iDAN

26 Jun 2009

Guna istilah selesema babi ganti H1N1 – Rais (Ceritera)



KUALA LUMPUR – Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Dr. Rais Yatim semalam mencadangkan supaya semua pengamal media kembali menggunakan istilah selesema babi bagi menggantikan istilah influenza A (H1N1) yang digunakan sekarang.

Rais berkata, syor itu dibuat bagi memastikan orang ramai sedar akan bahaya selesema itu dan mesej mengenainya dapat disampaikan dengan lebih tepat kepada mereka.

“Bila dalam Bahasa Melayu pula ada juruhebah yang enggan nak sebut H1N1, jadi kalau selesema babi, kan senang,” katanya kepada pemberita selepas mengadakan lawatan rasmi ke Pos Malaysia di sini.

Beliau menambah, kementeriannya akan memantau program-program yang menyiarkan iklan-iklan yang berkaitan dengan kesihatan agar tiada kekeliruan mengenai ketepatan mesej serta kefahaman orang ramai mengenai selesema babi.

“Hal yang berkaitan dengan kesihatan kita tidak harus campur aduk dengan gara-gara atau cara-cara iklan yang mengelirukan. Kami akan pantau iklan yang disiarkan di televisyen dan melihatnya dari sudut ketepatan mesej serta fahaman orang,” katanya.

Sementara itu, Pensyarah Bahasa, Jabatan Bahasa Melayu, Fakulti Bahasa Moden dan Komunikasi, Universiti Putra Malaysia, Prof. Madya Dr. Arbaie Sujud ketika mengulas cadangan tersebut berkata, penggunaan semula istilah ‘selesema babi’ dapat menimbulkan kegerunan masyarakat terhadap wabak tersebut berbanding istilah H1N1.

Dapatkan berita selanjutnya di Kosmo!.

Tiada ulasan: