Translate

||| Tentang Aku |||

Foto saya
Jenaris, Kajang Selangor, Malaysia
¤¤ Penyair nan tidak akan berhenti memaparkan sesuatu. Berkata benar biar pahit sekali pun. Kata kata biarlah membawa makna. Makna jangan berbau hina.¤¤

Perlu Baca

masalah tanah pusaka Md Sesh masih tidak selesai Klik Label: Pusaka Mengambil hak milik orang lain tanpa mengikut panduan Islam adalah HARAM; akta tanah yang dipinda oleh manusia hanya perangkap NERAKA bagi mereka yang tamak akan harta dunia

15 Jun 2009

Asam Pedas Ikan Pari Singapore (Harum Aroma)

Asam Pedas Ikan Pari Singapore 8.80
Kiriman: Inah Hassan
Sumber: Ibu saya
Hits: 395 Rating: 8.80 Review: 0
Bahan-Bahan:
15 batang lada kering
4 biji bawang putih
½ inci kunyit hidup
1 biji bawang besar
sedikit blacan
1 sudu teh jintan halus
1 sudu teh ketumbar
2 sudu teh lada hitam
kesemua bahan2 dikisar halus
1 batang serai dititik
2 mangkuk air asam jawa
garam
1kg ikan pari
terung dan kacan bendi
daun kesum
Cara:
Tumiskan bahan2 kisar dengan minyak sehingga garing. masukkan air asam dan garam serta serai. bila mendidih masukkan ikan pari dan sayur2
Tambahan:
bila masak asam pedas jangan gunakan cili boh

Tercekik Tulang (Singgahsana)



"Azim..! ada orang mati tak tercekik tulang..."

"Ada! tapi ketika dia tercekik terus mati..! bukan sakit-sakit di tekak kemudian mati"

"Sudah dua hari ayah tercekik tulang ni! sakitnya amat, Azim pernah sakit macam ini ke?"

"Pernah tahun sudah dekat sebulan baru hilang sakitnya!"

"Mungkin sebab ayah gaduh dengan ibu kot! kes ikan biiis semalam.!"

"Mungkin!.."

Aku membetulkan penghawa dingin kereta perangku. Tak terasa amat akan sejuknya biar pun aku telah putar suisnya ke taraf dua. Cuaca di Lembah Kelang amat panas, dengan jerebu yang berterbangan, paras tidak sihat lantaran kebakaran & pencemaran udara. Sudah lebih 2:30 petang aku berkejar untuk menghantar Azim ke sekolah agama. Di rumah tadi Azim leka dengan Taggednya.

Semalam memang aku bising lantaran aku berharapkan Mila goreng ikan yang kubeli. Ada dua tiga jenis ikan yang aku beli, satu ikan yang tiada tulang; yang telah dilapah hanya isi sahaja & dibekukan. Satu lagi ikan kayu ada dua ekor bersaiz besar. Selebihnya ikan telah lama dibekukan. Tetiba aku lihat Mila goreng ikan bilis taruh kicap. Cadangnya ikan bilis itu mahu dibuat sambal belacan cicah tempoyak. Sebab itu aku beli ikan bilis termahal di Econsave; yang harganya lebih dari RM25 sekilo. Jika mahu goreng taruh kicap baik beli ikan bilis yang harganya sekitar belasan RM sahaja. Ikan bilis yang berharga belasan RM sekilo janganlah pula dimasukkan ke peti ais & terus digoreng memanglah akan keras macam batu; liatlah amat macam getah. Biar sahaja di luar dalam dedahan udara. Pasti okeynya jika digoreng.

Mila memang jarang amat ke pasar, maka itu dia tak perasan harga sesuatu barangan. Dia mungkin tak tahu terkadang cili masak sampai berharga belasan RM sekilo, maka itu dia tak rasa sayang pun cabai masak sering busuk di peti ais; asyik beli makan di luar. Daging ikan yang tanpa tulang entah di mana; tak jumpa pun dalam peti ais. Bila masa Mila masak daging ikan itu. Tak pasti. Cuma ada ikan kayu. Ikan kayu@tongkol paling sedap masak gulai, masak kari atau pun lemak cili api. Jika setakad goreng memang tak akan sedapnya. Jika berjual nasi dagang memang sesuai dengan lauknya ikan kayu. Maka itu ikan bilis ada kelas-kelasnya. Jika mahu makan mentah dibuat sambal belacan, munasabahlah beli yang mahal sikit. Jika nak buat sambal tumis rasanya afdal guna yang sederhana harganya. Sebab aroma dari gorengan, taruh kicap, bawang, cili & lain-lain akan menjadikan ikan bilis itu sedap tentunya. Orang berniaga pun guna yang jenis sederhana harganya.

Bila aku membebel bab ikan bilis. Barulah Mila goreng ikan raja yang aku pancing di Perak tempoh hari. Ikan raja ini anak-anak belaka sebesar ikan puyu, dua ke tiga jari. Sepatutnya ikan raja sekadar lauk sampingan; ibarat lauk tambahan; ikan masin. Kenalah digoreng garing agar tulangnya senang dikunyah. Aku pun satu lewat malam Senin itu tetiba kebulur, aku terasa lapurlah amat; Bila aku buka tudung saji, ada seketul kecik ikan kayu siang tadi yang Mila beli buat sarapan nasi dagang. Itu pun dah hampir nak basi rasanya & sepiring ikan raja yang telah digoreng. Gulai lemak bendi taruh sotong. Dah dekat jam 2:00 pagi dengan mengantuknya dengan makan gelojohnya; Padan muka aku tetiba tercekik tulang. Dah cuba telan nasi banyak-banyak. Dah cuba minum air banyak-banyak. Gagal. Tak lena tidur aku. Bangun tidur terasa bengkak kerongkongku. Ini sudah kes serius.

Pergi ke kedai mamak makan Rojak Mee kot mahu ianya tercabut; telan rojak tanpa kunyah yang lumat. Ish! masih sakit; masih tak terlepas. Apa iyer petuanya tercekik tulang. Masa aku kecik aku selalu tercekik tulang; ubat paling mujarab ialah makan Jeruk Bawang. Mana nak cari; kalau di Siam banyaklah jumpa Jeruk Bawang Putih. Jeruk bawang besar adakah?. Di sini mana nak jumpa jeruk bawang itu.

Along kata telan beras, petua orang Jawa. Ibunya yang ajar. Biar bebetul; takutnya nanti sakit perut pulak telan beras. Silap-silap sembelit. Adoi! sakitnya tekak ini; bilalah nak hilang sakitnya.

Aku cari di internet... Mana Petuanya ni!

- Telan pisang!

- Petua kak lady kalau kena tulang...telan nasi yang dikepal...jgn besar sgt nanti tercekik nasi pulak...

Semasa nak telan nasi tu...tarik kedua2 belah telinga sebab nanti ruang kerongkong membukak...alhamdulillah sampai sekarang buat petua tu...menjadi...

- Jumpa doktor, suruh doktor cabutkan.

Korban khalwat (Ceritera)



Oleh Mohd Amin Jalil dan Nor Aziah Othman
am@hmetro.com.my

PORT DICKSON: Akibat terlalu panik, seorang gadis yang terkejut dan terlalu takut ditangkap basah oleh pegawai penguat kuasa agama, maut selepas bertarung nyawa selama 10 jam akibat terjatuh dari tingkat tiga sebuah hotel bajet di Teluk Kemang, dekat sini, kelmarin.

Dalam kejadian jam 3 pagi itu, mangsa yang memakai baju-T dan kain, dipercayai terjatuh dari tembok tingkap di bilik berkenaan sebelum kepalanya dipercayai terhempas pada bucu longkang menyebabkannya cedera parah.

Sebelum itu, mangsa berusia 20-an yang dipercayai bekerja di sebuah institusi kewangan di Lembah Klang, dipercayai datang ke bandar pelancongan ini bersama pasangan lelakinya berusia 30-an sebelum menginap di hotel terbabit.

Berikutan kejadian itu, mangsa dikejarkan ke Hospital Port Dickson (HPD) untuk rawatan sebelum dipindahkan ke Hospital Tuanku Jaafar Seremban (HTJS) Seremban, tetapi disahkan meninggal dunia jam 3 petang hari sama.

Sumber berkata, kejadian dipercayai berlaku apabila sepasukan lapan pegawai penguat kuasa Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Negeri Sembilan (JHEAINS) melakukan pemeriksaan di bilik berkenaan selepas menerima aduan berhubung kegiatan khalwat.

Menurutnya, sebelum itu, pegawai penguat kuasa mengetuk pintu bilik berkenaan selama 10 minit sebelum seorang gadis membuka pintu dan mangsa mempamerkan riak wajah terkejut apabila pegawai terbabit menunjukkan kad kuasa untuk melakukan pemeriksaan.

“Secara tiba-tiba gadis itu terus berlari ke dalam bilik lalu memanjat tingkap, tetapi dia (mangsa) hilang imbangan ketika berdiri di tembok birai tingkap berikutan hotel terbabit tidak mempunyai balkoni lalu jatuh.

“Gadis berkenaan ditemui dalam keadaan berlumuran darah di bawah hotel apabila kepalanya dipercayai terhantuk pada longkang, manakala pasangan lelakinya ditemui berada di atas katil dalam bilik yang diperiksa itu.

“Pegawai penguat kuasa yang menyedari kejadian itu menghubungi pihak polis dan HPD bagi mendapatkan bantuan sebelum mangsa dikejarkan ke hospital berkenaan dengan menggunakan ambulans untuk rawatan lanjut,” katanya di sini, semalam.

Sumber itu berkata, mangsa terpaksa dirujuk ke HTJS jam 5 pagi kerana mengalami kecederaan serius di kepala dan anggota badan sebelum ditempatkan di Unit Rawatan Rapi (ICU).

Menurutnya, gadis itu, bagaimanapun disahkan meninggal dunia kira-kira jam 3 petang selepas 10 jam bertarung nyawa dan jenazahnya dituntut ahli keluarganya pada hari sama bagi urusan pengebumian.

Katanya, pasangan lelakinya ditahan untuk siasatan mengikut Seksyen 61 (1) Enakmen Jenayah Syariah Negeri Sembilan 1992 kerana kesalahan berkhalwat, yang mana sabit kesalahan boleh didenda RM3,000 atau dua tahun penjara atau kedua-duanya.

Sementara itu, Pemangku Pengarah JHEAINS, Selamat Paigo, ketika dihubungi semalam, mengesahkan mengenai kejadian yang menimpa mangsa, tetapi enggan mengulas lanjut kerana insiden itu sudah diserahkan kepada pihak polis untuk siasatan.

Ketua Polis Daerah Port Dickson, Superintendan Mazlan Othman, pula gagal dihubungi untuk mendapatkan ulasan berhubung kejadian itu.

Harian Metro