Translate

||| Tentang Aku |||

Foto saya
Jenaris, Kajang Selangor, Malaysia
¤¤ Penyair nan tidak akan berhenti memaparkan sesuatu. Berkata benar biar pahit sekali pun. Kata kata biarlah membawa makna. Makna jangan berbau hina.¤¤

Perlu Baca

masalah tanah pusaka Md Sesh masih tidak selesai Klik Label: Pusaka Mengambil hak milik orang lain tanpa mengikut panduan Islam adalah HARAM; akta tanah yang dipinda oleh manusia hanya perangkap NERAKA bagi mereka yang tamak akan harta dunia

28 September 2011

Kapcai iDAN merajuk


CDI motor memiliki beberap macam type, mulai tanpa pulser, CDI AC dan DC. Semua memiliki fungsi sama yakni membangkitkan tegangan tinggi koil sebagai sistem pengapian motor. Untuk lebih memahami sistem pengapian CDI AC dan DC silahkan simak lebih lanjut.

cdi ac  motorSistem CDI AC merupakan CDI motor yang telah lama berkembang, yakni memanfaatkan spul/kumparan pada magnet untuk membangkitkan tegangan menengah untuk suplay capasitor CDI ke koil yang akan di switch oleh SCR sesuai input dari pulser. Untuk lebih jelas bisa di lihat pada gambar berikut (1 tahun lalu qita buat post di site sjboygroup).

Untuk CDI DC sebenarnya basic tetap sama dengan CDI AC, namun untuk tegangan menengah AC di suplay oleh inverter/ konverter (Kotak warna biru pada gambar) sebagai pembangkit tegangan AC melalui oscillator dan transistor switching melalui trafo inti ferit(Trafo frekuensi tinggi). Jadi tidak membutuhkan spul pada magnet lagi, yang juga menambah beban mesin walau hanya beberapa persen saja. Untuk lebih jelas Bisa dilihat seperti pada gambar berikut, bandingkan dengan gambar CDI AC.
schematic diagram rangkaian cdi dc


iDAN : ada orang panggil CDI ini koil untuk plug; peranannya untuk melarasakan elektrik@api kepada plug kapcai kita.

Jika anda mempunyai masalah plug sentiasa basah; sebelum korek blok atau potong (Ribo) blok anda pastikan langkah ini dilakukan;

1. Servis kaberator ; seting minyak ngan angin kat kaberator tu....

  • kalau plug hitam.... minyak lebih!
  • kalau plug putih .... angin lebih!
  • kalau plug warna perang baru ngam....

biasa lak .. moto kalau lama tak servis memang akan menghadapi masalah plug basah.

Jika tak selesai selepas buat servis kaberator cuba tukar jarum minyaknya yang lebih halus atau yang lebih sesuai. Jarum minyak juga terkadang menjadi masalah minyak sukar dikawal.

Jika masih basah plugnya cuba tukar koil.

Koil untuk agihkan api kepada plug memang memainkan peranan; jika selalu basah plugnya; telah servis kaberatornya... cuba tukar koil ini!.

Masalah kapcai aku masih tak selesai; lepas korek blok timbul masalah api tak ada untuk plug pencucuhnya berfungsi!.