Translate

||| Tentang Aku |||

Foto saya
Jenaris, Kajang Selangor, Malaysia
¤¤ Penyair nan tidak akan berhenti memaparkan sesuatu. Berkata benar biar pahit sekali pun. Kata kata biarlah membawa makna. Makna jangan berbau hina.¤¤

Perlu Baca

masalah tanah pusaka Md Sesh masih tidak selesai Klik Label: Pusaka Mengambil hak milik orang lain tanpa mengikut panduan Islam adalah HARAM; akta tanah yang dipinda oleh manusia hanya perangkap NERAKA bagi mereka yang tamak akan harta dunia

19 September 2009

Raya ooo Raya (Singgahsana)


"Tiap kali nak raya semua buat sardin sahaja!, ibu yabg kelam kabut, ibu yang tak tidur malam, ibu yang buat itu ini" Aku senyum sahaja. Baju yang telah digosok telah aku masukkan dalam Avanda. Beg-beg juga telah aku susunkan, Narita, songkok anak-anak, rasanya semua aku telah kemas. Sejak jam 9:00 pagi aku telah bising. Moh!lah cepat baik kampung. Balik Kampung.

"Baju Melayu ayah beli di Kamdar tu seluarnya ngapa tak sama coraknya dengan baju!"

"Fesyen kut! ayah memang tak perasan pun"

"Berapa ayah beli?"

"Tak ingat... dalam RM30 lebih sahaja ...!" Potongan 70% asalnya memang harga R100 lebih. Aku memang tak kisah tentang rona janji ada saiz XXL payah nak jumpa saiz itu.

"Belilah lagi yang murah, padanlah baju & seluar warna lain!"

"Tak baik sangka buruk Mila!" Dalam hati rasa terkilan juga Mila cakap macam itu. Aku ingat Agung; Sultan Johor dulu pun rajin pakai Baju Melayu seluarnya rona lain. Kiranya selera aku setaraf Agung. Hihihi!. Aku lihat baju yang aku beli okey saja, rona hijau lembut corak atau jalur seluarnya saja di lainkan sikit dengan jalur baju. Azim pun kata ini fesyenlah ibu!!!.

Kamdar dengan rumahku sekitar beberapa ratus meter sahaja. Dua hari sudah aku ada ke sana, aku perasan masih ada baju sejenis & jenama yang sama. Rasa hati nak tenguk baju yang lain betulkah apa yang Mila prasangka.

Sementara Mila tak bersolek lagi, Aziq & Anif tak mandi lagi; aku curi-curi berkejar kejap ke Kampar. Lagi pun tiap Sabtu aku mesti beli akhbar, aku rajin hantar puisi ke akhbar, lama amat tak keluar karyaku. Aku ke tingkat satu, masih ada Baju Melayu yang sama. Azim betul memang itu fesyenya; seluarnya memang dicorakkan lain rona jalurnya, jalur-jalurnya sahaja dikurang lebihkan. Ada sekitar sepuluh helai sahaja lagi. Banyak saiz S & M cuma satu saiz XL. Kalau ada saiz XXL pasti nak beli lagi sepasang, nak kasi Mila percaya. Aku suruh jurujual si Minaci carikan saiz XXL. Dia kata cuma yang terganggung itu sahaja yang tinggal. Baju itu cantik & kemas jahitannya. Kampar memang mahu menghabiskan stok lamanya. Bukan barangan rijek. Saiz XL coraknya agak garang sikit.

Aku cuba saiz XL itu tapi kurang selesa. Kena tahan nafas kalau nak palai. Bila aku belik-belik sebelahnya ada corak & kain jenis lain, rona jingga muda harganya mahallah sikit, ada saiz XXL. Biasanya kalau fesyen terkini memang Baju Melayu banyak saiz XXL, tapi lambat kita membeli habislah!. Orang kita memang ramai telah berbadan besar. Selalu buat acara@agenda pertandingan makan kut!. Aku panggil Bunting Gajah. Nak puaskan hati, beli lagi sepasang; memang berbaloi. Tak sangka tahun ini aku punyai dua pasang Baju Melayu. Raya sakan!.

2. Anak-anak semua Mila belikan Baju Melayu sepasang yang berharga RM100 lebih. Apa salahnya aku beli dua pasang Baju Melayu, dengan harga tawaran tak sampai pun RM100. Kira adillah tu!.

Semasa aku nak bayar, seorang pangkat abang denganku, aku lihat dia dua helai baju kemeja T kolar bulat. Dia senyum mesra dengan aku.

"Cucu-cucu bising bila Atoknya nak beli baju raya, jadilah ini sahaja baju raya saya..!" Aku tambah lebar senyum; "Asalkan ada baju baru... kan?! tak kira baju macam mana..!" Aku bersuara.

Ketika aku menuruni anak tangga mahu kembali segera, wajah Mila telah terbayang... aku takut Mila ngamuk; Dalam sibuk nak balik kampung memandai nak membeli belah lagi!. Ala! aku kan jenis tangkap muat sahaja. Tak ambil masa panjang jika mahu membeli belah. Aku terserempak Abang yang beli kemeja T tadi.

"Macam inilah sudah berumah 73 tahun.. nak tutun tangga pun payah amat!" Huh! tak sangka dah berumur 70an rupanya abang ini. Mana anaknya, kalau cucu-cucunya bising. Anak-anak sekarang tak teringatkah nak belikan ayahnya baju baru?. Atau kain pelekat baru. Masa di tingkat atas tadi memang aku perasan dia membelek-belek kain pelekat.

"Samalah saya abang, sudah tua-tua ini semuanya tak sekuat dulu!"

3. Setelah Mila penat membeber! sekitar 11:30 pagi barulah bertolak ke Meru. Dalam perjalanan aku ceritalah pasal rona Baju Melayu yang Mila persoalkan itu. Memang itu fesyen seperti mana Azim takrifkan. Bagiku tawaran harga ini tidak semestinya semuanya bermasalah; kita yang kena pandai memilih. Aku teringat di Jepun jika ada tawaran harga murah orang Jepun ini awal-awal pagi telah berbaris panjang nak masuk ke pasar raya tersebut. Padat. Memang kuasa membeli mereka teramat tinggi. Peniaga di Jepun pun bukan jenis penipu. Jika tawaran 5o% harga asalnya memang benar bukan direka-reka. Kita pula terpaksa penguatkuasa buat operasi menyaman peniagaan yang kuat menipu ini. Aku pasti Kamdar tidak. Bukanlah nak promot, tapi memang kain di Kamdar banyak dari India. India memang baik kainnya. 100% Cotton.

Jalanraya okey! sekitar sejam kami sudah sampai rumah Nyaie. Nyaie macam itulah, sakitnya memaksa dia berbaring sahaja. Dia tak pandang pun muka aku ketika bersalaman. Aku mencium tangannya yang makin susut.

4. Sepanjang petang aku sibuk mengemas & membersih bilik mandi di halaman rumah peninggalan Arwah Yaie. Di hadapan rumah Mila ada tali air, pondok bilik air ini terletak di tepi tali air ini. Ada dua orang sahaja yang rajin mandi air tempayan di dunia ini. Seorang ialah Sofea Jane, seorang lagi aku. Aduhai! sedapnya mandi tempayan. Macam mandi air telaga.

Aku & Azim membeli belah di pekan Bukit Kapar, nak cari baju kemeja saiz XXL, tak jumpa. Cari ubatan & nyaris-nyaris terlupa bayar zakat fitrah. Masa nak sembahyang zuhur ternampak orang bayar zakat fitrah. Isk! leka nya aku ini, nak masuk ke sempadan nyanyuklah tu!. Selalunya sebelum balik kampung aku akan bayar zakat di Masjid Kajang. Ada ramai pengutip zakat@Amil di Masjid Kajang.

Masjid baru Bukit Kapar telah boleh digunakan. Nampak buatannya & ukiran dalamannya agak kasar tapi okey! lah berbanding masjid lamanya.

5. Tak ada Rendang Palembang di rumah Nyaie tahun ini, Acik yang masak semua. Masak & bungkus kasi jiran-jiran. Adat orang Jawa bertukar juadah sepanjang malam rayatelah lama diamalkan. 9:30 malam aku ke bertolak ke Jenaris, sedikit bekalan raya bersama Afiz.

Aku singgah di Jalan Lama Cheras beli lemang dua batang. Huh! cinonik amat lemangnya, berkerak lagi tak sepadan betul dengan harganya. Teringat Tok Perak taukei lemang, setakad ini payah nak cari sesedap yang dia buat di Kajang.

11:30 Malam terlelap tak sempat nak tenguk TV perbagai.

12:02 tengah hari; Aku berjaya beraya dengan Afiz. Emm! beraya dua beranak. Siap semua dengan makanan raya sarapannya pelbagai penuh semeja. Sambal Lode yang aku bekukan masih tak rosak rasanya. Moh! makan Afiz. Sunat makan dahulu sebelum pergi Sembahyang Sunat Raya. Sembahyang di Masjid Penjara Kajang. Siap ada jamuan lagi di masjid ini. Lemang & rendangnya memang sedap.

6. 12:30 tengah hari Afiz dah masuk kerja aku kena bertolak ke Meru. Sambung raya lagi di Meru.

Tak sempat nak klik blog lain!. Nantilah...