Translate

||| Tentang Aku |||

Foto saya
Jenaris, Kajang Selangor, Malaysia
¤¤ Penyair nan tidak akan berhenti memaparkan sesuatu. Berkata benar biar pahit sekali pun. Kata kata biarlah membawa makna. Makna jangan berbau hina.¤¤

Perlu Baca

masalah tanah pusaka Md Sesh masih tidak selesai Klik Label: Pusaka Mengambil hak milik orang lain tanpa mengikut panduan Islam adalah HARAM; akta tanah yang dipinda oleh manusia hanya perangkap NERAKA bagi mereka yang tamak akan harta dunia

04 Jun 2013

Jubin



Sepanjang malam tidur atas JUBIN sebab kat atas jubin sahaja yang sejuk. Hatta bangun pagi tak rasa orang. Sengallah sana sini. Tak pasti apa telah jadi india yang buat servis penghawa dingin ni. Tak muncul-muncul hari ni dah rabu telah janji dua kali senin. Nak berapa kali senin lagi eh.

2. Ilham pun tak mahu terbit, ingat nak menulis cerpen tapi semuanya membeku di fikiran. Khudrat menulis tu tiada. Sepanjang tahun ni baru sekitar 15 buah karya terbit di media massa. Cadangnya nak atasi jumlah karya yang terbit tahun lalu sekitar 30 buah karya.

3. Masih ada beberapa majalah & akhbar tak terima aku punya karya, aku masih giat menghantar. Bukan mudah mahu memujuk hati editor untuk menerima karya yang kita tulis. Ada editor masih dengan sikap kronisme mereka. Bagi aku yang tak punya persatuan seorang Penyair Bebas sering diketepikan.

4. Usia semakin pendek peluang mahu berkarya semakin singkat. Rutin harian yang sibuk dengan masalah duniawi pastinya membuatkan masa sentiasa mencemburui diri. Tapi aku tetap aku. Akuku tetap tabah menerima hukum karma. Jika Tuhan tak kasi bakat aku berkembang megar pasti ada rahsia di sebaliknya. Namun aku akan tetap terus menulis biarpun aku dalam suasana panas pun kegetiran sakit kronik yang tak pernah usai.
Sepanjang malam tidur atas JUBIN sbb kat atas jubin sahaja yang sejuk. Hatta bangun pagi tak rasa orang. Sengallah sana sini. Tak pasti apa telah jadi india yang buat servis penghawa dingin ni. Tak muncul-muncul hari ni dah rabau telaj janji dua senin.

2. Ilham pun tak mahu terbit, ingat nak menulis cerpen tapi semuanya membeku di fikiran. Khudrat menulis tu tiada. Sepanjang tahun ni baru sekitar 15 buah karya terbit di media massa. Cadangnya nak atasi jumlah karya yang terbit tahun lalu sekitar 30 buah karya.

3. Masih ada beberapa majalah & akhbar tak terima aku punya karya, aku masih giat menghantar. Bukan mudah mahu memujuk hati editor untuk menerima karya yang kita tulis. Ada editor masih dengan sikap  kronisme mereka. Bagi aku yang tak punya persatuan seorang Penyair Bebas sering diketepikan.

4. Usia semakin pendek peluang mahu berkarya semakin singkat. Rutin harian yang sibuk dengan masalah duniawi pastinya membuatkan masa sentiasa mencemburui diri. Tapi aku tetap aku. Akuku tetap tabah menerima hukum karma. Jika Tuhan tak kasi bakat aku berkembang megar pasti ada rahsia di sebaliknya. Namun aku akan tetap terus menulis biarpun aku dalam suasana panas pun kegetiran sakit kronik yang tak pernah usai.

Seniman S Shamsudin meninggal dunia di S'pura


 
Pelakon komedi era 1950-an seniman S Shamsuddin atau juga dikenali sebagai Sudin, 84, meninggal dunia di kediamannya di Singapura pagi ini.

Allahyarham meninggal dunia pada 10.56 pagi di kediamannya di Blok 101 Bukit Batok, West Avenue 6, #07-34, Jurong, Singapura, kata anaknya Noredah kepada Bernama di Kuala Lumpur.

Noredah berkata bapanya didapati tidak sedarkan diri pagi ini dan terus dibawa ke hospital, bagaimanapun beliau disahkan meninggal dunia.

Shamsuddin atau nama sebenarnya Sahamsudin Dali berkahwin dengan Puteh Esmoon pada 1954 dan dikurniakan tujuh orang anak.

Seorang anaknya, Ariff merupakan pelakon pelawak TV Singapura.

Allahyarham yang dilahirkan pada 1 Jan 1929 di Pasir Panjang, Singapura merupakan pelakon komedi seangkatan dengan seniman agung Allahyarham Tan Sri P Ramlee, Allahyarham A R Tompel dan Datuk Aziz Satar. Gandingan mereka bertiga begitu popular dalam siri filem 'Bujang Lapok'.

Sepanjang hayatnya Allahyarham membintangi kira-kira 30 filem termasuk 'Nujum Pak Belalang', 'Nasib Si Labu Labi dan 'Tiga Abdul'.

Rezeki Allahyarham dalam bidang perfileman terjadi secara tidak dirancang apabila beliau ke Studio Malay Productions (MFP) di Jalan Ampas, Singapura pada 1948 untuk melihat penggambaran filem 'Cempaka'. Beliau diambil berlakon sebagai pelakon tambahan dalam filem itu.

Pengarah filem itu B S Rajhans membayar Shamsuddin RM3 untuk lakonannya yang merupakan bayaran bagi pelakon tambahan ketika itu.

Beberapa hari kemudian, beliau memohon bekerja dengan MFP untuk sebarang pekerjaan dan diterima sebagai tukang kayu untuk membina set dan latar belakang filem itu dengan gaji sebanyak RM50 sebulan.

Selain itu, Shamsuddin diberi bayaran tambahan apabila menjadi pelakon tambahan ataupun penari dalam sesebuah filem.

Bintang Shamsuddin mula menyinar apabila dipilih sebagai pelakon utama dalam filem 'Tas Tangan Wanita' arahan L Krishnan pada 1952.

'Tas Tangan Wanita' merupakan filem komedi yang dilakonkan beliau bersama Osman Gumanti, Neng Yatimah dan Siti Tanjung Perak.

Namanya memuncak selepas P. Ramlee mengarah filem berunsur komedi pertama pada 1957 iaitu filem 'Bujang Lapok' yang menggabungkan tiga watak utama sebagai tunjang cerita iaitu Shamsuddin, Aziz dan P.Ramlee.

Berikutan kejayaan besar filem itu, P. Ramlee melanjutkan watak 'Bujang Lapok' melalui tiga buah filem lagi iaitu 'Pendekar Bujang Lapok', 'Seniman Bujang Lapok' dan 'Ali Baba Bujang Lapok'.

Sebuah lagi filem arahan P. Ramlee yang menonjolkan kekuatan dan kehebatan lakonan Shamsuddin ialah 'Antara Dua Darjat' yang diterbitkan pada 1960.

Filem berbentuk drama berat itu disulami dengan kelucuan yang dihidupkan oleh lakonan Shamsuddin.

-Bernama