Translate

||| Tentang Aku |||

Foto saya
Jenaris, Kajang Selangor, Malaysia
¤¤ Penyair nan tidak akan berhenti memaparkan sesuatu. Berkata benar biar pahit sekali pun. Kata kata biarlah membawa makna. Makna jangan berbau hina.¤¤

Perlu Baca

masalah tanah pusaka Md Sesh masih tidak selesai Klik Label: Pusaka Mengambil hak milik orang lain tanpa mengikut panduan Islam adalah HARAM; akta tanah yang dipinda oleh manusia hanya perangkap NERAKA bagi mereka yang tamak akan harta dunia

12 Oktober 2012

Ana telah pergi JAUH Siri 2

Iskandar baru berumur TUJUH tahun
Masa aku ke katil nombor 11 ICU. Tirai keliling katil Ana telah dikepung. Tajul pergi ke Surau untuk solat; selang beberapa ketika Azan Zuhur bergema. Enam cahaya mata Ana ada keliling katil; telah selesai berulang kali membaca Yassin; dari mesin/alat radas aku nampak angka skala meter dah tak seimbang. Kejap ada nombor 85 kejap tanda garis kejal tanda soal (?)

2. Cahaya mata Ana seorang demi seorang mengajar Ana mengucap: di telinga ibu mereka. Semua cahaya mata anak lelaki; hanya seorang berada di Bintulu dalam perjalanan pulang. Aku sekadar mendoakan Ana tidak sukar menujau arah perjalanan.

3. Aku berbisik kepada Fairus; tenguk bacaan mesin tu macam dah tak berapa stabil. Mata Ana masih terbuka layu; bibir Ana nampak lesu sebab dah seminggu di ICU. Jururawat bertugas & doktor minta kami keluar. Pasti ada kerja kecemasan mereka nak lakukan.

4. Selain keluarga Ana aku & Fairuslah rakan baik Ana paling akhir dapat menziarahi dia. Aku menunggu di luar wad ICU. Tajul habis solat; tak jauh surau dari wad ICU; terus datang memeluk aku dengan tangisan. Dia masuk ke wad ICU; selang beberap ketika anak Ana kasi tahun Ana telah tiada. Iskandar keluar wad dengan tangisan tak mahu berhenti; abangnya memeluk Iskandar agar reda tangisannya.

5. Aku tak mampu nak mendekati Iskandar, aku tak mampu mendekati Tajul sebab aku tahu semangatku nak menghadapi saat sedih begini tak sekuat mana. Muzammir Syed Abuya Rusdi ramai lagi sentiasa menenangkan Tajul. Ana milik Dia nan Esa; aku berharap Ana tenang di sana. Aku tahu Ana seorang isteri yang amat baik & banyak amat berjasa kepada suaminya Tajul pun ibu mertua yang lama tinggal bersamanya. Aku mendoakan agar Allah Azza Wa Jalla akan mengampunkan semua doa Ana. Cumanya Iskandar terlalu kecil untuk menerima hakikat hidup ini.

Malam tadi ke majlis tahlil di rumah Ana; alahai emak Tajul macam tulah... macam apa yang Ana cerita; Tajul mengadu emaknya dah mula runsing sbb bila Tajul masak tak sedap mana dia tak suka; dia mahu Ana juga yang masak... si Iskandar pula asyik bertanya bila ibu nak balik... dia baru 7 tahun darjah satu TAK faham lagi erti kehilangan; abg yang rapat dengan dia masih di Bintulu masih tak balik sbb exam; khabarnya hari ini baru sampai semenanjung... mmg kesan kehilangan ini amat menyentuh hati kita; nak buat macam mana Allah SWT lebih sayangkan Allahyarhamah Ana meninggalkan kita dengan ujian yang tak urai ini...

KELIRU

Cepat amat hari berlalu; pejam celik dah Rabu hari ini. Kadang-kadang hidup sehari bagaikan tak cukup waktu sebab banyak sangat komitmen. Jadual. Agenda. Aktiviti & entah apa lagi keperluan hidup terkini.

2. Sebab apa jadi begini, bila aku ingatkan masa bujang dulu; hidup hanya keperluan seorang; aku pula tak ada kapcai pun berulang alik kerja HANYA pakai basikal. Mulanya pakai chopper bila rasa dah nak laju sikit berkayuh pakai basikal lumba.

3. Tak perlu nak beli minyak; dah jimat masa, tak perlu nak bayar cukai jalan, dah jimat masa. Bukan mudah nak hidupkan cukai jalan kena mengadap amoi beli insuran dulu. Semua ambil masa tu. Jarang pula tu basikal pancit; kapcai jangan nama saja laju. Kadang-kadang seminggu mesti sekali pancit; jika murah rezeki sebulan sekali pancit itu biasa. Tiub sekarang tiub nipis macam belon. Asyik pancit. Dah kena ambik masa nak baiki atau tampal moto.

4. Bila ada anak bini dah nak uruskan keluarga. Isteri sakit kena bawa klinik; Mila okey boleh ke klinik sendiri tapi monyoklah mukanya. Kalau sakit bersalin takkan tak temani dia. Anak-anak memang kena hantar. Kena guna masa. Masalah lain berkembang dengan hubungan waris, jiran; adoi kalau tak pandai membahagi masa memang jadilah awak kera sumbang. Giler hidupnya mengejar masa.

5. Hiduplah dengan masalah awak sampai nak kena Teh O Limau (doktor pakar pemakananku dah tak benarkan minum teh tarik) dengan rakan pun tak ada masa. Jauh sekali nak jalan-jalan atau berkelah dengan rakan & keluarga. Hidup terikat dengan kerja cari duit. Sebab rumah beli mahal amat, kereta asyik bertukar lebih kalut isteri pun bukan sorang, tak tukar tapi tambang cawangan. Hidup terikat dengan hutang.

Adoi aku LEMAS sorang-sorang sekarang ini sebab aku orang biasa ramai kalangan rakanku jiran ku warisku semua orang LUAR BIASA sibuknya.

Saintis temui bukti terdapat aliran air di Marikh

gambar yg ini mungkin sekadar hayalan saintis

WASHINGTON - Kenderaan robotik Curiosity menemui batu-batu yang pernah dihanyutkan air di planet Marikh, jelas Pentadbiran Aeronautik dan Angkasa Lepas Kebangsaan (NASA) kelmarin.
Penemuan itu menunjukkan mungkin terdapat aliran air yang deras dan setinggi paras pinggang di planet tersebut.
"Kami teruja mengenai perkara ini," kata Ketua Saintis Institut Teknologi California, John Grotzinger.
Gambar-gambar batu itu dihantar kenderaan tersebut untuk dikaji oleh saintis-saintis NASA.
Kenderaan robotik itu mendarat di Kawah Gale di Marikh pada 6 Ogos lalu. - Agensi

GAMBAR yang disiarkan Pentadbiran Aeronautik dan Angkasa Lepas Kebangsaan kelmarin menunjukkan batu-batu yang dipercayai pernah dihanyutkan air deras di planet Marikh.