iDAN

13 September 2012

Warkah Untuk Rakan Penyair

Assalamu’alaikum warahmatullahi wabarakatuh..


Sahabaku Helmi:

Ustaz Mohd Adid Ab Rahman ini asalnya saya kenali ketika saya aktif menulis di laman sesawang melayu.com; tak pasti apa yang terjadi dengan lama web ini. Ketika itu saya  sibuk dengan kerjaya saya maka terpisah terus dengan dunia penulisan puisi; ketika itu tahun 90an saya banyak menulis blog di easyjournal tapi server ini tetiba hilang, hampir semua tulisan saya di sana hilang. Ada sebahagian sahaja tulisan saya sempat saya salin ke blogspot.

Saya sering berhubung dengan Ustaz Mohd Adid Ab Rahman setelah saya buka akaun di FB kira-kira 3 tahun lalu; sejak ada akaun FB kami hanya berhubung di FB. E-mel dia saya tak pasti. Cer cuba e-mel yang ini  apakah boleh kita hantar melalui yahoo mohd.rahman.16@facebook.com hanya itu e-mel yang dia sertakan di maklumatnya.

Kekuatan menulis bagi kita mmg bila kita sering berhubungan dengan rakan penulis. Mengikut kata rakan penulis memang editor BH telah bertukar sejak 3 tahun lalu. Beliau BUKAN golongan penyair. Saya pernah baca artikel yang beliau tulis; egonya memang tinggi. Beliau mahukan puisi MUDAH sampaikan beliau sering tolak tulisan dari kalangan penulis yang ada PhD dalam dunia kesasteraan sebab bukan puisi mudah. Saya ni lagilah tak ada apa jua sijil nak dimajukan. Tapi puisi mudah yang terbit tetap saya lihat puisi sukar kita nak fahami memang penulis yang sama berligar. Saya anggap dia ada citarasa sendiri & kroninya. (Bukan menuduh)



Editor begini boleh membunuh impian penulis jadi jangan kacaukan sangat jiwa penyair tu; tak salah kita menulis di akhbar PR atau BN dalam satu masa;  bagi saya golongan penyair sebaiknya neutral dalam berpolitik. Dalam penulisan jua macam itu sebaiknya jangan memihak mana-mana parti politik. Undi itu rahsia tugas kita menulis tegur siapa jua asalkan kita ada visi dan keikhlasan menulis.

Editor (BH) begini bagi saya akan berhutang waktu/masa dengan kita. Harapan/Ilham kita sering dicantas; saya tak pernah terlepas beli akhbar MM dah BH setiap hari minggu sebab ada ruang sastera yang saya minati. Tak dinafikan rasa terkilan itu ujud sebab karya kita dibakulsampahkan. BH atau Berita Minggu dulunya masih berhutang sekitar 10 buah puisi yang tidak berbayar; ceknya mereka kasi salinan tapi tak sampai ke tangan saya sebab silap alamat; semua itu semasa editor 3 tahun lalu. Beliau Editor yang ikhlas kata rakan saya dia seorang penyair macam kita. Beliau menjalankan kerja cuma org kelilingnya tak prihatin dan terleka dalam tugasan. Seharusnya bila cek tak ditunaikan pastilah mereka perasan & mencari mana silapnya. Sedangkan bagi penyair macam kita bukanlah honorarium itu utama tapi penerimaan & tersiarnya karya kita itu lebih memberi makna.

Ish takkanlah 3 tahun kita menulis untuk BH tu tak satu pun sesuai buat editornya. Pelik. Jangan putus asa. Teruskan menghantar karya ke BH nanti Editor BH akan muflis di sana sebab mencantas terus impian & harapan kita mahu bersuara dalam puisi.

iDAN

Nota kecil:

Kerja kita sebagai Penyair teruslah menulis; jika ada Editor tak dapat terima jangan putus asa kebarangkalian puisi kita tak sesuai untuk akhbar atau majalah mereka. Teruskan menghantar karya. Jika terkandas di dunia media arus perdana; ada wadah lebuh terbuka; di alam maya ada blog atau Muka Buku. Pilihlah mana satu agar dunia sastera kita tetap meriah. Biar masyarakat menilai tulisan kita.







2 ulasan:

Tetamu Istimewa berkata...

Terima kasih atas titipan semangat. Seharusnya kerja menulis itu perlukan semangat yang tinggi.

iDAN berkata...

Setelah diri memilih bidang penulisan jangan berhenti menulis & sering berhubung dan bergaul dengan mereka yang giat menulis insya-Allah semangat menulis itu akan tetap semarak.