Masalah Hadas Besar
Apakah hukumnya seorang mukmin yang ketika itu dalam keadaan berhadas 
besar memotong rambut atau kuku?. Apakah rambut atau kuku itu masih 
dikira berhadas selepas beliau mengangkat hadas ( mandi )?
Kuku dan rambut tersebut mengikut mazhab Syafie, masih berhadas dan 
perlu dibawa mandi bersama. Munurut ulama', anggota yang berhadas ini 
akan menuntut hak mereka ketika dipadang masyhar nanti.
Antara Adat dan Agama
Sebenarnya saya ingin bertanya mengenai Adat dan Agama dimana agak 
mengelirukan saya. Saya berasal dari Kuching Sarawak dan akan 
melangsungkan perkahwinan dalam bulan Oktober 1997.Saya ingin Ustaz 
huraikan mengenai hak si suami dan adat di mana mengikut adat, si suami 
mesti tinggal di rumah ibu mertuanya (iaitu rumah si isteri).sekiranya 
si isteri tinggal dirumah pihak lelaki, kononnya masyarakat akan 
berfikiran serong yang si perempuan mengikut sisuami tampa restu 
ibubapa.Issue ini akan berterusan sehinggalah sisuami membeli rumah 
sendiri. Bagi saya, saya mampu untuk membeli rumah tetapi saya masih 
merasa pelik mengapa perkara ini masih hidup difikiran kaum masyarakat 
melayu terutama golongan Tua.
Dalam soal ini, kebijaksanaan suami adalah penting. Adat yang bercambah 
dari dulu adalah amat payah untuk diubah kecuali dengan hikmah. 
Sekiranya tiada masalah dari pihak keluarga lelaki maka adalah tidak 
salah untuk mendiami rumah mertuanya. Tetapi sekiranya dengan mendiami 
rumah mertua itu sisuami telah menderhaka kepada ibu bapanya atau 
meninggalkan tanggungjawabnya (seperti menjaga adik-adik dan sebagainya)
 maka suami tersebut adalah berdosa. Tanggapan masyarakat adalah tidak 
penting jika dibandingkan dengan hukum Allah s.w.t.. InsyaAllah sedikit 
demi sedikit ianya akan berubah dan mejurus kearah yang baik sekiranya 
kita berusaha dari sekarang. Contohnya sepuluh tahun lalu, sekiranya 
berkahwin tanpa sanding, masyarakat akan menyatakan bahawa pengantin 
perempuan itu janda. Kemudian apabila ada golongan yang memulakan 
perkahwinan tanpa sanding, mereka dicap sebagai 'dakwah' tetapi tidak 
dianggap seburuk 'janda', dan sekarang alhamdulillah perkahwinan tanpa 
sanding dikira biasa. InsyaAllah suatu masa nanti jika kita terus 
menentang budaya ini, perkahwinan dengan persandingan akan dipandang 
serong pula oleh masyarakat.
Wuduk Suami Isteri
Mengapakah suamiisteri batal air sembahyang (Wuduk) sedangkan mereka 
sudah menjadi suami isteri yang sah(mukhrim) yang menghalalkan jimak ?
Suami isteri asalnya adalah ajnabi iaitu halal bernikah. Maka kerana 
itulah terbatal wuduk apabila tersentuh. Sedangkan muhrim azali 
(adik-beradik dan sebagainya) dari asalnya telah haram nikah keatas 
mereka.
Sujud Imam
Kami sekeluarga bersolat Maghrib secara berjemaah dengan bapa saya 
sebagai imam setiap hari. Namun, saya meragui sujud imam kerana hanya 
kedua-dua ibu jari kaki sahaja yang mencecah sejadah. Oleh itu, sujudnya
 tidak sempurna dan oleh itu, rukun solat tidak disempurnakan juga. Saya
 pernah menasihatkan beliau mengenai masalah ini dan telahpun 
membetulkan kesalahannya. Namun, setelah beberapa lama dia telah kembali
 kepada cara asalnya yang salah itu, mungkin kerana telah menjadi suatu 
kebiasaan dan beranggapan kesalahannya itu dapat dimaafkan. Oleh kerana 
meragui solat bapa saya, saya mengambil keputusan untuk tidak berniat 
mengikut imam. Walaupun saya bersolat dibelakang imam, namun niat saya 
adalah sebagai bersembahyang bersendirian. Saya berbuat sedemikian agar 
tidak menyinggung perasaan bapa saya sekiranya saya bersembahyang 
berasingan bersendirian. Adakah solat imam saya sah kerana tidak 
sempurna sujudnya? Adakah sah solat saya apabila berniat sembahyang 
bersendirian, namun berdiri dibelakang imam?
Solat imam itu sah walaupun sujudnya tidak sempurna. Sujud yang sempurna
 memerlukan perut ibu jari kaki memcecah tempat sujud (sejadah, lantai 
dsb.). Keadaan ini seolah-olah jari kaki itu menunjuk kearah kiblat.
Solat anda sah tetapi fadilah jemaah tidak anda dapat. Tiada salah 
mengikut imam yang tidak sempurna sujudnya kerana solatnya masih sah. 
Tegurlah berulang kali supaya kita dapat melakukan solat yang sempurna 
bersama-sama. Gunakan cara yang berhikmah dalam menegur bapa anda dan 
jika perlu, tunjukkan email ini.
Segan solat
Sekali sekala bila keluar ke "shopping mall" di sini (US), tiada surau 
atau tempat untuk sembahyang, so kitorang sembahyang duduk atas kerusi 
kerana segan, boleh ke ustaz?
Boleh. Sekiranya semua syarat sah sembahyang diikuti. Ini untuk 
mengelakkan dari timbulnya fitnah dari orang lain yang mungkin 
mengatakan Islam itu menyusahkan. Tetapi kalau dapat sembahyanglah 
dengan sempurna kerana itu lebih afdal. Atau cari masa yang sesuai untuk
 shopping yang tidak mejangkau waktu sembahyang. Utamakanlah sembahyang 
dari perkara lain.
Kencing berdiri
Di sini tiada jamban cangkung, jadi saya terpaksa kencing berdiri dengan
 menjaga percikan serta beristibrak (serta yakin kesemua najis telah 
keluar dari saluran kemaluan) dan beristinjak menggunakan tisu. Adakah 
berdiri ini harus? Adakah istinjak saya sah? Perlu ke tisu tersebut di 
gumpal keras suyapa boleh ia di kategorikan di bawah beristinjak dengan 
benda keras (cth: batu, tanah liat atau kayu).
Kencing berdiri itu harus jika kena pada tempatnya seperti dikawasan 
berbahaya yang boleh mendatangkan mudarat jika duduk. Walaubagaimanapun,
 perlu diingat bahawa satu percikan kecil sahaja yang terkena pada 
pakaian kita diibaratkan dapat menghidupkan seekor lipan bara yang boleh
 menyengat kita semula. Saya percaya masih ada alternatif lain seperti 
menanggalkan seluar dan kencing duduk atau mencangkung diatas tandas 
itu. Cara ini biasa dilakukan walaupun tiada siapa yang mahu 
menceritakannya kepada orang lain.
Istinjak tidak memerlukan sesuatu yang keras kerana yang pentingnya 
adalah kasarnya permukaan itu. Tidak sah beristinjak dengan buluh yang 
keras kerana licin permukaannya. Juga haram beristinjak dengan sisa 
makanan kerana masih boleh dimakan oleh binatang. Begitu juga haram 
beristinjak dengan tulang yang menjadi makanan jin. Tisu boleh digunakan
 dengan diberikan perhatian supaya resapan najis ditisu itu tidak 
mengotori bahagian tangan pula. Ini dengan mengkiaskan tisu itu sejenis 
dengan kayu atau batu.
Perbezaan Mazhab
Bolehkah ustaz senaraikan perbezaan fahaman diantara mazhab - mazhab yg terdapat di dalam Islam.
Perbezaan antara mazhab hanyalah didalam perkara-perkara khilafiah. 
Setiap pendapat dari setiap mazhab tersebut mempunyai nas dan hujah 
sahihnya sendiri dan tidak pula bercanggah dengan mazhab lain. Sebagai 
contoh, batal wuduk dengan sentuhan antara kulit lelaki dan wanita 
(kecuali kuku dan rambut) dimana mengikut syafie - batal, maliki - tidak
 sekiranya tanpa menaikkan syahwat.
Halal/haram keju
Saya ingin mendapatkan kepastian tentang kedudukan halal/haram keju. 
Kalau diperhatikan bahan-bahan yang digunakan untuk membuat keju yang 
tertera di bungkusan-bungkusan keju, 90% menyatakan pemakaian bahan 
bernama "rennet" iaitu sejenis enzim yang diperolehi daripada intestine 
anak lembu. Soalan saya adalah samada dengan penggunaan "rennet" ini, 
keju berkenaan halal di makan. Tidak dinyatakan bagaimana caranya bahan 
"rennet" ini diperolehi. Jika diperhatikan juga kebanyakkan daripada 
bungkusan-bungkusan keju ini dicopkan perkataan halal, sungguhpun bukan 
berlogokan "halal" daripada Pusat Islam.
Sekiranya enzim berkenaan diambil ketika lembu itu hidup, maka ianya 
halal kerana ianya berasal dari binatang yang halal (seperti meminum 
susunya). Sekiranya diambil setelah ianya mati, maka sekiranya tanpa 
disembelih, hukumnya halal. Tetapi jika disembelih (secara Islam) maka 
ianya halal.
Logo halal yang tidak dari Pusat Islam adalah tidak boleh dibuat panduan.
Masalah bersuci
Saya sekarang sedang belajar di USA.Pakaian saya ada tersentuh hidung 
anjing. Kalau mengikut hukum, ia perlu dibersihkan dengan menggunakan 
air bercampur tanah. Masalahnya sekarang, saya menghadapi kesukaran 
untuk mencari tanah kerana saya tinggal di kawasan bandar.Adakah 
sebarang alternatif lain? Tolong jelaskan juga jenis-jenis tanah yang 
dibenarkan dan yang ditegah untuk tujuan tersebut.
Jika benar-benar tiada tanah, maka boleh digunakan air yang banyak dan 
sabun sehingga hilang 'ainnya. Walaubagaimanapun ini hanya setelah 
diusahakan sedaya upaya untuk mendapatkan tanah liat tetapi tidak 
berhasil. Dibandar sekalipun mungkin ada pokok yang ditanam yang boleh 
diambil tanahnya barang secubit dua. Tanah itu hendaklah dari jenis 
tanah liat dan bukan pasir atau lumpur dan bukan juga tanah yang 
bercampur najis atau berbau busuk.
Zakat kepada ibu bapa.
Tuan, saya ingin meminta jasa baik tuan untuk mendapatkan penjelasan 
mengenai satu kemusykilan berkenaan zakat. Ada 8 Asnaf golongan yang 
layak menerima zakat. Kemusykilan saya, bolehkah saya mengeluarkan zakat
 pendapatan saya kepada kedua ibu-bapa saya, atas dasar kedua ibu-bapa 
saya itu tergolong di dalam golongan salah satu dari 8 Asnaf iaitu 
"Asnaf Miskin". Untuk pengetahuan tuan, ibu-bapa saya hidup di kampung 
berdua, bapa berumur 73 tahun, ibu berumur 58 tahun, dan bapa tiada 
pekerjaan sejak 10 tahun lalu. Mereka menyara perbelanjaan harian dengan
 wang bulanan yang dikirim oleh saya dan kakak saya.
Zakat tidak sah jika diberikan kepada orang yang dibawah tanggungjawab 
kita. Ibubapa adalah menjadi tanggungjawab anak untuk memberi bantuan 
baik dari segi kewangan maupun dari segi tenaga. Tidak boleh 
dikategorikan seseorang itu miskin sekiranya mempunyai anak yang mampu 
kecuali ditinggalkan atau tidak dihiraukan oleh anaknya, dimana dalam 
kes yang sebegini anak tersebut tidak menjalankan tanggungjawabnya 
sebagai seorang anak yang pernah dilahirkan, dibesarkan, dijaga, dididik
 oleh ibubapanya satu ketika dulu.
Ciri-ciri binatang Korban
Saya ingin bertanya ustaz mengenai lembu / kambing yang boleh dijadikan 
korban. Apakah ciri-ciri yang perlu ada pada lembu / kambing tersebut 
seperti umurnya atau kesihatannya.
Syarat-syarat binatang korban adalah seperti berikut:
Cukup umur
Kambing
satu tahun lebih atau telah bersalin gigi
Lembu Kerbau
dua tahun lebih
Unta
lima tahun lebih
Tidak cacat
buta
tempang
tiada telinga
putus ekor
teralu kurus
lain-lain kecacatan yang meng'aibkan.
Syiah
Adakah cara untuk kita mengenali yang seseorang itu berfahaman syiah. 
Adakah boleh kita dari golongan sunnah wal jamaah mengimamkan orang dari
 golongan syiah. Akhirnya adakah orang-orang dari golongan syiah itu 
dikira islam/muslim.?
Syiah boleh dikenali dari pegangan mereka, diantaranya seperti pendapat 
bahawa Solat Jumaat itu tidak wajib kerana tidak difardukan Allah s.w.t.
 ketika mi'raj dan ada juga berpegangan sehingga jatuh murtad seperti 
mempercayai bahawa Saiyidina Ali itu sebenarnya nabi. Mengimamkan mereka
 tidak menjadi salah kecuali kita tidak boleh berimamkan mereka 
sekiranya pegangan mereka hingga ketaraf murtad. Selain golongan yang 
murtad, mereka masih berugama Islam.
Masalah Dividen Bank
Saya pernah bertanya kepada seorang ustazah tentang dividend yang saya 
perolehi melalui simpanan saya dalam bank. Beliau mengatakan bahawa wang
 tersebut sebenarnya adalah hak kita kerana kita dianggap sebagai rakan 
kongsi kepada bank.Walau bagaimanapun,disebabkan nilai wang keuntungan 
yang diberikan kepada kita terlalu sedikit yaini tidak memadai dengan 
keuntungan yang dibuat oleh bank maka adalah lebih baik wang itu 
digunakan untuk kepentingan agama ie. kita tidak menggunakannya untuk 
perbelanjaan peribadi.Alasan ini kurang jelas bagi saya atau saya kurang
 puas hati dengan jawapan ini.
Sekiranya wang tersebut juga di anggap riba',apa yang perlu saya lakukan
 sekiranya "saya telah terlanjur menggunakan wang tersebut untuk 
perbelanjaan peribadi saya". Saya harap ustaz dapat menjawab soalan saya
 terutamanya bahagian akhir soalan,dengan seberapa jelas ie. tidak 
semestinya panjang dan terperinci.
Pendapat ulama' Fiqah mengatakan bahawa wang riba itu tidak boleh 
digunakan untuk peribadi samada sendiri atau peribadi lain (disedekah 
kepada orang lain untuk kegunaan peribadi). Samada digunakan untuk 
kegiatan ugama ataupun tidak, ianya hendaklah untuk kegunaan masyarakat 
dan orang ramai (contoh: membina jalan, longkang, tandas awam dsb). 
Sekiranya terlanjur maka hendaklah diganti jumlah tersebut dengan wang 
lain dan disalurkan untuk kegunaan diatas.
Beberapa masalah Solat dan ilmu
Apakah kelebihan solat sunnat awabin..?
Diantara kelebihan sunat awabin:
Senang menjawab soalan mungkar nangkir
Senang mengucapkalimah syahadah ketika sakaratul maut.
Mati dalam husnul khatimah.
Apabila saya solat hati dan fikiran saya selalu diganggu dengan bayangan
 salib dan macam-macam lagi. Banyak surah-surah pendinding telah saya 
baca tetapi masih diganggu lagi.
Antara cara yang dapat dilakukan dalam menghindarkan gangguan dalam solat adalah:
mengelakkan dari makan makanan yang syubahat
memahami makna setiap bacaan dalam solat.
Apakah yang dimaksudkan oleh Junjungan Nabi kita "Carilah ilmu sampai kenegeri cina"
Hadith tersebut menunjukkan betapa pentingnya ilmu. Ianya perlu dicari 
walau kemana sekalipun. Begitu juga dengan sebuah lagi hadith yang 
bermaksud " Tuntutlah ilmu dari buaian hingga ke liang lahat", yang mana
 ilmu perlu dituntut sepanjang masa.
Sekiranya kita terlupa atau tertidur hingga terlepas menunaikan solat isyak bagaimana kita nak ganti solat isyak...?
Solat yang tertinggal (apa waktu sekalipun) hendaklah disegerakan 
menggantikannya. Ada pendapat ulamak, sekiranya tertinggal kerana 
terlupa atau tertidur maka sunat disegerakan solat qado tersebut, 
manakala sekiranya sengaja ditinggal, maka wajib disegerakan qadonya.
Masalah Wuduk berkasut
Saya pernah dengar yang bila kita ada wuduk kemudian kita pakai setokin 
atau kasut, dan setelah itu wuduk kita batal dan kita belum buka lagi 
kasut atau setokin tersebut, kita boleh ambil wuduk dengan cara biasa 
tetapi apabila sampai kepada membasuh kaki, tidak perlu membuka 
kasut/setokin tersebut; hanya cukup sekadar menyapu air di atas kasut 
sebagai syarat membasuh kaki. Dan wuduk kita sah. Bilakah cara wuduk ini
 hukumnya "harus"?. Adakah ia hanya di bolehkan dalam keadaan tertentu?.
 Jika ya, dalam keadaan apa?. Bolehkah mengambil wuduk seperti diatas 
walaupun tiada keuzuran pada diri atau keadaan. Untuk pengetahuan ustaz:
 Oleh kerana di universiti saya tiada surau, saya terpaksa mengambil 
wuduk di tandas awam dan adalah agak sukar untuk membasuh kaki. Begitu 
juga di dalam kapalterbang. Atau apabila tandas tersebut tiada air panas
 di musim sejuk.
Kasut yang dibenarkan adalah dari jenis yang tidak boleh dimasuki air 
seperti apa yang dinamakan muza atau kaus. Dengan kasut ini, memadai 
dengan menyapu bahagian atas dan bawahnya sahaja tanpa perlu membukanya.
 Dan untuk solat, jika diragui kesuciannya, bolehlah dibuka. Tiada 
syarat dari segi keadaan atau keuzuran selain dari yang disebutkan itu.
Berkunjung keparti
Bolehkah seorang islam pergi ke "party" atau keramaian yang pesertanya 
minum minuman keras walaupun dia tidak minum. Atau bolehkah seorang 
islam masuk ke dalam "bar", contohnya kerana diajak oleh pensyarahnya di
 universiti dimana dia belajar, walaupun di hanya minum oren atau 
sebagainya.
Hukumnya haram jika meredai perbuatan mereka yang mungkar itu iaitu 
dengan tidak menegur terutamanya sekiranya mereka itu muslim. Harus 
sekiranya untuk pengetahuan dan niat untuk memperbetulkan perbuatan 
mereka.
Masalah Waktu Sembahyang
Di USA ada dua cara untuk mengira masa sembahyang. Mana satu patut saya 
ikut dan yang mana yang digunakan di Malaysia. Atau adakah perkara ini 
khilaf. ( Sila rujuk website http://www.uwm.edu/cgi-bin/bashir/salat.cgi
 ).
Sebagai pengikut mazhab Shafii, hendaklah kita mengikuti cara kiraan 
Syafii jika tidak mengganggu masyarakat setempat. Sekiranya kebanyakan 
masyarakat setempat menggunakan cara Hanafi, maka tidak salah sekiranya 
mengikuti cara mereka sebagai tanda hormat dan persaudaraan Islam. 
Kedua-dua mazhab itu adalah dari golongan empat mazhab yang diikhtiraf 
sebagai Ahli Sunnah waljamaah. Perbezaan kiraan hanya pada waktu asar 
sahaja (jika tidak silap).
Bersalaman
Apa patut seorang lelaki islam buat jika seorang perempuan bukan islam menghulurkan tangan untuk bersalam.
Menyentuh kulit wanita yang ajnabi dengan ketiadaan berlapik hukumnya 
haram bagi lelaki dan wanita tersebut samada wanita itu muslim atau 
kafir. Elakkanlah dari berlaku, dan sebagai lelaki keputusan untuk 
menyentuh atau tidak adalah ditangan anda.
Aurat wanita
Soalan aurat perempuan. Bagaimana dengan tangan dari pergelangan tangan 
(bukan hanya tapak tangan) dan kaki dari buku lali serta bawah dagu 
(sempadan muka ?).
Aurat wanita adalah keseluruhan tubuh kecuali muka dan dua tangan. Had 
bagi tangan adalah dari pergelangan tangan ke hujung jari termasuk tapak
 dan belakang tangan. Had bagi muka adalah dari hujung dagu (dibawah 
dagu adalah dikira aurat.) sampai keumbi rambut dibahagian atasdan anak 
telinga kanan ke anak telinga kiri. Buku lali dan kaki adalah sebahagian
 dari aurat. Aurat perempuan diluar sembahyang adalah sama dengan aurat 
didalam sembahyang.
Nisab Zakat
Apakah nisab zakat wang simpanan untuk tahun ini.
Nisab bagi setiap negeri di Malaysia adalah kiraan nilai emas sebanyak 
25 mayam harga semasa. Kadar zakat yang wajib dikeluarkan adalah satu 
per empat puluh (2.5%) dari jumlah kesemua simpanan. Sila rujuk kepada 
Jabatan Ugama berdekatan tempat tinggal anda. Haulnya adalah selama 12 
bulan kamariah.
Masalah Air liur Basi
Adakah air liur basi najis.
Air yang keluar ketika tersengguk/terlalai tidur adalah air dari mulut. 
Hukumnya tidak najis. Tetapi air yang keluar ketika tidur berbaring, 
hukumnya adalah najis kerana ianya berasal dari maidah (perut besar).
Masalah alkohol
Adakah alkohol najis.
Alkohol yang memabukkan adalah haram dan najis. Oleh kerana ada 
perselisihan pendapat para ulamak berkenaan masalah alkohol dalam minyak
 wangi, maka eloklah dijauhkan dari menggunakannya kerana perkara yang 
was-was itu eloklah ditinggalkan.
Masalah Gambar dan ukiran
Apakah hukum mengambil gambar dengan kamera. saya tahu yang melukis 
gambar atau membuat patung manusia dan binatang adalah haram.
Membuat patung yang cukup sifat untuk hidup adalah haram. Melukis dan 
menangkap gambar dengan kamera adalah harus sekiranya tidak membuka 
aurat atau dalam keadaan aib.
Masalah Mandi Wajib
Saya keliru , ada yang mengatakan ambil wuduk dulu baru mandi wajib dan ada yang mengatakan mandi dulu kemudian ambil wuduk.
Mengambil wuduk sebelum mandi wajib adalah sunat. Walaubagaimanapun 
sekiranya tidak berlaku perkara-perkara yang membatalkan wuduk dari 
ketika kita berniat mandi wajib itu maka dengan sendirinya hadas kecil 
kita terangkat, iaitu dengan terangkatnya hadas besar.
Sekiranya kita ambil wuduk dulu, kita tidak dibenarkan menyentuh 
kemaluan kita sedangkan saya rasa was-was samada air yang disiram samada
 rata ataupun tidak...!
Untuk mengelakkan rasa was-was, mandilah dengan memakai kain basahan. Sentuhan berlapik tidak membatalkan wuduk.
Bersanding dan makan beradat
Apakah hukum Islam tentang bersanding bagi meraikan pengantin yang baru 
berkahwin serta apakah hukum makan beradat yang kebiasaannya dilakukan 
di hadapan para tamu?
Bersanding adalah sunat sekiranya mengikut cara yang dibuat oleh 
Rasulullah kepada Saidina Ali. Antaranya ianya dilakukan dalam bilik 
yang tertutup dan disaksikan hanya oleh kaum keluarga. Aurat perempuan 
tersebut juga dijaga.
Berkahwin dengan jin
Apakah hukumnya jika seorang manusia berkahwin dengan golongan jin, dan 
sebagaimana yang saya tahu allah telah menjadikan manusia untuk manusian
 , jin dengan jin , binatang dengan binatang . Dan adakah ini salah satu
 dosa besar.
Sekiranya jin tersebut jin Islam, dan menepati segala rukun niqah, maka 
perkahwinan itu sah. Walaubagaimanapun perkara sebegini (niqah, qadam 
dan sebagainya) perlulah dielakkan.
Beberapa masalah hubungan suami isteri
Apakah hukumnya bagi orang yang mengamalkan onani ... dan bagaimana pula
 bagi seorang suami yang terpaksa melakukan onani di ketika isterinya 
kotor.
Mengeluarkan mani dengan tangan adalah haram dari segi hukum kecuali dengan tangan isteri.
Apa hukum orang yang melancap? Saya ada mendengar sesetengah pendapat 
mengatakan melancap adalah harus jika tidak dapat mengawal perasaan dan 
bimbang takut akan berzina. apa pandangan ustaz?
Haram. Islam menetapkan cara lain yang lebih baik untuk mengawal syahwat
 iaitu dengan berpuasa dan mengurangkan makan makanan yang berzat.
Soalan saya apa hukumnya jika seorang suami meyetubuhi isterinya melalui
 dubur utk kepuasan suami dan isteri..? Apakah hukum nya jika si isteri 
menelan benih suaminya semasa mennghisap zakar suami?
Menyetubuhi isteri melalui dubur (liwat) adalah haram. Benih tersebut 
adalah suci tetapi perbuatan menghisap zakar suami adalah ditegah.
Masalah sembahyang jamak
Saya difahamkan bahawa sembahyang jamak dilakukan jika kedua-dua waktu 
sembahyang adalah dalam perjalanan,contohnya zohor dan asar. Jika saya 
sempat sembahyang zohor di rumah, dan kemudian berjalan jauh dan akan 
tiba di destinasi masa waktu maghrib, bolehkah saya terlebih dahulu 
sembahyang jamak takdim, iaitu dibawa asar ke zohor semasa melakukan 
solat zohor di rumah?
Tidak boleh. Sembahyang jamak hanya boleh dilakukan setelah memulakan perjalanan dan tidak boleh dilakukan dirumah.
Saya sedang belajar di luar negeri di mana ketika musim sejuk jarak 
antara solat adalah sangat rapat. Contohnya zohor dan asar. Saya tinggal
 di kawasan kampung dan jauh dari bandar. Untuk ke bandar, saya pasti 
akan tertinggal menunaikan solat. Memandangkan di sini tiada masjiïd 
yang saya temui, bolehkah saya membuat sembahyang jamak? Setakat ini 
saya hanya menqada'kan sembahyang yang tertinggal tetapi berasa tidak 
sedap hati kerana saya tahu, saya akan tidak sembahyang sepenuhnya pada 
hari dimana saya akan keluar ke banïdar, sedangkan dalam Islam, qada' 
hanyalah dengan alasan terlupa atau tertidur sahaja.
Cubalah cari masa yang tidak melibatkan waktu sembahyang untuk kebandar 
kecuali jarak bandar itu melebihi dua marhalah dimana sembahyang jamak 
dibolehkan.
Seringkali perjalanan di sini (USA) memakan masa yang lama dan melebihi 
jarak dua marhalah. Persoalan yang ingin saya kemukakan disini ialah 
mengenai solat Jamak dan Qasar. Adakah masih dibolehkan seseorang itu 
untuk melakukan solat tersebut walaupun pada itu, individu tersebut 
(musafir) telahpun sampai di bandar tempat dia tinggal tetapi menunaikan
 sembahyang tersebut di tempat yang bukan di rumahnya, i.e di Masjid. 
Soalan kedua pula, mengenai arah Qiblat. Jika seseorang itu tidak pasti 
arah mana Qiblat, tetapi masih mahu menunaikan solat dan tidak ada satu 
benda pun yang boleh membantu untuk dia mengetahui arah qiblat, i.e 
tidak mempunyai kompas dan ragu-ragu dengan arah cahaya matahari (qiblat
 di sini, USA, bukan anggaran ke arah matahari terbenam). Maka adakah 
sah solatnya jika dia tunaikan juga solat tanpa mengambil kira arah 
tetapi ditetapkan dalam hatinya yang arah yang diambilnya adalah betul.
Boleh, tetapi untuk waktu itu sahaja. Iaitu sekiranya pada waktu zuhor 
dia masih dalam perjalanan dan sukar untuk berhenti, maka bolehlah dia 
mengerjakan sembahyang jamak takhir walaupun dirumah. Sah sembahyangnya 
dengan niat mengadap kiblat, setelah tiada cara lain untuk menentukan 
arah yang sebenar.
Solat di tempat awam
Saya seringkali menghadapi kesukaran melakukan solat disini, terutama 
ketika saya berada jauh daripada tempat tinggal saya (saya pelajar di 
US). Jadi, saya memilah untuk sembahyang di mana sahaja yang saya 
fikirkan sesuai. Tempat yang selalu menjadi pilihan saya selalunya 
tempat yang tersorok (kalau boleh). Dan ada juga saya sembahyang di kaki
 lima. Soalannya Ustaz, adakah sah solat saya itu padahal berkemungkinan
 tempat tersebut pernah dilalu benda najis (seperti anjing) dan adakah 
sah jika saya hanya melapik hanya pada tempat sujud, yakni dengan 
menggunakan sapu tangan. Dan apa pula tindakan yang patut saya buat jika
 sapu tangan saya itu diterbangkan angin. Sebelum ini, saya hanya 
meneruskan solat saya apabila berhadapan dengan situasi begini. Harap 
Ustaz dapat perjelaskan.
Sembahyang itu sah sekiranya tiada kesan (ain) najis dikawasan tempat 
sembahyang itu. Bagaimanapun perlu diingat bahawa kita juga perlu 
mengelakkan fitnah dimana sekiranya tempat itu tidak wajar dijadikan 
tempat sembahyang (seperti dikaki lima yang kotor) maka carilah tempat 
yang lebih sesuai. Alas sujud hanyalah sunat dan tidak membatalkan 
sembahyang sekiranya diterbangkan angin.
Meninggalkan Solat.
Meninggalkan sembahyang fardhu adalah haram hukumnya. Bagaimanapun 
sembahyang yang ditinggalkan itu wajib diqadhokan. Apakah hukumnya 
seseorang yang meninggalkan sembahyang dengan niat akan mengqadhokannya?
Haram meninggalkan sembahyang fardu dengan sengaja.
Ramalan Cuaca dan ahli nujum
Ramalan cuaca & ramalan tukang nujum. Adakah hukum mempercayai yang 
dua ini sama? Saya tahu yang mempercayai tukang nujum itu haram. 
Macammana kita sebagai seorang islam patut laku/fikir tentang ramalan 
cuaca ini. Untuk pengetahuan ustaz, hampir setiap hari saya membaca 
ramalan cuaca untuk membuat keputusan tentang keesokan harinya (bawak 
payung, bawa keluarga berjalan dsb). Walaubagaimanapun dalam hati saya, 
saya tahu yang ramalan cuaca itu tidak 100% tepat. Untuk pengetahuan 
ustaz, ramalan cuaca disini (US) boleh tahan juga tepatnya. Setahu saya 
ramalan cuaca berdasarkan kajian/pemerhatian saintifik dan bukan ramalam
 semata-mata.(mungkin ada kaitan tentang permerhatian hukum alam/physic/
 hukum sebab-musabbab Allah s.w.t., jadi tidak berdosa mempercayainya? 
contoh: kalau baling bola ke atas, jadi kita boleh percaya ia jatuh ke 
bawah dari segi hukum alamnya. Tetapi kita tahu ini tidak semestinya 
jika Allah kehendaki. Wallahualam)
Ramalan cuaca adalah berbeza dari bertenung nasib. Ini kerana ramalan 
cuaca adalah berpandukan ilmu sebagaimana yang disebutkan, tetapi 
bertenung nasib adalah menggunakan sihir dan syirik mempercayainya.
Antara Sembahyang Dirumah dan Dimasjid
Mana lebih afdal antara suami sembahyang bersama isteri dirumah atau 
suami berjemaah di masjid sedang isteri bersembahyang seorang dirumah.
Suami adalah lebih afdal berjemaah masjid. Isteri pula lebih afdal 
sembahyang dirumah walaupun seorang. Sekiranya perempuan itu rupawan 
maka hukum bersembahyang dimasjid baginya adalah makruh.
Pendapatan Egen Insuran
Apakah hukumnya dengan pendapatan yang diperolehi oleh seseorang ejen 
Insuran dimama Syarikat insuran tersebut adalah syarikat insuran Barat.
Haram sekiranya insuran tersebut bertentangan dengan hukum Islam 
(insuran nyawa, melibatkan riba, penindasan dsb). Sekiranya insuran 
tersebut berlandaskan hukum Islam maka sekiranya ia jujur dalam 
menjalankan tugasnya, upah dari jualan tersebut adalah halal.
Samak Tayar Kereta
Perlukah kita menyamak tayar kereta kita apabila ianya dikencing oleh anjing ataupun terlanggar najis anjing.
Perlu tapi tak wajib. Ini kerana najis itu berkemungkinan akan terkena kepada kita atau pakaian kita sekiranya tidak disamak.
Antara Untung dan Riba
Saya ingin bertanyakan Ustaz apakah perbezaan antara "keuntungan" dan 
"Riba". Perbezaan yang manakah yang menentukan halal dan haramnya kedua 
perkara diatas?
Keuntungan adalah halal tetapi riba adalah haram. Sekiranya saya membeli
 sebuah kereta dengan harga RM10,000 dan menjualnya kepada anda dengan 
harga RM15,000, maka RM5,000 itu adalah keuntungan perniagaan saya. 
Sekiranya sayajual tunai RM15,000 tetapi anda ingin membayar secara 
ansuran, maka saya tetapkan harga RM20,000 maka Rm5,00 itu adalah 
keuntungan saya dan RM5,000 selebihnya adalah riba yang haram hukumnya.
Direct Selling
Saya telah dijemput menghadiri satu penerangan Perniagaan yang cepat 
mendapat keuntungan dengan cara direct selling ... dalam tempuh lapan 
bulan. Seseorang perlu menjadi ahli dan membeli barangan tersebut dengan
 membayar 1/10dari harga barangan tersebut dan kemudian mencari 5 orang 
lagi ahli dan selepas itu saya tidak perlu lagi berbuat apa-apa . Tugas 
seterusnya akan dilakukan oleh peserta yang 5 orang tadi.. dansaya 
menunggu saja keuntungan/bonos dan saya akan dapat barangan tersebut 
dengan tidak payah membayar lagi.Apa pendapat Ustaz berkenaan perniagaan
 ini dan apa hukumnya.
Hukumnya halal apabila keuntungan/bonos itu dikira sebagai upah atau 
hadiah dari syarikat kerana anda telah mendapatkan jurujual kepada 
syarikat. Walaubagaimanapun perlulah dikaji terlebih dahulu secara 
mendalam supaya dapat ditentukan tiada unsur-unsur penganiayaan dalam 
struktur perniagaan tersebut, sepertimana yang terdapat dalam sistem 
piramid.
Sembahyang Jumaat
Sahkah ataupun tidak sah seseorang itu bersembahyang di jumaat di 
tingkat bawah masjid. Untuk pengetahuan ustaz, masjid tersebut 
mengandungi tingkat bawah, tingkat satu dan tingkat bawah. Dan kalau 
sembahyang tak sah macamana pula kalau masjid itu penuh, maksud saya 
jika tingkat satu dan tingkat dua penuh. Adakah lantai bawah boleh 
digunakan?
Sekiranya syarat-syarat sembahyang Jumaat itu dipenuhi, maka 
sembahyangnya sah. Tetapi sekiranya syarat-syarat jemaah tdak dipenuhi, 
maka dia tidak akan mendapat pahala jemaah tetapi sembahyangnya masih 
sah. Oleh itu datanglah awal untuk mendapatkan tempat terafdal iaitu 
disaf terhadapan.
Ciuman terakhir buat jenazah
'Dari Allah s.w.t. kita datang dan padaNya kita akan kembali'
Setelah disempurnakan mandi jenazah maka dipanggillah ahli keluarga yang
 terdekat untuk menatap dan selalunya akan mencium dahi yang meninggal 
itu..persoalannya.. siapa yang boleh menyentuh/menciumnya... kerana ada 
suara-suara dibelakang yang mengatakan mayat itu didalam keadaan 
berwudhu'..maka sekiranya isteri,anak menantu (lelaki bagi jenazah 
perempuan dan sebaliknya)dan yang bukan muhrim melakukannya maka 
terbatallah wudhu' jenazah berkenaan dan jenazah akan dikebumikan tanpa 
wudhu'.
Sesiapapun tidak dihalang dari mencium jenazah. Tidak timbul persoalan 
wudhu jenazah terbatal kerana apabila seorang anak adam itu meninggal 
maka hilanglah tanggungjawabnya. Walaubagaimanapun, sekiranya yang 
mencium itu bukan mahramnya, maka wudhu pencium itu terbatal.
      
    
 
 
 
Tiada ulasan:
Catat Ulasan