Translate

||| Tentang Aku |||

Foto saya
Jenaris, Kajang Selangor, Malaysia
¤¤ Penyair nan tidak akan berhenti memaparkan sesuatu. Berkata benar biar pahit sekali pun. Kata kata biarlah membawa makna. Makna jangan berbau hina.¤¤

Perlu Baca

masalah tanah pusaka Md Sesh masih tidak selesai Klik Label: Pusaka Mengambil hak milik orang lain tanpa mengikut panduan Islam adalah HARAM; akta tanah yang dipinda oleh manusia hanya perangkap NERAKA bagi mereka yang tamak akan harta dunia

19 November 2009

Tertipu oleh Cinema Online Malaysia (Singgahsana)


Tertipu lagi!, entah kali ke berapa aku asyik tertipu dengan situs ini
http://www.cinema.com.my Inilah kerja orang kita, bila aku tanya pada mamat di kaunter jual tiket itu..

"Iyer ke?... betul ke?..." his! rasa nak ketuk sahaja kepala siMamat ini sudahlah cakapnya brutal, mungkin kut!, aku ini nampak macam orang tua brutalkah, aku memang suka pakai topi yang kusam koyak-koyak sikit & pakai kacamata bingkai lama. Tapi tak rasa pun aku ini muda, rasa tua sangat biar pun ramai amat makwe di SUNWAY PYRAMID, Petaling Jaya ini senyum-senyum! macam nak ngorat aku sahaja. Perasan!.

"Emmm! Makwe ini syok kat aku ke atau pelik tenguk aku, memang wajah aku mirip artis Rosyam Nor! Kalau aku hantar gambar masa muda ramai perasan aku ini ada kena mengena dengan si Rosyam itu, masa tahun 80an pula kata aku ini Meor Hashim Manaf; dia memang ada pertalian darah. Cuma Meor tu yang tak kenal saudaranya!"

"Takkan tak ada satu pun filem Hindustan!.. dalam wed di internet ada tak kurang dua buah filem, cerita india pun tak satu pun ke!.. aduh!" Tenguk cerita india kadang-kadang okey! juga.

"Tak ada bang!"

"Nipu betul lah internet itu, esok filem Hindustan tak ada juga ke dik?..."

"Kejap!" dia klik-klik komputernya " Pun tak adalah abg!." Isk ZEE di Astro pun kaki penipu juga, iklannya esok ada ceritera Kurbaan. Lagu Syukran Allah (sila klik jika anda 18 tahun) sedap dalam filem Kurbaan ini, tetapi ada percangahan budaya Islam dalam lagu ini, tak pasti babak ini lepas ke tidak di pawagam. (Hari ini cuba anda telefon nombor 74922929; mesin yang jawab! mana ada filem Hindustan, malam tadi pun aku cuba nak tempah tiket filem Kubaan ini. Memang tidak ada tayangannya hari ini tapi dalam http://www.cinema.com.my ada tertera filem ini ditayangkan hari ini di pawagam Sunway Pyramid. Pembohong!.)

Dalam situs http://www.tgv.com.my mengatakan esok baru ada filem Kurbaan ini. Memang mengelirukan.

Pernah aku tenguk iklan di http://www.cinema.com.my (CoCM) yang pawagam di Bandar Baru Bangi, Warta telah dibuka semula. Siap ada tersiar filem-filem yang sedang ditayangkan. Aku memang suka menonton di Bangi ini, pawagamnya selesa, parkirnya percuma, tak sesak. Pernah aku sekeluarga & sepasang pasangan sahaja tenguk wayang di sini. Tahu-tahu sampai di pawagam gelap sahaja. Poster masih ada. Tutup rupanya. Aku yakin ianya dibuka semula sebab si Penyair Sejati memang tinggal di Bangi siap SMS lagi sebab dia tahu aku rajin nonton di situ.

"Abg iDAN panggung wayang di Warta buka semula" (Pasar Raya Warta telah diambil alih oleh Bintang) Penipu CoCM ini.

Terpaksalah aku berkejar ke Alamanda Putrajaya, anak-anak siap pakai baju sejuk lagi. Takkan nak kecewakan harapan mereka. Di Alamanda pula kalau hari minggu tiket cepat habis, terpaksalah cari filem yang bukan tujuan utama kami menonton. Anak-anak sesuai menonton ketika malam minggu & cuti sekolah sahaja. Masa itulah semua pawagam sesak.

Berbalik ke CoCM ini pernah terjadi, jadual tayangan pula tak betul. Pergi ke pawagam tenguk-tenguk cuma siang sahaja ditayangkan, dalam situsnya tertera memang ada tayangan malam. Pernah pula tulis tayangan filem itu untuk umum, bila nak menonton minta tiket untuk kanak-kanak, mamat itu kata filem ini untuk dewasa sahajalah pula. Silap maklumat lagi. Semua itu memang buat kita naik angin sahaja dengan CoCM ini. Kita sudah dari rumah merancang nak tenguk filem yang memang menawrik, telah diklik banyak lama sesawang@situs di internet tenguk berapa bindang ianya dinilaikan. Kalau takat bawah 5/10 bintang baik tak payah menontonnya. Tak semua filem ini sama penilaiannya di dalam & luar negara. Kalau setakat filem bajet rendah baik beli di pasar malam DVDnya, mahu menonton sekarang bukannya murah tiketnya.

Klik sini jika mahu mendapat penilaian yang lebih terbuka, bagi semua filem. Inggeris atau Hindustan.

http://www.imdb.com

Maka langkah terbaik kena telefon dulu ke pawagam tersebut. Empunya situs CoCM memang malas & tak boleh digunapakai sangat. Inilah masalahnya orang kita. Suka bikin kacau orang & buang masa orang. Kena telefon dulu agar tidak sampai naik angin, tidak kecewa. Jenaris ke Sunway Pyramid bukannya dekat, tol sahaja dekat RM10. Belum masanya, sesak jalan di Puchongnya, asyik sesat pula di perjalanan & dalam bangunannya. Adoi! penat.

Di Lembah Kelang tak banyak pawagam menayangkan filem Hindustan maka itu terpaksa berkejar jauh. Peminat filem Hindustan nampaknya makin berkurangan. Ada filem Siam ditayangkan tapi sering untuk 18 tahunlah pula. Bukan senang nak menonton wayang pilihan hati sendiri rupanya. Minggu lalu aku menonton 2012 terpaksa tempah tiket sehari sebelum. Penuh belaka pawagam di Pawagam Cheras Selatan. Pawagam Cheras Selatan dengan Jenaris sekitar 15 minit perjalanan. Ianya pilihan utama untuk aku menonton bersama anak-anak.

Akhirnya aku terpaksa menonton filem animasi A Christmas Carol (U) tenguk dalam situs CoCM tertera umum (U) bila ke pawagam tulis 13 tahun. Mana satu yang betul ni?.

Aku syok tenguk si Karina@Asmirandah berbanding Sekar

Afiz yang sejak kebelakang ini sukalah pula nak menonton filem Hindustan di rumah tak pernah pun aku lihat dia layan ZEE, aku pula asyik bertembung dengan Sekar yang Mila tak mahu terlepas menontonnya. Geramlah tenguk Sekar ini nangis tak habis-habis asyik kena dera; Si Karina yang lawa pula ketawakan dia, Si Karina ini suka dera orang tetapi asyik terlepas dari hukuman. Penulis skrip Drama Indon ini memang jumud & sifar manusiawinya. Kalau aku jadi Sekar sudah lama aku tarik-tarik rambut si Karina itu!, biar sampai merah padam mukanya yang putih melepak itu.

Situs Filem Melayu http://www.filemkita.com

*** Jika anda pencinta sastera si Klik sini Kelop@k.. situs sastera milik iDAN

Ala! marahnya dia (Delima Merkah)

...sampai hati mereka klon aku... tak kasi tahu pun!

anganla eree akwe aye!
(Janganlah dera makwe aku!)

anganla... tai ang aye andi!
(Janganlan intai aku mandi!)