iDAN

10 Ogos 2009

Penyair W.S Rendra meninggal dunia (Sastera)


SEJUMLAH orang menghadiri pengebumian Rendra di kompleks Padepokan Seni Bengkel Teater Rendra, Cipayung Jaya, Citayam, Depok semalam.



JAKARTA - Budayawan dan penyair terkemuka Indonesia W.S Rendra (gambar), yang juga mempunyai banyak peminat di Malaysia, meninggal dunia di sebuah hospital di sini malam tadi setelah lebih sebulan dirawat kerana penyakit jantung, lapor agensi berita Bernama semalam.

Media massa tempatan melaporkan Rendra, 74, yang juga dikenali "Si Burung Merak" meninggal dunia pada 10.15 malam tadi, dan meninggalkan 11 orang anak daripada tiga orang isteri, yang mana dua daripadanya sudah diceraikan.

Setelah memeluk Islam pada Ogos 1970 ketika menikahi isteri keduanya, Sitoresmi Prabuningrat, beliau menukar namanya menjadi Wahyu Sulaiman Rendra daripada nama asalnya Willibrodus Surendra Broto Renda.

Selain sajak-sajaknya, Rendra juga dikenali ramai di Malaysia melalui filem bertema agama yang dilakoninya Al Kautsar pada tahun 1980-an.

Jenazah Allahyarham dikebumikan selepas solat Jumaat di Bengkel Teater, Citayam, Depok dekat sini, tidak jauh dari kubur sahabatnya, Mbah Surip, penyanyi reggae yang mendadak popular di Indonesia dengan lagu Tak Gendong, yang meninggal dunia Selasa lepas.

Rendra beberapa kali memperoleh anugerah dalam bidang sastera, antaranya Penghargaan Adam Malik pada 1989, SEA Write Award pada 1996 dan Penghargaan Achmad Bakri pada 2006.

Sementara itu, sebuah akhbar melaporkan bahawa salah seorang anaknya, Rachel menangis di pusara bapanya. Suara takbir dan teriakan Allahuakbar dari orang ramai bergema di sekitar kuburnya.

Rachel tiba 41 minit selepas bapanya dikebumikan. - Agensi

Tiada ulasan: