iDAN

27 Mei 2013



VAN AWAM
Hujan tak ada teksi nak singgah
banjir tak ada saliran nan mengalir
aku & Azim basah tempias di hentian
pemandu teksi tak pandai toleh iksan
lambaianku hanya hilang di titis hujan
55 tahun lebih merdekanya negaraku
beginilah nasib bila tiada kereta sendiri
peliknya mana perginya bas awam kini
JUSCO dah jadi AEON sesaknya seragam
di Jepun tukar nama sejak tahun 1989
mungkin tak mahu keliru dengan TESCO
pernah aku janji ketemu dengan rakan
aku tunggu di JUSCO dia tunggu di TESCO
penat eh... sebab sebutannya seakan sama
hujan lebat di AEON aku terkurung resah
kasihan Dzuan datang dalam hujan kilat
dia sakit tetap mahu jemput aku & Azim
tentunya hutang budi sebegini tak terbalas
akan pasti dibawa ke mati niat yang ikhlas
kerajaan kena pantau pengangkutan awam
di Cheras Selatan sebab amat naif
sepanjang hari aku menunggu teksi
tak nampak pun sebuah bas awam
kenapa tak ikut cara Siam & Indon
tak perlulah bas cantik atau teksi antik
van bas mini MPV kan amat sesuai
keluarkan saja lesen untuk pribumi
agar kemakmuran bersama dinikmati



iDANRADZi
Balakong
27.5.13


Tiada ulasan: