Translate

||| Tentang Aku |||

Foto saya
Jenaris, Kajang Selangor, Malaysia
¤¤ Penyair nan tidak akan berhenti memaparkan sesuatu. Berkata benar biar pahit sekali pun. Kata kata biarlah membawa makna. Makna jangan berbau hina.¤¤

Perlu Baca

masalah tanah pusaka Md Sesh masih tidak selesai Klik Label: Pusaka Mengambil hak milik orang lain tanpa mengikut panduan Islam adalah HARAM; akta tanah yang dipinda oleh manusia hanya perangkap NERAKA bagi mereka yang tamak akan harta dunia

20 Ogos 2011

Bicara Bersara




salam iDAN. dah masuk 21 hari berpuasa... amat terasa nikmatnya... masa berbuka sajee he he.
Saya masih tak sesihat mana; nikmat puasa memang terasa tapi tak seperti selalunya sebab faktor sakit kronik di mana bergantung dengan ubatan doktor buat saya sukar sangat nak menjaga kesihatan diri... tak makan memang dadah 3 hari cukuplah badan tak stabil. Bila makan pula kena kuatkan badan, kesan sampingan ubat ini amat banyak; terpaksa sering mencari peluh. Aktif bergerak & kena lakukan aktiviti kesihatan; kena banyak minum air suam atau kosong... bila berpuasa terasa lesu badan ini.. sebab terhad masa nak minum tapi alhamdulillah masih belum sehari pun saya mengalah...

Walau keadaan mana kita sekali pun yang penting bersyukur. Masih ada orang yang lebih sihat maupun sakit tapi tak dapat merasai nikmat berpuasa. Mungkin disebabkan hal yang datang dari dirinya sendiri atau pun dari punca-punca lain. Betul tak boss?.



Yang saya lihat punca utama sakit kronik ini; Faktor utama itu mmg usia; keduanya dari keturunan, kemudian persekitaran kerja. Saya kena serang sakit ini umur sekitar pertengahan 40an. Kerja dalam penghawa dingin, jaga komputer; stres selalu. Satu hal peluh tak keluar sebab kurang bersenam dll; kemudian faktor keturunan semua keluarga mendapat sakit yang sama; Dari emak apak abang akak semua ada diabetes jantung segala... Umur! satu hal, apak cuma berusia 69, emak lagi awal 50an telah meninggal, abang yang sulung tu tengah amat derita kena cuci buah pinggang. Saya telah buat bancian; sakit macam saya ni amat sukar nak sampai ke warga emas!;

Sebab tu saya kata bersara atau pencen bagi pesakit kronik ni tak munasabah sampai 58 Tahun. Baik berehat di rumah. Ramai rakan saya meninggal ketika masih berkerja... nasihat-nasihat rakan yang ada sakit kronik!... Jika dapat balik ke kampung ada aktiviti sihat berkebun atau sebagainya memang amat bagusnya! Sejak saya bersara awal dua sakit utama telah okey!; jantung & buah pinggang nampaknya telah normal tapi kena banyak menjaga makan sekarang ini!.

Ish! 17


geli... geli... geli!