Translate

||| Tentang Aku |||

Foto saya
Jenaris, Kajang Selangor, Malaysia
¤¤ Penyair nan tidak akan berhenti memaparkan sesuatu. Berkata benar biar pahit sekali pun. Kata kata biarlah membawa makna. Makna jangan berbau hina.¤¤

Perlu Baca

masalah tanah pusaka Md Sesh masih tidak selesai Klik Label: Pusaka Mengambil hak milik orang lain tanpa mengikut panduan Islam adalah HARAM; akta tanah yang dipinda oleh manusia hanya perangkap NERAKA bagi mereka yang tamak akan harta dunia

27 April 2011

Aziq sambung belajar di Perlis.


Bersyukur amat aku, Aziq diterima belajar di Matrikulasi di Perlis. Bunyi amat jauh; tapi telah itu pilihan dia. Masa mengisi borang di Dunia Maya dia sendiri yang buat pilihan. Nampaknya dia juga sedar kini terasa janggal nak berjauhan dengan keluarga. Jika aku bersamanya mengisi borang pasti tak sejauh itu.

Faktor ekonomi juga mungkin menjadi salah satu petanda; Aziq terlalu lurus dalam mengisi borang macam ibunya. Hakikatnya kami bukanlah keluarga yang berada. Aku telah berpencen, Mila biar pun masih berkerja tapi hutangnya keliling pinggang. Baru sekitar tahun ini dia terlepas sedikit bebanan lantaran emaknya meninggal dunia ketika Afiz buat kenduri kahwinnya. Jika tidak memang dia terpaksa menjaga ibunya; bukan sedikit belanja untuk keluarganya di kampung.

Dalam congakan aku kos dia membantu keluargaku ini, manalah sampai separuh gajinya. Bila aku suruh dia uruskan bil elektrik pun tak sampai dua tahun; telah jadi hura-hara. Bila aku bersara begini sering dia mengeluh tak cukup duit. Terkadang terpaksa korek duit tabung. Maka itu aku seringkan ingat-ingatkan anakku jika mahu sambung belajar, jangan pilih tempat jauh-jauh. Jika nak berjauhan sangat baik pilih Luar Negara. Jika di Perlis bayangkanlah tak mungkin aku dapat jumpa Aziq selang seminggu bagai di Gombak tempat dia ambil SPM. Paling jauh pun aku suka dia belajar di Melaka. Sebab ada banyak memudahan jika dia mahu balik ke rumah.

Ada rakannya yang sama belajar di sekolah rendah & SAM10 dapat panggilan ke sana. Mereka pun terasa ingin tunggu panggilan di Asasi di sekitar sini. Aziq ada juga meminta Asasi di UM, UiTM & beberapa IPTA sekitar lembah Klang. Aku berharap dia akan dapat panggilan pada awal Mei nanti. Agar takdir tuhan tidak memisahkan kami jauh.

Jika dapat panggilan UTP, emm! aku memang berat hati melepaskan, biar jaraknya tak sejauh Perlis. Ianya terpulanglah kepada Aziq & Mila buat keputusan.