iDAN

14 Ogos 2009

Lambat rawat punca kematian (Ceritera)


LANGKAH PENCEGAHAN... Pemilik pusat jagaan kanak-kanak I-Chil Care Center, Norkheliza Rasidi (kiri) menunjukkan cara pemakaian topeng muka kepada kanak-kanak sambil dibantu oleh seorang guru di pusat jagaan itu di Melaka semalam.








KUALA LUMPUR - Sebanyak 40 peratus daripada jumlah kematian akibat selesema babi (H1N1) yang dicatatkan sehingga kini disebabkan lambat mendapatkan rawatan awal malah 13 peratus kematian lagi mempunyai unsur kelewatan pengesanan oleh pengamal perubatan.

Itulah statistik yang didedahkan oleh Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr. Mohd. Ismail Merican berhubung peningkatan kematian yang dicatatkan berikutan penularan H1N1.

Beliau turut mengakui bahawa angka kematian yang mencatatkan sebanyak 56 kes setakat ini adalah tinggi.

"Saya ingin memaklumkan bahawa majoriti kematian ini mempunyai faktor-faktor penyumbang kematian seperti faktor risiko kesihatan iaitu sebanyak 70 peratus," katanya dalam satu kenyataan di sini semalam.

Mohd. Ismail berpendapat, ada di antara kematian itu dapat dielakkan jika pesakit dan pengamal perubatan lebih peka serta segera mengambil tindakan sewajarnya.

Tambahnya, kadar penularan H1N1 dalam komuniti adalah tinggi dan ini dapat dilihat daripada peningkatan bilangan pesakit yang datang ke hospital dan klinik untuk mendapatkan rawatan lanjut.

"Mereka yang bersimptom mudah menularkan jangkitan kepada individu sihat yang berada dekat dengan mereka sama ada melalui batuk, bersin atau sentuhan cecair batuk atau bersin," tambahnya.

Sementara itu, Persatuan Perubatan Malaysia (MMA) meminta Kementerian Kesihatan menambah stok dos antiviral kepada semua klinik swasta dan desa di negara ini.

Presidennya, Dr. David Quek berkata, penambahan itu perlu dilaku- kan segera supaya petugas-petugas kesihatan dapat memberikan rawatan dengan cepat dan berkesan kepada semua pesakit.

"Sememangnya stok dos antiviral itu sedang ditambah, namun ia belum mencukupi berbanding peningkatan pesakit H1N1 yang semakin bertambah ini," katanya ketika dihubungi semalam.

Tambahnya, Kementerian Kesihatan juga perlu mengedar stok dos antiviral itu secara selaras di semua klinik dan turut menempatkan stok itu di tempat-tempat awam seperti farmasi supaya memudahkan golongan berisiko mendapatkannya.

Kosmo!

Tiada ulasan: