Translate

||| Tentang Aku |||

Foto saya
Jenaris, Kajang Selangor, Malaysia
¤¤ Penyair nan tidak akan berhenti memaparkan sesuatu. Berkata benar biar pahit sekali pun. Kata kata biarlah membawa makna. Makna jangan berbau hina.¤¤

Perlu Baca

masalah tanah pusaka Md Sesh masih tidak selesai Klik Label: Pusaka Mengambil hak milik orang lain tanpa mengikut panduan Islam adalah HARAM; akta tanah yang dipinda oleh manusia hanya perangkap NERAKA bagi mereka yang tamak akan harta dunia

07 Disember 2012

Monitor Meragam

Pc dugung gua tak boleh digunakan hari ini sebab monitornya dah tak nampak gambar lagi. Videonya dah tarak berfungsi. Hanya satu garis sahaja macam makam puaka.

Jika ada rakan kita simpan monitor yang lama agakagak menyemak dan nak jual murah sila kontak gua. Sekitar Kajang sajalah. Jauh-jauh cam mana nak ambil. Monitor pipis tu gua dah survey harga alahai masih mahal skitar RM200. Pesara seperti gua ni jika RM200 tu masih mahal eh. Puisi di Dewan Sastera pun masih tak lekat; kalau tak boleh tampung sikit duit beli monitor pipis tu.

Atau jika ada sekitar rumah rakan FB yang ada kedai komputer jual murah monitor lama kasi tahu gua. Mungkin gua boleh korek bajet elaun bulan 12 ni.

Wanita Tertinggi di Dunia Meninggal Dunia

Wanita tertinggi di dunia telah meninggal dunia, menurut laporan. Yao Defen, yang diukur 7ft 8in (2.36m), yang meninggal dunia bulan lepas berumur hanya 40 tahun. Pada kemuncaknya beliau, dia juga ditimbang lebih dari (200kg) dan mempunyai saiz 26 kaki.

Beliau dilaporkan meninggal dunia pada pagi November 13 di kampung halaman beliau di Zhucheng, timur China. Dilahirkan pada tahun 1972, Yao mengidap gigantism disebabkan oleh tumor pada kelenjar pituitari.

Walaupun bermain untuk pasukan bola keranjang sekolahnya, dia pengsan di mahkamah dan terpaksa menjalani pemeriksaan perubatan. Doktor kemudian menemui tumor, yang telah melepaskan hormon pertumbuhan terlalu banyak dan menyebabkan pertumbuhan berlebihan dalam tulang beliau.





Telur masih BAIK


Dengan kaedah memasukkan telur ke dalam bekas berisi air, kita boleh mengetahui kesegaran telur tersebut:

1. Sangat Segar- Telur yang amat segar akan tenggelam ke bawah dan terbaring dengan elok.

2. Berusia Seminggu-Telur yang dah seminggu akan tenggelam tetapi bahagian hujung yang ‘gemuk’ pada telur akan terangkat sedikit

3. Berusia 3 minggu- Telur yang berusia 3 minggu akan seimbang pada bahagian yang runcing manakala bahagian yang ‘gemuk’ akan naik ke atas.

4. Telur Busuk- Telur yang dah lama akan terapung, terlonjak ke permukaan air. Awas jangan makan.

Pelajar Malaysia meninggal dunia selepas berjoging di London




Mohd Fazli Fadzillah



Mohd Fazli ketika memberi ucapan di London bulan lalu


LONDON: Seorang pelajar Felda dari Universiti Lim Kok Wing, Mohd Fazli Fadzillah, 24 yang meninggal dunia selepas berjoging pada Rabu lalu telah memberikan satu ucapan penuh emosi dalam satu majlis pada bulan lalu.

Dalam ucapannya allahyarham mengucapkan terima kasih kepada Felda kerana mengabulkan impiannya untuk melanjutkan pelajaran di luar negara.

Allahyarham menyampaikan ucapannya di hadapan Pengerusi Felda, Tan Sri Mohd Isa Samad dan Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Ahmad Maslan serta  Pengarah Besar Felda, Faizoull Ahmad di kampus universiti berkenaan di London.

Dalam ucapannya, allahyarham berkata, “Masih segar lagi dalam ingatan saya hari bersejarah di mana saya telah dipilih antara 100 orang pelajar untuk melanjutkan pelajaran satu semester di luar negara. Sukar saya hendak mempercayainya. Sejak di sekolah menengah, saya mempunyai impian untuk menjejakkan kaki di negara ini, berjalan di kalangan warganya dan menghirup udara negara ini. Ia adalah satu impian yang menjadi kenyataan. Terima kasih Felda,” katanya yang disambut dengan tepukan gemuruh dari pelajar-pelajar lain yang datang bersama-sama dengannya untuk melanjutkan pelajaran di tahun akhir di kampus Univerisiti Lim Kok Wing di London.

Semasa ucapannya, allahyarham mengimbau kembali pada hari pertama dia tiba di London, "Malam itu sejuk, saya teringatkan cuaca panas di Malaysia, saya rindukan kampung halaman, saya rindukan ayah, saya rindukan ibu, saya rindukan rakan-rakan, asam pedas ikan pari dan keropok lekor. Tetapi ini bukan satu percutian atau berbulan madu bagi kami. Kami mempunyai satu misi, kami perlu mengharungi banyak rintangan dan bersama kami perlu berubah untuk Felda dan negara kami Malaysia."

Ucapan bersemangat dan penuh emosi itu merupakan ucapan terakhir bagi pelajar Creative Imaging dan Digital Photography dari Felda Papan Timur, Johor, yang rebah dan meninggal dunia pagi semalam ketika menghadiri program empat hari Kepimpinan Belia Felda di Chingford.

Pengarah Pendidikan Malaysia di England dan Ireland, Dr Mohd Anizu Mohd Nor yang menghadiri program berkenaan yang bermula pada Selasa lalu berkata, allahyarham Fazli telah pergi berjoging pada paginya dan kembali semula pada pukul 8 pagi sebelum rebah di dewan makan. Bagaimanapun, allahyarham pulih dan mengambil secawan kopi lalu keluar semula sebelum rebah untuk kali kedua.

"Anggota paramedik dan seorang doktor yang tiba kemudian cuba memberikan bantuan perubatan namun allahyarham disahkan meninggal dunia pada pukul 8.30 pagi," katanya.

Mayat mangsa telah dibawa ke pejabat koroner Essex dan Pengarah Pengembumian dari London Timur telah dihubungi bagi urusan membawa jenazah ke sebuah hospital. Mayat mangsa dijangka akan dibedah siasat sebelum dibawa pulang.

Dr Anizu juga berkata urusan untuk membawa dua orang ahli keluarga allahyarham telah dibuat dan salah seorang darinya adalah bapa allahyarham yang akan diterbangkan ke London.

Kejadian itu telah mengejutkan pelajar-pelajar lain yang berada di Pusat Aktiviti Gilwell, Chingford  dan ada di antara mereka yang menangis apabila mendengar berita tersebut.

Program tersebut kemudian diteruskan dengan bacaan doa untuk allahyarham Mohd Fazli.

Sumber NST 6 Dis 2012