Translate

||| Tentang Aku |||

Foto saya
Jenaris, Kajang Selangor, Malaysia
¤¤ Penyair nan tidak akan berhenti memaparkan sesuatu. Berkata benar biar pahit sekali pun. Kata kata biarlah membawa makna. Makna jangan berbau hina.¤¤

Perlu Baca

masalah tanah pusaka Md Sesh masih tidak selesai Klik Label: Pusaka Mengambil hak milik orang lain tanpa mengikut panduan Islam adalah HARAM; akta tanah yang dipinda oleh manusia hanya perangkap NERAKA bagi mereka yang tamak akan harta dunia

27 Mei 2013



VAN AWAM
Hujan tak ada teksi nak singgah
banjir tak ada saliran nan mengalir
aku & Azim basah tempias di hentian
pemandu teksi tak pandai toleh iksan
lambaianku hanya hilang di titis hujan
55 tahun lebih merdekanya negaraku
beginilah nasib bila tiada kereta sendiri
peliknya mana perginya bas awam kini
JUSCO dah jadi AEON sesaknya seragam
di Jepun tukar nama sejak tahun 1989
mungkin tak mahu keliru dengan TESCO
pernah aku janji ketemu dengan rakan
aku tunggu di JUSCO dia tunggu di TESCO
penat eh... sebab sebutannya seakan sama
hujan lebat di AEON aku terkurung resah
kasihan Dzuan datang dalam hujan kilat
dia sakit tetap mahu jemput aku & Azim
tentunya hutang budi sebegini tak terbalas
akan pasti dibawa ke mati niat yang ikhlas
kerajaan kena pantau pengangkutan awam
di Cheras Selatan sebab amat naif
sepanjang hari aku menunggu teksi
tak nampak pun sebuah bas awam
kenapa tak ikut cara Siam & Indon
tak perlulah bas cantik atau teksi antik
van bas mini MPV kan amat sesuai
keluarkan saja lesen untuk pribumi
agar kemakmuran bersama dinikmati



iDANRADZi
Balakong
27.5.13


Panas! Peminat Pertikai Majlis Perkahwinan Ustaz Azhar Idrus

Dibawah ini adalah soalan dari peminat Ustaz Azhar Idrus yang di printscreen di wall facebook beliau. Jika dilihat dari soalan yang dikemukakan, menunjukkan si tukang tanya soalan adalah peminat tegar ceramah Ustaz Azhar Idrus.


Harap Ustaz Azhar Idrus dapat menjawab soalan dari peminat beliau agar beliau tidak digelar "Ustaz Cakap Tak Serupa Bikin". [Sumber]


Ustaz Azhar Idrus pernah sebut dalam suatu ceramah, perkahwinan tak perlu membazir, jamuan-jamuan tak perlu. Islam itu sederhana dan membazir itu amalan syaitan. Tapi dia kahwin bini nombor tiga siap ada istiadat makan pengantin yang lebih dari membazir.

“Patutkah kamu menyuruh manusia supaya berbuat kebaikan sedang kamu lupa akan diri kamu sendiri; padahal kamu semua membaca Kitab ALLAH, tidakkah kamu berakal?”(Surah al-Baqarah, 2:44)

ALLAH Ta`ala berfirman: “Wahai orang-orang yang beriman! Mengapa kamu memperkatakan apa yang kamu tidak melakukannya! Amat besar kebenciannya di sisi ALLAH – kamu memperkatakan sesuatu yang kamu tidak melakukannya.”(Surah as-Saf, 61:2-3)

Serta hadis nabi Dari Abu Zaid Usamah bin Zaid bin Harithah radhiAllahu `anhuma berkata, saya mendengar Rasulullah sallAllahu `alaihi wa sallam bersabda:”

يُؤتى بالرجل يومَ القيامةِ . فيُلقى في النارِ . فتندلِقَ أقتابُ بطنِه . فيدورُ بها كما يدورُ الحمارُ بالرَّحى . فيجتمع إليه أهلُ النارِ . فيقولون : يا فلانُ ! مالَكَ ؟ ألم تكن تأمرُ بالمعروفِ وتنهى عن المنكرِ ؟ فيقول : بلى . قد كنتُ آمُرُ بالمعروفِ ولا آتِيه ، وأنهى عن المنكرِ وآتِيه ““

Didatangkan seorang lelaki pada Hari Kiamat, lalu dicampakkan dia ke dalam Api Neraka. Maka terkeluarlah usus dari perutnya. Lalu dia berputar-putar dengannya sebagaimana berputarnya seekor keldai di dalam penggiling. Lantas penghuni neraka berkumpul dan bertanya:

“Wahai fulan, kenapa kamu begini? Bukankah kamu dulu menyuruh kepada kebaikan dan menegah kemungkaran?”

Maka lelaki itu menjawab: “Ya, bahkan benar. Saya dulu menyuruh kepada kebaikan tetapi saya sendiri tidak melakukannya. Dan saya menegah kemungkaran tetapi saya sendiri melakukannya.” (HR al-Bukhari & Muslim)

Sama-samalah kita insafi dan berwaspada akan diri kita sendiri. Marilah kita muhasabah banyak manakah seruan-seruan dan nasihat-nasihat yang telah keluar dari mulut kita dan ditulis dek tangan kita yang kita tujukan kepada orang lain sedangkan diri kita belum lagi melaksanakannya? 

Inilah masanya untuk kita renungi diri sebelum Malakul Maut datang menyebabkan mati, dan nasib di Akhirat memasrah diri.
 
iDAN:
 
Tak baik kita pertikai masalah makan beradap atau majlis perkahwinan. Perlu diingat sudah pasti Ustaz kita ni tak mahu semua majlis sebegini tetapi perlu diingat pihak perempuan biasanya mahukan anak mereka dibuat kahwin mengikut adat kita. Takkan pihak lelaki menolak jika semuanya telah diatur oleh pihak perempuan.

Perlulah kita ingat jangan kita sering membandingkan apa yang dicakap seseorang dengan apa yang dilakukan. Jika satu yang baik lahir dari pesanan seseorang apa salahnya  kita turuti. Jika beliau tak buat apa dia cakap tak ada kena mengena dengan kita. Yang baik itu tetap baik. Jika makan beradap ini dapat mengembirakan pihak perempuan mampu tidak membazir apa isunya.

Tanda-tanda Dan Penyebab GearBox Kereta Anda Mula Rosak

Masalah gearbox ini amat kerap berlaku dan paling menyusahkan bila gear jadi tidak terkawal bilamana sering saja bertukar dengan sendiri. Ini bukan saja terjadi kepada kereta auto malah ia juga kerap berlaku pada kereta gear manual.


Masalah pertukaran gear yang tidak menentu dan biasa berlaku adalah dari gear 5 ke 4 dan dari 3 ke 2 untuk gear manual dan banyak berlaku dari 4 ke 3 untuk gear auto.

Masalah demikian biasa dirujuk sebagai slip gear dan ini sebenarnya adalah masalah yang disebabkan oleh faktor-faktor penyelenggaraan kereta yang tidak teratur oleh pengguna seperti:-
  1. Lambat menukar minyak gear
  2. Tidak pernah tukar filter auto
  3. Tidak pernah melihat/memeriksa paras minyak gear
  4. Membiarkan mounting gearbox pecah tidak ditukar
  5. Mengabaikan kebocoran minyak gear dari seal gearbox
  6. Tidak pernah menambah minyak gear

Faktor-faktor begini adalah sebab utama mengapa slip transmisi mudah berlaku lebih-lebih lagi untuk kereta auto. Keadaan begini juga biasa terdapat tanda-tanda awal slip transmisi akan berlaku. Tanda-tanda seperti:-
  1. Gear susah masuk (biasanya untuk gear manual)
  2. Pada awal transmisi untuk auto terdapat sentakan yang agak kuat (contoh dari N ke D atau dari P ke D )
  3. Terdapat 'freeplay' (ruang pertukaran gear ) yang agak lama samada dari 1 ke 2,2 ke 3 dan 3 ke 4.
  4. Kereta berbunyi kuat setiap kali pertukaran gear auto berlaku
  5. Rpm yang jadi tinggi tidak kembali asal setelah gear auto bertukar
  6. Berbunyi hentakan seperti 'DUK' setiap kali gear auto bertukar
  7. Gear yang bertukar pada keadaan N atau D pada panel meter.

Tanda-tanda seperti di atas adalah tanda-tanda awal slip transmisi (auto slip transmission ) akan berlaku dan jika keadaan ini dibiarkan ia akan ketahap maksima dimana pengguna terpaksa menukar keseluruhan kotak gear yang memungkinkan penambahan kos yang lebih tinggi.

Bagaimana ia boleh dibaiki dengan cepat dengan menggunakan kos yang rendah? Cara yang murah tetapi berkesan selain daripada menukar gearbox untuk kereta auto apabila berlaku tanda-tanda sedemikian adalah dengan membuat keseluruhan penyelenggaraan seperti berikut:-
  1. Bersihkan ruang auto filter dan tukar auto filter
  2. Tukar minyak auto
  3. Tukar mounting gearbox
  4. Tukar pin pada panel gear
  5. Tukar kedua-dua oil seal gearbox

Untuk pengguna gear manual cara yang paling mudah adalah dengan menukar minyak gear seterusnya mounting dan kabel gear. Ada juga yang biasa berlaku air masuk ke ruang gearbox dan membentuk kotoran seterusnya menjadikan gear bertukar dan menggerakan tombol gear ke FREE.

Masalah begini hanya dapat dikawal dengan membuang semua minyak gear dan memasukan minyak gear semula dan dibuangkan.oil seal gearbox juga wajib ditukar dan speedometer harus diperiksa untuk memastikan air tidak berjaya menembusi speedometer ketika mencuci enjin atau melanggar becak yang besar.

Ep90 adalah minyak gear yang paling sesuai untuk gear manual dan EP120 untuk auto tramnsmisi. Untuk kereta lama EP140 adalah minyak gear yang biasa digunakan.

Mileage yang amat sesuai unytuk menukar minyak gear auto dan manual adalah setiap 40000 kilometer ataupun setiap dua kali servis untuk minyak enjin 10000 kilometer. Untuk menukar minyak auto pada 40000 kilometer penggunaan adalah WAJIB untuk mengelakan keadaan slip transmisi berlaku.

iDAN:

Aku baru balik dari buat pertukaran gear box/kotak gear Avanza (A) 1.3  milik Mila; kos sekitar RM2600. Jika siapa ada masalah kotak gear maragam perlu ditukar sila kontak aku. Nampaknya kerja mekanik ni teliti & cepat; bayang sekitar 5 ke 6 jam siap segalanya.

21.12.2015 cer congak tak sampai tiga tahun gear box Avanza milik mila kembali rosak. Nak buat macam ini kira rezeki masing-masing. Masa aku ambil dari bengkel selang beberapa bulan memang macam ada tak kena. Tapi masih boleh bergerak lancar. Jadi bagaimana nak klim gerenti.

Kini Avanza Mila sangkut di Skudai. Tak pasti berapa kos tukar yang potong atau recon di Johor sana.