iDAN

21 Mac 2008

5 Hari ii (Singgahsana)




"Baru tenguk wayang nak tenguk wayang lagi?" Mila mula meninggi suara. Aku terdiam tak berani mahu bersuara. Harapan Anif yang memang teringin amat nak tenguk The Spiderwick Chronicles terputus.

Cadangan awal memang aku nak bawa Afiz menonton, sebab sebelum ini aku tak bawa dia menonton 10,000 BC. Dia pun berminat nak nonton The Spiderwick Chronicles. Bila tanya adik-adiknya yang lain semua nak ikut sama. Bilamana Mila dah brsuara tak siapa berani pergi. Aku pun hilang minat untuk menonton. Jadi hari Sabtu aku melayani selera Mila & Afiz untuk membeli belah. Afiz yang kekurangan kemeja rasanya telah berminggu minggu mencari kemeja yang berkenan di hatinya. Selera berpakaian anak muda zaman ini memang tinggi. Afiz meminati potongan "Modern Fit". Rata-rata potongan ini kekurangan rona kosong. Banyak amay potongan ini bercorak belang yang agak kontras ronanya. Mana sesuai dengan Afiz yang terpaksa memakai tali leher ke kelas.

Bila aku memasuki kedai jenama Orlando umpamanya. Harga sepasang kemeja yang Afiz berkenan sekitar RM180.00. Emmm! MIla pun tak tergamak nak membli pakaian semahal ini. Lagipun kegunaan harian untuk ke kelas. Poli memang tak membenarkan pelajarnya memakai kemeja T. Jauh sekali boleh memakai jeans. Afiz pula memang sejak lama itulah pakaiannya. Dia tak mahu memakai kemeja gedoboh. Macam emaknya Mila memang cerewek dalam berpakaian. Nak pujuk dia pakai pakaian jenis berjubah pun rasanya bertahun-tahun baru berjaya. Sekarang dia nampaknya telah dapat menerima pakaian jubah.

Parkson.. South City Plaza Seri Kembangan, pakaian yang diminati Afiz PIERRE CARDIN. Selalunya Jusco sahaja yang ada terjual PIERRE CARDIN.
Bila aku lari ke Cheras Selatan punya ramai orang, nak parkir (kelakar bahasa ini) punyalah payah nak cari tempat kosong. Dari mana datangnya manusia seramai ini amat menyesakkan. Serata Jusco dicari satu pun yang tak sesuai kemeja yang Afiz inginkan. Memang payah mahu memenuhi selera fesyen anak muda zaman kini. Ada jenama lain tapi rata-rata kemeja yang cantik sekitar RM100.00. Mahalnya harga pakaian yang berjenama zaman ini. Maka itu aku terkadang suka mencari pakaianku di kedai pakaian lusuh (Bundle) sahaja; punyalah payah nak cari saiz pinggangku 38. RM10.00 ke RM20.00 sudah dapat yang cantik-cantik. Masalahnya satu; kot pakaian orang sudah meninggal dunia. Huh! pasti mengingau malam memakainya.


Pencarian kemeja Afiz gagal; sekitar jam 11:00 malam barulah sampai di Jenaris. Aziq, Anif & Azim di rumah pasti dah lapar.

"Kita beli makan di Restoran Sea Food Erawan sajalah ibu.." Aku bersuara.


"Tak adakah kedai lain, dah keluar jauh-jauh asyik ingat kedai itu juga" "Restoran lain itu makanannya bersukatlah ibu, kalau boleh ayam itu tak boleh potong lebih dari seinci setengah, harganya mahal pulak tu.."

"Lagi pun dengar khabar Restoran Erawan tu sudah bertukar orang..!"

Aku memesan 3 Nasi Goreng Ayam & 2 Nasi Goreng Paprik. Mila biasa begitu, biar pun kami berenam jika beli nasi di luar, pastinya lima bungkus sahaja. Azim & Anif memang selalu berlebih. Aku mencongak pasti dua RM20. Selalunya Nasi Goreng Paprik pasti RM4.50 kalau dua sudah RM9.00. Aku tak pasti Nasi Goreng Ayam berapa harganya katakan RM4:00 kali dengan tiga RM12.00. Tapi bila aku kasi RM20.00 masih berbaki RM1.50. Tentunya Nasi Goreng Ayam RM3.50. Tapi memang berbaloi. Banyak makanannya tidaklah bersukat terutama Nasi Goreng Paprik. Memang kenyang. Begitulah makan di sekitar Kajang. Jika keluarga besar memang kena masak sendiri jika RM20.00 tentunya boleh makan dua kali, kalau pun tidak boleh bertambah dua pinggan makannya.
Posted on 15.3.2008 at 10:35 AM

Tiada ulasan: