iDAN

07 April 2011

Kutipan tiket, kualiti filem jatuh

ANTARA perkara yang boleh mempengaruhi jumlah kutipan tiket filem di pawagam serta kualitinya pada masa depan ialah Skim Wajib Tayang dan pulangan duti hiburan tiket wayang kepada penerbit. Dua perkara itu paling hangat diperkatakan terutama oleh golongan penerbit filem tempatan sejak akhir-akhir ini.

Hikayat Merong Mahawangsa merupakan filem tempatan pertama yang melalui pengalaman menakutkan itu apabila Skim Wajib Tayang yang diperkenalkan oleh Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (Finas) dipendekkan tempohnya daripada dua minggu kepada seminggu baru-baru ini.

Antara kesan pengurangan tempoh skim itu, filem terbitan KRU Studios itu hanya mampu mengutip sekitar RM6.2 juta selepas 20 hari tayangannya di pawagam minggu lalu.

Filem dengan kos RM8 juta itu sepatutnya boleh mengaut kutipan sehingga RM10 juta jika tempoh tayangannya dilanjutkan.

Semua itu gara-gara mahu memberi laluan kepada lambakan filem Melayu dengan menayangkan sebuah filem pada setiap minggu mulai Mac lalu.

Pihak pawagam tiada pilihan selain memendekkan tempoh wajib tayangan itu selain memberi laluan tayangan kepada filem-filem import.

Finas selaku penguatkuasa yang mengeluarkan lesen kepada pihak pawagam harus mengambil kira senario yang sedang berlaku itu.

Tempoh Skim Wajib Tayang dari dua minggu kepada seminggu itu seharusnya diperhalusi semula bagi survival golongan penerbit filem yang tulen pada masa depan.

Dalam hal ini, pihak pawagam tidak rugi. Sebaliknya, kalangan penerbit sukar untuk bersaing dengan filem-filem lain apabila masa yang diberikan untuk menayangkan filem-filem mereka semakin pendek. Bukan setakat untung, mahu mendapat kutipan berlipat kali ganda juga susah.

Mungkin kejayaan filem Melayu seperti Ngangkung yang mencatat kutipan tiket RM8.2 juta cuma tinggal kenangan. Ia juga hanya kekal setakat itu sahaja pencapaiannya sebagai filem tempatan paling laris kautan tiketnya sewaktu menikmati Skim Wajib Tayang selama dua minggu itu.

Bagi mengatasi lambakan tayangan filem Melayu, perlu difikirkan mekanisme baru supaya ia tidak terlalu rapat jarak tayangannya. Formula baru seperti harga tiket antara filem tempatan dan import dibezakan supaya ia memberi daya saing serta lebih menarik perhatian ramai penonton.

Sebagai contohnya, biarlah harga tiket filem tempatan lebih murah berbanding filem luar. Ini tidak, sudahlah harga tiket filem tempatan dan asing sama, tetapi pada masa sama tayangan filem import mendapat kelebihan seperti ruang panggung yang lebih besar sewaktu tayangannya.

Duti hiburan sekitar 20 peratus daripada harga tiket wayang yang dihapuskan oleh Finas digantikan dengan insentif berdasarkan kutipan tiket sesebuah filem setelah tamat tayangannya juga tidak sihat dan boleh membunuh para penerbit filem.

Ini kerana, duti hiburan yang dikenakan ke atas penonton dan kemudiannya dipulangkan semula kepada para penerbit filem banyak membantu survival dalam industri ini.

Pemulangan duti itu bukan sahaja suatu galakan tetapi ia juga suntikan baru untuk penerbitan filem-filem tempatan yang seterusnya.

Jika dikaji semula isu penghapusan duti hiburan dan tempoh tayangannya dalam Skim Wajib Tayang itu, kesimpulan yang akan dibuat oleh para penerbit filem ialah mengurangkan kos penerbitan filem. Secara tidak langsung, ia mempengaruhi kualiti dalam pembikinan filem tersebut.

Kalau kutipan tiket tinggi, para penerbit akan lebih bersemangat untuk meningkatkan kualiti dengan tambahan modal yang ada. Jika tidak, senario yang berlaku itu boleh menyebabkan semangat mereka jatuh dan kualiti filem pada masa depan juga bertambah merudum.

Banyak cara boleh difikirkan bagi mengatasi masalah itu seperti menambah jumlah pawagam. Para penerbit besar seperti MIG Production ataupun KRU Studios misalnya, harus mempunyai jaringan pawagam mereka sendiri selepas ini nanti.

Finas juga tiada alasan untuk mewujudkan pawagam mereka sendiri. Mungkin dengan cara menggunakan wang daripada penghapusan duti hiburan yang difahamkan telah dimulakan sejak hujung tahun lalu.

Tidak bergantung dengan rangkaian monopoli pawagam sedia ada, tambahan pawagam hasil inisiatif para penerbit tempatan dan Finas itu mungkin boleh membantu mengatasi lambakan tayangan filem yang semakin bertambah sejak akhir-akhir ini.

Semua itu harus dimulakan dari sekarang sebelum para penerbit filem yang aktif dan tulen seperti Skop Productions, Excellent Pictures Sdn. Bhd. dan Tayangan Unggul Sdn. Bhd. hilang minat atau kualiti filem-filem mereka akan menjadi lebih teruk berbanding sekarang.

2 ulasan:

iDAN berkata...

Aziq anak kedua tenguk filem ini, katanya bagus filemnya, antara filem Melayu yang ada kelas. Cuma dia tak suka tenguk senjatanya, tombak, pedang segala

"Macam tak tajam sahaja senjatanya ayah!" keluhnya.

Yaya Azura berkata...

yaya tak tengok pun lagi cite nie...

salam kenal..