Translate

||| Tentang Aku |||

Foto saya
Jenaris, Kajang Selangor, Malaysia
¤¤ Penyair nan tidak akan berhenti memaparkan sesuatu. Berkata benar biar pahit sekali pun. Kata kata biarlah membawa makna. Makna jangan berbau hina.¤¤

Perlu Baca

masalah tanah pusaka Md Sesh masih tidak selesai Klik Label: Pusaka Mengambil hak milik orang lain tanpa mengikut panduan Islam adalah HARAM; akta tanah yang dipinda oleh manusia hanya perangkap NERAKA bagi mereka yang tamak akan harta dunia

25 Mei 2010

Kaunter Bajaksauna Pej. Daerah/Tanah Hulu Langat


Mei adalah bulan terakhir membayar cukai tanah. Terkadang Bil Cukai Tanah ini seawal Januari telah sampai ke peti surat. Maka faham sahaja sering ianya hilang biarkan telah diselitkan di tempat surat penting. Langkah Pej Tanah ini memang bagus; tak bagusnya kita asyik leka maklumlah lagi sekitar setengah tahun masih boleh ditangguhkan bayaran. Tau-tau hilang Bil Cukai Tanah ini

Rumah yang aku diami ini hanyalah Rumah Kos Sederhana Rendah; harga zaman purbakala sekitar RM40K sahaja. Diam tak diam sekitar dua puluh tahun ianya kini menjadi RM140K. Itu harganya jika rumah Hak Milik Bebas; lagi lama akan lagi mahal harganya berbanding rumah Hak Milik Pajakan 99 tahun; lagi lama akan merosot harganya.

Sedar tak sedar semuanya jadi berganda; dari cukai pintu hinggalah cukai tanah; jika zaman purbakala cukai pintu sekitar RM25 setahun sekarang telah sekali ganda; begitu juga jika cukai pintu dahulu sekitar RM70 bagi tempoh enam bulan sekarang telah melebihi RM100.

Bagaimana jika dibandingkan gaji kita; apatah lagi telah bersara seperti aku. Ada ke naik sekali ganda?. Maka itu duduk di kota jangan ingat boleh kekal lama apatah bagi mereka yang membeli rumah Hak Milik Pajakan. Tunggu sahaja tiba ketikanya pasti akan diarahkan pindah jauh ke perdalaman biar pun diberikan pampasan yang tak seberapanya.

Semalam aku berkira mahu ke Pej Daerah/Tanah Hulu Langat (PDHL). Ceriteranya samalah entah di mana menyelitnya cukai tanah bagi tahun ini; yang ada terselit di kotak surat penting bil tahun lalu & tahun 2008. Bila aku semak waktu bayaran; "Na mungkin" aku boleh sampai sekitar jam 3:00 petang lantaran aku terlelap setelah hantar Azim ke Sekolah Agama. Kaunter ditutup jam 3:30 petang. Maka itu aku tak dapat tidak kena pergi hari ini. Kalau lewat dari 31 Mei pasti kena denda RM5. Itu kalau RM50 ke Rm100 bilnya.

Kereta perangku meragam, asyik naik meter airnya; panas membahang. Maka aku terpaksa naik kapcai, hantar Azim awal ke Sekolah Agama terus ke PDHL. Cuaca yang panas memaksa aku berhenti minum air jambu Pak Usu yang berselerak kini di sekitar Kajang. Tidak membantu tambah dahaga adalah.

Banyak perubahan PDHL bila tak pergi selama setahun. Jika dulu tak ramai Peg. Keselamatan sekarang di muka pintu utama telah ada besi berpalang, ada tak kurang 3 orang Peg. Keselamatan menunggu dengan senyuman & lambaian. Rata-rata wajah setua aku telah berpencen. Maka aku mengikutlah papan arah tunjuk untuk parkir bagi motosikal. Arah ada kotak parkirnya tiada; orang Kajang@Hulu Langat Kaya belaka semua datang pakai kereta kut!. Sedang aku mencari parkir kapcai aku ada seorang Peg. Keselamatan menunjukkan arah di mana aku boleh parkir kapcaiku. Memang tiada kotak parkir terpencil sebelah rumah api. Kalau ada kilau arwah!. Ada sebuah motosikal sahaja & aku motosikal kedua. Sah kaya orang Hulu Langat.

Tiba di Pej Pembayaran Cukai Tanah sekitar 3:00 petang 25 Mei10. Tak seramai mana orang di depan kaunter. Sekitar empat atau lima orang sahaja di Kaunter Semakan. Setahu aku jika dulu penyemakkan bil tak perlu mengambil Nombor Giliran. Dalam empat atau lima orang aku perasan hanya seorang punyai Nombor Giliran. Ada dua orang bertugas di kaunter semakan bil. Seorang berkulit kuning langsat Kaunter A; seorang lagi bercelak ala Pelakon Wayang Cina di Kuanter B. (PDHL guna nombor bagi kaunter mereka 6 & 7)

"Nombor Encik lambat lagi dipanggil tunggulah dulu!" suara di kaunter A menegur seorang pelanggan; aku terkesima sebab aku lihat di depanku ada dua orang hampir selesai buat semakan tak ada pun menghulurkan Nombor Giliran, tak dengar pun Nombor Giliran mereka dipanggil. Semua berbaris di depan Kaunter Semakan.

"Adik!... saya kena ambil Nombor Gilirankah" belakang aku cuma ada hantu atau bayang-bayang sahaja. Wajah Pelakon Wayang Cina ini tak senyum langsung; pandang muka aku pun tidak; aku tak se macho Shahir tentunya; Bagiku jika sedikit senyum pasti menawan sebab celaknya tadi. Tebal. (bertudung)

"Iyer! kena ambil Nombor Giliran tekan butang D" mencuka.

Masa aku mahu mengambil Nombor Giliran ada pengawal keselamat amat sopan menunjukkan aku butang D; dia perasan aku kena tegur lantaran tak bernombor, tersenyum ramah. Di depan aku seorang nyonya menekan butang yang sama!. Nyonya ini mungkin telah biasa sebab aku nampak dia dari pintu utama terus sahaja ke mesin Nombor Giliran untuk semakan.

"Ada yang tak bernombor dilayan; tiba giliran saya dia suruh ambil Nombor Giliran pula! sudahlah saya orang paling akhir berbaris." apa sistemnya ini. Peg Keselamatan tersenyum lagi memihak aku.

Sekitar lima belas minit aku menunggu aku lihat ada lagi tiga empat orang terus meluru ke kaunter semakan tanpa pun mengambil Nombor Giliran; tak tertera nombor mereka dipanggil di papan digital rona merah itu.

Selesai seorang dua yang tanpa Nombor Giliran dilayan; baru Nombor Giliran nyonya di depan aku di panggil. Perlu diingat kalau cina atau nyonya yang datang bukan satu dua bil; biasanya cina di Hulu Langat memang banyak bil; satu dah mesti rumah, mungkin yang lain kedai pelbagai. Bukan Pelakon Wayang Cina yang panggil Nombor Giliran tapi yang Wanita Kuning Langsat yang menggunakan sistem bernombor.

Hairannya Pelakon Wayang Cina Kaunter B yang menyuruh aku mengambil Nombor Giliran tapi dalam masa yang sama dia yang melayan apek, amoi & beberapa orang lain lagi tanpa Nombor Giliran. Isk! memang rasa diperbudakan; pula aku gelisah sekitar sepuluh minit lagi kaunter akan tutup.

Nombor Giliran aku dipanggil selepas nyonya yang mengambil Nombor Giliran bersamaku tadi selesai; aku terpaksa berebut dengan seorang pelanggan yang tiada Nombor Giliran di hadapanku. Aku perasan di hadapan nyonya tadi ada dua orang dilayan tanpa Nombor Giliran. Memang menguji kesabaran!.

Aku tak jadi angin sebab Wanita Kuning Langsat Kaunter A sekadar menegur pelanggan yang tak sabar menunggu nombornya dipanggil; dia tak pun menyuruh aku mengambil Nombor Giliran dalam masa yang sama dia layan juga mereka tak ada Nombor Giliran.

Setelah aku dapat bil bagi tahun 2010 aku mengambil Nombor Giliran menekan butang A untuk bayaran Bil Semasa. Semasa nombor aku dipanggil aku nampak Pelakon Wayang Cina di kaunter B bermain FaceBook (FB). Padanlah seteruk itu Kaunter BajakSauna PDHL.

Mana nak senyum mungkin sedang bergaduh dengan geng di FB kut!; maka layanan pada pelanggan macam endah tak endah sahaja. Padanlah tak tenguk pun wajah pelanggan minta bantuan. FB lebih utama. Isk!.

"Adik tenguk kawan adik tu main FB, tadi dia tegur saya tak ada Nombor Giliran; apek & amoi lain tak ada Nombor Giliran dia layan; saya pula terpaksa mengambil Nombor Giliran; biar pun di belakang saya tak ada siapa pun lagi nak buat semakan. Akhirnya saya kena tunggu mereka tak bernombor giliran... dunia ini kecik adik oii! kalau saya berbesan dengan dia nanti tahulah dia nanti!" aku membebel depan kaunter bayaran; gadis menerima duit bil semasa aku tersenyum; Peg Keselamatan yang di sebelah mesin Nombor Giliran tergelak besar. Dalam hatiku berkata ini bukan sistem Nombor Giliran tapi sistem Nombor Gilaan

Aku nampak anugerah melambak di dinding kaunter di Pejabat Bayaran Cukai Tanah ini. Anugerah pura-pura desah hatiku.

Tak semua orang suka menunggu di kaunter bayaran; tak semua orang suka sistem yang caca marba begini. Satu kena diingat pelanggan datang nak kasi duit; bukan nak minta duit. Seperkara lagi patutnya bos kena blok FB di kaunter semakan atau bayaran. FB ini sungguh melekakan. Staf begini memang kena dibajak agar lebih gebu & fleksibel sesekali kena di kurung di sauna biar dia rasa bagaimana orang setua saya ini terpaksa naik kapcai tengah panas semata-mata nak bayar bil tapi dilayan macam budak-budak!. Terbakar sebenarnya hati ini.

Ngam-ngam waktunya; sebaik dapat bayar Bil Semasa kaunter hampir sangat jam 3:30 petang. Bayangkan jika aku tak sempat membayar Bil Semasa lantaran sistem Bajaksauna ini. Harapan aku pelanggan lain tidak senasib aku.

Bukan aku tak reti guna Maybank2u tetapi baru sahaja pagi tadi aku amat keliru nombor cukai tanah di Mukim Teja sana asyik bertukar saban tahun. MayBank2u pun keliru!. Mabuk ke apa sistem online Pej Tanah ini!. Bagusnya PDHL tak tukar nombor geran atau lot rumahku bagai Pejabat Daerah & Tanah Kampar; saban tahun.

Moral dari catatan ini:

  • Perlu ada kotak parkir motosikal untuk pelawat di PDHL. Biar sesuai lokasinya.
  • Jika nak guna sistem nombor giliran pasti semua dilayan ikut nombor giliran; jangan pula dilayan mereka yang tidak mengambil nombor giliran; apatah lagi ramai yang menunggu. Caca marba jadinya.
  • Biarlah ada budibicara jika kaunter kosong hanya ada seorang sahaja pelanggan rasanya tak salah tanpa angka giliran. Buang kertas & masa nak juga nombor giliran.
  • Pastikan jangan benarkan staf kaunter bermain FB ketika di kaunter; tak manis dipandang pelanggan. Apatah lagi ianya sampai menganggu mood atau semangat kerjaya. Jika bukan di kaunter rasanya tak jadi masalah. Kita ini manusia biasa. PM pun main FB.
  • Murahkan senyum sebab mahu terima duit orang; bayangkan tak semua datang naik kereta mewah & selesa keadaannya. Bila lihat wajah mencuka tentunya hati pun rasa mencuka. Malahan tak berterima kasih pun. Tak ada ruginya bersikap Mesra Pelanggan.
  • Jangan amalkan asyik tukar nombor geran tanah seperti berlaku Di Pejabat Daerah & Tanah Kampar. Hinggakan mahu membayar cukai tanah melalui online tahun ini ramai yang gagal.