Translate

||| Tentang Aku |||

Foto saya
Jenaris, Kajang Selangor, Malaysia
¤¤ Penyair nan tidak akan berhenti memaparkan sesuatu. Berkata benar biar pahit sekali pun. Kata kata biarlah membawa makna. Makna jangan berbau hina.¤¤

Perlu Baca

masalah tanah pusaka Md Sesh masih tidak selesai Klik Label: Pusaka Mengambil hak milik orang lain tanpa mengikut panduan Islam adalah HARAM; akta tanah yang dipinda oleh manusia hanya perangkap NERAKA bagi mereka yang tamak akan harta dunia

15 Mei 2011

Peribahasa


Asal Jadi
Kerja yang dibuat sambil lewa

Asal Datang
Datang dan tidak perlu lama

Asal Buat
Sesuatu perkara yang dibuat sambil lewa

Apalah kata kukur nyiur juga yang binasa
Mudah menyuruh, orang yang melakukannya yang susah.

Apabila orang miskin menghendaki wang dia mendapat anak apabila orang kaya menghendaki anak dia mendapat duit.
Lain dihajat, lain yang diperoleh.

Habis Modal
Tiada idea lagi

Habis manis sepah dibuang
Disayang semasa masih cantik

Fairus Kemalangan... langgar lembu.


abg idan..
nak bagi tau..kat fakulti ni brape kerat je dtg keja
yg datang pun xleh nk on PC letrik xde..tgh usaha tu
si fairus balik kg. Machang..dia eksident langgor lembu berlari di tepi jalan
kesian dia...teruk jgk..jika repair habis la 3ribu keretanya

line lembab
keluarganya macam mana
kereta tu boleh klim insuran
kena kat mana tu... dah sampai machang atau kat sekitar pahang...

dah sampai machang
dah dekat rmh pak mertuanya
famili ok
kreta je renyuk redam dpn.

perasan juga org sana bawa laju-laju
nak lintas dari pekan machang ke kb rasa takut amat



tp masih boleh berjalan
bkn bwk laju
lembu tu pun melintas tetiba



ooo
alhamdulillahlah keluarga tak apa-apa
babynya kecik lagi
tak dapat bayangkan kalau terhemtak mana-mana..

tak dapat nak elak...




teringat masa ke UTP baru ni
malam2 jalan sana pun banyaka kerbau
tuan tak ada
kerbau ni semua hitam legam mmg susah nak nampak
habis tu nak repair kat sana ke?kena lama tunggu kalau klim insuran
kalau duit sendiri mmg cepat...teringat Muhammad Ahmad org Lambor kita...kereta toyotanya berbulan tersadai di bengkelorg kata yg cepat jika Insuran Takaful

Cer cerite siapa pakai Toyota.


Tak sampai setahun bearing tayar depan kereta Avanza yang menjadi teman Mila meragam lagi. Rasanya baru sangat Mila tukar, mungkin sekitar enam bulan. Mungkin lebih awal. Sedangkan sejak beli lebih dari tiga tahun okey saja. WMV tahun berapa iyer.

Mila tak pernah baiki atau servis kereta di luar. Sentiasa di Pusat Servis Toyota. Isunya sekarang adakah semua Pusat Servis Toyota menggunakan alat ganti yang buatan di Thailand. Jika memang Toyota telah membuka kilang di Thailand, apakah ianya menepati piawaian.

Memanglah masalah bearing ini jika silap gaya, sebulan pun boleh rosak jika kita guna tayar besar atau sport rims saiz 18 inci masuk lubang sahaja siaplah. Meragamlah. Cumanya macam tak kena pula jika tak sampai setahun ianya perlu ditukar; Avanza Mila tu guna rim ori sahaja.

Tanda bearing tayar anda telah rosak adalah bunyi tayar yang amat kuat bagaikan mengaum jika anda memandu sekitar 100kmj. Bingit. Nak dengar radio pun tak boleh. Ianya kena tukar sepasang. Harga sepasang sekitar RM300.

Aku malas ambil tahu sangat masalah Avanza Mila ini tapi tahun lalu, bila aku tukar bateri telah berlaku kekecuhan Pusat Servis Toyota mengatakan bateri yang kami beli tak sampai 24 jam telah kondem; Pusat Servis Toyota tukar yang baru. Sedangkan bila aku pulangkan di kedai yang aku beli, mereka buat ujian dengan radas kekuatan bateri okey sahaja.

Berurusan dengan Pusat Servis Toyota semua tahu jauh lebih mahal dalam segi upah & alat ganti. Isunya kenapa tidak ditukar dengan alat ganti yang buatan di Jepun, semua tahu jauh lebih tinggi kualitinya. Barulah berbaloi pelanggan mendapat khidmat yang terbaik seperti mana Toyota janjikan.