Translate

||| Tentang Aku |||

Foto saya
Jenaris, Kajang Selangor, Malaysia
¤¤ Penyair nan tidak akan berhenti memaparkan sesuatu. Berkata benar biar pahit sekali pun. Kata kata biarlah membawa makna. Makna jangan berbau hina.¤¤

Perlu Baca

masalah tanah pusaka Md Sesh masih tidak selesai Klik Label: Pusaka Mengambil hak milik orang lain tanpa mengikut panduan Islam adalah HARAM; akta tanah yang dipinda oleh manusia hanya perangkap NERAKA bagi mereka yang tamak akan harta dunia

29 April 2010

Penyair iDANRADZi zaman Dewasa (Singgahsana)

Gambar ini pula sekitar tahun 1985

Dah kahwin masa ini! tapi siapa pun tak sangka aku ini suami orang!

Sebab itu ketika di Jepun dalam Episod KC yang belum habis itu Rahayu terlampau memuja aku. Ayu tak tanya pun aku ini sudah kahwin ke belum.

Ketika wajah begini juga aku pernah menjadi pelakon teater!; Pak Pacaklah. Aku menari menyanyi, aku tak banyak berdialog hinggakan Mior Hashim Manap terpikat dengan aku ketika aku belakon di UM; lalu ajak masuk Kumpulan Teater Kreatif milik dia. Terpekik terlalak dengan Sani Sudin. Masa itu orang pun tak kenal siapa Sani Sudin.

Masalah utama aku, payah nak ingat skrip; Mior pula jenis tak buat skrip tetap dia mahu aku hayalkan & olah sendiri skripnya. Mimpi Hayati nama teaternya.

Dah buat sidang akhbar, dah ambil gambar aku pelbagai; Memang gambar aku yang akan diuar-uarkan di akhbar itu... macho gila, aku tenguk di tangan pemberita gambar aku itu, Mior yang pilih mana satu yang akan diterbitkan. Ingat kalau keluar paper memang aku jadi popular macam Sani Sudin. Bila aku tarik diri saat akhir Mior tersangatlah marah. Masa itu dia tengah bercinta dengan isterinya seorang artis juga Kak Izie. Dia langsung tak kontak aku. Kak Izie ini jenis garang memanglah aku tak berani nak jenguk mereka di Panggung Teater itu.

Ramai kalangan rakan jadi artis sampai kini, termasuklah S Azli yang amat mengagumi bakat aku. Kami pernah menjayakan teater Tiada Gendang Mengiringi Tari bersama, Johan bagi Wilayah Persekutuan. Dia kata suara aku macam Mior, wajah aku pun mirip Mior. Mior memang ada pertalian darah dengan aku; tapi kira bau-bau bacang sahaja. Dia memang pernah datang ke Desa Tualang. Aku pernah cerita bab ini dalam blog.

Dalam masa yang sama aku gila nak kahwin. Aku sedih sampai sekarang kenangkan ini. Aku tak cukup duit masa itu gaji masa itu sekitar RM400 sahaja. Aku berulang dari Seri Kembangan ke KL nak berlatih berteater habis sekitar RM100 dalam sebulan. Nak makan nak menyewa; Macam mana nak simpan duit nak kahwin. Orang sarat bercinta ini memang nazak!.

Sempatlah berteater dalam dua pementasan kut!, satu di peringkat kebangsaan di UM. Drama kedua kami buat bersama Arwah Abg Sabtu Husin di Dewan Bandarraya KL. Arahan Zain Yahya. Teater mana dapat duit masa itu. Masuk percuma sahaja, sekadar edarkan tabung kutipan.

Hingga kini aku cuba hubungi Mior, dia ada di FB tapi tak pernah mahu menyahut sapaan aku!.

Boleh agak kan... berapa usia aku ketika ini?. Tekalah!.


Nota kecil: Esok & lusa aku di Kemaman di laut dalam! memancing & candat sotong.

Wajah Siapakah Ini (Singgahsana)


Wajah ini di ambil sekitar tahun 2002, masa ini tak ada sebarang sakit kronik, memang hobi ketika ini suka buat koleksi spek hitam; spek yang ini hilang... tertinggal di al-Farmosa Melaka sana.

Itu baju staf teknikal di tempat kerja! pinggang masa ini sekitar 35 ". Sekarang dah sampai 40". Isk!

Gambar diambil depan Makmal Komputer KKA, Fakulti Kejut. UPM

Sila komen wajah Penyair iDANRADZi ini!

Usia ketika ini berapalah agaknya?.

Rahsia!.