iDAN

28 April 2009

Peluang miliki kompilasi terkini Lat (Ceritera)



KUALA LUMPUR: Peminat yang sekian lama menantikan hasil karya kartunis terkenal Malaysia, Datuk Mohd Nor Khalid atau lebih dikenali sebagai Datuk Lat kini boleh memiliki kompilasi terkini beliau mulai semalam.

Lat-The Early Series yang mengambil masa enam bulan untuk disiapkan adalah penghormatan daripada The New Straits Times Press (NSTP) atas sumbangan beliau menghasilkan lukisan di muka surat editorial NST dan Berita Harian selama 35 tahun.

Lat berkata, beliau amat berbangga dengan penghasilan buku berkenaan yang mempunyai lapan bahagian dan merangkumi lebih daripada 50 siri.

“Oleh kerana akhbar NSTP dibaca semua lapisan masyarakat, jadi saya menghasilkan cerita melalui gambar yang mudah difahami orang ramai.

“Saya melukis kartun mengenai masyarakat dan turut menerapkan unsur budaya dan tradisi rakyat Malaysia di samping mengeratkan silaturahim sesama mereka.

“Saya mula melukis pada awal 70-an dan berusaha melukis dengan cantik dan menghasilkan dialog yang menarik untuk membuktikan kepada orang ramai mengenai kemampuan saya dalam bidang lukisan,” katanya.

Kompilasi ini boleh didapati dari semalam di kedai buku berhampiran selain boleh diperoleh menerusi www.nst.com.my dengan harga RM120 sebuah.

Majlis perasmian kompilasi itu disempurnakan Lat serta turut dihadiri oleh Ketua Pegawai Eksekutif NSTP, Datuk Anthony Firdauz Bujang; Pengarang Kumpulan Berita Harian Sdn Bhd, Datuk Manja Ismail dan Pengurus Besar E-Media Sdn Bhd, Zainul Ariffin.

Harian Metro

Tiada ulasan: