Translate

||| Tentang Aku |||

Foto saya
Jenaris, Kajang Selangor, Malaysia
¤¤ Penyair nan tidak akan berhenti memaparkan sesuatu. Berkata benar biar pahit sekali pun. Kata kata biarlah membawa makna. Makna jangan berbau hina.¤¤

Perlu Baca

masalah tanah pusaka Md Sesh masih tidak selesai Klik Label: Pusaka Mengambil hak milik orang lain tanpa mengikut panduan Islam adalah HARAM; akta tanah yang dipinda oleh manusia hanya perangkap NERAKA bagi mereka yang tamak akan harta dunia

19 November 2011

Perlukah hina Zaiton?


Anugerah Industri Muzik sudah berlalu minggu lepas. Dalam ramai orang di Stadium Bukit Jalil tu, Joyah hadirkan diri juga sebab nak tengoklah hebat ke tak acara tu.

Tetapi malangnya Joyah dikecewakan oleh salah seorang artis yang lahir daripada pertandingan Maharaja Lawak, si Sabri.

Dia ni jadi pelawak yang muncul hanya pada waktu iklan di tv, sebab tu orang di rumah tidak tahu kewujudan dia pun.

Masalahnya, Sabri ni sudah melebih-lebih pula. Bagi Joyah apa yang dia buat bukan lagi satu lawak, sebaliknya penghinaan kepada golongan artis sendiri bila cuba memperlekeh dan mempersendakan penyanyi Zaiton Sameon dalam majlis tu.

Sudahlah muncul dengan pakaian ala-ala Zaiton di zaman muda, bercakap pula macam orang hilang ingatan, merapu meraban.

Siap bagi tahu lagi dialog yang kata Kak Eton nak kena makan ubat sebab ingat-ingat lupa. Kak Eton sudah tidak dipanggil untuk buat persembahan jadi perlu 'merembat' hadiah yang sepatutnya diberikan kepada peminat dan lain-lain lagi dialog yang memang 'kurang asam' sangat.

Ini buat Joyah tertanya-tanya, dia ni faham tak antara buat lawak dan menghina? Kalau tak faham, sila pergi sekolah baliklah, masuk kelas sivik ke, kelas fardu kifayah ke, eloklah sikit perangai tu.

Zaiton Sameon masih hidup dan dia masih naik turun pentas, kenapa hendak menghina dia? Takkan kemampuan artis Maharaja Lawak, sebegitu teruk?

Nasib baik Joyah tengok ramai artis yang dalam dewan tu langsung tak ketawa sepanjang si Sabri ni buat lawak. Agaknya, dia orang pun sama berfikiran macam Joyah, lawak bodoh tak sesuai diberi perhatian. Kalau ada yang ketawa tu, memang tak ada hati perut punya manusia. Nasib balik penonton tak baling kerusi je ke muka dia, kalau tak bersepai gigi semua.

"Gunakan orang yang tak berapa sihat untuk buat lawak, tu memang 'kurang ajar' namanya," beritahu seorang artis muda kepada kawan Joyah yang turut membuat liputan di majlis itu.

Beberapa artis lain juga dilihat menggeleng-geleng kepala kerana tidak tahan dengan gurauan kasar dan menghina Si Sabri tu.

Acara mengangkat artis, ironinya dalam waktu yang sama, menghina seorang artis lain yang sedang berada dalam keadaan begitu daif dan perlu dibantu. Apa ni?

iDAN:

Ini bab hina rakan; bagaimana pula ramai artis lelaki pakai pakaian perempuan pun sebaliknya semata-mata nak ajak penonton ketawa... cer cerita apakah ini disarankan agama. Berhibur tak salah tapi biarlah ada batasnya.