iDAN

29 November 2010

Guzaarish (Hiburan)



Baru pulang dari menonton filem ini; filem nan menarik & amat menambat hati. Dua bintang nan menerajui filem ini sungguh unik lakonannya. Laguan nan dialunkan jua amat syahdu. Filem yang banyak menyentuh soal kehidupan & deritanya seorang pesakit lumpuh (Ethan). Setelah 14 tahun berkurung menderita Ethan memohon perintah mahkamah agar dia dibenarkan melakukan Euthanasia.

Pergilah menonton di Capsquare sekitar 9:30 malam & rasai suasana damai di sini neon sekitar komplek ini terlalu indah pun damai tanpa kesesakan di sini ketika malam. Capsquare menjanjikan keselesaan panggungnya...

PERJALANAN KAJANG KE CAPSQUARE

Jika dari Kajang aku suka ikut Lebuh Raya Seremban KL selepas maghrib tak sesesak mana sebab menyongsang arus ...

  • Dari tol Sg Besi masuk Smart Tunner menuju terus Jalan Tun Razak.
  • Lepas Tabung Haji himpit ke kiri masuk Jln Ampang... (Salam kubur P. Ramlee di kanan) pastikan ikut lorong tengah; simpang empat Menara KL Bukit Nenas (kiri ada stesen Monorel) ikut terus (pukul 12) KEMUDIAN himpit paling kanan... ada lorong masuk ke CapSquare... ( Jika terlajak lorong ini di depan ada lorong JALAN MASUK ke CapSquare...BELOK KANAN..)


Memang tak sampai pun 45 minit dah sampai.. Parkir bawah bangunannya; biasanya malam-malam aku bayar parkir sekitar RM2 sahaja... balik sekitar jam 12:00 malam.

Makan di sini (ada Medan Selera...) agak mahal biasa RM5 sini RM7 tapi tempatnya memang santai. Pawagam TGV Cinema Tingkat 3. Tak ramai orang kita kecuali ramai benggali sahaja; Amoi Benggali lawa-lawa datang dengan famili. Datang awal filem Hindi yang baru ditayangkan selalunya penuh pawagam. Aku selalu memilih setelah seminggu filem ditayangkan. Jika bawa orang tua tak segan tak ramai anak muda melepak. Benggali sering datang dengan atuk & nenek mereka. Tingkat Bawah ada minimarket jika malas nak beli POP Corn.

Balik...

  • Keluar dari parkir belok kanan & belok kanan lagi (memang jalan sehala) himpit kiri ikut Jalan Raja Laut ... belok kiri akan jumpa Jln T Rahman; malam minggu selalu Dataran Merdeka tutup... belok kanan & himpit kiri... sebelum Masjid Negara turun bawah.. ada bulatan renik... ikut depan stesen keretapi lama... lampu isyarat iku terus... himpit kiri depan mahkamah naik atas... jumpa Istana Negara...
  • Tanpa tol Smart Tunner .. pasti sampai Kajang tak sampai 45 minit...


Samalah kalau nak ke Bangi atau sekitarnya.

Memang santai & menarik Capsquare ketika malam jika banyak masa...jalan kaki keluar Capsquare... sekitarnya banyak Kedai Mamak untuk nak rasa nasi goreng mamak! atau Nasi Lemak... buatan org Melayu KL kita...

Pasti aku akan rindu CapSquare jika pawagam ditutup nanti. Pelik tempat santai begini tak ramai penghuni... selain benggali.


http://movies.sulekha.com/hindi/guzarish/default.htm

More than entertainment, 27 November 2010
10/10
Author: nihaldps from India

Its very true that Bollywood offers less freshness and innovativeness but Guzaarish provides you way more than entertainment. It will take you to a world of fantasy so close to the characters that you enjoy every bit of things happening out. A movie awesome in every aspect is Guzaarish, a love story knitted in subtle threads of sentiment, a more than life feeling is Guzaarish. Its made to satisfy you not just to entertain you. This movie is simply magical.

I had never thought it would provide so much, as the trailer was not so profound as the movie is.Sanjay Leela Bhansali's direction is simply outstanding. He will never let you loosen your grip anywhere in the movie. He will completely bind your heart and mind with the movie. Music of the movie is quite complementing and has got some soft scores that will be soothing for your ears.

Lastly I would like to add that if you have a habit of attaching yourself emotionally to a movie too much then have a handkerchief with you fr this, by the way I had a towel with me in my case. Last 10-12 mins of the movie are simply breathtaking, everything is so emotional that will make you cry like a little baby. I cried, I enjoyed.

my ratings - 10/10

Absolute Must See film -- 'come fall back in love with life', 19 November 2010
10/10
Author: sshogben from Seattle, Washington

Yes, "Guzaarish" is THAT good.

"Guzaarish" will not just upgrade your expectation of what is possible to achieve through the medium of film. "Guzaarish" will change your life.

Easily the best film of 2010 -- anywhere -- "Guzaarish" joins the ten or so truly seminal movies throughout cinema history that are so groundbreaking and perfectly executed that we leave the experience seeing the world, even our own lives, in some fundamentally different way.

SEE THIS FILM.

"Guzaarish" is the masterpiece of famed director Sanjay Leela Bhansali ("Black", "Devdas", etc.) who here not only directed but wrote the script, co-produced the film, and composed the music.

The core storyline is borrowed from the 1981 classic "Whose Life Is It Anyway?", in turn adapted from the Broadway and West End multi-award-winning play of the same title: an artist (originally a sculptor, here a great magician), quadriplegic after an accident, when his internal organs start failing petitions a court for the right to end his own life, inciting a whirlwind of controversy in the lives of all those who love and care for him. But do not be deterred by the bleak-sounding premise. Through the genius of Bhansali -- and actors Hrithik Roshan and Aishwarya Rai Bachchan -- "Guzaarish" transcends any and all preconceptions. "Guzaarish" becomes a joyous celebration of Life, of living every moment to the full and living with dignity.

Mr Bhansali stated at the music launch that unless both Mr Roshan and Ms Rai signed for the project, he would not have attempted this film.

The resulting film proves Bhansali's point: no other actors but the individually so-gifted Mr Roshan and Ms Rai -- AND their matchless on screen synergy together -- could have brought "Guzaarish" its power and magic.

But in the safe hands of Bhansali, Roshan, and Rai you really will 'come fall back in love with life'.

10/10

21 November 2010

Berkorban. (Agama)


Orang-orang yang disunat berkorban:

Tidak semua orang Islam disunatkan berkorban, ia hanya disunatkan ke atas mereka yang cukup syaratnya sahaja iaitu orang Muslim yang merdeka, telah sampai umur dan berakal tidak kanak-kanak dan orang gila, berkuasa berkorban iaitu memiliki wang atau harta yang lebih bagi perbelanjaan diri sendiri dan orang-orang di bawah tanggungannya pada hari raya al-Adha, pada hari-hari tasyrik dan malamnya.

Orang yang hendak berkorban itu . Disunatkan supaya jangan memotong kuku, rambut, janggut atau bulu-bulu yang lain bermula awal Zulhijjah sehinggalah selesai ibadat korban kerana Allah SWT akan merdekakan semua anggota badan. Bagi mereka yang melakukan Ihram Haji dikecualikan. Ini berdasarkan kepada Hadis Rasulullah SAW yang bermaksud: "Apabila kamu melihat anak bulan Zulhijjah, sedangkan salah seorang dari kamu mahu melakukan korban maka hendaklah iapegang (jangan membuang ) rambut dan kukunya". (Riwayat Muslim)

Bagi kaum lelaki yang pandai menyembelih binatang, disunatkan kepadanya menyembelih sendiri binatang tersebut. Golongan perempuan adalah sunat mewakilkan sembelihan korban itu kepada orang lelaki yang mahir. Mereka yang melakukan korban hendaklah melihat binatang korbannya itu semasa disembelih.

Kenapa timbul isu orang yang berkorban perlu melihat akan binatang korban (biar pun tidak wajib).

Mungkin berhubung kait dengan riwayat ini:

" Dalam satu riwayat dari Aisyah disebutkan Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: Tidaklah keturunan Adam melakukan suatu perbuatan pada hari nahar yang lebih dicintai Allah selain mengalirkan darah (menyebelih haiwan korban). Haiwan sembelihan itu akan datang pada hari Kiamat membawa tanduknya, kukunya dan bulunya. Sesungguhnya darah haiwan sembelihan itu sampai kepada Allah lebih dulu daripada sampai ke tanah. Maka sucikanlah diri kamu dengannya (Hadis Riwayat Ibnu Majah dan At-Tarmizi)."

Andai kata kita sendiri tidak melihat korban yang kita lakukan; bagaimana binatang korban itu mengenali kita. Hanya restu & penerimaan Allah SWT sahaja yang bakal menemukan kita dengan korban kita. Pun jika kita ada bersama pastinya lebih meriah & dapat melihat ketentuan daging ini diagihkan.


Namun tidaklah salah jika kita wakilkan seseorang atau sedekahkan semua bahagian kita buat mereka yang dibolehkan. Seumpamanya kita mahu binatang korban kita dikorbankan di Tanah Suci di Mekkah, mana mampu kita ke sana. Isunya banyak pahala sunat tidak kita dapati seperti memakan sebahagian daging korban kita terutama hatinya binatang yang kita korban; memang itu yang diamalkan oleh Rasulullah.

Bagaimana pun ikutlah kemampuan kita berkorban; korban itu boleh merapatkan ukhuwah sesama kita terutama mengembirakan kaum miskin di Hari Raya.

http://dgelenggang.blogspot.com/2009/11/soal-jawab-ibadah-korban.html

Di dalam al-Quran disebut tentang pengorbanan dua anak Adam. Anak pertama memberi korban dengan tulus ikhlas atas dasar niat untuk mematuhi perintah Allah SWT dan mendekatkan diri kepada-Nya. Sementara anak yang lain juga berkorban tetapi tidak berdasarkan ketulusan hati dan usaha sungguh-sungguh untuk mendekatkan diri kepada Allah. Oleh itu korban anak yang pertama diterima di sisi Allah manakala anak kedua tidak diterima oleh Allah. Allah berfirman dalam surah al-Maidah ayat 27 yang bermaksud: Dan bacakanlah (wahai Muhammad) kepada mereka kisah (mengenai) dua orang anak Adam (Haabil dan Qaabil) yang berlaku dengan sebenarnya, iaitu ketika mereka berdua mempersembahkan satu persembahan korban (untuk mendampingkan diri kepada Allah). Lalu diterima korban salah seorang antaranya (Haabil), dan tidak diterima (korban) dari yang lain (Qaabil). Berkata (Qaabil): "Sesungguhnya aku akan membunuhmu." (Haabil) menjawab: "Hanya sanya Allah menerima (korban) dari orang- orang yang bertakwa."

16 November 2010

Sedapnya Pantun Tok Wan 2


masam rasanya asam remenia
patah dahannya menimpa sena
begitulah adat insan didunia
tiada berharta dipandang hina

asam pedas tiada bercuka
gunakan air si asamlah jawa
hanya tangisan penawar duka
senyum dibibir menuba jiwa

cencaru sumbat sambal berlada
makan bersama tumislah kerang
berpangkat tidak berharta tiada
hamba yang miskin disisih orang

sedih pilu menyebakkan dada
tidak tertanggung resah di jiwa
airmata tak daya membasuh luka
mengenang diri hidup kecewa

setiap masa terasakan sepi
tak tahu kemana nak bawa hati
hendak berkawan orang tak sudi
akhirnya di rumah mengurung diri

beginilah nasib diri yang hina
hidup miskin tiada berharta
wajah pun buruk berbudi tiada
setiap hari menanggung derita

kata orang:.... gelak orang, gelaklah le kita....
yang digelakkan orang adalah kita.....

pikio..pikio le....

Ahmad Harun
Kekanda memanjatkan doa kehadhrat Allah yang Maha Esa
semoga isteri adinda lekas sembuh sihat seperti sedia kala....

sedih pilu menyebakkan dada
tidak tertanggung resah dijiwa
airmata tak daya membasuh luka
...mengenang diri hidup keciwa

setiap masa terasakan sepi
tak tahu kemana nak bawa hati
hendak berkawan orang tak sudi
akhirnya dirumah mengurung diri

beginilah nasib diri yang hina
hidup miskin tiada berharta
wajah pun buruk berbudi tiada
setiap hari menanggung derita



Idan Radzi
TW ini yang sy rasa....

Buah remenia di dalam dulang
buat tumis si sambal udang
ingin hatiku melangkah pulang
...tak siapa sudi datang bertandang

Udang galah melatah selalu
sangkut sepitnya di celah perdu
sendiri menatap kenangan lalu
resah hatiku menanggung rindu

Perdu lengkuas si pucuk paku
buat masakan rakan dan tamu
jangan diharap kepulangan daku
asyik tersesat di lautan rindumu.

Tetamu tak datang bagaikan bala
penat menunggu tersangatlah hiba
terasa terasing dek miskin segala
bak tiada siapa sudi menyapa hamba.

...terkadang hidup kita terasa sepi
bilamana tiada teman datang menyapa diri...

  • Ahmad Harun
    apa yg adinda idan rasa lebih ringan dari yg apa kanda rasa....
  • kalo tak percaya mari tinggal sehari 2 dirumah kanda tw ....

    buat sambal menumislah udang
    udang ditangguk dengannya kain
    bukan tak sudi untuk bertandang
    ...mungkin mereka ada hal yang lain

    dipucuk ara tumbuh dedalu
    tempat burung bersiul sepi
    bila terkenang kenangan lalu
    airmata jatuh menitis dipipi

    tegak merimbun pohon meranti
    tempat berteduh sianak angsa
    jangan diturut rajuknya hati
    hidup tak usah berputus asa

    dipohon meranti pipit bersarang
    selalu turun memakan padi
    jangan diharap kasihnya orang
    usah dirayu pada yang tak sudi

    Sawahlah padi di Tanjung Lepa
    tempat bermain burung merpati
    janganlah adinda merasa hampa
    terima dugaan Allah seikhlas hati

    Bersabarlah...


15 November 2010

Router Meragam (Singgahsana)


Aztech antara router yang mudah dikonfigurasi.


Catatan ini disunting semula dari FB.

Okey nampaknya TP-Link ini; tulis e-mel pada khidmat pelanggan di situsnya; Mat salleh dari US tolong kasi beberapa tips... dan ianya berjaya dihidupkan. (Setelah lebih dua minggu meragam).

Itu yang saya sedih; bayangkan Prof Nizam; yang jaga bab kerosakan itu anak kita Melayu; baru berumur sekitar 20an... nampak muda & belum kahwin lagi; Rambut siap ada ekor tapi punyalah sombong dan siap perlekehkan orang tua macam saya ini... Taukenya pula samseng habis; sedangkan saya sekadar bertanya tentang tips sebenar nak laraskan router ini;

Ayatnya dua makhluk Allah ini amat menyakitkan hati; macam kita ini orang tua kampung buta IT; taukenya siap marah saya reset router lagi... siap tanya:

"Kenapa Lu kasi reset ini router!" (semua router kalau dah meragam memang kena reset untuk kembali ke konfigurasi kilang, soalan apa namanya ini?)

Kalau ikut panas hati memang mahu bergaduh besar; bukan bab harga atau apa.. tapi kita sebagai pelanggan salahkah nak tahu cara nak konfigurasi yang betul; setelah dua hari lebih saya cuba ikut Buku Panduan yang diberikan, memang tak dapat menolong & sudah jenuh klik arahan di internet. Gagal.

Saya sabarkan diri: RM120 memang duit anak saya kumpul untuk beli router ini (nilai bagi orang kaya tak seberapa, sya tak kaya). Saya bertekad dalam hati cara berniaga & berlagak samseng begini takkan ke mana apatah lagi untuk berkat rezekinya... takkan pasal RM120 kita nak bergaduh. Sabarlah.

Mat Salleh yang tak kenal kita pula yang amat baik nak bantu saya & tak sampai pun beberapa puluh minit sudah saya dapat hidupkan router ini. Telah boleh akses internet. (Hingga kini Mat Salleh dari US itu masih mengahantar e-mel tanda sedia membantu)

Tak pun muatturun firmware; memang kena reset routernya & konfigurasi ikut apa yang Mat Salleh linkkan itu. Tak kurang ada tiga laman sesawang yang dapat membantu.

Rasanya kita orang Malaysia sombong yang bukan tempat. Saya sedih dengan anak Melayu kita itu; tak beradap sopan dengan pelanggan bagaimana mahu berjaya dalam perniagaan.

Ilmu bukan boleh dibawa ke kubur... saya lebih 15 tahun bantu anak bangsa untuk mahirkan diri dalam ICT; tak pernah sesombong dia. Saya suka amat membantu kalau ada siapa bermasalah dalam ICT... tak pernah minta apa pun upah atau bayaran.

Ilmu lagi kita curah lagi akan mengalir ilmu yang baru.

Moralnya kenapalah Syarikat dari Malaysia kasi Menu atau Buku Panduan yang tak lengkap; Main cetak saja buku panduan tapi ianya tak dapat menolong. Katanya TP-Link gerenti dua tahun; tak sampai dua minggu orang kita konfigurasi boleh rosak. Pelanggan selalunya benar jika anda berniaga mahu perlekehkan pelanggan pasti pelanggan akan lari.

InsyaAllah saya boleh guna TP-Link lebih dari apa yang tauke & budak Melayu itu lakukan cara saya sendiri... InsyaAllah.

Awas dengan kedai ini...
New Tech Marketing Sdn Bhd
Lot 170-171 Tingkat 3; Plaza Metro Kajang
Tel : 03 6739 4080 Fax 8739 4081
Sebelah Panggung Wayang...

......Bersepah kedai lain yang lebih baik layanannya... jangan cuba-cuba beli barangan yang ada gerenti & kena mengadap mereka kembali... sombong tak bertempat... layanan setelah kita membeli atau gerenti
amat sifar & lebih kepada menyusahkan sahaja...

14 November 2010

Respon Buat AC

nenek kebayan says:
KUALA LUMPUR Selepas beberapa hari membuat laporan polis kerana mendakwa dirinya diugut oleh hantu internet yang maya (macam Maya Karin tu) dan seterusnya jadi bahan komedi sepanjang hari dan malam di facebook, penyanyi dan pengacara, En. Mizal Zaini (Datuk? kahkahkah! Jangan la malukan DYMM Tuanku Sultan Pahang begitu sekali bang), 39, atau AC Mangkok tampil memberikan penjelasan berhubung beberapa isu yang ditimbulkan penulis blog Aidid Mu’addib (hai sume… pekabo?), antaranya mendakwa harga gelang AC bukan AS$25, tapi AS$12.50 sahaja (38 hinggit!), tetapi dijual dengan harga RM1000 kepada bebudak Melayu, penjualan gelang AC di gedung Marks & Spencer di London yang tak pernah berlaku (M&S London dah confirm kan), tiada lesen jualan langsung (KPDNKK dah confirm kan) dan gelaran Datuk yang masih belum diterima (tapi saban hari guna Dato’ ini, Dato’ itu di facebook. Dato’ AC Mangkok is in da house YAAALLLL… mari joinT ACK. Kalau tak joinT, nanti uols akan FILL FRAST!!!).
Beliau yang kini bergelar ahli pengelentong terhebat di facebook, yang telah lebih setahun menggunakan statusnya sebagai seorang artis cokia’, selaku kepala ketapi AC Konsortium Sdn Bhd, menyifatkan dakwaan terbabit semua memang betul belaka, tetapi berharap 3 orang wartawan Harian Metro yang interbiu dia tu, boleh terus senang dikelentong dan dapat menulis artikel ikut apa saja cakap dia, supaya perniagaannya dapat diteruskan, dan duit orang-orang Melayu itu terus masuk poket dia dengan membeli gelang costume jewelry yang dijual oleh Lulu Zheng (dari Guangzhou, China). Ini katanya perlu untuk meningkatkan mutu kewangannya, supaya beliau dapat beli Hummer pulak… Beliau dah bosan dengan Bentley tu, ulasnya…..
Ah! Udah udal le tu yeop! Let’s be serious! I AM a serious kinda guy when the need arise. And this issue of selling useless bracelets to the Malays and promising returns via a pyramid-scheme model of business is bloody damned serious. This involves millions of ringgit. This involves thousands of people who is wearing worthless bracelets with imitation diamonds that has no health value whatsoever. But this guy above is raking in money by the truck-loads nonetheless. It’s a crazy world we live in…. but that is Malaysia for you. And I am angry at the power that be, that allows this situation to persist for so long. Where is our common sense in this day and age? Is this the state of Malaysian society in the 21st century? Am I supposed to be proud… or ashamed?
By saying that he is being threatened by dear ol’ Aidid Mu’addib here, and saying that he had already hired a bodyguard… this is taking this on-going ludicrous stupid situation a notch hire than it had already been. Oh goodness me! Who wants to physically attack him, pray tell? Not me, honest to God! An attack from all those poor Malays that bought that useless trinkets from him… now, that’s a possibility. Imagine all those angry customers’ feelings. I couldn’t care less if he had constipated for the last 7 days or if he had started sweating real blood from his sweat pores… I just couldn’t care less, man! Not for a single minute. But then, that’s mighty generous of him to hire a bodyguard. Hopefully Mr. Arjun Thangaraja or Malik Noordin (yang sasa-sasa gitu) will both get that gig. At least that huge amount of money that he swindled from all those poor souls is put to good use, isn’t it? It can keep the bodyguard’s children well-fed, and the bodyguard can also join ACK business… package A probably.
And whoooaaaa! AC Mizal “challenged” me to come forward and show my ugly face ha? Hebat tu bang AC! Pengecut katanya…. dan atas berani kerana benar ke Mizal? Benar apekejadahnya? I thought this guy was a singer. I didn’t realise he is also a COMEDIAN. Anyway… pengecut ke, apa ke, ada aku kesah? Have you all read my blog thoroughly from top to bottom, inside-out? Is AC Mizal my only grouse? Is he the only one who is stealing money from other people? AC Mizal is just a drop in the bucket my friends. OK, a cup in the bucket. Once he goes to jail, I’ll move on to Hairul Nizam and that 2 brothers, and then I’ll go on to chase Morgan and Celya Tay, and then I’ll go after the real clown KhairolR (not particularly in that order)…. It will never stop with just AC Mizal, guys. Gimme a break, man! You all think AC mizal is a celebrity ha? Not to me, man. To me, he’s just a swindling snivelling shite! The twisted “penyamun” of bangsa Melayu of 2010.
Again this “fitnah” isu is raised. Where’s the fitnah people? I caught AC Mizal red-handed. HE GOT BUSTED! BUSTED IN HUGE CAPITAL LETTERS! (Like Candace in Phineas & Ferb said: BUST ‘EM! BUST ‘EM! BUST ‘EM!). And anyway, I trust KPDNKK and SKMM will investigate every single thing that I had presented here in my blog. The way he puts it is that, maybe “someone he knew” is envious of him, and was not happy he wasn’t put in jail recently concerning that issue of that overdue money for his children. OMG! I don’t freaking care about his private life, man! That’s his lousy embarassing private issues that I have no interest in. Mizal… you think you were an MC or whatever, you’re so BIG to me ha? How many times do I have to say… I never watched that wretched one-cent-no-use Akademi Fantasia, and I don’t even really know who this AC Mizal guy is, until I found out about those issues concerning the business of those freaky magic bracelets and the accompanying pyramid-scheme that goes along with it. That’s what Aidid Mu’addib does, isn’t it? Son of Mu’addib chase after people who do pyramid-schemes day in, day out in facebook. And knowledge must flow! If you wanna sing and give time to useless people like Salima and Khai and Lan whathisname or whoever there are out there (who think that singing out-of-tune songs on TV is really worthwhile)…. Woi! You’re just a bunch of losers to Aidid Mu’addib. Get a life! Go to school!
Balik-balik cerita ugutan “elok sembelih aje kut” mamat ni buat modal untuk kasi cerita sensasi kat Harian Membiol. Dey, tak tau ka, bebudak kat facebook saban hari bertempik sorak, ketawa terbahak-bahak diskus pasal isu ni. Everyone gets the joke of the statement, except that weirdo. Back then, I was only joking when I said he may have low IQ. But right now, I think he really does have an IQ of 76. Just above mental retardation. “Walaupun penulis blog yang mengeluarkan kenyataan itu mengatakan ia hanya metafora sehari selepas saya buat laporan polis, saya tidak boleh terima”. Tak boleh terima bang? Ada aku kesah? Mengarut gila baboon mamatnya. Dia ingat rakyat Malaysia ni sama IQ 76 macam dia jugak ke? Semua orang tak boleh menilai apa yang tersirat dan tersurat. Ketakutan konon… haprak punya manusia – 1st class! Berlakon tak abis-abis keje nya. Dah nak terjerut dek penipuan sendiri saban hari pun masih nak berlakon jugak. Ada ke takut kena attack daripada Aidid Mu’addib, sedangkan Aidid Mu’addib tengah mengangkang kat rumah nengok bola. Oh ya, sekarang pulak tengah mengadap Mac menaip dengan dua jari. Nak takut apekejadahnya bang? Tak kose aku deerrr! Nengok muka kau kat internet pun aku nyampah, inikan pulak aku nak pegi “STALKING” ko kat mana-mana ntah…
Dan sapa pulak la nak fikir kalau mamatnya mengambil bodyguard tu, ada nanti yang mengatakan AC Mizal nak tunjuk hebat? Hah? Ke situ pulak. Nanti orang kata AC Mizal takde tuluuuurr… ada la kut. Betul-betul takut pada blog ke? Takut pada Aidid Mu’addib, pejuang anti MLM dan skim piramid yang tegar di alam maya facebook, yang takde sapa-sapa kenal? Dan aku sendiri takde niat nak kasi orang kenal aku pun. Nak buat apa? Nak bermegah macam kehidupan artis tu semua. Ujub dan riak tak putus-putus… gitu? Lakumdinukumwaliyadin…. you go your way, I go mine. This is my way… I sleep well at night without people knowing me. I love my life the way it is. Very quiet. Very soon we all die anyway… what does it matter if people know me or not? Stop being so vain, mister.
Tapi kalau ada orang kacau anak-bangsa aku, kalau ada yang menipu orang-ramai dengan skim piramid dan MLM cikai… I will dig everything about you and I will tell the authority. That’s all there is to it. I am not going to be the one who will attack AC Mizal. KPDNKK and PDRM has capable people to handle the situation… have faith people. And stop harrassing me daily, to do this and to do that, and prepare all the documents, and get ready to be called to the police station or to the court. That ain’t my job, man! I present to you all the research that I had done, and now, it’s up to the authority to do something about it.
OK, mari kita diskus (nak diskus lagik? mak ai!) tentang dakwaan yang ditimbulkan.
1) Gelang AC Mizal dibeli dengan harga AS$25 (RM78) tetapi dijual RM1,000
Apa yang dipaparkan di blog hanya gambar yang diubahsuai. Harga RM1,000 yang ditawarkan bukan sebab saya tamak, tetapi ia membabitkan pelbagai kos, antaranya kos kotak, operasi dan pemberian bonus. Malah, daripada RM1,000 itu, sebanyak RM500 diberi kepada ahli sebagai komisen.
2) Tiada Lesen Jualan Langsung
Dakwaan saya tiada lesen jualan langsung juga tidak benar. Lesen jualan langsung syarikat saya memang bukan di atas nama AC Konsortium tetapi anak syarikat AC Konsortium, Ilham Prestij Sdn Bhd. Lesen itu tergantung di pejabat saya. Untuk lebih jelas, saya tidak menjalankan perniagaan jualan langsung pemasaran berbilang tingkat (MLM) tetapi pemasaran satu tingkat (SLM). Lesen diberikan bermula dari 16 Mac 2010 hingga 15 Mac 2011.
3) Penjualan gelang AC Mizal di gedung Marks & Spencer, London
Saya tidak beri apa-apa kenyataan bahawa gelang saya dijual di gedung Marks & Spencer, London. Saya hanya kata akan dijual di gedung berkenaan. Ia masih dalam proses perbincangan sebelum menjadi kenyataan. Memang saya ada kata gelang saya dijual di London tetapi dijual kepada orang perseorangan.
4) Testimoni yang ditiru daripada laman web
Testimoni itu dihantar dari London untuk usaha memasuki pasaran di gedung Marks & Spencer. Bukan saya yang menghasilkannya. Manalah saya tahu jika ia ditiru daripada laman web lain.
5) Gelaran Datuk
Kenapa ada yang mahu mempertikaikannya? Saya bukan mahu berlagak menggunakan gelaran berkenaan, tetapi sememangnya ia adalah penganugerahan daripada Sultan Pahang. Saya ada dokumen pengurniaan kebesaran dan pingat negeri Pahang oleh Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri Pahang yang ditandatangani sendiri oleh Setiausaha Kerajaan Pahang, Datuk Muhammad Safian Ismail.
OK… meh diskus.
1. Sila lihat entry blog saya sebelum ini: HotTime Jewelry on sale! Yabedabedoo!
It’s not even USD25 anymore, it’s USD12.50! Bloody heck! I am not pissing on you, man! We get in contact with Lulu Zheng in Guangzhou… this is one heck of a end-year deal! Tak kesah la saya kopipes gambar gelang keparat ACK kat sebelah gambar gelang dari China tu… semua kami kat facebook dah ramai yang confirm kan quotation document daripada HotTime Jewelry, dan compare sebijik-sebijik dengan katalog di website ACK. Ingat orang kat KPDNKK atau PDRM tak boleh buat benda yang sama ka dey? Wartawan tu percaya cakap ko Mizal? Kencang seehhh!
2. Isu putar-alam SLM-MLM ni lagi. Ini isu kelentong produk la bang. Ini isu skim piramid la dek. Ini isu peminjaman wang macam Ah Long la kak. SLM ke, MLM ke… apa kes? Nah baca dan tengok ni (thanks a lot to Hazrey for doing the leg-work for this – read in full here. But if Hazrey say this is copyrighted, I’ll remove it): AC MIZAL: AKTA JUALAN LANGSUNG 1993 DAN AKTA PEMBERI PINJAM WANG 1951:
Di laman web AC Mizal, turut disiarkan mengenai pendaftaran syarikat iaitu dua sijil pemerbadanan:
1. AC Konsortium Sdn Bhd
2. Ilham Prestij Sdn Bhd
Sijil tengah adalah lesen jualan langsung namun ia diberikan kepada Ilham Prestij Sdn Bhd sebagaimana disahkan KPDNKK. Hari ini juga, KPDNKK turut menerima aduan melalui email dari Jabatan Perdana Menteri yang mendakwa syarikat milik artis itu menjalankan perniagaan jualan langsung dan piramid tanpa lesen yang sah. Difahamkan, semua perniagaan jualan langsung bagi AC Konsortium dijalankan melalui syarikat AC Konsortium Sdn Bhd dan bukan Ilham Prestij Sdn Bhd.
Akta Jualan Langsung 1993 secara jelas memperincikan, lesen jualan langsung tidak boleh dipindahmilik. Ditanya dakwaan bahawa Ilham Prestij itu adalah anak syarikat kepada AC Konsortium, ini jawapan beliau: “Walaupun anak syarikat, operasi jualan langsung mesti dijalankan Ilham Prestij dan bukannya AC Konsortium Sdn Bhd dan ini jelas dalam akta yang diperuntukkan dan syarat syarat lesen,” katanya. KPDNKK dikatakan akan memulakan siasatan segera terhadap aduan orang ramai termasuk aduan terbaru dari Jabatan Perdana Menteri mengenai aktiviti syarikat milik artis itu.
Kementerian yang sama akan turut meminta kerjasama agensi kerajaan lain seperti Lembaga Pengiklanan Perubatan, di mana garis panduan yang jelas sudah wujud mengenai penggunaan ‘testimonials’. Garis panduan berikut adalah bagi memperjelaskan peruntukan Akta Ubatan (Iklan dan Jualan) 1956 (Pindaan 1983) dan Lembaga Pengiklanan Perubatan 1976:
AC Mizal ni nak putar-alam kat sapa ni. Kat aku? Kat korang pembaca semua? Kat pihak berkuasa? Kang aku cakap pasal jail lagi kang… dah jadi satu “ugutan” pulak la lagik… ah! Tak kose den doh jang!
3. Isu Marks & Spencer: Saya tidak beri apa-apa kenyataan bahawa gelang saya dijual di gedung Marks & Spencer, London. Saya hanya kata akan dijual di gedung berkenaan. Ia masih dalam proses perbincangan sebelum menjadi kenyataan. Omboooiih! Macam cakap ikut bontot mamatnya. HAHAHAHAHA! Macam Salima AF cakap: huhu KELALAR LA!

AC Mizal Jawap Dakwaan, Berani Kerana Benar Takut Kerana Salah

ac mizal jawap dakwaan


Written by AbangNara | November 14th, 2010

Harian Metro hari ini memaparkan AC Mizal menjawap segala dakwaan dan persoalan tentang perniagaan gelangnya. Kata AC, kerana diugut disembelih, AC terpaksa mengupah pengawal peribadi untuk menjaga keselamatan dirinya. Kini AC hidup di dalam ketakutan kerana ugutan metafora yang dilakukan menerusi blog Aidid Muaddib.

Penulis yang buat kenyataan itu boleh menganggapnya perkara kecil tetapi tidak bagi sesiapa saja yang ditujukan ayat seperti itu. Terus terang saya katakan, saya, keluarga dan kakitangan AC Konsortium hidup dalam ketakutan. Saya terpaksa mengambil langkah berjaga-jaga, termasuk mengupah pengawal peribadi. Sudah pasti apabila saya mengupah pengawal peribadi, ada nanti yang mengatakan saya berlagak dan mahu tunjuk hebat, tetapi tiada langsung niat seperti itu kerana saya hanya mahu menjaga keselamatan diri, keluarga dan kakitangan seramai 33 orang.

Kata AC lagi, pada mulanya perniagaan gelang kesihatannya agak terjejas akibat dakwaan-dakwaan yang dikeluarkan. Tapi katanya kini perniagaannya kembali pulih kerana ramai yang menyokong dan memahami situasi sebenar. Dan AC juga telah mengambil kesempatan di sidang media tersebut untuk menjawap beberapa tuduhan yang dilemparkan kepadanya. Sila baca entri ini sepenuhnya untuk jawapan-jawapan dari AC.


1) Gelang AC Mizal dibeli dengan harga AS$25 (RM78) tetapi dijual RM1,000
Apa yang dipaparkan di blog hanya gambar yang diubahsuai. Harga RM1,000 yang ditawarkan bukan sebab saya tamak, tetapi ia membabitkan pelbagai kos, antaranya kos kotak, operasi dan pemberian bonus. Malah, daripada RM1,000 itu, sebanyak RM500 diberi kepada ahli sebagai komisen.

2) Tiada Lesen Jualan Langsung
Dakwaan saya tiada lesen jualan langsung juga tidak benar. Lesen jualan langsung syarikat saya memang bukan di atas nama AC Konsortium tetapi anak syarikat AC Konsortium, Ilham Prestij Sdn Bhd. Lesen itu tergantung di pejabat saya. Untuk lebih jelas, saya tidak menjalankan perniagaan jualan langsung pemasaran berbilang tingkat (MLM) tetapi pemasaran satu tingkat (SLM). Lesen diberikan bermula dari 16 Mac 2010 hingga 15 Mac 2011.

3) Penjualan gelang AC Mizal di gedung Marks & Spencer, London
Saya tidak beri apa-apa kenyataan bahawa gelang saya dijual di gedung Marks & Spencer, London. Saya hanya kata akan dijual di gedung berkenaan. Ia masih dalam proses perbincangan sebelum menjadi kenyataan. Memang saya ada kata gelang saya dijual di London tetapi dijual kepada orang perseorangan.

4) Testimoni yang ditiru daripada laman web
Testimoni itu dihantar dari London untuk usaha memasuki pasaran di gedung Marks & Spencer. Bukan saya yang menghasilkannya. Manalah saya tahu jika ia ditiru daripada laman web lain.

5) Gelaran Datuk
Kenapa ada yang mahu mempertikaikannya? Saya bukan mahu berlagak menggunakan gelaran berkenaan, tetapi sememangnya ia adalah penganugerahan daripada Sultan Pahang. Saya ada dokumen pengurniaan kebesaran dan pingat negeri Pahang oleh Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri Pahang yang ditandatangani sendiri oleh Setiausaha Kerajaan Pahang, Datuk Muhammad Safian Ismail.

Kini, saya menunggu tarikh untuk menerima pengurniaan itu yang dijadualkan untuk sesi kedua pada bulan ini atau Disember nanti.

AC dah bagi jawapan dan anda juga sudah membaca fakta-fakta yang dikeluarkan di beberapa blog tentang perniagaan AC Mizal ini. Rasanya anda semua dah cukup dewasa untuk membuat pertimbangan sendiri. Renung-renungkan dan selamat beramal

13 November 2010

Warkah Untuk Abg Mansor

  • Idan Radzi
    Memang betul abg Mansor ramai sangat komplen beruk ban celcom itu teramatlah lembabnya; nak buat kerja kalau guna ia memang tak jadi kerja; jadi petapa tunggu bukan main lama!.

    Streamyx kira okeylah; saya pakai yang 512 kbps pun dah kira laju;... nak muatturun lagu atau movie bolehlah tapi kena pandai cari software yang boleh sambung jika talian terputus. Seperti software BitLord untuk muat turun movie di Bittorent.

    Layanan pengguna pun mereka janji 48 jam mesti sempurna...kira boleh bersabarlah. Pasti akan selesai dalam tempoh itu selalunya. Jika guna talian macam abg Mansor cadangkan itu pasti lagi gempak sebab ianya lagi laju...1Mbps mahulah anak saya tak tidur asyik muatturun movie...
    Lihat seterusnya..
    26 minit yang lalu ·
  • Idan Radzi
    Memang PDRM ada unit khas yang memantau blog & apa jua laman web yang anti kerajaan; silap kasi maklumat akan cepat sampainya berita kita kena tangkap... macam kes pemblog yang hina SultanJohor tempoh hari... memang kena kejor.

    Maka itu kalau kita buka blog orang mudah amat kita lihat hari ada esok penulisnya senyap; negara kita bukan bebas bersuara.
    22 minit yang lalu ·
  • Idan Radzi
    Iyesss memang benar itu yang pernah saya mengadu ke biro aduan awam... dulu ada Warkah Untuk PM dalam bab ini... bayangkan jika anak kita dari mula masuk ke pejabat kerajaan jadi ofis boi (Budak Pejabat) sampailah ke pencen macam itu... tetap ofis boi... saya memang kasihan bab ini...Kenaikan Pangkat Secara Lantikan (KPSL) jaman kita dulu termpau jumud; pulak tu kesatuan sekerja asyik mementingkan diri.

    Saya masih ingat masa saya mengadu sampai ke JPN dulu... Kepertama terlampau kecut; NC pula kata saya ni tak ikut protokol... memalukan UPM dll...Zul Murai mengalahkan murai lagi... sampaikan nak sekat pencen saya... kalangan mereka tak paham peranan org yang kita gaji di Biro Aduan Awam JPN itu... kita bukan ada kepentingan tapi kita sedih amat melihat anak bangsa kita jadi hamba di negara Merdeka...
    8 minit yang lalu ·
  • Idan Radzi
    Alhamdulillah hasilnya semua dapat durian runtuh... sampaikan yg malas kerja pun dah berubah gila kerja... sy dipanggil ke JPN masa tu... sy berundur sebab dah pencen cuma sy banyak berikan cadangan melalui Warkah Untuk PM itu apa kebajikan... yg boleh dipertimbangan.

    Dalam bab talian internet ini seharusnya kerajaan rajin memantau agar lebih rendah sewaannya. Dulu awal SMS bukankah sampai lebih 10sen satu SMS sekarang dah 1sen... itu sebaiknya.
    8 minit yang lalu ·

  • Idan Radzi Pak Lah gunakan Warkah untuk PM sebagai baiki masalah pegawai kerajaan & membuatkan Biro Aduan Awan di jabatannya bergerak!... sekarang dah tukar PM Dato' Sri Haji Mohd. Najib... guna FB dekati rakyat tetapi ada yang durhaka caci PM di medan terbuka; bila kita klik Halaman Utama FB Dato' Sri Haji Mohd Najib kita itu pasti kita rasa terkilan.
    3 minit yang lalu ·

05 November 2010

Anak & Ibu dari TokWan (Singgahsana)

iDAN semasa berusia 29 tahun
di Tokyo Jepun.


TokWan di ofisnya..

gurindam untuk anak:

wahai anak ku cantik gemilang
kepada ibu mu hendaklah sayang
menjaga engkau bukannya senang
tidur tak lena dan makan tak kenyang

alih kiri, ke kanan pun basah
penuh gelumang kencing dan muntah
ibu mengasuh tak kira susah
nasihat ibumu, janganlah bantah.

teringat pantun nasihat ibu:

apalah ada pada belida
tulang banyak sisik berlapis
apa dikira pada yang ada
sedikit tak cukup, banyak tak habis

ikan kedera ikan belanak
seakan saudara berlainan emak
selagi ada beras semua ditanak
simpan sedikit, janganlah tamak

Anak saudaraku Nurul... & Cucu saudaraku cahayamata pertama Nurul.

Catatan menarik drpd TW (Singgahsana)

Dimana aku....

mata memandang arah kebaikan
hati tergerak untuk kejahatan

tangan kanan hulur sedekah
tangan kiri mencari padah

dahi sujud atas sejadah dibentang
kaki melangkah ke lembah curang

mata terbayang keindahan syurga
nafsu mengajak hala neraka...

kini ku berlari mengejar Mu
mencari keredhoan dan kerahmatan

Kumohon..
tidak Kau paling niatku
Kau tetap dadaku
tak berpaling dari arah kiblat-Mu

Doa khusyuk di tengah malam
Bertahjud sujud ke pangkuan-Mu
teringat dosa-dosa kelmarin
kesalahan kesilapan noda diri dan hati...
terimalah taubatku
keampunan daripada-Mu kutagih
jauhi diriku dari kemurkaan-Mu...

YA ALLAH JAUHI AKU DARI NERAKA-MU !!!!

TW

Aneh burung cenderawasih tak pernah bersarang
Burung syurga - birds of paradise

Klik

03 November 2010

Sedapnya pantun TokWan (Singgahsana)

Ini pantun asalnya...

Nyior gading tumbuh terpacak
ditanam orang ditepi kolam
kasih bak gunung tiada kemuncak
rindu bak laut tidak terselam

manis rasanya si air nira
jangan sampai menjadi cuka
puas kucari penawar lara
pengubat hati dikala berduka

(lalu berjual beli tidak akan habis...)

kalau tuan menabur selasih

tumbuh melata didalam taman
orang bersedih rindu kekasih
hamba menangis rindukan teman

sakitnya kaki tertikam paku
paku berada ditepi loyang
sesekali pilu menyentuh hatiku
bila terkenang teman tersayang

nyior melambai ditiup bayu
kelihatan jauh mencapai awan
terkenang teman dihati sayu
membuat hati bertambah rawan

pergi keladang memetik jagung
buat bertih bercampur lenga
rindu dihati tidak tertanggung
bagaikan kumbang kehilangan bunga

pergi mengail ikan gelama
masak gulai berasam jawa
bilakah lagi dapat bersama
redakan resah rindu dijiwa

anak itik berenang-renang
bermain-main didalam lata
orang jauh tetap dikenang
selalu bermain diruang mata

manis sungguh sibuah manggis
dibawa orang didalam perahu
bengkak mata kerana menangis
sebak dihati siapa yang tahu

Sesekali sedap juga bermadah & berpantun. Aku punyai ramai kenalan yang leka berpantun. Antara pemantun yang amat aku senangi adalah TokWan (TW) rakan aku di SMI lalu.
Jika anda rasa gelisah tiada teman mahu berbual apa salahnya menjadi rakan kami di FB sana.
Aku rajin buka akaun aku yang bernama
iDANRADZi lambang lakaran bunga ros
ada tiga lagi akaun yang aku suka klik

iDANRADZi berlambang sekawan burung


Gelenggang

&

Yoep Rindu

Jadilah rakanku di akaun
iDANRADZi lambang lakaran bunga ros; pastinya anda akan dapat membaca banyak pantun yang menarik oleh TW.

Khabar sedih akaun aku di easyjournal nampaknya telah hampir sebulan tidak dapat diakses hanya sekitar 50% sahaja yang dapat aku selamatkan. Inilah masalahnya dunia maya jangan bergantung sangat karya kita kekal di dunia maya; sekelip mata semuanya boleh hilang. Aku berangan mahu membukukan karya aku; tapi entah bila anganan ini akan tercapai.

Nyior gading tumbuh terpacak
Terjatuh dalam ke tasik madu
Sungguh terperi kasih tak kemuncak
Laut di selami pelepas rindu

Tegak berdiri sipohon berduri
Buat memegang sibotol cuka,
Penawar luka senang dicari..
Boleh mengubat hati yang luka


Muhamad Nasiruddin Bin Yahya

sayang-sayang sibuah kepayang
dimakan mabuk dibunag sayang
mulut tersebut hati terkenang
rindukan teman airmata bergenang
.

Imah

ingin kuikat si tali belati
untuk menarik bungkah keluli
rindu bagaikan menghiris hati
yang dirindu tak pernah peduli

bungkah keluli dituangkan baja
karatnya menjadi melata-lata
menanti dirimu hingga ke senja
orang ditunggu tiada berita

ingin kuintai sang pendita
bermadah indah bersenda leka
telah kian kering si air mata
entah bilakah akan terubat luka.

iDANRADZi

pergi menebang sikayu jati
untuk membuat pendayung sampan
hajat besar didalam hati
...nak jerat kasih dikail tak berumpan

terbang berkawan sianak burung
hinggap singgah di kuala ruyung
samudera kasih tak daya ku harung
perahu ku kecil tiada pendayung

burung ditabur biji selasih
dicampur dengan gandum bergula
gula bersalut isi berangan
hendak ku duga selaut kasih
perahu sedepa bocorlah pula
tidak tertimba dek tapak tangan

turun makan anak merpati
diatas batu ditepian lata
dahulu budi penambat hati
kini kasih bertamukan harta

Enak sungguh rasanya pulut
tambah lemak dicampur santan
kasih hanya madu dimulut
budi bak garam curah kelautan

seluas saujana terbentang di mata
gunung tinggi berpuncak satu
budi ku semai bak emas permata
tuaian kasih kaca dan batu

di tengah sawah menyemai padi
padi menghijau bak pohon selasih
mana dipandang kasih dan budi
harta menjadi penambat kasih

TW

Gengam pasir menjadi intan,
intan bersinar silau mataku,
kasih sayangku ibarat lautan,
sedalam dasarnya gitulah sayangku..

...Gurun sahara menjadi rimba,
rimba tumpuan unggas melata,,
janganlah tuan selalu hiba,
mengenagkan kekasih jauh dimata...

Pergi si Mamat membeli selaseh,
selaseh dimakan menguna sudu,
Kalau harta penambat kasih,
peluk dan cium penawarnya rindu,

Pulau undan nampak berbalam,
kilauan ombah beralun biru,
Kalau dah jauh berindu dendam,
balek ke ipoh terubatlah rindu...

Tw tinggal di pekan Bidor,
Bidor terletak persimpangan Sungkai,
Kalau dah TW susah nak tidor,
Berjumpa tersayang kusut terungkai.

Tasuki Kasbi

Banyak lagi Pantun yang sedap-sedap dikarang secara spontan oleh
rakan TW. Aku pun teruja menikmati & mendalami maksudnya.
Sila klik Label menu kiri & pastikan klik TokWan (TW)