iDAN

29 Ogos 2009

50% sudah lulus (Ceritera)


Oleh Hayati Ibrahim
ya_t@hmetro.com.my

PUTRAJAYA: Lima puluh peratus daripada 32,900 permohonan taraf kewarganegaraan sudah diluluskan sejak Januari lalu selaras usaha kerajaan menyegerakan proses pemohonan status kerakyatan yang tertangguh sejak beberapa tahun lalu.

Ketua Setiausaha Kementerian Dalam Negeri (KDN), Datuk Seri Mahmood Adam berkata proses berkenaan dikendalikan satu pasukan petugas khas yang ditubuh kementerian.

“Kita ada 60 petugas khas untuk memproses permohonan yang diterima kementerian dan mereka bertugas mengikut syif bagi memastikan sasaran kita menyelesaikan semua permohonan menjelang akhir tahun dapat dicapai.

“Jika dulu kita hanya bergantung pada satu bahagian yang mengendalikan proses permohonan dan ini yang melambatkan proses kerana kekurangan kakitangan, tetapi dengan penubuhan pasukan petugas khas ini pemprosesan berjalan lancar dan cepat.

“Setiap hari tidak kurang daripada 500 permohonan mampu diproses dan ini memberi keyakinan kepada kita untuk mencapai sasaran,” katanya ketika melawat pasukan Petugas Khas Pemprosesan Taraf Kewarganegaraan Malaysia di kementerian di sini, semalam.

Hadir sama, Timbalan Ketua Setiausaha (Kanan) KDN, Datuk Raja Azahar Raja Abdul Manap dan Setiausaha Bahagian Pendaftaran Negara dan Pertubuhan KDN, Datin Jariah Mohd Said.

Mahmood berkata, petugas terbabit juga bertanggungjawab mengendalikan temu duga kepada pemohon yang sudah diberikan surat kelulusan permohonan sebelum disahkan sebagai warganegara Malaysia.

Harian Metro

iDAN: Tentunya ini termasuk pengesahan Pemastautin Tetap (PR). Bayangkan sehari seramai itu bakal diluluskan. Siapakah yang dapat menyekat kebanjiran manusia yang bakal menjadi warganegara kita.

Tiada ulasan: