Translate

||| Tentang Aku |||

Foto saya
Jenaris, Kajang Selangor, Malaysia
¤¤ Penyair nan tidak akan berhenti memaparkan sesuatu. Berkata benar biar pahit sekali pun. Kata kata biarlah membawa makna. Makna jangan berbau hina.¤¤

Perlu Baca

masalah tanah pusaka Md Sesh masih tidak selesai Klik Label: Pusaka Mengambil hak milik orang lain tanpa mengikut panduan Islam adalah HARAM; akta tanah yang dipinda oleh manusia hanya perangkap NERAKA bagi mereka yang tamak akan harta dunia

03 Ogos 2009

Hikmah sujud (Agama)

1- Melegakan sistem pernafasan (rilieved congestion for breathing).
2- Mengembalikan kedudukan organ ke tempat asalnya.

Bernafas ketika sujud akan :

1- Membetulkan buah pinggang yang terkeluar sedikit dari tempat asalnya.
2- Membetulkan pundi peranakan yang jatuh (prolapsed uterus/fallen band womb)
3- Melegakan sakit hernia.
4- Mengurangkan sakit senggugut ketika haid.
5- Melegakan bahagian paru-paru dari ketegangan ( high parts of the lungs)
6- Mengurangkan kesakitan pada pesakit APPENDIKS @ SPLEEN(limpa)
7- Kedudukkan sujud paling baik untuk berehat dan mengimbang lingkungan bahagian belakang tubuh.
8- Meringankan bahagian PELVIS.
9- Memberi dorongan untuk mudah tidur .
10- Mengerakkan otot bahu, dada, leher, perut, punggung ketika akan sujud dan bangun darinya.
11- Gerakan otot-otot itu menjadikannya (otot) lebih kuat dan elastik, secara otomatik memastikan kelicinan perjalanan darah yang baik
(smooth blood circulation).
12- Bagi wanita, gerakan otot itu menjadikan buah dadanya lebih baik, mudah berfungsi untuk menyusukan bayi dan terhindar dari sakit buah dada.
13- Mengurangkan kegemukkan (obesity).
14- Gerakan bahagian otot memudahkan wanita bersalin, organ peranakan mudah kembali ke tempat asal serta terhindar dari sakit bergelombang perut(convulsions).
15- Otak manusia (organ terpenting) menerima banyak bekalan darah dan oksigen.
16- Mengelakkan pendarahan otak jika kita tiba-tiba menerima pompa darah ke otak secara kuat dan mengejut, terhindarlah penyakit seperti APOPLEXIA RUPTURE OF BLOOD VESSELS DAN ARTE IOSECLEROSIS OF CEREBRUM.
17- Kesan psikologi adalah dengan merasa rendah diri di hadapan Pencipta, sifat sombong, riak, takabur dapat dikikiskan.. insyaAllah..

"Ya Rabbi kami, janganlah Engkau jadikan hati kami condong kepada kesesatan setelah engkau beri petunjuk kepada kami." (Ali Imran : 250)
Jadi Apa yang anda tunggu silakan bersujud dengan Benar dan Khusu semoga bermamfaat
"

Berikan aku Laluan 2 (Singgahsana)

kelopak :: :
semalam murni abg ke Hospital Serdang...peliklah hopital tu mereka ambik darah untuk ujian banyaklah amat
balik sahaja dari hospital
abg tumbang... terlelap tak boleh bangun lagi
selalunya kalau di PKupm ambik ujian darah
takat satu atau dua tiub sahaja...
biasanya macam tu.. ini murni tahu berapa tiub?
Murni :: :
berapa iyer?
kelopak :: :
lima murni...lima tiub...taklah penuh setiap tiub... tapi memang memberi kesan...tumbang abg...doktor tak ada dekat klinik pakar jantung tu...itu yang balik cepat...kalau tak sehari suntuk kat sana...sedihnya org rumah tak teman pun...
sedih amat tenguk org semua berteman
sebab klinik tu kira org sakit kronik saja yang datang!.
murni :: :
kesian....
kenapa x minta dia teman...
kalau tumbang tengah jalan kan susah
kalau tiba-tiba ditahan
kelopak :: :
dia tak anggap abg ni sakit sungguh-sungguh
Mila tu murni tak perasan pun abg ni dah kronik...
doktor yang lebih risau dari isteri sendiri... nak buat macam mana...
murni :: :
abg kenalah...nasihat secara berhemah dengan dia…
cakap baik-baik yang abg perlukan sokongan dia ketika abg sakit
kelopak :: :
x payahlah murni
bergaduh saja nanti
banyak benda dikaitkan jika minta perhatian dia
kita ni dah tua murni... buat cara tualah
pandai-pandai bawa diri sendiri
sabar sajalah
abg tenguk Mak Mila tu pun macam itu dengan arwah pak mertua...
pembawa emaknya kot!.
murni :: :
iyer ke ..x baik tu...
kelopak :: :
Maka abg kena terima hakikat yang kita memang
ada kelemahan masing-masing. Mungkin itu kelemahan dia
masa Pak Mertua nazak mana Mak Mertua tu lawat ke hospital
meninggal pun tak nampak dia menangis pun...
betul murni...
abg perasan bila hari raya...
tak pernah abg & dia pergi ziarah kubur Pak Mertua tu...
macam mana tu murni
ini cerita betul murni... cerita hari Jumaat
Nordin mungkin pernah cerita kes arwah isteri pertama dia pun ada
kelemahan sebegini, kita masing-masing ada kelemahan. Terutama
bagaimana mahu menunjukkan kasih saying terhadap pasangan kita.

jadi nasihat abg kepada Murni... kena ingat betul...
jangan buat suami macam tu,
ketika gaduh… gaduh lah...
tapi bab sakit semua ini Murni kena ambil berat tau!
dengar sahaja suami tu sakit kena ambil perhatian...!!


murni :: :
abg kenalah tolong isteri abg buat perubahan..
kelopak :: :
Sudah jadi buloh Murni mana mungkin
sempadan manusia ni murni umur 40 tahun...
lepas itu memang payah... hanya kuasa tuhan saja memberi pertunjuk..
cuba murni bayangkan... bila kita mati,
jika jodoh tu panjang mesti
kena jumpa juga suami di akhirat nanti.. kan?
malahan isteri tu adalah Ketua Bidadari...
jadinya kalau di dunia pun Ketua Bidadari kita tak hirau kan kita...
apa maksudnya
Apa makna Ketua Bidadari...
Murni sampai tak apa yang abg fikir...
murni :: :
mungkin ini ujian utk abg...
buat sembahyang hajat banyak-banyak
InsyaAllah...ada petunjuk-Nya nanti
Murni tak pasti apa maksud abg tentang Ketua Bidadari itu
kelopak :: :
masa pergi haji tu Murni... tak putus abg berdoa untuk Mila tu..
banyak kemungkinan Murni... satu; mungkin doa tu lambat makbul
mungkin juga kita ni macam golongan doa Nabi Nuh as..
sampai karam habis bumi ini pun anak isteri tak dapat pertunjuk
satu lagi takutnya kita ini memang telah tertolak.
tu yang abg mahu Murni fikirkan
tentang Ketua Bidadari tadi...
Murni dapat fikir tak semua ini.
maksudnya kalau kita memang banyak dosa,
macam mana nak ada Bidadari, Bila tak ada Bidadari...
mana ada ketuanya... betul tak?...
atau sebaliknya... Isteri kita tak mungkin jadi
Ketua Bidadari kita itu
yang paling abg takut.

payahlah Murni nak cerita benda ghaib ni..
cumanya kalau kita nak kuat iman kena yakin
dengan segala doa yakin ianya akan dimakbulkan!
nanti kita bual lagi…
lapar lah Murni.
Bagiku, ubatan yang diberikan doktor hanyalah sekadar harapan. Harapan agar sakit yang kronik tidak akan tambah kronik. Ubatan juga sekadar memberikan kita semangat untuk terus bertahan. Orang kata satu ikhtiar.

Sokongan moral, simpati & keprihatinan dari keluarga terutama orang terdekat akan lebih menjadikan penyembuh untuk sesuatu penyakit.

Lagipun cuba kita fikirkan berapa ramai yang menemui ajalnya di hospital paling mewah. Doktor yangb paling pakar. Kita telah berusaha sebaiknya, ubatan yang diberikan pun ada kelas terbaik. Jika ajal itu memanggil mana mungkin kita tangguhkan biar pun sesaat nyawa kita.

Maka itu dalam ajaran Agama kita amat menggalakkan kita menziarahi orang sakit. Rahmat akan mengiringi kita setiap kali kita ziarahi orang sakit. Apatah lagi isteri atau suami sendiri. Kenapa mesti kita biarkan orang yang kita sayangi sendiri di hospital.

Semalam pun aku ziarah Mas rakan Mila sendirian di hospital, baru malam ini kami dikejutkan yang dia sah kena Selesema Babi. Maknanya Mila kenalah buat pemeriksaan doktor dalam tempoh terdekat. Dia yang tak mahu turun-turun dari kamar Mas di Ampang Puteri itu. Aku & Yot naik lumat digigit nyamuk menunggu sejam lebih di parkir. Sian Yot bisul lantaran diabetesnya masih tak baik, resah amat terkurung dalam Avanza berjam-jam.

Aku & Yot sememangnya dalam perhatian doktor, jika melambung naiknya tekanan darahku memang aku juga menjadi mangsa Selesema Babi dari rebakan kuman Mas itu pastinya. Harap-harap jangan. Malam tadi memang aku mimpi sesat di bangunan tetapi selamat pulang sebelum terjaga.

Diriwayatkan Rasulullah SAW bersabda bermaksud: “Sesiapa yang menziarahi orang sakit atau menziarahi saudaranya kerana Allah, dia akan diseru malaikat dengan seruan: “Alangkah bagusnya engkau, alangkah bagusnya perjalananmu, telah tersedia untukmu sebuah rumah di dalam syurga!” (Hadis riwayat at-Tirmizi)

Hujung bulan nanti aku akan ke pakar jantung lagi. Tak pasti lagi apakah penghujungnya sakit kronik aku ini. Mana mungkin kita merubah ketentuan Ilahi. Kenalah sabar-sabarkan diri.

UPM tutup jika ada jangkitan H1N1 kedua (Ceritera)


KUALA LUMPUR: Tindakan drastik menutup sementara kampus Universiti Putra Malaysia (UPM) di Serdang mungkin hanya dilakukan sekiranya penularan wabak influenza A(H1N1) berlaku lagi di kampus itu, kata Naib Canselornya Prof Datuk Dr Nik Mustapha R Abdullah hari ini.

"Apapun, kita akan patuhi nasihat yang diberikan Kementerian Kesihatan dan jika kementerian mahu kita beri cuti atau tutup kampus kepada pelajar dan kakitangan dalam usaha mengekang virus itu daripada menular, kita akan laksanakan," katanya kepada pemberita selepas merasmikan seminar Antarabangsa Anatomi Kayu di sini, hari ini.

Harian Metro

Gambar Jacko mati atas lantai disiar (Hiburan)

LOS ANGELES - Beberapa maklumat terbaru berhubung kematian penyanyi Michael Jackson (gambar) didedahkan semalam selepas sebuah akhbar Britain memperoleh sejumlah gambar tempat kematian Raja Pop tersebut.

Imej berkenaan dirakam di bilik tidur tingkat dua rumah sewa penyanyi bergelar Jacko itu oleh seorang ahli keluarganya sehari selepas dia meninggal dunia di lokasi tersebut, di sini.

Gambar-gambar itu menunjukkan tempat di mana doktor peribadi Jacko, Dr. Conrad Murray menghabiskan masa 25 minit bagi menyedarkan penyanyi itu setelah degupan jantung tiba-tiba terhenti pada 25 Jun lepas.

Kali pertama, Murray cuba memulihkan Jacko di atas katilnya manakala cubaan kedua dilakukan selepas dia memindahkan penyanyi itu ke lantai bilik tersebut.

"Itulah tempat di mana Jacko meninggal dunia," kata Koroner Los Angeles, Leftenan Fred Corral ketika mengesahkan kesahihan gambar-gambar itu.

Ia menggambarkan senario seperti yang ditemui pasukan detektif selepas petugas-petugas paramedik membawa Jacko ke Pusat Perubatan UCLA sebelum dia diumumkan meninggal dunia pada pukul 2.26 petang.

Di atas lantai di sebelah katil tersebut terdapat sebuah beg berisi pam yang digunakan oleh anggota-anggota paramedik bagi menyalurkan oksigen untuk mengekalkan hayat pesakit yang tidak sedarkan diri.

Turut kelihatan di lokasi tersebut ialah pad alkohol yang digunakan bagi membersihkan kulit sebelum suntikan, segulung pita pembedahan dan sekotak sarung tangan getah. - Agensi

'Saya sedia ke Malaysia' (Ceritera)


MANOHARA (kiri) bersama ibunya, Daisy Fajarina.

KOTA BHARU - "Saya tidak tahu menahu pasal tuntutan terbaru. Semua ini palsu, TT (Tengku Temenggong) tidak bercakap benar."

Demikian dakwaan ibu Manohara Odelia Pinot, Daisy Fajarina ketika diminta mengulas mengenai pindaan tuntutan oleh Tengku Temenggong Kelantan, Tengku Muhammad Fakhry Sultan Ismail Petra dalam prosiding di Mahkamah Tinggi Syariah Kota Bharu, di sini semalam.

Menurutnya, dia dan Manohara bersedia untuk datang ke Malaysia bagi menghadapi segala tuntutan undang-undang yang dibuat demi membersihkan nama baik keluarga.

"Saya bersedia untuk datang ke Malaysia bagi berhadapan dengan tuntutan tersebut namun segalanya hanya akan ditentukan oleh peguam saya.

"Mereka boleh buat apa sahaja tuntutan tidak kira melalui undang-undang tetapi akhirnya saya tahu Allah akan buktikan kebenaran akan muncul," katanya ketika dihubungi di Jakarta semalam.

Daisy diminta mengulas tuntutan terbaru Tengku Muhammad Fakhry yang membuat pindaan daripada jumlah asalnya sebanyak RM972,750 kepada RM1,112.250 berikutan terdapat beberapa lagi dokumen yang membuktikan Manohara berhutang dengannya melebihi daripada jumlah asal.

Kosmo!

Manohara sedia ke Kelantan

Oleh Mohd Sabran Md Sani
sab@hmetro.com.my

KOTA BHARU: “Sekiranya perlu, anak guam kami (Manohara Odelia Pinot) bersedia untuk datang ke Kelantan,” kata peguam syarie, Mohd Faiz Adnan yang mewakili model warga Indonesia itu di luar Mahkamah Tinggi Syariah di sini, semalam.


Beliau mengulas sama ada Manohara akan menghadiri prosiding perbicaraan membabitkan dirinya terhadap tuntutan saman difailkan Tengku Temenggong Kelantan, Tengku Muhammad Fakhry Ismail Petra.

Mohd Faiz dari Tetuan Faiz Adnan & Associates, berkata anak guamnya itu sedia hadir ke mahkamah sekiranya diarah berbuat demikian bagi membolehkannya menjawab pertuduhan.

“Saya rasa ini kes biasa, tetapi ia sudah disensasikan. Ia hak di antara individu dengan individu iaitu suami dan isteri dan perlu dihormati kepentingan dan hak individu berkenaan.

“Dalam kes di mahkamah, prosedur memerlukan Manohara untuk hadir bagi menjawab pertuduhan terhadapnya. Sebab itu kami sebagai peguam, jalan yang kami boleh bantu ialah untuk memberikan bantuan bagi memudahkan kes ini,” katanya.

Menurutnya, disebabkan kes perceraian membabitkan soal emosi, maka biar emosi berkenaan ditentukan sendiri orang yang menerima akibatnya.

“Pada saya, Manohara perlu mendapat hak sewajarnya dan kami di sini membantu Manohara mengenai apa hak dia di Malaysia,” katanya.

Ketika diajukan soalan berikutan keengganan peguam defendan mengemukakan bantahan terhadap pindaan tuntutan saman yang dikemukakan peguam Tengku Muhammad Fakhry yang diwakili Zainul Rijal, Mohd Faiz berkata ia membabitkan fakta.

“Kenapa kita tidak perlukan bantahan (pindaan) disebabkan ia membabitkan fakta dihujahkan. Kita hanya boleh untuk mengemukakan bantahan melalui dokumen pembelaan sekiranya ada.

“Saya juga tidak membantah sebab fakta kepada kes ini tidak diubah sepenuhnya, tetapi hanya membabitkan soal nombor saja. Saya percaya kepentingan anak guam saya tidak terhalang untuk itu,” katanya.

Sementara itu, katanya, Manohara juga bercadang memfailkan satu lagi kes membabitkan perceraian secara fasakh terhadap Tengku Muhammad Fakhry, namun tidak memperincikannya.

“Kami bercadang memfailkan pembelaan sama ada nak failkannya pada 2 September atau selewat 14 hari sebelum tarikh sebutan pada 5 Oktober akan datang...masih menunggu arahan anak guam,” katanya.

Pada prosiding itu, model warga Indonesia, Manohara yang juga isteri Tengku Muhammad Fakhry Ismail Petra melantik dua peguam untuk mewakilinya di Mahkamah Rendah dan Tinggi Syariah di sini.

Seperti kenyataan yang dikeluarkan sebelum ini, peguam syarie Mohd Faiz Adnan dan Roshdan Sujak Rafie dilantik mengendalikan kes saman Tengku Muhammad Fakhry terhadap Manohara untuk menjelaskan hutang berjumlah kira-kira RM1.1 juta.

Selain itu, kedua-dua peguam terbabit turut dipertanggungjawabkan untuk mengendalikan kes saman yang difailkan defendan sebelum ini supaya defendan kembali taat kepada suaminya.

Perkara itu berlaku sebaik kes saman dikemukakan Tengku Muhammad Fakhry terhadap Monohara disebut semula jam 9.15 pagi semalam, sebelum peguam terbabit mengakui mewakili defendan dalam kes itu.

Bagaimanapun, hasrat Manohara meminta dua peguam pemerhati masing-masing Khairul Nizam Yub dari tetuan Faiz Adnan & Associates dan Fakrul Hisham Abdullah sebagai pemerhati bagi pihak Farhat Abbas iaitu peguam Manohara di Indonesia, gagal.

Ini berikutan pertimbangan dibuat Hakim Syarie Mohd Yusof Awang sebaik membantah cadangan peguam defendan untuk membawa peguam pemerhati duduk sebaris dengan peguam kedua-dua pihak.

Situasi itu menyebabkan kedua-dua peguam pemerhati terbabit akur dengan keputusan mahkamah sebelum mereka bangkit dari tempat duduk peguam defendan ke bahagian galeri awam.

Dalam prosiding itu, Mohd Faiz dan Roshdan akan mendengar dua tuntutan saman yang difailkan Tengku Muhammad Fakry termasuk tuntutan hutang berjumlah kira-kira RM1.1 juta di Mahkamah Tinggi Syariah.

Harian Metro