iDAN

04 September 2009

Api lilin untuk Teo. Pyan (Delima Merkah)

Friday, July 17, 2009

api lilin untuk teo

teo sepatutnya berkahwin hari ini
tetapi teo sudah mati!

*teo beng hock ditemui mati selepas hadir
sesi soal siasat (sebagai saksi) di premis sprm*. demi kemanusiaan, demi hati perut sebagai manusia, lupakan bangsa atau parti atau ideologi apa pun yang dianut teo.

*saya beritahu anak saya:
sprm = suruhanjaya pencegahan rasuah malaysia


Monday, April 27, 2009

nota kecil kepada tun mahathir

tun mahathir, kawan saya minta saya jadi calon bebas bertanding lawan tun di pilihan raya kecil penanti. mereka kata saya boleh menang, sungguh! saya tidak tahu sama ada saya mahu menangis, marah atau ketawa terbahak-bahak.


Sunday, November 9, 2008

demokrasi

aku keluar rumah menghirup oksigen
ketika mamalia spesies maun dan maging
menari dan bertelanjang di parlimen


... itu antara puisi politik Pyan

Friday, January 2, 2009

si pandai

kanak-kanak adalah si pandai
apabila berkata, sekolah dan universiti
sebagai tempat pandirkan si pandai!


Tuesday, September 25, 2007

batublok

`melayu malas membaca tetapi rajin tulis blog'
masalahnya, aku malas tulis blog!
6 comments

Thursday, July 5, 2007

sampah dan beras

kat selangor, harga sampah 10 sen sekilo. seluruh tanah melayu, harga beras sekilo naik 10 sen.
* hendak tampung harga beras, jual sampah. jual sampah, beli beras, fuh!


Sajaknya ke arah isu semasa.

Sila ke blog PyanHabib untuk menyelami puisi@sajak beliau. Biarpun ringkas tapi penuh kata makna.

Sejak azali aku mengenal insan yang bernama Pyanhabib ini (pinjam sukukata Cerpelai) aku telah amat meminati beliau. Siapa tak ingat sajaknya bernama Suara. Seantero Malaya meyukai sajak ini bilamana Pyan mendeklamasinya di skrin TV sekitar tahun 80an dulu.

PyanHabib punyai bakat semulajadi sebagai penggiat seni yang memang amat unggul. Dia terus bergiat dalam seni & sering diundang ke mana-mana majlis sastera. Dia tak suka tulis blog tetapi amat peka dengan perkembangan semasa. Dia amat membenci pasca* yang gerladangan. Sesekali tulisannya terbit di blognya buat kita terfikir & mencari makna yang jujur di sebalik penulisan beliau. Agar Pyan terus berkarya & kita dapat disajikan apa yang tersembunyi di jiwanya yang luhur.

Salam puisi!.

* pasca (panggilan gua kepada manusia moden kini) Cerpelai

Tiada ulasan: