Translate

||| Tentang Aku |||

Foto saya
Jenaris, Kajang Selangor, Malaysia
¤¤ Penyair nan tidak akan berhenti memaparkan sesuatu. Berkata benar biar pahit sekali pun. Kata kata biarlah membawa makna. Makna jangan berbau hina.¤¤

Perlu Baca

masalah tanah pusaka Md Sesh masih tidak selesai Klik Label: Pusaka Mengambil hak milik orang lain tanpa mengikut panduan Islam adalah HARAM; akta tanah yang dipinda oleh manusia hanya perangkap NERAKA bagi mereka yang tamak akan harta dunia

06 Oktober 2008

MMms 6 Sebu (Siri Famili)

"Bermakna dia tak buat rawatan terapi; ada batu karang tak boleh dilihat melalui X-ray hanya boleh dikesan melaui ultrasound " Dr Tengku Mohd memberi perjelasan.

Aku senyap.

"Biar kita buat ujian air kencing dulu"

Aku yang diserang oleh sakit misteri di badai 23 November lalu, kembali resah. Duduk tak boleh, berdiri tak boleh, baring lagilah sakit. Perut makin membosong; bagaikan belon ditiup-tiup. Nafas makin susah. Ish! melampau betul sakitnya. Sebelumnya dari jam 6 petang lagi kesakitan mula menyerang; terlalu nyilu sakitnya. Aku bertahan juga dengan kesakitan sayang nak berbuka puasa.

Eris yang kebetulan tak sihat, terbaring di makmalku. Sakit diri & sakit dalam diri tentunya. Dia tentu rindu akan Maria & anak-anaknya di Tangkak Johor. Afiz & Aziq kebetulan mengikut aku kerja leka dengan komputer. Telah lebih dari tiga jam aku tidak keruan. Eris risau juga kalau-kalau aku tak boleh memandu pulang. Nampak aku dalam kesakitan dia cemas.

Berjam aku di tandas, tapi perut sebu sahaja, tak mahu apapun; Nak katakan sakit perut tidak juga. Nak katakan angin tak juga. Berlindung dari penglihatan anak-anak di bilik air. Berbuka sekadar menghilang dahaga. Kesakitan yang amat sangat memaksa aku ke klinik panel UPM.

Berkejar juga ke klinik di Seri Serdang biarpun asalnya cuba bertahan jua.

Jadi bila Doktor hendakkan air kencing memanglah amat payah untuk diteran keluar. Sebab perut bagaikan sebu semacam. Agak lama aku di bilik air. Klinik Husni tak ramai sangat pesakit jadi taklah aku gelisah sangat menunggu. Tak sampai setengah jam sudah dapat berjumpa Doktor.

"Air kencing En iDAN berdarah, En iDAN kerja apa? banyak berjemurkah? "

"Saya buat kerja juruteknik baiki komputer, tidak berjemur cuma seharian terkurung dalam penghawa dingin "

"Hari itu buat X-ray kat mana? , kena pergi Hospital Serdang, buat temujanji untuk buat ultrasound" Apa benda ultrasound ini; aku tak pernah tahu pun.

"Pusat Rawatan Jalan Semenyih "

"Tinggal kat mana? "

"Jenaris, kawasan Sungai Kantan Kajang "

"Kalau macam itu kena pergi Hospital Kajang ..." Dr Tengku berpesa; Emmm! memang penatlah aku nanti.

"Kena beri tahu mereka, sakitnya berulang, jangan kata sudah baik; kadang-kadang memang doktor tak ambil berat sangat jika kita tak mengatakan sakit sangat-sangat " Memang kena auta juga untuk dapat rawatan di Hospital kerajaan.

Aku diam sahaja.

"Baring kat sana, bagaimana sekarang nak makan ubat atau perlukan suntikan "

"Suntiklah Doktor, sakitnya melampau, kot makan ubat lambat pula redanya " Memang dari makmal lagi aku sudah bercadang minta Doktor suntik sahaja. Tak rela rasanya menahan sakit; paling aku takut sakitnya mengejar jantung macam 23 November lalu.

"En iDAN tak ada alahan ubat?"

"Tak ada.. "

Kena lagi suntikan di ponggong, tapi memang cepat reda sakitnya, dalam sepuluh minit aku tidak gelisah lagi.

"Nak cuti esok tak?... "

"Boleh juga doktor, nanti nak jumpa doktor kat Hopital Kajang tu... " Rasanya telah lebih 3 tahun aku tak pernah ambil cuti sakitpun. Lagipun esok hari Q, aku memang tak suka hadiri majlis begitu; memang aku tahu namaku termasuk mereka yang dapat anugerah cemerlang. Bukan dapat naik pentaspun; KJ yang akan ambil anugerah, terkumpul dalam semua sijil dalam sampul surat.

Lagipun esok tak tahu; kot dibedalnya sakit kuat, ishh memang tak sanggup.

Panjang surat doktor, sampai dua muka surat.

"En iDAN saya kasi ubat tahan sakit & ubat untuk lawaskan buang air kecil; makan lepas makan... "

"Terima Kasih doktor!! "

Afiz & Aziq telah menunggu di luar klinik.

"Apa kata doktor " Tanya Afiz

"Mungkin batu karang, emmm! ayah kena suntik lagi.. kat ponggong "

Setelah ambil ubat, kereta perangku pula payah nak dihidupkan. Takut nak bertempurlah tu!.

"Memang buat cemas sahaja kereta ayah ini " Keloh Afiz.

"Memang Aziqpun risau selalu naik kereta ayah ni.." Aku senyum, terbayang bagaimana kami sangkut masa nak berbuka puasa, tengah hujan. Kereta perangku meragam. Berbuka dengan air hujan.

"Kereta lama Aziq biasalah... " Aku cuba berkali-kali hidupkan enjin.

"Tak apa kalau kereta ayah rosak kita tidur di makmal sahaja " Pekat malam telah mula menyelimuti kami. Pintu kereta tak boleh buka, enjin baru gantipun nak meragam, huh!.

" Okey... ayah dah tak sakit lagi, jom...kita pergi tenguk wayang ..." Gurauku sebaik sahaja enjin kereta menyakat berdehem..! Aku baru Ahad lalu tenguk cerita James Bond; punyalah membosankan. Asyik main poker manalah aku faham, pulak tu James Bond tu pantang tenguk perempuan. Menggatal.

Bab pewagam; Paling aku sedih panggung kesayanganku MBO Cineplexes di Warta Bangi telah ditutup. Aku berkejar ke sana; tenguk ada tinggal satu dua poster. Mesti 1 Disember telah tiada tayangan. Paling dekat menonton di Kajang, tak berapa suka di sana, ramai orang; payah nak letak kereta, tiketnya mahal malahan tak securam MBO Cineplexes di Bangi. Sakit... sakit juga, hati resah nak dibawa ke mana?.

Esok aku cuti, kena awal pagi ke Hospital, entah bila boleh aku mendapat rawatan sebaiknya. Bila-bila masa aku akan diserang sakit lagi. Semoga memang batu karang, jangan pula penyakit kronik yang lain!. Kanser usus paling aku takut. Buah pinggang & Batu Karang ...Sejak dulu ayat itu; sudah ikut segala arahan doktor, X-ray berbagai. Masih samar.

Ultrasonografi

Imej ultrasound hepar

Apakah ultrasound?

Ultrasonografi adalah suatu kaedah pemeriksaan badan menggunakan gelombang bunyi pada frekuensi tinggi. Ini tidak asing kepada kaum ibu kerana mereka biasanya akan menjalankan ultrasound semasa kehamilan mereka. Kaedah pengimejan ini adalah hasil daripada teknologi radar dan telah wujud berpuluh tahun.

Ini berdasarkan fakta bahawa gelombang bunyi akan dipantul oleh objek dan gelombang pantulan ini boleh dibaca oleh komputer dan kemudian diubah balik kepada imej. Gelombang bunyi yang digunakan dalam pengimejan perubatan adalah antara 2 hingga 20 MHz; maka mereka dikenali sebagai ultrasound, kerana frekuensi yang tinggi.

Apakah Penggunaan ultrasound?

Sejak penggunaan secara meluas mula-mula dalam tahun enam puluhan, pada permulaannya tiada kesan sampingan telah dilaporkan bagi kes-kes obstetrik (wanita hamil). Gelombang ultrasound tidak melibatkan sinaran x dan radiasi. Itulah sebabnya pemeriksaan jenis ini diutamakan pada kanak-kanak dan wanita hamil. Bagi kehamilan, gelombang ultrasound digunakan untuk menentukan umur dan kesihatan keseluruhan janin. Gelombang ultrasound juga berguna untuk memeriksa pelbagai organ dalam badan seperti otak, hati, organ-organ di kalangan perut dan pelvis, saluran-saluran darah, sendi-sendi, payudara dan sebagainya.

Gelombang ultrasound berguna dalam menaksir otak dan saraf tunjang bayi baru lahir dan bayi-bayi muda. Untuk jantung, ia membenarkan penilaian fungsi jantung terutama injap-injap dan bendalir sekitar jantung tanpa perlu untuk prosedur invasif. Ini dipanggil ekokardiografi dan biasanya dilakukan oleh pakar-pakar kardiologi. Gelombang ultrasound adalah penyelidikan pilihan untuk memeriksa batu karang dan batu-batu ginjal, dan adalah cemerlang sebagai satu kaedah saringan untuk menilai pelvis. Penilaian saluran-saluran darah adalah dibuat oleh kajian Doppler.

Siapakah yang menjalankan ultrasound?

Banyak jabatan-jabatan radiologi dan obstetrik mempunyai kemudahan-kemudahan mesin ultrasound. Beberapa doktor famili mempunyai mesin ultasound di klinik-klinik mereka. Bagaimanapun, tahap kepakaran untuk mentafsirkan imej ultrasound berbeza-beza. Adalah disyorkan pemeriksaan ultrasound dijalankan oleh pakar-pakar yang terlatih dalam bidang ini demi mendapat faedah maksimum dari pemeriksaan.

Pemeriksaan canggih seperti pemeriksaan ultrasound vaskular (Pengkajian Doppler) atau ultrasonografi endoskopi (untuk memeriksa di dalam usus) bagaimanapun, terhad kepada pusat-pusat radiologi tertentu.

Apakah persediaan bagi sebuah pemeriksaan ultrasound?

Pemeriksaan ultrasound senang diperolehi dan dalam kebanyakan kes, boleh dibuat dengan serta-merta. Bagaimanapun, dalam situasi-situasi tertentu, persediaan diperlukan. Dalam satu pemeriksaan ultrasound bagi pundi hempedu, meskipun persediaan bukan wajib, berpuasa semalaman adalah berguna untuk menggelembung pundi hempedu dan membenarkan penilaian lebih baik. Dalam satu pemeriksaan ultrasound pelvis, pesakit diperlukan untuk mengisi pundi kencing dengan meminum banyak bendalir. Ini adalah untuk membenarkan penilaian struktur-struktur di belakang pundi kencing umpamanya uterus dan ovari. Pemeriksaan ultrasound khas dan canggih seperti intravaskular atau endoskopi akan memerlukan persediaan sama sebagai mana-mana pemeriksaan angiografi atau endoskopi.

Apakah yang berlaku semasa pemeriksaan ultrasound?

Pada waktu pemeriksaan, pesakit akan dikehendaki berbaring, dengan bahagian untuk diperiksa terdedah. Gel diaplikasikan di transducer (alat skan) tersebut dan digerakkan pada permukaan kulit yang meliputi organ yang perlu diperiksa. Apabila alat transducer yang diliputi gel menyentuh kulit, ini mungkin akan menimbulkan perasaan sejuk. Pesakit boleh diminta untuk mengalihkan badan dalam pelbagai posisi untuk membenarkan gambaran lebih baik bagi organ tertentu, contoh - untuk beralih pada sebelah kiri apabila ingin memeriksa pundi hempedu atau untuk duduk dengan kaki berjuntai di tepi meja untuk memeriksa vena varikos di kaki. Sekali sekala, semasa pemeriksaan, doktor itu boleh meningkatkan tekanan dengan alat transducer pada permukaan kulit dengan tujuan melihat struktur-struktur tertentu lebih baik. Ini tidak sakit biasanya, tetapi jika kesakitan dirasai, pesakit harus memberitahu doktor itu. Imej-imej ultrasound akan ternyata di monitor terus menerus imej dijanakan oleh komputer selepas informasi ultrasound diterima oleh alat transducer.

Ultrasound doppler arteri karotid di leher

Pengkajian Doppler – Kajian pembuluh darah dengan ultrasound
Pengkajian Doppler adalah pemeriksaan khas ultrasound untuk memeriksa saluran-saluran darah. Satu bunyi mungkin boleh didengar selama pemeriksaan, iaitu bunyi aliran darah dalam pembuluh. Warna boleh dilihat di pembuluh-pembuluh pada monitor video. Pada masa ini di Malaysia, suntikan tidak digunakan bersamaan dengan satu pemeriksaan ultrasound vaskular. Bagaimanapun, di sesetengah negara, pemeriksaan ultrasound khas menghendaki media kontras dan satu suntikan kecil akan diberikan sebelum atau semasa pemeriksaan.

Untuk maklumat lanjut mengenai ultrasound:

Garis Panduan Antarabangsa Dan Peraturan-peraturan untuk Penggunaan Gelombang Ultrasound sebagai Alat Diagnostik dalam Perubatan
Ditulis dan juga dirumuskan oleh Dr Evelyn Ho, dari sebuah ceramah persembahan Dr Ng Kwan Hoong, PhD, DABMP, Jabatan Radiologi, UMMC, KL

Pendahuluan - Secebis gosip….

Pada akhir tahun 2005, terbaca di suratkhabar bahawa celebriti Tom Cruise telah membeli mesin ultrasound untuk mengikuti perkembangan kandungan tunangnya Katie Holmes di rumah. Ini telah diikuti oleh kenyataan daripada Kolej Radiologi America serta Persatuan Sonografi Diagnostik Perubatan mengenai keselamatan penggunaan ultrasound tanpa latihan yang teriktiraf. Adakah ultrasound mempunyai bahaya yang tersembunyi kerana efek yang tidak ternampak?

Biofizik Gelombang Ultrasound dan Kesan Bio (Bioeffects)

Apabila gelombang ultrasound membiak melalui tisu manusia, terdapat potensi kesan-kesan biologi atau bioeffects. Terdapat penyelidikan yang meluas bertujuan untuk memahami mekanisme asas cerdik serta penilaian potensi kecederaan tisu.

Banyak kajian adalah kajian-kajian berdasarkan kesan berkaitan dengan takaran gelombang ultrasound (keamatan) dan hampir-hampir semua kesan buruk biologi gelombang ultrasound telah berlaku pada tahap lebih tinggi daripada gelombang ultrasound diagnosis.

Diagnosis gelombang ultrasound merujuk kepada pemeriksaan ultrabunyi yang kebanyakan orang telah melalui dalam sebuah Jabatan Radiologi untuk pengimejan buah pinggang mereka, hati, pundi hempedu, payudara dan adalah juga digunakan dengan meluas bagi bayi-bayi dan kanak-kanak.

Mendirikan Garis-garis Panduan

Akibat daripada potensi “bahaya-bahaya” gelombang ultrasound, Garis Panduan Antarabangsa dan Peraturan-peraturan untuk penggunaan gelombang ultrasound dalam perubatan diagnostik telah diwujudkan.


Apakah beberapa kesan-kesan gelombang ultrasound ini?

Kesan-kesan terma

Apabila suatu pancaran bunyi berlalu melalui tisu, sedikit daripada tenaga bunyi diserap oleh tisu. Walau bagaimanapun untuk pancaran gelombang ultrasound yang rendah, haba yang terhasil cepat hilang dan tidak bertokok.

Ada beberapa kebimbangan dengan peralatan Doppler berdenyut dan peralatan pengimejan aliran warna dengan tahap kuasa yang tinggi yang akan mungkin meningkatkan jumlah haba terhasil.

Terapi ultrabunyi yang digunakan dalam Fisioterapi adalah berbeza dari gelombang ultrasound yang digunakan untuk pengimejan organ-organ anda (ultrabunyi diagnostik). Terapi ultrabunyi dalam fisioterapi adalah untuk mengendalikan otot-otot 'ketat', sakit otot, geliat dan seliuh, dan keamatannya lebih tinggi. Jika anda telah mengalami ultrabunyi jenis ini, anda akan menyedari bahawa tempoh terapi itu sentiasa pendek, kira-kira 10 -15 minit dan bahawa kawasan yang telah dirawat adalah “panas”. Ini tidak berlaku dalam ultrabunyi diagnosis.

Kesan-kesan bukan terma (mekanikal)
Kewujudan 'gelombang' adalah disebabkan oleh penjanaan, pertumbuhan, getaran dan keruntuhan buih-buih mikro pada tisu. Buih-buih mikro ini dihasilkan oleh gelombang ultrabunyi. Buih ini “gerak” mengikut aliran bunyi alur atau sesetengah mungkin berayun dengan kuat buih sehingga mereka runtuh/”pecah” dan mewujudkan kesan di sekelilingnya.

Apakah pandangan keseluruhan? Adakah Ultrabunyi selamat untuk kita dan bayi-bayi belum lahir?

Bukti telah diperoleh oleh kajian-kajian epidemiologi, kajian sel serta kajian-kajian haiwan.

Tidak terdapat kesan-kesan buruk, termasuk tiada bukti mengenai kelahiran bayi yang kurang berat akibat diagnosis ultrabunyi setakat ini dalam sejarah penggunaannya.

Institut Ultrabunyi Amerika dalam Perubatan (AIUM) menilai kajian-kajian epidemiologi dan menyimpulkan kegunaan perubatan meluas yang melebihi 25 tahun tidak membuktikan mana-mana kesan buruk muncul dari pendedahan ke ujian diagnostik ultrabunyi. “Tiada kesan-kesan biologi yang disahkan di kalangan pesakit-pesakit atau pengendali-pengendali alat-alat ini disebabkan oleh pendedahan tahap biasa peralatan ultrabunyi sekarang dilaporkan. Walaupun kemungkinan wujud yang kesan-kesan biologi boleh dikenal pasti pada masa hadapan, data semasa menunjukkan faedah kepada pesakit dengan penggunaan yang cermat jauh mengatasi risiko-risiko.”

Bagaimanapun, data epidemiologi ada had-hadnya. Tiada data untuk alat diagnostik berkuasa yang moden terutama peralatan dengan denyut Doppler dan pengimejan harmonik bersama penggunaan agen kontras.

Bagaimana boleh kita mengimbang faedah dan risiko-risiko?

Kegunaan cermat boleh tercapai mengamalkan konsep mudah (SMDC) ALARA, yakni “Serendah Munasabah Dapat Dicapai”

Mengikut lunas-lunas ALARA, kita cuba untuk mengawal pendedahan gelombang ultrabunyi serendah munasabah dapat dicapai, manakala mengoptimumkan maklumat diagnosis.

Nasihat untuk operator (yang menjalankan pemeriksaan ultrabunyi itu)
Kerana ambang bioeffect tidak diketahui (yakni, kami tidak tahu dengan tepat keamatan gelombang ultrasound yang memulakan kesan-kesan berbahaya), ia adalah tanggungjawab operator menggunakan kuasa pertimbangan sendiri untuk menyelaraskan keamatan ultrabunyi supaya maklumat maksimum diperoleh daripada keamatan terendah.

Kenyataan AIUM 99 mengenai kegunaan bukan perubatan'
“AIUM tidak menggalakkan penggunaan ultrabunyi untuk kegunaan psikososial atau tujuan-tujuan hiburan. Menggunakan gelombang ultrasound (2D atau 3D) untuk pandangan janin, mendapatkan satu gambar janin atau menentukan jantina janin tanpa satu petunjuk perubatan adalah tidak sesuai dan bertentangan dengan amalan perubatan bertanggungjawab….”.

Bacaan tambahan

Bagi mereka yang meminati membaca lebih mengenai keselamatan ultrabunyi, artikel-artikel dan buku-buku boleh didapati. Rujukan diberikan di bawah:

1. AIUM, Bioeffects Considerations for the Safety of Diagnostic Ultrasound, Journal of Ultrasound in Medicine 7/9 Supplement, 1988.

2. AIUM, Bioeffects and Safety of Diagnostic Ultrasound. 1992.

3. AIUM, Bioeffects Committee: Bioeffects and Safety of Diagnostic Ultrasound, 1993.

4. AIUM, Mechanical Bioeffects from Diagnostic Ultrasound: AIUM Consensus Statements, Journal of Ultrasound in Medicine 19/2, 2000.

5. BARNETT SB (ed), WFUMB Symposium on Safety of Ultrasound in Medicine. Conclusions and Recommendations on Thermal and Mechanical Mechanisms for Biological Effects of Ultrasound. Ultrasound Med Biol, 24, Supplement 1, 1998.

6. BARNETT SB. Biophysical Aspects of Diagnostic Ultrasound. Ultrasound Med Biol. 26, Supplement 1, S68-S70, 2000.

7. BARNETT SB AND KOSSOFF G (Eds), Safety of Diagnostic Ultrasound, Progress in Obstetric and Gynecological Sonography Series, 1998.

8. TER HAAR G AND DUCK FA, The Safe Use of Ultrasound in Medical Diagnosis, British Medical Ultrasound Society, British Institute of Radiology, 2000.

http://www.radiologymalaysia.org/

Buah Pinggang Sebagai Penapis

BUAH PINGGANG berbentuk seperti kacang kacang merah dibelah dua dan berada dibahagian bawah pusat kearah belakang badan. Jika ia baik maka baiklah seluroh badan dan jika ia rusak, maka rusaklah seluroh badan.

DALAM perubatan Cina, buah pinggang diibaratkan sebagai 'ibu pada segala cecair di dalam badan' dan daripada situ, wujudlah pula 'Yin dan Yang' Manakala perubatan barat pula mengistilahkan fungsi buah pinggang sama seperti Cina cuma ia lebih khusus lagi.

Buah pinggang melakukan proses utama untuk mengekalkan keseimbangan kimia dalam cecair tubuh kita (proses keseimbangan ini dinamakan hemeostasis). Ia juga membersihkan sel kimia yang tidak diperlukan di dalam tubuh. Proses ini memastikan darah kita hanya mengandungi campuran garam galian dan air yang cukup serta mengekalkan tahap asid-alkali di dalam cecair tubuh. Dengan berfungsi sebagai bahan penapis, buah pinggang memastikan bahan yang baik diserap kedalam darah dan bahan yang tidak diperlukan tubuh dikeluarkan dalam bentuk air kencing.


Bagaimana Buah Pinggang Bekerja ?

Kedua-dua buah pinggang terletak atas sedikit daripada pinggang di belakang rongga abdomen. Arteri renal membawa darah daripada jantung ke buah pinggang. Satu tiub disebut ureter mengalirkan darah daripada setiap buah pinggang ke pundi-pundi. Setiap buah pinggang mengandungi lebih sejuta struktur berbentuk bola kecil dinamakan glomeruli. Glomeruli terletak di cortex atau bahagian luar buah pinggang. Fungsinya ialah menapis cecair mengandungi glukos, asid amino, garam dan bahan kotoran daripada darah.

Buah pinggang berupaya melakukan proses ini kerana darah daripada arteri renal memasuki buah pinggang dengan tekanan yang kuat. Tekanan ini memaksa cecair tadi ke medulla melalui heberapa tiub kecil. Tiub ini dikelilingi oleh saluran darah yang meresapkan zat dan air yang diperlukan tubuh. Darah yang ditapis tadi kemudian ke luar daripada buah pinggang melalui saluran renal dan membuat pusingan semula. Cecair yang ditapis ini mengandungi bahan kotoran yang terkumpul di dalam pundi-pundi kencing. Air kencing keluar daripada tubuh melalui satu lagi saluran yang dinamakan urethra. Kesemua sistem daripada buah pinggang ke urethra dikenali sebagai sistem buah pinggang.

Selain membersihkan darah, buah pinggang mengawal kandungan air dan garam yang terdapat di dalamnya. Umpamanya jika anda minum banyak air dengan cepat, air terus memasuki saluran darah dan mempunyai kesan mencairkan darah. Apabila darah yang cair ini memasuki buah pinggang, air yang berlebihan dikeluarkan secara automatik sebagai air kencing. Sama juga jika anda banyak berpeluh, tubuh kekurangan air dan air kencing berwarna pekat sehinggalah buah pinggang mengumpul jumlah air yang cukup.

Sistem buah pinggang yang sihat tidak mengandungi organisme mikro tan air kencing yang melaluinya telah dengan sendirinya disteril. Bagaimanapun, sistem ini boleh mendapat jangkitan jika bakteria di luar tubuh memasuki urethra dan sampai ke pundi-pundi kencing. Bakteria ini boleh merebak dan mungkin berjangkit pada buah pinggang, menyebabkan keradangan yang dinamakan pyelonephritis. Ini biasanya berlaku apabila aliran biasa air kencing tersekat. Bakteria terus membiak di dalam air kencing yang terkumpul.

Adakalanya perkara ini terjadi tanpa diketahui sebabnya. Orang yang sihat pun boleh mendapatnya. Wanita lebih mudah mendapat jangkitan kerana urethranya pendek menyebabkan Bakteria mudah memasuki buah pinggang. Kebanyakan kita membuang air kecil empat atau enam kali sehari. Jika lebih daripada itu, ini mungkin disebabkan oleh rasa cemas, jangkitan atau sesuatu yang berpunca daripada penyakit. Buat pemeriksaan doktor jika anda menghadapi masalah ini. Anda juga patut membuat pemeriksaan jika pengeluaran air kencing anda berkurangan. Ini mungkin disebabkan kekurangan air - dehidrasi (umpamanya selepas muntah-muntah atau cirit-birit) tetapi ini juga mungkin menjadi tanda akan kerosakan buah pinggang atau tersumbat.

Batu Karang

Air kencing kita mengandungi garam galian yang telah hancur. Jika garam ini terlalu pekat, garam berlebihan bertukar menjadi keras dan dinamakan 'batu'. Batu karang yang besar boleh menyekat pengaliran air kencing dan menyebabkan jangkitan dan adakalanya dinamakan renal colic - sakit teruk di sekeliling buah pinggang hingga ke bahagian kelengkang. Sesetengah orang yang mengalami batu karang tidak merasakan apa-apa tanda, ada pula terlalu sakit dan keradangan. Ubat melegakan sakit atau pembedahan diperlukan untuk membantu pesakit. Batu ini juga dipecahkan dengan rawatan ultrasound tanpa memerlukan pembedahan.

Buah pinggang gagal berfungsi

Buah pinggang gagal berfungsi apabila ia rosak teruk oleh penyakit kronik dan tidak lagi boleh menapis bahan tidak diperlukan. Buah pinggang termasuk dalam kumpulan 'organ utama' (seperti jantung, otak dan paru-paru).

Buah pinggang boleh rosak kerana beberapa penyakit. Antaranya ialah - :

1. Keturunan
2. Jangkitan
3. Kerosakan disebabkan penyakit seperti darah tinggi
4. Diabetes mellitus
5. Mengalami penyakit-penyakit lain yang mula berjangkit ke buah pinggang
6. Mengambil terlampau banyak bahan toksid seperti berlebihan asam dari makanan berjerok, bahan-bahan racun serangga dalam sayuran atau buah-buahan, toksid bahan-bahan pengawet dalam makanan, termapau banyak memakan makanan segera, dll
5. Rosak kerana terlalu banyak mengambil ubat kencing manis, ubat darah tinggi, anti-biotik, steroid, dadah dan lain-lain atau beberapa sebab yang tidak diketahui.

Penyakit buah pinggang sukar difahami. Ia menyerang orang dewasa dan kanak-kanak sama ada orang itu sihat atau tidak atau bagaimana corak hidup seseorang.

Dua Cara Pilihan Untuk Rawatan Untuk
Penyakit Buah Pinggang.

1. Rawatan Cara Biasa di Hospital ( Allopathy )
2. Rawatan Mengikut Cara Homeopathy
3. Rawatan Mengikut Cara China - Akupunktur
4. Atau Kombinasi Cara rawatan Homeopathy + Akupunktur atau lebih dikenali sebagai 'Perubatan Integrasi' Homeo-puncture.

http://buahpinggang122.50megs.com

- bersambung

iDAN: Nov08