iDAN

07 April 2011

Aida AF9


Aida nampaknya sepanjang minggu terusan mendapat tempat teratas dalam
carta undian melalui SMS
Lena, Erul & Nera yang aku kira sebagai pencabar Aida nampaknya
tak ramai mengundinya.

Tak sangka Raqib ramai peminatnya.
Raqib adalah pelajar terdekat menyaingi Aida.

Pasti ramai semakin demam AF lantaran ini adalah
musim terakhir; tak tahu apakah ianya gimit semata
atau Astro ada perancangan lain.

AF tetap diminati ramai lantaran rancangan Hiburan lain
nampaknya hambar & sukar untuk
menandingi kemeriahan AF.

Minggu ini apakah ada peserta yang akan disingkirkan.
Bagi aku biarlah paling tidak 3 pusingan@Konsert diberikan
peluang pada peserta untuk membaiki diri.
Amat sedih & terpinggir bagi peserta yang akan
disingkirkan pada Konsert Pertama
buat masa ini Laiza & Mika adalah peserta terendah.
Ada 10 minggu atau 10 Konsert yang bakal menentukan
siapakah yang dinobatkan sebagai Juara.

Jangan sampai AF satu hari nanti mengikut jejak
Maharaja Lawak; saluran kena berbayar.
Berganda Astro serta penajanya dapat untung melalui
Maharaja Lawak lantaran SMS yang dihantar
bukan sedikit jumlahnya.

http://www.astro.com.my/akademifantasia





ish1

ish!
(Klik gambar nak lihat jelas... ketakutannya)

144

semalam makin meningkat pengunjung blog ini .. 144 pelayar bagaimana mahu jadikan lebih ramai pengunjung... emm!

Fantasi jadi realiti



SELAMA lebih kurang 17 tahun mengabadikan diri di dalam bidang lakonan, akhirnya kerjaya seni Shaheizy Sam Abdul Samad sampai ke kemuncak setelah berjaya merangkul gelaran Bintang Paling Popular Anugerah Bintang Popular (ABP10) baru-baru ini.

Dia mengaku teringin benar merangkul pencapaian sebagai artis paling popular. Malah, pelakon yang mesra dipanggil Sam itu juga tidak malu untuk mengaku bahawa sejak tiga tahun lalu, dia memasang fantasi untuk merangkul gelaran tersebut selepas melihat Datuk Siti Nurhaliza, Nabil dan Mawi menerima anugerah yang sama.

Secara spontan juga, anak teruna pelakon Khaty Fauziah itu berterima kasih kepada Siti yang memberi laluan kepada rakan artis lain termasuk dirinya untuk merasa digelar paling popular.

Katanya: “Memang dari dulu saya teringin merangkul anugerah paling popular. Tapi saya tak sangka, pencalonan kali pertama disenaraikan lima teratas telah menjadikan fantasi saya satu realiti.”

Bagi pelakon watak hero yang mula diminati melalui filem Adnan Sempit itu lagi, dia ingin dikenali sebagai pelakon yang baik memandangkan lakonan adalah karier tetapnya dari dahulu hingga kini.

Tambahnya, peminat yang menyokong dan mengundi itulah sebenarnya yang membuatkan dirinya dekat dengan populariti.

“Selain berterima kasih kepada ibu dan keluarga saya, peminat juga adalah tunjang kemenangan saya ini. Kerana sebaik mana pun saya bekerja, saya tidak akan sampai ke tahap ini tanpa sokongan dan bantuan mereka,” tutur Sam yang begitu menghargai sokongan peminat terhadapnya selama ini.

Bagaimanapun dia sedar, sebaik memegang gelaran paling popular, maka dia memikul tanggungjawab berat dengan memastikan jalur kerjayanya berada pada tahap yang tidak kendur. Dia tidak boleh membuat para peminat hilang kepercayaan terhadap dirinya kerana terbuai dengan keindahan menjadi orang popular.

Bagi Sam juga, memenangi anugerah sebegini rupa bukan merupakan penghujung di dalam karier dan tidak lagi perlu berusaha keras.

Katanya, dia belum lagi berpuas hati dengan apa yang dimilikinya hari ini. Bukan tamak, tetapi kata Sam, dia mendidik dirinya agar tidak cepat selesa.

“Mungkin bagi orang lain, kemenangan seperti ini merupakan kemuncak segalanya dalam karier seni mereka, tetapi bagi saya, masih jauh lagi perjalanan di dalam industri ini.

“Sekarang saya mahu terus memberi fokus terhadap kerjaya dan jika kita ikhlas atau buat yang terbaik, orang lain akan nampak perkara itu,” katanya bersungguh-sungguh.

Tak pandai letak harga


SAM secara terbuka menyelar penerbit filem tempatan yang kedekut untuk mengeluarkan modal yang banyak bagi menghasilkan filem yang bermutu tinggi.


Bagai menjadi satu resam, harga bakat yang disumbangkan oleh seseorang artis akan mendadak naik apabila memenangi sesuatu anugerah.

Sewaktu persoalan tentang ‘harga diri’ yang bakal dikenakan kepada pihak yang berminat untuk menerima khidmatnya selepas ini, Sam memberi jaminan dia tidak akan demanding sesuka hati. Sebaliknya harga yang dimintanya berpatutan dengan khidmat yang bakal diberikan.

“Sebenarnya diangkat sebagai paling popular adalah bonus terhadap saya. Saya berani katakan, karier saya tidak akan berubah dan saya akan sentiasa menjadi diri saya yang dahulu.

“Saya akan bekerja seperti biasa. Saya percaya, setiap tawaran yang saya terima, pihak yang menawarkan sudah mempertimbangkan dengan sebaik-baiknya tentang habuan yang akan mereka berikan kepada saya. Jujurnya, saya bukan orang yang bijak meletak harga diri,” katanya serius.

Justeru kerana tidak tahu meletak harga khidmat yang ditawarkan, dia memilih untuk duduk di bawah syarikat pengurusan dan segala urusan pembayaran atau sebagainya bukan di atas bidang kuasanya.

Sokong industri tempatan

Mengajak adik kepada pelakon Zizie Ezzette itu berbicara tentang naik turun industri tempatan, pantas dia memberitahu, industri tempatan akan maju sekiranya seluruh rakyat Malaysia bersatu menyokong industri seni sendiri.

“Apabila kita semua bersatu menyokong industri seni sendiri, saya percaya, secara automatik, industri ini akan maju. Saya ambil contoh, apabila semua peminat saya bersatu mengundi saya untuk jadi popular, maka bayangkan kalau semua rakyat Malaysia berbuat hal yang sama untuk menyokong produk tempatan, hasilnya adalah industri seni kita yang maju,” tuturnya.

Malah tanpa teragak-agak, Sam menyelar sikap penerbit yang mahu industri maju, tetapi kedekut mengeluarkan bajet yang tinggi untuk menghasilkan filem yang berkualiti dan bermutu tinggi.

Katanya: “Bagi saya, penerbit kini takut mahu keluarkan wang yang banyak kerana bimbang produk yang dikeluar atau dihasilkan tidak diterima oleh orang kita sendiri.

“Mereka takut rugi jika orang kita tak sokong produk tempatan. Jadi, jika masyarakat menyokong produk kita, saya percaya harga atau bayaran yang bakal diberi pihak penerbit mungkin akan menjadi lebih baik.”

Kekasih ibu

“Hidup saya adalah ibu saya. Ibu saya telah membesarkan saya dan kerana dia saya sampai ke tahap begini. Saya mahukan yang terbaik untuk dia kerana kesusahan yang telah dia tempuhi sepanjang tempoh membesarkan saya,” ujar Sam sedikit emosi sehingga menitiskan air mata apabila bercakap tentang ibunya, Khaty Fauziah.

Hal itu menjadi penegasan kepada kehidupannya yang kini diakui Sam sebagai masih solo. Dia juga memberitahu cintanya hanya untuk ibunya.

“Buat masa ini, hanya ibu yang menjadi ‘kekasih’ saya,” ungkapnya.

Malah, Sam turut menegaskan walau usia makin meningkat dia tidak terfikir untuk menamatkan zaman bujang lagi. Bagi Sam, perjalanan kariernya baru bermula dan dia tidak mahu memecahkan momentum kerja dengan hal peribadi.

Kosmo!

Kutipan tiket, kualiti filem jatuh

ANTARA perkara yang boleh mempengaruhi jumlah kutipan tiket filem di pawagam serta kualitinya pada masa depan ialah Skim Wajib Tayang dan pulangan duti hiburan tiket wayang kepada penerbit. Dua perkara itu paling hangat diperkatakan terutama oleh golongan penerbit filem tempatan sejak akhir-akhir ini.

Hikayat Merong Mahawangsa merupakan filem tempatan pertama yang melalui pengalaman menakutkan itu apabila Skim Wajib Tayang yang diperkenalkan oleh Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (Finas) dipendekkan tempohnya daripada dua minggu kepada seminggu baru-baru ini.

Antara kesan pengurangan tempoh skim itu, filem terbitan KRU Studios itu hanya mampu mengutip sekitar RM6.2 juta selepas 20 hari tayangannya di pawagam minggu lalu.

Filem dengan kos RM8 juta itu sepatutnya boleh mengaut kutipan sehingga RM10 juta jika tempoh tayangannya dilanjutkan.

Semua itu gara-gara mahu memberi laluan kepada lambakan filem Melayu dengan menayangkan sebuah filem pada setiap minggu mulai Mac lalu.

Pihak pawagam tiada pilihan selain memendekkan tempoh wajib tayangan itu selain memberi laluan tayangan kepada filem-filem import.

Finas selaku penguatkuasa yang mengeluarkan lesen kepada pihak pawagam harus mengambil kira senario yang sedang berlaku itu.

Tempoh Skim Wajib Tayang dari dua minggu kepada seminggu itu seharusnya diperhalusi semula bagi survival golongan penerbit filem yang tulen pada masa depan.

Dalam hal ini, pihak pawagam tidak rugi. Sebaliknya, kalangan penerbit sukar untuk bersaing dengan filem-filem lain apabila masa yang diberikan untuk menayangkan filem-filem mereka semakin pendek. Bukan setakat untung, mahu mendapat kutipan berlipat kali ganda juga susah.

Mungkin kejayaan filem Melayu seperti Ngangkung yang mencatat kutipan tiket RM8.2 juta cuma tinggal kenangan. Ia juga hanya kekal setakat itu sahaja pencapaiannya sebagai filem tempatan paling laris kautan tiketnya sewaktu menikmati Skim Wajib Tayang selama dua minggu itu.

Bagi mengatasi lambakan tayangan filem Melayu, perlu difikirkan mekanisme baru supaya ia tidak terlalu rapat jarak tayangannya. Formula baru seperti harga tiket antara filem tempatan dan import dibezakan supaya ia memberi daya saing serta lebih menarik perhatian ramai penonton.

Sebagai contohnya, biarlah harga tiket filem tempatan lebih murah berbanding filem luar. Ini tidak, sudahlah harga tiket filem tempatan dan asing sama, tetapi pada masa sama tayangan filem import mendapat kelebihan seperti ruang panggung yang lebih besar sewaktu tayangannya.

Duti hiburan sekitar 20 peratus daripada harga tiket wayang yang dihapuskan oleh Finas digantikan dengan insentif berdasarkan kutipan tiket sesebuah filem setelah tamat tayangannya juga tidak sihat dan boleh membunuh para penerbit filem.

Ini kerana, duti hiburan yang dikenakan ke atas penonton dan kemudiannya dipulangkan semula kepada para penerbit filem banyak membantu survival dalam industri ini.

Pemulangan duti itu bukan sahaja suatu galakan tetapi ia juga suntikan baru untuk penerbitan filem-filem tempatan yang seterusnya.

Jika dikaji semula isu penghapusan duti hiburan dan tempoh tayangannya dalam Skim Wajib Tayang itu, kesimpulan yang akan dibuat oleh para penerbit filem ialah mengurangkan kos penerbitan filem. Secara tidak langsung, ia mempengaruhi kualiti dalam pembikinan filem tersebut.

Kalau kutipan tiket tinggi, para penerbit akan lebih bersemangat untuk meningkatkan kualiti dengan tambahan modal yang ada. Jika tidak, senario yang berlaku itu boleh menyebabkan semangat mereka jatuh dan kualiti filem pada masa depan juga bertambah merudum.

Banyak cara boleh difikirkan bagi mengatasi masalah itu seperti menambah jumlah pawagam. Para penerbit besar seperti MIG Production ataupun KRU Studios misalnya, harus mempunyai jaringan pawagam mereka sendiri selepas ini nanti.

Finas juga tiada alasan untuk mewujudkan pawagam mereka sendiri. Mungkin dengan cara menggunakan wang daripada penghapusan duti hiburan yang difahamkan telah dimulakan sejak hujung tahun lalu.

Tidak bergantung dengan rangkaian monopoli pawagam sedia ada, tambahan pawagam hasil inisiatif para penerbit tempatan dan Finas itu mungkin boleh membantu mengatasi lambakan tayangan filem yang semakin bertambah sejak akhir-akhir ini.

Semua itu harus dimulakan dari sekarang sebelum para penerbit filem yang aktif dan tulen seperti Skop Productions, Excellent Pictures Sdn. Bhd. dan Tayangan Unggul Sdn. Bhd. hilang minat atau kualiti filem-filem mereka akan menjadi lebih teruk berbanding sekarang.

Mainan emosi dalaman Rosnan

ARKIB : 07/04/2011

KETIKA ini, hatinya bercampur baur apabila memikirkan tentang pementasan monodrama Rebab Berbisik yang akan membuka tirainya di Lambang Sari, Istana Budaya (IB), Kuala Lumpur, malam esok.

Sudah pasti, hati Rosnan Rahman berbunga riang apabila melihat Rebab Berbisik kembali dipentaskan di IB yang sememangnya cukup dikenali sebagai pentas seni bertaraf dunia itu.

Namun, pada masa sama, Rosnan juga tidak mampu menyembunyikan debaran kerana bimbang lakonannya dalam pementasan itu tidak dapat menangkap emosi penonton.

"Saya harus akui cabaran kali ini cukup tinggi dalam monodrama ini. Seperti mana semua sedia maklum, saya membawakan empat watak dalam pementasan ini yang memiliki suntikan emosi yang berbeza kerana ia meliputi empat fasa umur yang berlainan.

"Dalam empat watak itu, saya harus akui watak Pak Su Mat yang paling banyak menguji kredibiliti saya sebagai seorang pelakon kerana luahan emosinya cukup berat.

"Setiap dialog yang saya lontarkan semuanya mempunyai maksud dan konotasi berbeza. Malah, ia memperkatakan tentang subjek berat yang menjadi perdebatan ketika ini khususnya tentang isu makyung itu sendiri.

"Oleh kerana tidak mahu penonton cepat berasa bosan, saya perlu bijak mewarnakan dialog saya dengan suntikan humor agar mereka tidak berasa penat menonton monodrama ini," luah Rosnan.

Rosnan yang juga dikenali sebagai seorang pakyung tu berkata demikian selepas sidang akhbar kedua Rebab Berbisik yang berlangsung di IB, Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Hadir sama Ketua Pengarah IB, Mohamed Juhari Shaarani; penerbit Rebab Berbisik, Muwazir Mansor dan pengarah monodrama tersebut, Rahimidin Zahari.

Selain watak Pak Su Mat, Rosnan juga membawakan tiga watak lain iaitu Mek Ning, Mimi dan Azri.

Menyambung perbualan, graduan Universiti Sains Malaysia dalam bidang senibina itu memberitahu, dia telah melakukan persediaan yang cukup rapi kali ini.

Memandangkan kali ini ia dipentaskan di IB, dia menggunakan segala kemudahan yang ada untuk mencipta set dan sebagainya bagi memantapkan lagi persembahannya.

"Saya perlu memastikan segala-galanya berjalan dengan lancar agar duit yang dikeluarkan oleh penonton itu berbaloi dengan apa yang mereka tonton.

"Bukan itu sahaja, saya juga kini giat bersenam dengan berjoging untuk mendapatkan stamina yang tinggi kerana Rebab Berbisik bukan hanya memerlukan saya melontarkan dialog tetapi juga menyanyi dan menari," kata Rosnan yang juga pernah membintangi teater muzikal antarabangsa antaranya The Sound of Music, Cats dan Saturday Night Fever ini lagi.

Untuk membintangi sebuah monodrama kata Rosnan, bukan satu tugas yang mudah kerana ia memerlukan konsentrasi dalam lakonan.

"Itulah cabaran untuk seorang pelakon teater dan jika dia mampu melakukannya dengan baik serta cemerlang, maka, mereka tidak akan berdepan untuk memberikan lakonan yang mantap dalam filem serta drama," katanya yang turut berlakon dalam filem ...Dalam Botol arahan Khir Rahman.

Dalam perkembangan lain, Rosnan juga melahirkan rasa gembiranya apabila mengetahui penjualan tiket Rebab Berbisik sudah melebihi 70 peratus.

Sambil menyifatkan ia pencapaian luar biasa, Rosnan melihat kejayaan itu memberikan suntikan baru bukan hanya untuk dirinya tetapi juga buat industri teater secara keseluruhan.

Sementara itu, Muwazir pula berkata, pementasan Rebab Berbisik bukan hanya sekadar untuk memberi hiburan semata-mata.

Tetapi, misinya adalah untuk membuat kerja amal dan sebahagian daripada hasil penjualan tiket akan dibahagikan untuk disumbangkan kepada empat tokoh makyung terkenal.

"Mereka yang telah dikenal pasti ialah Ibrahim Senik, Dollah Daud @ Hamat, Tuan Kecik Tuan Yeh dan Haminah Hussin. Kesemua mereka ini sedang uzur dan hidup dalam serba kedaifan di Kelantan.

"Kami juga bangga dan gembira apabila Rebab Berbisik juga mendapat perhatian daripada badan bukan kerajaan seperti Yayasan Pink Triangle dan Institut Terjemahan Negara.

" Malah, syarikat korporat seperti JW United Corporation Sdn. Bhd. juga memberikan sokongan yang tidak berbelah bagi," katanya.

Bagi mereka yang masih lagi berminat untuk menonton Rebab Berbisik dan membuat tempahan serta pembelian tiket, bolehlah menghubungi talian 03-41478600 atau layari laman web www.ticket2u.biz.