Translate

||| Tentang Aku |||

Foto saya
Jenaris, Kajang Selangor, Malaysia
¤¤ Penyair nan tidak akan berhenti memaparkan sesuatu. Berkata benar biar pahit sekali pun. Kata kata biarlah membawa makna. Makna jangan berbau hina.¤¤

Perlu Baca

masalah tanah pusaka Md Sesh masih tidak selesai Klik Label: Pusaka Mengambil hak milik orang lain tanpa mengikut panduan Islam adalah HARAM; akta tanah yang dipinda oleh manusia hanya perangkap NERAKA bagi mereka yang tamak akan harta dunia

16 September 2009

Muzik ketika Makan (Singgahsana)


Jika kita ke mana-mana majlis makan malam di hotel-hotel. Biasanyalah pasti ada muzik latar, atau persembahan dari artis undangan, ketika kita mengadap juadah pelik-pelik sambil dengar muzik... aduhai!.

Dedulu masa Mila kerja dengan I & P, aku kerap ikut serta majlis yang kompeni dia berkerja buat, majlis makan malam, majlis meraikan staf, majlis santai kelurga & macam-macam majlis di hotel-hotel sekitar KL terkadang sampai Cherating atau Lumut. Masa itu isteri PM kita ini masih kerja di I & P. Tentunya dia masa itu masih dengan suami pertamanya. Penghujung tahun 80an kut! PM kita mula bercinta dengan isterinya kini. Dato' Sri Sharizat pun kerja di I & P juga, jadi Pengarah Personal jika tak silap!. Banyak juga Mila ceritera tentang mereka ini. Jurnalku di easyjournal ada ceritera ini. Cerita dulu-dulu. Orang besar begini memang payah rapat dengan kita orang biasa. Jadinya aku pun memang tak kenal pun mereka ketika itu. Yang rapat mesra denganku adalah kekawan Mila yang kira sama tarafnya denganku. Memang ada sesetengah tempat pergaulan antara orang atasan & bawahan ini bagaikan ada kasta.

Tempat kerja lamaku pun sama, masa tahun 80an antara staf memang amat rapat. Tak kira apa juga kumpulan perkerja. Tahun 90an sudah mula berubah. Tahun 2000 sekitarnya memang aku lihat kembali ke zaman nomad, absi & zaman gua batu kut!. Makin ramai golongan muda-muda tidak kenal lagi sopan santun. Rakus! & perhubungan menjadi makin kecundang. Satu yang aku nampak; lantaran masing-masing ada kendati diri yang mahu dicapai atas pintaan global yang memaksa manusia ini semakin sibuk tentang diri, bukan lagi tentang kumpulan & masyarakat. Golongan muda sekarang yang merosakkan perhubungan ini. Membuatkan golongan bawahan seperti aku terasa tersisih. Kecuali aku ini dapat menembusi kelayakkan mereka yang rata-rata berpaksikan kuasa, kelulusan tinggi, status atasan yang boleh mencantas siapa juga. Jelas!. Itu makin berlaku di bidang kerjaya sektor awam atau makan gaji di agensi kerajaan.

(Sudah jauh melalut apa yang nak kutulis. Titik)

Bab muzik tadi, kenapa dialunkan muzik untuk memeriahkan sesuatu majlis umpamanya majlis makan malam di hotel-hotel?. Sebenarnya memang muzik ini dapat meronakan suasana yang meriah. Macam lagu rayalah. Bila nak raya ini jika tak berkumandang di radio atau TV, jangan dengar lagu raya, apa akan jadi. Nak raya ini kita belasah lagu rap, metal atau lagu sariosa yang tak pernah kita sahaja. Mahu takkan ingat esok nak raya... takutnya kita jadi pelik tenguk orang pakai baju raya. Memang tak akan adanya suasana nak raya, tanpa lagu raya. Dah memang itu budaya kita. Hebat peranan muzik ini!.

Mila asyik dengan siaran Salam FM & IkimFM. Aku pula suka AsyikFM terkadang KlasikFM. Dua halua telinga yang berbeda. Sebaiknya memang telinga ini masukkan zikir & bacaan suci Al-Quran, agar hati itu tak kematu. Itu aku tahu. Kita ini yang suka perbagaikan halua telinga. Emmm! sesekali tak kut!.

Maka terjadilah kisah semalam ketika berbuka puasa. Aku tak banyak menyimpan MP3 nasyid di komputerku. Cuma banyak lagu lama, Jepun & Hindi. Masa berbuka, apakah gamaknya tetiba teringin nak dapat suasana santailah konon; aku kliklah lagu yang aku minat. Top-top Mila suruh Afiz padamkan lagu yang tengah asyik berputar; telinganya tak dapat terima lagi laguanku, padahal ada lagu Allahyarham Michael yang memuji Allah itu & ada juga lagu nasyid dari Indon yang aku klik. Mila mungkin tak pernah dengar lagu nasyid Indon kut!. Bebelan Mila memanglah tajam. Padan muka aku.

Jika anda tidak menyukai Nasyid Indon sekali pun.. cuba klik URL bawah ini. Sebelum ini pun aku sudah kasi pautan URL ini. Di jurnal lamaku. Banyak lagu nasyid MP3 termuat di sini. Bukanlah nak promot & memuja penyanyi Indon. Sekadar muatturun sahaja MP3 dia orang itu. Percuma. Sekadar sesekali kita tukarlah halua telinga. Ini ada penyanyi dari Jawa Timur, agak unik lagu nasyidnya. Cubalah dengar. Dalam situs ini juga banyak lagu nasyid MP3 tempatan pun lagu lama-lama seperti penyanyi Wann, DV Dave, Uji Rashid, Hail Amir pun lagu zaman 60an pop yeh yeh & 80an. Ceramah agama pun ada. Pelbgai bahasa. Bebenda keladak pun ada. Terpulang.

Cuba cari nama ini. Opick. Mungkin ada yang kenal nama ini, mungkin juga tak pernah dengar pun. Namanya pun pelik seunik empunya diri. Dia ini dulu penyanyi rock.

Dalam situs ini http://search.4shared.com anda cari di search file nama ini Opick. Samalah ceriteranya jika anda meminati P. Ramlee atau nak dengar ceramah, cari saja. Semua ada.

Dengarkan lagu Opick ini. Di bawah langit-Mu pun lagu yang ini Maha melihat asyik gila. Klik ayat yang bergaris & muatturun sahaja. Pastikan anda ada WinAmp senang nak susun lagu pilihan anda.

Lagu@zikir Allahyarham Michael Give Thanks To Allah pun boleh cari di situs ini. Klik sini.

Sekarang jika Mila tutup lagi lagu yang aku putar ketika nak berbuka, aku telah ada ratusan MP3 nasyid tersimpan dalam komputerku. Aku boleh mengatasi halua telinga yang IkimFM berikan. Cuma lagu orang asli di AsyikFM masih aku tak dapat cari di internet!. Mana nak cari MP3 lagu orang asli ini iyer!!!?.