya kita hormati, mereka amat matang dalam berpolitik, janganlah kita terlampau terpengaruh dengan perbedaan fahaman politik. Aku pernah berkata politik itu tidak pernah kekal; jadi perkataan Pembangkang bukanlah satu gelaran kekal kepada mana-mana parti. Begitu juga Pemerintah atau Kerajaan bukanlah satu yang kekal. Maka itu dalam perkataan itu sendiri ada perkataan "Kera", memang indahnya Bahasa Melayu kita. Kera itu lazimnya suka melompat-lompat. (Jangan pula ambil hati kerajaan yang memerintah)

Kita ambil contoh negara maju, Amerika, Jepun atau Jerman mana ada kerajaan mereka kekal dengan satu parti sahaja sepanjang zaman. Kerajaan ini selalu berubah. Kerajaan yang baik ada lah mereka yang benar-benar ikhlas membuat "Kerja". Perkataan itu juga ada di dalam perkataan kerajaan. Cantik Bahasa Melayu kita. Dia juga boleh menjadi "Raja" iaitu memang kebal belaka, atau Rela dicabar & tak Jeran dibantah.

Bagaimana pula Pembangkang. Jika kita perhatikan ada perkataan "Bang" dalam satu maksud memanglah Azan yang memanggil kita ke arah kejayaan. Ianya juga boleh menjadi "Kembang". Banyak negara yang terpaksa tunduk kepada pembangkang bilamana ianya punyai pengaruh atau pengikut yang ramai. "Bang" juga boleh diertikan singkatan untuk gelaran Abang yang seharusnya menjadi ketua dalam keluarga. Perlu diingat silap susun ianya akan jadi Bengkang yang dilenyek-lenyek, kengkang dikejar-dihambat, gampang marah sangatlah tu!. Sikap yang tentunya lebih teruk dari kera yang lazimnya melompat pantas.

Iyer! apa yang aku ingin sampaikan di sini. Di mana pihak parti pun ada kelebihan & kekurangannya. Itu baru aku buat kajian tentang huruf-hurufnya. Belum lagi hakikat sebenar apa itu Kerajaan & Pembangkang yang sebenar sementelah memang perlu dalam meladani demokrasi.

Yang penting antara kedua-dua pihak perlulah ada tolak ansur, timbangtara & mencari jalan lurus & seiring. Jangan belok-belok, kusut & mencari Jalan Mati.

Ini antara yang aku tulis untuk Blog Sdr Mazidul.

Hakikat

Di mana bumi dipijak di sana langit dijunjung. Bagai enau di dalam belukar, melepaskan pucuk masing-masing. Bagai ayam si tombong, kokok berderai-derai, ekor bergelimang tahi. Samalah Kokok berderai-derai, ekor bergelumang tahi.

Kenapa kita tidak!

Bagai menghela rambut dalam tepung: rambut jangan putus, tepung jangan terserak. Ular biar mati, tanah jangan lekuk, buluh jangan pukah. Berdengking si tua memekik, mustahil akan menggigit jema.

Harus diingat!.

Ada hujan ada panas, ada hari boleh balas. Jerat tiada lupa akan balam, tetapi balam lupa akan jerat. Pelanduk melupakan jerat, tetapi jerat tidak melupakan pelanduk. Sebab mulut leher terjerat. Sebab pulut santan binasa, sebab mulut badan binasa.

Kita sebenarnya!!

Bagai inai dengan kuku.
Bagai kuku dengan isi.

Maka itu aku selalu impikan aku mahukan Kemerdekaan cara aku yang masih mengekalkan bumi kupijak ini bernama TANAH MELAYU.

-:Bukan Melayu nan bergerladangan kini :siapa itu:(?):-

Sabtu, 2009 Ogos 08 13:02:01 MYT

Ramai Tak tahu Mana itu Jenaris (Singgahsana)


Agar ini dapat membantu; paling mudah ikut Plaza Tol Sungai Balak
& menuju ke Saujana Impian
Sebaiknya jangan masuk bandar Kajang.
Dari mana arah pun pasti anda menuju ke arah Saujana Impian
talian 03 87371884

WHO segerakan vaksin H1N1 H1N- Enam firma farmaseutikal menghasilkan vaksin selesema babi (Ceritera)



KANAK-KANAK tadika di Hanoi, Vietnam menggunakan penutup mulut berikutan penularan wabak H1N1 di negara itu.





LONDON - Penghantaran fasa pertama vaksin selesema babi (H1N1) akan dilakukan pada bulan depan, kata Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) kelmarin.

Pengarah Vaksin WHO, Marie-Paule Kieny berkata, ujian keselamatan vaksin selesema babi pada manusia masih berjalan manakala keputusannya akan diketahui awal bulan depan sekali gus membolehkannya digunakan secara besar-besaran.

Kieny berkata, walaupun pengeluaran vaksin selesema babi disegerakan, pihaknya tidak bertolak ansur tentang aspek keselamatan dalam memastikan ia selamat ke atas manusia.

Menurutnya, WHO menjangka vaksin itu tidak akan mendatangkan kesan sampingan serius kepada manusia.

Bagaimanapun, beberapa kesan sampingan seperti loya, demam dan cirit-birit ringan dianggap biasa apabila sesuatu vaksin itu digunakan.

WHO menyarankan supaya beberapa juta vaksin itu diberikan kepada kakitangan kesihatan diikuti dengan wanita hamil sebelum diberikan kepada mereka yang mengalami masalah kesihatan.

Kira-kira enam firma farmaseutikal di Amerika Syarikat (AS), Eropah dan Australia bergegas menghasilkan vaksin selesema babi masing-masing dalam tempoh hanya beberapa bulan lalu. - Agensi

Koamo!

Wajah Kesayangan Hamba oleh Hail Amir (Hiburan)

Ingin ku milik kasih
Ayu jelita
Wajah cantik berseri
Sinar cahaya

Sopan santun berbudi
Bergaya sederhana
Halus tutur bahasa
Sungguh mulia

Rambut panjang terurai
Bagai sutera
Hias bunga sekuntum
Tambah jelita

Bibir merah delima
Merdu alun suara
Penambat jiwa nan lara
Rasa bahagia

( korus 1 )
Pipi pauh dilayang
Alis matanya lentik
Sekali mataku memandang
Hati tertawan

( korus 2 )
Wajahnya mempersona
Tiada lagi tandingan
Bagai dewi menjelma
Jadi temanku

Datanglah wahai pujaan
Datang padaku
Lukisan wajah kasih
Di ruangan mata

Kalung dirimu sayang
Dengan cinta nan mesra
Wajah kesayangan hamba
Kini ku jumpa

( ulang dari korus1 )

Fatwa Pujangga (Hiburan)

Artist: Sharifah Aini

T'lah kuterima suratmu nan lalu
Penuh sanjungan kata merayu
Syair dan pantun tersusun indah, sayang
Bagaikan madah fatwa pujangga

Kan kusimpan suratmu nan itu
Bak pusaka yang amat bermutu
Walau kita tak lagi bersua, sayang
Cukup sudah cintamu setia

Tapi sayang sayang sayang
Seribu kali sayang
Ke manakah risalahku
Nak kualamatkan

Terimalah jawapanku ini
Hanyalah doa restu Ilahi
Moga lah Bang/Dik kau tak putus asa, sayang
Pasti kelak kita kan bersua

Berikan aku Laluan 6 (Singgahsana)

Jumaat, Azim masih bercuti & awal pagi telah bangun.

"Ayah! Azim kena sekolah tak hari ini..."Aku macam biasalah setiap bangun pagi punyalah payahnya, mahu hidupkan enjin traktor pun tak sepayah nak kejutkan aku.

"Kan...! doktor kasi Azim rehat dua hari, rehat sajalah"

"Nanti ibu jerit-jerit lagi macam mana..!?"

( Kejap! karang sambung eris call nak jumpa)

"Ayah kan ketua rumah, cakap sahaja ayah tak kasi sekolah, lagi pun sudah doktor kan tahu mana yang baik, nanti kalau sekolah melarat lagi sakit perut itu macam mana, bukan selesa tandas sekolah itu." Selalunya sekitar jam 7:15 pagi aku hantar Azim ke sekolah, sejak kebelakang ini di asyik mahu awal pergi. Gelap lagi hari sudak kena hantar dia.

"Naik temankan ayah ke klinik tak, bosan amat ayah tak ada kawan berbual."

"Terpulang pada ayah, kalau nak Azim ikut, Azim ikut saja!"

"Ayah rasa tak sedap hatilah pulak, wabak Selesema B@bi itu masih kuat kat UPM itu, elok Azim duduk rumahlah"

Lepas sahaja aku mandi setelah tertidur sekitar jam 8:30 pagi Mila bising-bising sebab tak dapat nak akses internet. Streamyx meragam lagi.

"Mila ada kat rumah Mila uruskanlah, dail 100 & ikut sahaja arahannya, ayah dah lambat amat ini, Streamyx itu banyak cikadak. Arahkan kita buat tu ini, bukan senang nak berurusan dengan mereka. Tenguk hari tu berhari-hari baru selesai; tak mahu dengar cadangan kita." Aku nak katakan pakar tidaklah pula, tapi tahulah serba sedikit tentang nak konfigur internet ini. Sejak 1997 aku memang bergelumang dengan masalah ICT. Cumanya aku tak punyai alatan canggih & secukupnya untuk nak uji talian & perbagai.

Aku terpaksa buat cara manual, aku telah dapat kesan di mana salahnya pihak Streamyx masih katakan kerosakan di perkakasan milikku. Aku syak port di swicth mereka yang bermasalah mungkin kena kilat atau tak disambung. Dia masih salah routerku, selepas router mereka salahkan pula kad networkku, Aku siap ke rumah Syed rakanku uji router, okey! sahaja. Kad Network bersepah di rumahku, komputer yang boleh akses internet tak kurang dari lima buah. Kemudian bahagian teknikalnya masih nak datang juga ke rumah, siap bawa router, Kad Netrwork perbagai, bagaikan alatan aku guna sebelum ini tak sesaing mereka. Masih tak hidup juga. Golak-galik tak kurang seminggu lebih aku tak dapat akses internet, kemudian barulah mereka akur memang masalah di swicth mereka.

Aku senyum sendiri bukan lah nak kata aku ini sifu amat tapi tanpa ada alat penguji arus internet pun aku boleh selesaikan dalam tak sampai sehari bagaimana Streamyx mangambil masa seminggu lebih. Aku teringah Tuan Haji Rashidi pensyarah tempat aku berkerja, dia gelar aku ini Dukun Komputer sebab jarang amat aku gagal selesaikan masalah ICT dia. Sebenarnya aku ciplak ilmu ICT ini dari pelajar juga, ramai pelajar master & PhD yang rapat dengan aku. Aku korek ilmu dari merekalah. Aku manalah tahu amat bab masalah komputer ini. Belajar pun tak cara formal.

"Semua Mila nak buat, itu kan kerja ayah, Mila kena siapkan kerja sebelum hari Isnin"

"Ayah ini tak reti berkomunikasi dengan orang, nak yakinkan orang Streamyx itu payahlah amat!" Sebelum Mila pegang jawatan sekarang sememangnya dia Setiausaha Sulit. Tentunya petah berhubung dengan orang.

Sebelum aku nak ke PKupm aku dail juga talian bebas tol 100, Huh! mesin komputer yang jawab ada masalah talian internet di Lembah Klang.

Dr Imah selalu datang jam 9:30 pagi. Di nombor giliranku 1141 ada tercacat tepat jam 9:30 aku berada di PKupm. Kamar 5 Dr Imah ramailah amat orang maka 22 minit yang dijanjikan melepasi sekali ganda. Aku tak kisah amat, hatiku juga memang rasa malas amat mahu sering-sering mengadap doktor, bukan putus asa, cumanya mengenangkan keputusan terapi yang tidak menentu; benar-benar buat aku lemas. Hendak mengadu dengan siapa.

Bagai masalah bulan lalu, glukos yang tiba melonjak naik, seharusnya ada kerjasama dengan keluarga. Aku dapat kesan antara puncanya tak mahu Mila membebel panjang. Bebelan Mila ibarat raksa yang menaikkan jarum bacaan tekanan darah tinggiku. Boleh katakan saban hari Mila mesti buat teh atau nescafe yang tumpah gula. Teramat manisnya. Anak-anak sering tak minum, takkan aku mahu tuang ke sinki; satu teko bagaikan manis gula batu aku terpaksa habiskan. Mana tak melonjaknya kandungan glokus dalam tubuhku. Jadinya sekarang aku buat strategi baru, bila teh itu sudah sejuk aku masukkan ke dalam botol & letakkan sebelah air baringku. Pepetang bila Azim sudah penat main di padang aku iklankan air baring berbotol kecil buat Azim. Belum lagi melayan kerenah anak-anak.

PKupm masih berkempen anti Selesema B@binya. Aku mendapat mask@topeng rona biru. Menarik. Dengan topeng rona biru, topi brutal & spek yang jarang aku guna memang aku selamat menyamar. Meor berhadapan denganku pun tak cam aku, begitu juga Kak Bad. Aku yang mogok berbual tersenyum dalam topeng melihat gelagat mereka.

"Hari ini kita ambil darah kat hujung jari sahaja, tenguk kandungan gula bagaimana, emmm! nampaknya tekanan darah bagus!" Nampak cerah wajah Dr Imah. Dia memang amat prihatin akan kesihatan aku. Dia pun tak perasan temujanjiku hari ini. PKupm pun tak buat panggilan untuk ingatkan aku puasa.

"Saya risau tenguk perut awak itu, bila masa lapang buat aktiviti senaman sikit!" Aku rasa boroi aku sama sahaja, selalunya aku pakai jaket tak berlengan ketemu doltor agar tertutup sikit boroiku, hari ini aku pakai kemeja agak ketat sikit.

"Bacaannya serta merta kan... doktor, tak perlu saya tunggu sampai petang!"

"Iyer!, lepas buat ujian darah tu terus datang sini! kemudian boleh balik."

"26 hb nanti saya kena jumpa pakar jantung di Hospital Serdang.."

"Bulan puasa tu, mana nak mengelaknya memang jadual pesakit macam itu..!"

Aku ke makmal ujian darah, dari alat ujian gula glukosmeter tertera 5.4 mmol/l. Kira okeylah!. Aku telah tahu formula mahu menurunkan kadar bacaan glukos di tubuhku. Biar pu terkadang aku minum juga teh tumpah gula Mila. Terkadang aku teguk juga air isotonik. Air gas yang gila banyaknya kandungan gulanya. 7.8 mmol/l jika tak silap bacaan bulan lalu.

"Bagus, saya boleh kasi ubat untuk dua bulan, bulan puasa nanti kita tak perlu jumpa!" Aku memang rasa lega. Kata-kata Dr Imah itu bagaikan memberikan aku laluan untuk tidak risau amat akan akan sakit kronikku ini. Cumanya kena rajin ikut jadual makanan ubatnya. Kena banyak berpantang & kena rajinlah buat aktiviti senaman.

"Takutnya doktor bulan puasa payah nak kawal selera berbuka ... minum air sedap-sedap lagi, kuehnya lagi, melonjak balik gula dalam badan nanti.." Aku saja mengusik Dr Imah.

"Jangan!, lupakan hobi minum air Coke, air gas semua tu!" Nampak serius amat Dr Imah berpesan. Aku tersenyum sahaja.

Hospital sesak gara-gara H1N1 (Ceritera)


ORANG ramai terpaksa menunggu berjam-jam untuk mendapatkan rawatan
di Hospital Kajang semalam.


KUALA LUMPUR - Peningkatan kes kematian akibat selesema babi atau influenza A (H1N1) di negara ini telah menyebabkan rata-rata hospital kerajaan sekitar Lembah Klang sesak sejak akhir bulan lalu gara-gara diserbu orang ramai yang ingin mendapatkan pemeriksaan mengenai wabak itu.

Keadaan tersebut dipercayai berpunca daripada perasaan bimbang orang ramai terhadap wabak itu lebih-lebih lagi jika terdapat simptom-simptom H1N1 pada diri mereka.

Wartawan Kosmo! yang ingin mendapatkan pemeriksaan H1N1 di Hospital Kajang kelmarin mendapati, orang ramai penuh sesak di hospital berkenaan yang rata-ratanya ingin mendapatkan pemeriksaan H1N1.

Ramai di antara mereka yang terpaksa berdiri atau menunggu di luar ekoran kerusi yang disediakan tidak mencukupi selain terpaksa menunggu berjam-jam sebelum dapat berjumpa doktor.

Doktor dan jururawat yang bertugas ketika itu turut mengakui bilangan orang ramai yang ingin mendapatkan pemeriksaan H1N1 bertambah berlipat kali ganda sejak kes kematian pertama di negara ini akibat wabak itu dilapor pada 21 Julai lalu.

Seorang pemandu lori, Mohd. Nazim Awang, 34, berkata, dia terpaksa menunggu lebih empat jam sebelum anak lelakinya berusia sembilan tahun dapat berjumpa doktor akibat demam.

Sementara itu, wabak H1N1 yang semakin menular meragut satu lagi nyawa semalam melibatkan seorang lelaki berusia 57 tahun dengan menjadikan angka korban akibat pandemik itu meningkat kepada 14 orang di negara ini sehingga semalam.

Kosmo!

06 Ogos 2009

Gelombang kedua H1N1 belum tiba (Ceritera)

KUALA LUMPUR - Kebimbangan orang ramai kononnya negara kini dilanda gelombang kedua selesema babi atau H1N1 sehingga menyebabkan kematian meningkat setiap hari adalah tidak benar.

Pengarah Bahagian Kawalan Penyakit, Kementerian Kesihatan, Datuk Dr. Hasan Abdul Rahman berkata, orang ramai perlu faham tentang penularan wabak H1N1 di dalam negara sekarang.

Katanya, apa yang berlaku sekarang ialah penyebaran di dalam komuniti yang masih berada pada fasa pertama penyebaran.

"Kita belum sampai tahap tersebut (gelombang kedua)," katanya ketika dihubungi Kosmo! semalam.

Menurut beliau, pemberitahuan berlakunya gelombang kedua bukan dibuat oleh kementerian tetapi sebaliknya akan diumumkan sendiri oleh Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) apabila gelombang itu melanda kelak.

"H1N1 merupakan wabak mengancam seluruh dunia dan bukan negara kita sahaja mengalaminya. Sehubungan itu, apa jua pemberitahuan akan dimaklumkan melalui WHO mengenai peringkat penyebaran semasa," ujarnya.

Kosmo