Translate

||| Tentang Aku |||

Foto saya
Jenaris, Kajang Selangor, Malaysia
¤¤ Penyair nan tidak akan berhenti memaparkan sesuatu. Berkata benar biar pahit sekali pun. Kata kata biarlah membawa makna. Makna jangan berbau hina.¤¤

Perlu Baca

masalah tanah pusaka Md Sesh masih tidak selesai Klik Label: Pusaka Mengambil hak milik orang lain tanpa mengikut panduan Islam adalah HARAM; akta tanah yang dipinda oleh manusia hanya perangkap NERAKA bagi mereka yang tamak akan harta dunia

15 Mac 2011

Diari iDAN


03hb Mac pukul 12.34 malam

Ujian Ilahi amat banyak nampaknya; setelah jari kanan ini membengkak bernanah; batuk pula amat kuat hingga tak dapat lenanya tidur; Atas nasihat rakan saya cuba ramuan dari limau kasturi taruh kicap, agak reda sikit... hinggalah ke ubat batuk gamat madu...

Baik sahaja jari kanan terbakar pula jari kiri & di pelipat kaki ketika membakar sampah; orang tua macam saya ni bila sakit amat lambat pulihnya.

Sehari dua ini barulah agak reda semua kesakitan; bayangkan sejak kembali dari PD tempoh hari... glukos terkini naik ke 7++ mmol/l pada 21hb nanti akan buat ujian terapi melalui darah.

Tak mahu rasanya ditambah bebanan makan ubat yang kini masih kekal 5 jenis dari doktor.

03hb Mac pukul 10.11 pagi

Syafakallah, semoga Allah SWT memberi kesembuhan dan kesihatan yang baik.. Ameen, insyaAllah.. moga sentiasa sabar atas segala ujian yg diberi oleh Allah SWT mungkin ada hikmah kebaikkan disebaliknya atau sbagai kifarrah (penghapus segala dosa), insyaAllah.. (maafkan saya jika ada kata-kata saya yg buat saudara terasa hati).

16hb Mac pukul 1.48 pagi

Hari ini nampaknya kekuatan badan ini menahan sakit makin kurang. Untuk kebah segala sakit memakan masa. Bila hari ini sakitnya semakin reda datang pula sakit lain...

Masalah sukar tidur kian melanda, menjadikan rutin harian yang amat payah... sering sukar tidur malam lalu selepas subuh asyik tertidur, orang kata mahal rezeki; jadual waktu tidur telah beralih... maka seminggu dua terkebil-kebil sampai lewat 3:00 pagi.

Selagi ada impian kita asyik memikirkan jalan keluar tapi nampaknya takdir Ilahi kudrat ini hanya di sini... saya teringin amat pulang ke kampung memulihkan harta pusaka di sana... memang ini satu ganggu fikiran yang buat kita terbawa-bawa ke alam mimpi.


STB


1. Apa benda STB ini; perkara ini aku pernah berbual dengan rakan karibku Prof Nid seorang yang popular di seantero Malaya. Sering keluar di kaca TV kita bilamana musim Pilihan Raya. Mungkin antara kita kenal dia. Antara katanya;

"Saya ni ada masalahlah iDAN kena sakit STB" apa pula bendanya STB ini dalam hatiku tertanya-tanya.

Bila aku teringat pernah membaca artikel di Blogspot Bro. Maz TV3 barulah aku perasan. Ianya banyak lekat pada ramai suami; "Sindrom Takut Bini" (STB). Padanlah jika lewat sahaja Prof Nid ini pulang pasti isterinya telefon. Tiap kali begitu bilamana berjalan denganku ada saja bualannya yang tak habis kami nak ceriterakan. Terpaksa bergegas pulang. Masa kami di Asrama Putra dia pendiam sahaja, berbeda bila telah berumur sebayaku. Dia banyak nak berceritera tetapi sibuk satu hal; STB ini payah juga nak kawal sindromnya... atau apakah sekadar alasan Prof Nid punya masalah STB tapi sebenarnya dia amat menyayangi isterinya; cinta di hati kedua pasangan ini masih amat membara.

http://www.mazidulakmal.com/2009/11/jom-jumpa-di-jb.html

2. Maka itu semasa aku bertugas dahulu ada seorang rakanku jika datang ke makmal waktu malam pasti pakai kain pelekat; selang beberapa ketika duduk di makmal akan berbunyilah telefon bimbitnya. Tak perlu tanya pasti dapat agak siapa yang kontaknya!.

"Iyer.. iyer... kejap saja lagi kat makmal Wak Suratman ni; sudah nak baliklah ni.." dia matikan telefon bimbit terus bergegas pulang, tak sempat habiskan perbualan. (Wak Suratman ini jiran setamannya, isterinya kenal akan kebaikan@watak Wak Suratman ini) Jika kita perasan dia tak sebut di makmal iDAN; kenapa?... isterinya tahu aku ni jenis ramai kenalan & telah ada beberapa sejarah berlaku, aku jodohkan rakanku dengan kenalanku; ada teruna bertemu dara ada juga suami bertemu janda.

Kasihan rakanku terpaksa keluar malam pakai kain pelekat (Takkan nak jumpa makwe pakai kain pelakat) puncanya dari aku juga; aku ajar dia cit cat dan bagaimana nak mengayat di ruangan kenalan lain; tau-tau dah hilang, kejap-kejap ke KLIA ketemu rakan siber.. kejap-kejap ke PJ; Alahai manalah aku tahu dia sehebat itu. Macam ceritera timbul bilamana isteri dapat bongkar aktiviti rakanku ini.

3. Rakan aku ini hanya ada seorang cahaya mata tetapi tuntutan kerjanya memaksa dia sering berja lewat malam; malahan jika terpaksa sampaikan bermalam di makmalnya. Dia pakar segala batu batan. Ujian bagi setiap batu batan ini terkadang memaksa dia memantau alatan atau mengutip data sampai 24 jam. Lalu bila dia di makmal isterinya akan sentiasa berhubung; akan sentiasa berhubungan dengan telefon.

"Bagaimana dengan konvoi kita mencari ikan keli salai; hari Ahad ini bagaimana!"

"Susah sikitlah abang iDAN kalau hari minggu; isteri saya ni payah sikit, jika nak pergi juga hari saya kerja, kita lari kejap..." ada lojiknya jika seminggu hari berkerja lima hari terkadang Sabtu pun kena datang kerja isteri mesti meragam.

Apakah ini juga dikatakan STB?, rasanya mungkin iyer mungkin tidak sebab aku lihat rakanku ini memang amat intim dengan isterinya, bagaikan pasangan bercinta. Terkini aku mendapat tahu cahaya mata tunggalnya telah pun berangkat ke luar negara; sambung belajar. Akan tambah sukarlah sahabatku ini dapat bebas keluar tanpa diiringi isterinya. Tinggal sendirian di rumah pastinya amat sunyi. Baik juga STB ini terasa dunia ini hanya milik bersama.

4. Ada kata STB ini bukan kerana takut bini tapi sayangkan bini, betulkah iyer! Maknanya STB ini tersimpan banyak jua kebaikannya. Terlampau tegas dan garang dengan bini pastinya bini pun tak akan ambil tahu masalah suami, bebas nak terbang ke mana-mana maka mudah amatlah melencung ke luar. Akhirnya dalam diam-diam akan buka cawangan baru. Berbini muda. Ish!.

17613 pelayar


Blogspot dah ada kaunter sendiri senanglah nak tahu berapa pengunjung ke blog ini;
jika dulu terpaksa ke server orang lain untuk nak intip pengunjung@pelayar ke blog ini..
terpaksa ambil masa

Dari pengetahuan aku cuma ada sekitar 100 pengunjung sehari itu yang paling ramai itupun jenis klik & keluar... dalam beberapa detik sahaja
(Azim sering marah ayahnya sebut detik... detik tu tak boleh bacalah ayah cepat dari saat....katanya; aku pun tak tahu berapa detik satu saat)
Tak ramai yang suka baca coretan nan panjang-panjang
ramai suka tenguk gambar & klik ke blog lain.

hari ini Blogspot lagi lancar berbanding FaceBook FB yang makin berat servernya
silap-silap FB akan kehilangan pengunjung jika asyik sukat diakses.
Kata Salleh IT sebab Tsunami di Jepun, betulkah?


Anak Saudara Kahwin



Sesiapa kenalan sekitar Tapah, Kampar atau orang kampung di Perak moh...lah! temankan kami meraikan Siti anak Kak Nomie buat Majlis Sambut Menantu (ambik makan) di Kg Tronoh Mines seperti tertera di kad ini (klik gambar untuk besarkan). Jika nak konvoi dari jauh pun apa salahnya; bukan senang nak berkumpul di majlis sebegini. Nak rasa masakan orang Air Kuning tu. Silap-silap ada Rendang Tok.

Kami dari KL tak ramai sekitar dua atau tiga buah kereta sahaja; telefon saya 0169094343 pada hari Sabtu ini... insyaAllah saya bersama seorang putra si Aziq akan berada di sana sekitar jam 11:00 pagi hingga 3:00 petang.