Translate

||| Tentang Aku |||

Foto saya
Jenaris, Kajang Selangor, Malaysia
¤¤ Penyair nan tidak akan berhenti memaparkan sesuatu. Berkata benar biar pahit sekali pun. Kata kata biarlah membawa makna. Makna jangan berbau hina.¤¤

Perlu Baca

masalah tanah pusaka Md Sesh masih tidak selesai Klik Label: Pusaka Mengambil hak milik orang lain tanpa mengikut panduan Islam adalah HARAM; akta tanah yang dipinda oleh manusia hanya perangkap NERAKA bagi mereka yang tamak akan harta dunia

07 November 2009

Boleh Percayakah Nuffnang ini? (Delima Merkah)


Telah lebih dari dua bulan aku letakkan iklan Nuffnang Malaysia di sisi blog ini. Yang kelakarnya jumlah duit yang terkumpul hanya 75 sen tak berubah-ubah pun. Jika kita klik ke situs ini http://www.nuffnang.com.my bukan main lagi gahnya mereka mengatakan 3 juta pengunjung dalam 100,000 blog setiap hari.

Mungkin pemblog lain ada cerita manis tentang Nuffnang ini, setahu saya Bro Mazidul pernah mendapat cek RM200++ melalui blog beliau tetapi beliau tidak menceriterakan dari mana dia dapat cek tersebut.

Seharian mengikut kaunter yang saya guna. Bukan kauntern Nuffnang ada pengunjung yang klik blog ini sekitar 150 orang sehari. Yang sering berkunjung setakad ini sekitar 40 orang sahaja. Kiranya 40 orang ini adalah rakan setia di alam maya. Yang rajin respon kebanyakannya saya temui melalui pengunjung blog Bro Mazidul. Mereka adalah penulis blog yang memang aktif. Maknanya blog ini masih hingusan. Mentah amat.

Selebihnya sekitar 100 pelayar mungkin sekadar rajin mengamati tulisan saya, ramai juga terklik & tak berminat langsung tulisan saya. Memang saya tertanya-tanya juga apakah mereka menyukainya atau semakin beralih ke situs lain.

Berbalik ke Nuffnang tadi, Saya berharap dengan Nuffnang dapat mengukur kepopularan blog ini. Sebulan jika saya dapat menarik kira-kira 4,000 orang untuk klik blog ini; macam tak setimpal cuma diberikan sekadar 75 sen nilainya; Aduh!.

Bila saya lihat situs yang berjaya ramai kalangan dari blog kaum cina yang ditulis dalam bahasa Inggeris. Apalah blog ber-Bahasa Melayu terpinggir?. Seperti blog ini http://hamletshero.blogspot.com yang berjaya ditempat sebagai Blog Terbaik bulan Julai 09. Tidak ramai pun respon dari pembacanya. Malahan pengikutnya juga tidak tertera berapa ramai. Tak baik kita pertikai urusan Nuffnang tetapi tentunya jika kita meletakkan iklan Nuffnang ini terkadang akan melambatkan tempo akses blog kita. Sejauh mana benarnya agihan duit terpijak ini aku pun tidak pasti.

Sila klik blog Nara yang memang menarik, antara pemenang dari blog Bahasa Melayu.

Tak letak iklan jangan harap dapat duit terpijak, jika diletakkan memang agak lambat & membuang masa pengunjung; Pun yang mahu kita persoalkan apakah ada satu diskriminasi dari mereka di Nuffnang?. Atau pun memang kita yang tak rajin berblog. Bagi mereka yang telah mendaftar sebagai ahli Nuffnang, jangan pula melatah. Kita seharusnya bersama mencari jalan agar blog kita menjadi popular & masing-masing mendapat imbuhan yang dijanjikan.

Sementelah syarikat yang diiklan di Nuffnang nampaknya belum lagi meragukan. Jika nampak pelik-pelik sebaiknya kita berpakat-pakat lupakan sahaja Nuffnang ini. Sebabnya melalui perisian untuk kita melayari blog ahli Nuffnang yang baru aku muat turun; banyak blog yang meletakkan iklan ini aku lihat amat aktif & bagus maklumat di dalamnya. Lantaran meletakkan Nuffnang sering tempo aksesnya terganggu hinggakan kita malas mahu menunggu & klik ke blog itu lagi.

Aku baru dalam mengenali Nuffnang mungkin ramai kalangan kita yang boleh memberikan respon & panduan tentang Nuffnang ini. Jika dirasakan Nuffnang ini okey!, biarkan saja.