Translate

||| Tentang Aku |||

Foto saya
Jenaris, Kajang Selangor, Malaysia
¤¤ Penyair nan tidak akan berhenti memaparkan sesuatu. Berkata benar biar pahit sekali pun. Kata kata biarlah membawa makna. Makna jangan berbau hina.¤¤

Perlu Baca

masalah tanah pusaka Md Sesh masih tidak selesai Klik Label: Pusaka Mengambil hak milik orang lain tanpa mengikut panduan Islam adalah HARAM; akta tanah yang dipinda oleh manusia hanya perangkap NERAKA bagi mereka yang tamak akan harta dunia

23 Julai 2012

Hukum Mencampuradukkan Mazhab


Soalan:

Boleh tak kita mencampuradukkan keempat empat mazhab, dalam lain perkataan kita mengikuti kesemua mazhab demi untuk keselesaan dan kemudahan. Rasullah ada bersabda yang menyuruh sahabat mengambil hukum yang termudah.

Contohnya: Adalah batal wudhuk jika bersentuhan tangan laki dan perempuan dalam mazhab Shafi'e tetapi Mazhab Hanafi (tak salah saya) hanya batal sekiranya bersentuhan dengan nafsu?
Azizan, Melaka

Jawapan:

Dalam memahami suruhan Allah SWT, masyarakat terbahagi kepada 4 golongan iaitu mujtahid mutlak, mujtahid mazhab, mujtahid fatwa dan muqallid. 3 kelompok pertama tadi ialah mereka yang mempunyai pengetahuan yang luas dan dapat menyelesaikan masalah agama dengan pemahaman tentang nas-nas Al-Quran dan hadis.

Mereka dibenarkan mengeluarkan fatwa dan mengikut pendapat yang lebih kukuh dalam kehidupan seharian. Adapun golongan keempat, mereka hanyalah orang awam yang mengetahui asas-asas penting tentang ajaran islam. Mereka diwajibkan meminta fatwa dari kelompok mujtahid jika berlaku masalah ketika mengerjakan suruhan Allah, jika tidak mereka boleh berpegang kepada salah satu dari mazhab yang masyhur (orang yang berjaya membentuk satu-satu mazhab hanyalah mujtahid mutlak seperti imam Hanafi, Maliki, Shafie dan Hanbali).

Mengikut pendapat ulamak-ulamak yang masyhur, golongan muqallid tidak boleh mencampuradukkan mazhab-mazhab (atau dipanggil talfiq) mengikut kehendak mereka demi untuk keselesaan dan kemudahan selagi mereka tidak boleh membezakan bagaimana kaedah pengambilan hukum dibuat oleh setiap mujtahid mutlak serta memahami dalil-dalil yang digunakan.

Kecuali dalam keadaan tertentu seperti darurat dan sebagainya. Contohnya seperti bersentuhan kulit antara lelaki dan perempuan bukan muhrim, akan membatalkan wuduk mereka mengikut imam Shafie. Bagi pengikut-pengikut yang berpegang kepada Shafie hendaklah beramal dengan fatwanya kecuali jika dalam keadaan terdesak seperti ketika bertawaf di Kaabah, pada masa ini mereka boleh talfiq kepada mazhab lain seperti mazhab Hanafi yang mengatakan wuduk tidak batal.

Bagaimana menilai keikhlasan kita

Soalan1

Saya selalu membaca buku agama yang menyatakan bahawa kita perlu ikhlas dalam buat sesuatu kerja atau amalan. Tetapi saya tidak tahu bagaimana yang dikatakan ikhlas dan cara untuk menjadikan hati kita ikhlas hanya kerana Allah.

Jawapan:

Sebenarnya ikhlas bermaksud solid atau bersih. Maknanya kalau anda beribadah memang niatnya kerana Allah tetapi dalam melakukan solat sebagai contoh, kita tambahkan niat lain seperti, nanti orang akan kata aku orang beriman, supaya aku mudah dapat kerja, supaya Allah perkenankan doa ku dll lagi. Niat-niat seumpama itulah yang menunjukkan kita tidak ikhlas.

Dalam contoh yang lain, kalau kita berkawan dengan seseorang lelaki, niat kita nak jadikan dia pasangan suami isteri. Niat kita ini dapat dinilai dengan kejujuran kita berkawan dengannya, iaitu tidak mengambil kesempatan terhadap persahabatan itu. Barulah dia dikatakan ikhlas.

Sebaliknya seseorang yang niatnya tidak ikhlas dalam berkawan, dia tentu mempunyai niat yang lain selain niat asal. Walaupun asalnya kita berniat untuk menjadikan dia pasangan suami isteri, tetapi ada lagi niat yang mendampinginya antaranya, nak mudah minta duit, nak lepaskan nafsu, dan pada masa yang sama dia berkasih juga dengan orang lain.

Jadi, ikhlas hanya jika kepada yang satu. Dalam hal ini kita sendiri boleh menilai keikhlasan hati kita sama ada ikhlas atau tidak. Oleh sebab itu, kita perlu membiasakan diri dengan fokus pada niat yang satu. Meskipun niat itu gagal, kita masih ada masa untuk membetulkan semula niat itu.

Soalan2

Harta pusaka dibahagikan lebih kepada anak lelaki, sedangkan lazimnya anak perempuanlah yang banyak menjaga ibu atau bapa yang sakit hingga meninggal dunia. Boleh tak untuk kes sebagini mereka mendapat lebih?

Jawapan:

Harta pusaka telah ditetapkan oleh Allah kadar yang perlu dibahagikan kepada waris. Apabila Allah menetapkan begitu tentulah ada sebab yang munasabah. Allah tahu apa yang terbaik untuk hambanya. Mungkin sesuatu yang kita anggap tidak munasabah tetapi pada Allah ada kebaikannya.

Mengapa Allah tetapkan pada anak lelaki lebih banyak berbanding anak perempuan? Allah telah menjawab dalam ayat-ayat tentang waris iaitu antaranya lelaki telah dipertanggungjawabkan memberi nafkah kepada tanggungannya. Sedangkan perempuan harta yang diperoleh itu hanya untuknya sahaja. Dalam keadaan itu wajarlah anak lelaki diberi lebih.

Merujuk kepada soalan di atas, anak perempuan yang lazimnya menjaga ibu atau bapa yang sakit hingga mati, tidaklah boleh dikaitkan dengan harta pusaka. Waktu ibu bapanya sakit, menjadi tanggungjawab anak yang berpendapatan membantu ibu bapanya. Kalau dia tidak mampu, berikan wang mereka kepada mana-mana adik perempuan yang mahu menjaganya. Itulah pengorbanan anak kepada ibu bapanya.

Apabila kedua-duanya meninggal dunia, harta pusaka akan diagihkan mengikut kadar yang ditetapkan Allah. Lainlah kalau sebagai mengenang jasa anak itu, ibu atau bapa sebelum meninggal dunia menghibahkan sesuatu harta untuknya. Walaupun dia sudah mendapat hibah, bahagian pusaka untuknya masih menjadi haknya.

Katalah ibu meninggal dahulu, dan bapa masih terlantar sakit, anak-anak tesebut sudah mendapat harta pusaka ibunya. Di sini kalau bapa yang terlantar sakit itu dijaga oleh anak perempuan, anak lelakilah yang perlu membiayai rawatan bapanya itu. Namun tidak salah anak-anak lain turut membantu.

Soalan3

Perlukah diletakkan gelaran haji apabila seseorang itu telah menunaikan ibadah haji? Bagaimana kalau dia tidak mahu meletakkan gelaran itu kerana takut riyak.

Jawapan:

Sesiapa sahaja yang pergi ke Makkah untuk mengerjakan haji atau umrah, orang Arab termasuk polis akan memanggil mereka “ya haj” maknanya wahai haji. Maknanya kalau buat umrahpun akan dipanggil haji juga. Bukan sahaja orang Melayu, semua bangsa yang berada di sana akan dipanggil haji.

Haji maknanya orang yang telah menunaikan hajat mengerjakan haji atau umrah. Kalau begitu, orang yang balik daripada buat umrah boleh juga dipanggil haji iaitu orang yang telah menunaikan hajat mengerjakan umrah. Cuma budaya kita di sini tidak memanggil haji kepada mereka yang pergi buat umrah.

Berbalik kepada soalan di atas, perlukan diletakkan gelaran haji, maka jawapannya, terpulang kepada individu yang terbabit. Kalau kita nak letakkan haji di hadapan nama kita, lakukanlah. Kalau kita tidak mahu letakkan pun silakan. Semua itu harus di sisi Islam.

Sebenarnya walaupun seseorang itu tidak meletakkan haji di hadapan namanya, tidaklah menghilangkan haji yang dilakukan itu. Tetapi biasanya orang yang sudah mengerjakan haji, akan dipanggil haji walaupun pada namanya tidak ditulis haji. Di sini kalau orang panggil kita haji, bersyukurkan kerana dia terus mendoakan kita.

Di sini tidak timbul isu riak kalau meletakkan perkataan haji pada namanya. Tidak ada apa-apa yang harus dibanggakan dengan kemampuan kita mengerjakan haji. Jadi, title haji itu tidak akan menjadikan seseorang itu riyak, sebaliknya satu tanda kesyukuran. Tetapi kalau tidak mahu meletakkan haji kerana takut riyak adalah dibimbangkan rasa itu sudah menjadi riyak. Inilah sifat mazmumah yang seharusnya ditinggalkan.

Soalan 4

Saya mempunyai anak luar nikah atau tak sah taraf. Kami merancang hendak mengahwinkan dia pada masa yang terdekat ini. Yang menjadi persoalan kami, kami takut untuk memberitahu status itu kepadanya takut dia lari dari rumah kerana malu dan marah kepada ibu bapanya. Apakah jalan terbaik untuk mendapat wali anak kami ini?

Jawapan:

Inilah yang dikatakan nasi sudah menjadi bubur. Sesuatu yang sudah terjadi ini sudah tidak boleh ditarik balik kepada asal. Namun dalam keadaan ini, tidak gunalah disalahkan sesiapa melainkan diri sendiri. Sebaiknya semua pihak yang terlibat segera memohon ampun kepada Allah dan bertaubat dengan taubat nasuha.

Memanglah dalam kes ini, nasi yang menjadi bubur itu tidak boleh dikembalikan kepada nasi, tetapi bubur itu masih boleh dimakan malah kalau kena cara prosesnya lebih sedap dimakan. Jadi, jangan sesali nasi yang sudah menjadi bubur itu. Bubur itu boleh menjadi lebih baik dengan sedikit garam, ikan bilis, daun bawang dan sebagainya. Tetapi kalau kita marah dengan sebab itu, lalu dicurahkan ke tanah tentulah membazir namanya.

Sebenarnya anak tak sah taraf yang diibaratkan sebagai bubur itu tidak ada apa salahnya. Status anak itu sama seperti anak orang lain di sisi Allah, cuma di sisi undang-undang dia hanya ada ibu dan tidak ada bapa. Maka kalau dia anak perempuan, akan dinikahkan dengan menggunakan wali hakim.

Tetapi percayalah jika anak ini dididik dengan sempurna diberikan ilmu agama yang betul dan dipelihara maruahnya, pasti dia akan menjadi seorang wanita yang solehah. Kemudian setelah anak itu mula memasuki alam baligh, hendaklah dijelaskan statusnya agar dia tidak terkejut. Gunalah pendekatan berhemah dalam menjelaskannya demi menjaga maruahnya pada khalayak.

Tetapi kalau ibu bapa terlalu merahsiakan statusnya, kononnya takut dia lari dari rumah dan membenci ibu bapanya, ditakuti akan menjadi realti suatu hari nanti. Yalah, kalau dua minggu sebelum berkahwin baru hendak diberitahu kedudukan sebenar, tentulah dia akan jadi hysteria.

Jadi, jangan kerana takut dengan bayang-bayang hasil perbuatan ibu bapa itu sendiri, anak menjadi mangsa keadaan. Ingatlah menyimpan rahsia status itu boleh mencetuskan banyak lagi masalah pada masa hadapan.

Merujuk kepada kes di atas, adalah dinasihatkan ibu bapa terbabit meminta bantuan pegawai agama yang arif mengenainya atau iman yang dihormati masyarakat. Semoga dengan itu maruahnya akan terjamin pada masa hadapan.

Soalan 5

Saya telah lama bercinta dengan seorang lelaki, setelah segala kepercayaan diberikan kepadanya, kini dia menyatakan akan berkahwin dengan gadis lain. Saya yang kecewa dengan keputusan itu mendoakan keburukannya. Wajarkah tindakan saya itu?

Jawapan:

Saya bersimpati atas apa yang anda hadapi. Sememang begitulah keadaan orang yang bercinta. Waktu suka segalanya diserahkan dan apabila benci segalanya ditarik balik tanpa ada rasa kemanusiaan. Sesetengahnya maruah diri sanggup digadaikan hanya kerana cinta, lalu selepas itu menyesal tak sudah-sudah.

Saya percaya anda tidak sampai kepada menggadai maruah, tetapi harapan penuh telah dicurahkan demi cinta. Oleh sebab itu cinta dalam Islam tidak seharusnya dilepas bebas seperti orang yang sudah berkahwin. Malah, penggunaan telefon termasuk SMS juga tidak dibenarkan menjadi alat perhubungan percintaan.

Sebenarnya, bahasa cinta melalui telefon mahupun pertemuan langsung amat mengundang kepada maksiat yang lebih besar. Hati yang berputik rasa rindu akan membawa kepada pertemuan yang sulit. Semuanya berpunca daripada telefon. Oleh sebab itu Islam menyekat percintaan sebegini.

Dalam keadaan inilah kalau salah seorang kecewa kerana dikecewakan akan menderita batinnya. Apabila ini terjadi, dendam akan membara lalu sanggup mendoakan keburukan pasangannya. Inilah sebabnya mengapa percintaan sebegini dilarang oleh Islam.

Dalam kes ini adalah disarankan anda bertaubat daripada dosa yang lalu. Lupakan kekasih yang palsu itu dan kembali kepada cintakan Allah dan Rasul-Nya. Dalam Islam sifat berdendam adalah dilarang tetapi sebaliknya berbuat baik kepada orang yang buat jahat kepada kita. Jadi, doakan kebaikan untuknya semoga dengan itu Allah gantikan dengan jodoh yang lebih baik daripadanya.

Isnin, 12 September 2011

Mengandung boleh tak berpuasa

Soalan1: Saya difahamkan wanita yang mengandung boleh tidak berpuasa, cuma saya musykil tentang pandangan yang menyatakan perlu bayar kifarat, dan ada yang kata tidak perlu. Minta penjelasan.

Jawapan: Memang betul, wanita atau ibu yang mengandung boleh tidak berpuasa. Tetapi penjelasan mengenainya perlu lebih terperinci kerana hasil salah faham, ramai pula yang tersalah amal. Sebenarnya hukum seumpama ini bukan sahaja kepada ibu mengandung, tetapi juga kepada ibu yang sedang menyusu anaknya.

Terdapat dua kes yang perlu difahami oleh wanita yang terlibat. Kedua-duanya berbeza hukumnya. Supaya kefahamannya lebih jelas, perhatikan kes berikut:

1.       Seorang wanita sedang mengandung anak sulung, oleh sebab tidak ada pengalaman sebelumnya dia risau kerana sering pening dan muntah. Kalau dia terus puasa tentu meletehkan. Dalam keadaan itu dia boleh berbuka puasa.

Suka saya sebut di sini, dalam kitab menyebut boleh berbuka puasa, ini menunjukkan sebelum itu dia telah berpuasa, maka apabila dia tidak sihat bolehlah berbuka puasa. Berdasarkan itu, mereka yang mengandung dalam kategori itu perlu berniat puasa seperti biasa, tetapi apabila tidak dapat dikawal lagi, berbukalah.

Jadi, tidak bolehlah seseorang yang mengandung itu, terus tidak mahu berpuasa sepanjang hari sedangkan pada waktu itu dia masih bermaya.

Mereka yang berbuka puasa atas sebab di atas wajib menqada puasa itu pada bulan syawal nanti. Dan dia tidak perlu bayar sebarang kifarat.

2.       Seorang wanita yang sedang mengandung anak sulung yang usia kandungannya lapan bulan. Dalam keadaan yang sarat itu dia kelihatan kurang bermanya, apatah lagi membawa janin yang semakin membesar. Secara peribadi dia masih mampu meneruskan berpuasa sehingga masa berbuka, tetapi dia bimbang anak yang sedang dikandungnya itu tidak mendapat cukup makanan daripadanya.

Oleh sebab memikirkan anak yang dikandung itu terjejas makanannya, dia berbuka puasa untuk membolehkan dia makan secukupnya. Di sini, dia berbuka puasa bukan kerana dirinya tetapi kerana anaknya. Oleh sebab itu, dia wajib menggantikan puasa itu selepas memasuk Syawal. Tetapi pada hari-hari yang dia tidak berpuasa itu wajib dibayar kifarat dengan kadar secupak beras kepada fakir miskin. Ertinya kifarat itu perlu dibayar segera pada hari berkenaan juga, bukan pada waktu berpuasa ganti.

Perbezaan kes ini boleh dijadikan panduan sekali gus menjawab soalan yang ditimbulkan di atas. Kes yang sama juga boleh dikiaskan pada ibu yang menyusukan anak.

Soalan2: Wanita tidak boleh elak daripada ponteng puasa, persoalannya apabila masuk sahaja dua Syawal, bolehkah mereka niat puasa qada bersama dengan niat puasa enam Syawal.

Jawapan: Benar, persoalan seperti ini sering ditanyakan setiap tahun. Boleh jadi soalan itu dikemukakan oleh orang yang berlainan.  Untuk menjawab persoalan itu suka saya memberikan dua pendekatan dan kedua-dua itu boleh digunakan sebaiknya.

1.       Jika anda mempunyai puasa qada tujuh hari, maka pada 2 Syawal anda boleh berniat puasa qada; “sahaja aku puasa qada ramadan esok hari kerana Allah taala.” Dengan niat itu anda beroleh puasa qada dan pahala sunat syawal juga dapat secara automatik.

Apabila dia sudah melaksanakan puasa qada selama enam hari, maka secara automatik dia sudah melaksanakan puasa enam syawal. Namun kalau dia hendak puasa sunat Syawal lagi selepas itu, masih digalakkan.

2.       Dia juga boleh berniat; “aku puasa qada Ramadan dan sunat syawal esok hari kerana Allah taala,” dengan niat ini dia dikira berpuasa qada dan mendapat pahala sunat syawal. Jadi, puasa Syawalnya sudah memadai.

Walau bagaimanapun ada dalam keadaan tertentu wanita tersilap niat dengan menyebut puasa sunat dahulu, maka dengan itu niat puasa qada tidak terpakai. Supaya lebih jelas perhatikan contoh berikut:

“Aku puasa sunat Syawal dan qada Ramadan esok hari kerana Allah taala,” dengan niat ini hanya sah yang pertama, dan yang kedua itu tidak mengikut. Hal ini kerana puasa sunat lebih kecil daripada puasa qada.

Umat Islam terutama wanita dianjurkan segera menamatkan puasa qada dan sunat enam syawal dalam bulan Syawal untuk membolehkan mereka mendapatkan anugerah puasa setahun. Hal ini berdasarkan sabda Rasulullah SAW yang bemaksud: “Sesiapa yang berpuasa Ramadan dan mengikutinya dengan enam Syawal, mereka seolah-olah seperti puasa setahun.”

Ini bermakna kalau seseorang yang Ramadannya tidak lengkap sama ada 29 atau 30 Ramadan tidaklah layak mendapat puasa setahun walaupun enam syawal sudah sempurna. Jadi, rebutlah peluang ini pada tahun ini.

Sabtu, 30 Julai 2011

Syaitan dirantai tetapi umat masih buat dosa

Syaitan dikatakan dirantai sepanjang bulan Ramadan tetapi kenapa masih ada umat Islam melakukan dosa. Apakah peranan syaitan masih ada?

Jawapan: Memang ada hadis yang menyebut bahawa syaitan dirantai dalam bulan Ramadan. Daripada Abu Hurairah r.a. bahawasanya Nabi SAW telah bersabda : “Apabila datangnya Ramadan, maka dibuka pintu-pintu syurga dan ditutup pintu-pintu neraka dan dirantai/dibelenggu para syaitan.” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Hadis yang pendek ini memberi maksud bahawa peluang untuk umat Islam meraih pahala dibuka seluasnya dalam bulan Ramadan. Umat Islam boleh lakukan sebanyak mungkin ibadah tanpa gangguan syaitan. Hadis ini juga memberi maksud bahawa peluang untuk melakukan dosa sudah ditutup.

Kalau begitulah maksud hadis di atas, mengapa pula masih ada umat Islam yang melakukan dosa waktu berpuasa malah ada juga yang tidak mahu berpuasa. Siapa yang mengganggu mereka, siapa yang menghasut mereka supaya melakukan dosa tersebut? Inilah barangkali yang dimaksudkan dalam soalan di atas.

Benar, walaupun pintu syurga dibuka dan pintu neraka ditutup tidak bermakna semua umat Islam akan berbuat baik. Buat baik atau jahat banyak bergantung kepada hati, kalau hati baik akan terdoronglah kepada kebaikan, begitulah sebaliknya. Kalau hati jahat, walaupun pintu syurga dibuka luas belum tentu boleh menggamit keinginannya untuk masuk.

Manakala syaitan yang dirantai, tujuan adalah supaya ia tidak terlalu bebas keluar masuk menggoda manusia yang berpuasa. Namun kita perlu ingat, walaupun dirantai, matanya masih boleh melihat, akalnya masih boleh befikir. Boleh jadi berdasarkan pengalamannya yang lampau, dia boleh mempengaruhi seseorang melalui jarak jauh. Malah mungkin teknologinya lebih canggih daripada manusia.

Selain itu, kita kena ingat juga setiap manusia dibekalkan nafsu, dan nafsu inilah yang selalu mempengaruhi hati seseorang. Kalau selama ini nafsu bekerjasama dengan syaitan, maka bulan puasa nafsu melakukan gerakan menggoda bersendirian. Mungkin hasil pengalaman selama 11 bulan digunakan untuk satu bulan itu. Inilah hakikat yang ramai umat Islam tidak tahu.

Oleh sebab itu, mulai Ramadan kali ini, bersihkan hati daripada godaan nafsu dan syaitan supaya dengan itu nanti hasutan nafsu dapat ditolak dengan mudah.

Cara qada puasa yang tertinggal

Orang yang meninggal puasa tahun lalu, dia wajib menqada puasa dengan segera. Persoalannya adakah perlu mereka membayar fidyah pada hari-hari mengqada puasa tersebut.

Jawapan: Puasa wajib dilakukan oleh semua umat Islam yang baligh. Mereka yang meninggalkan puasa dengan sengaja tanpa sebab yang munasabah, telah melakukan dosa. Hal ini berbeza dengan orang yang dalam musafir, sakit tua, wanita mengandung, atau menyusukan anak, dibenarkan tidak puasa. Maka mereka dalam keadaan itu tidak berdosa.

Walau bagaimanapun mereka yang meninggalkan puasa sama ada dalam kategori berdosa atau tidak, tetap wajib menggantikannya pada hari-hari selepas Ramadan sebelum tiba Ramadan tahun hadapan. Sungguhpun begitu, dengan qada puasa itu tidaklah menghapuskan dosa meninggalkan puasa. Tapi kalau dia tidak mahu qada maka bertambahlah dosanya. Perlu dijelaskan di sini, hukum menyegerakan qada adalah wajib.

Di sini kalau seseorang itu gagal menghabiskan qada puasanya sebelum tiba Ramadan yang baru, dia dikira berdosa. Maka dia masih wajib mengqada yang bakinya. Oleh sebab qada puasanya sudah melangkau ke tahun lain maka dia wajib membayar fidyah dengan satu cupak beras untuk satu hari yang ditinggalkan. Maknanya kalau sepuluh hari yang ditinggalkan, maka 10 cukup beras yang perlu dikeluarkan. Beras itu hendaklah diberikan kepada fakir miskin sahaja. Menyedari keadaan itu janganlah melambatkan qada puasa.

Amalan sunat dalam bulan Ramadan

Banyak perkara sunat yang boleh dilakukan dalam bulan puasa, apakah setiap amalan sunat yang dilakukan dalam bulan Ramadan itu diberi pahala dengan kadar yang sama?

Jawapan: Segala ibadah sunat yang dilakukan dalam bulan Ramadan akan digandakan pahala oleh Allah, apatah lagi yang bertepatan dengan lailatul qadar. Walau bagaimanapun kalau mereka melakukan ibadah atas desakan tertentu, kerana jamuan di masjid atau kena hendak jumpa seseorang di masjid, tentu pahala ibadahnya tiada.

Seseorang yang menunaikan solat Tarawih sebagai contoh, oleh sebab solat itu wujud dalam bulan Ramadan sahaja, maka nilaian Allah tidak sama seperti ibadah lain. Jika dilakukan secara berjemaah lebih besar nilaiannya. Cuma perlu diingat, solat dinilai pada berapa banyak rakaat yang dilakukan, dan mutu solat setiap rakaat dikerjakan.

Manakala ibadah qabliah dan ba’diah jika dapat dilakukan secara istiqamah dalam bulan Ramadan akan mendapat nilaian Allah yang istimewa juga. Pendek kata semua ibadah dinilai mengikut kualiti ibadah yang dilakukan itu.

Selain itu, ruang lapang yang ada harus dipenuhi dengan membaca al-Quran. Hal ini kerana bacaan ini boleh dibaca di mana-mana yang kita suka. Selain membaca al-Quran, banyak lagi yang boleh dilakukan termasuk menjamu orang berbuka puasa. Sesungguhnya pemberian dalam bentuk makanan yang boleh dimakan lebih besar nilaiannya. Semoga kita beroleh peningkat dalam semua yang diamalkan.

Puasa mengharapkan pahala

Orang berpuasa dengan sempurna akan diberi pahala oleh Allah mengikut nilaian Allah. Bagaimana kalau kita berpuasa kerana mengharapkan pahala? Tidakkah terjejas pernilaian Allah.

Jawapan: Berpuasa kerana mengharapkan pahala adalah tahap manusia biasa yang sedang berusaha ke arah yang lebih baik. Macamlah orang yang bekerja pada tahap buruh dan pekerja biasa, mereka memang hendakkan kepada gaji. Tetapi lain hal pula dengan orang atasan pada peringkat pengarah dan pegawai atasan yang membuat dasar, mereka bekerja bukan lagi kerana gaji tetapi kerana tugas dan amanah.

Sebenarnya tahap orang yang berpuasa terdapat tiga golongan; orang awam, khawas dan khawasul khawas. Golongan orang awam, puasanya sekadar menahan lapar dan dahaga, walaupun mengharapkan pahala namun dosa agak sukar ditinggalkan. Kalau golongan khawas pula, soal dosa sudah dapat dielakkan, puasa yang dilakukan diharapkan keredaan Allah. Manakala golongan khawasul khawas, berpuasa kerana rasa kehambaan, mereka langsung tidak fikirkan soal pahala.

Allah menilai puasa seseorang bukan merujuk kepada ibadah mereka secara lahiriah. Tetapi Allah menilai puasa seseorang mengikut sejauhmana keihlasan hati mereka. Nilaian Allah tidak terpengaruh kepada amalan kebiasaan manusia. Oleh sebab itu orang yang berpuasa perlu ikhlas meninggalkan maksiat sepanjang berpuasa.

Hukum guna inhaler

Memasukkan sesuatu ke dalam rongga boleh membatalkan puasa. Tapi bagaimana kalau seseorang yang menghidap penyakit asma, bolehlah dia menyedut inhaler?

Jawapan:  Inhaler adalah peralatan moden yang diciptakan untuk membantu pesakit lelah. Oleh sebab peralatan ini ciptaan baru malah masih moden, ulama pada zaman dahulu tidak memasukkannya dalam agenda perbincangan mereka. Apatah lagi ulama generasi kitab tua. Sungguhpun begitu baru-baru ini muzakarah jawatankuasa fatwa di negara ini telah membincangkannya secara serius. Dan keputusan yang ambil ialah harus.

Memang pada dasarnya memasukkan sesuatu ke dalam rongga boleh membatalkan puasa. Ini merujukkan kepada aktiviti makan, minum, bersetubuh atau yang seumpamanya dan berlaku secara sengaja. Bahkan boleh jadi aktiviti tersebut bertujuan tidak mahu berpuasa atau cuba mencabar hukum Allah. Oleh sebab itu perbuatan itu dihukumkan sebagai batal puasa.

Tetapi jika aktiviti yang sama dilakukan secara tidak sengaja atau terlupa, maka tidak membatalkan puasa. Namun apabila dia mula sedar yang dia sedang berpuasa, wajiblah berhenti daripada aktiviti itu dan teruskan berpuasa seperti sebelumnya.

Merujuk kepada kes orang yang sakit asma, dia dalam keadaan biasa boleh berpuasa seperti orang normal. Cuma dia sesekali akan terasa semput. Keadaan ini terjadi tidak menentu masanya. Bagi mengawal keadaan yang tidak menentu itu dia banyak bergantung kepada bantuan inhaler. Maka dalam keadaan puasa, dia bolehlah menggunakan inhaler bila perlu.

Jadi, penggunaan inhaler itu dianggap sebagai terpaksa kerana penyakit ini tidak amaran terlebih dahulu. Selain itu, penggunaannya untuk tujuan rawatan bagi membantu kesembuhan adalah dibenarkan dalam Islam. Wallahu aklam.