Translate

||| Tentang Aku |||

Foto saya
Jenaris, Kajang Selangor, Malaysia
¤¤ Penyair nan tidak akan berhenti memaparkan sesuatu. Berkata benar biar pahit sekali pun. Kata kata biarlah membawa makna. Makna jangan berbau hina.¤¤

Perlu Baca

masalah tanah pusaka Md Sesh masih tidak selesai Klik Label: Pusaka Mengambil hak milik orang lain tanpa mengikut panduan Islam adalah HARAM; akta tanah yang dipinda oleh manusia hanya perangkap NERAKA bagi mereka yang tamak akan harta dunia

25 Mei 2013

Kenderaan Keluarga

Masalah pengangkutan/kenderaan keluarga ini menjadi isu besar selain rumah kediaman. Tanpa kenderaan yang selesa memang kehidupan kita jadi huru-hara. sampai bila nak bergantung dengan bas atau pengangkutan awam. Semua tahu pengangkutan awam di Malaysia menjadi amat meresahkan. Tak ada sistem terbaik; lembab & amat naif.

2. Aku pernah baru ni nak naik bas awam dari Kajang ke Jenaris; ianya mengabil masa sekitar dua jam. Melampau betul. Ketika tengah hari mungkin masalah bas rosak atau pemandunya singgah makan. Tak banyak bas masuk ke Jenaris atau sekitar Sungai Kantan. Penumpang pun tak ramai sebab masing-masing pasti serik nak naik bas.

3. Masalah ini tak selesai sejak 55 tahun lalu. Dari Kajang ke KL banyak pilihan, ada komuter, bas & teksi. Sebut teksi semua orang pasti ragu-ragu nak naik sebab tambangnya pasti berganda atau sila-silap kena cekik darah. Aku teringat masa pergi ke Kuching Sarawak di sana aku akui memang amat lancar & murah tambang teksinya.

5. Sebaiknya kerajaan memikirkan masalah harga kenderaan ini sejak lama. Bukan menjadi kempen parti. Jika sekadar turun 20% ianya tak akan membantu rakyat; sebab barangan gantian, minyak tol segalanya amat mahal. Jika pemerintah terut mengambil keuntungan dalam masalah kenderaan keluarga ini, natijahnya sampai KIAMAT anak cucu kita akan terus berhutang. Tak mungkin dapat hidup dengan selesa.

6. Sebaiknya dunia terbuka luas, siapa tak teringin menikmati kecanggihan teknologi automobil terkini. Takkan selamanya rakyat Malaysia pandu kereta tempatan yang selalunya masalah enjin atau keunggulan kereta terkini dunia tidak dapat dinikmati. Malaysia menuju ke negara maju; cubalah bertanya atau memantau harga kereta di negara maju. Kereta Malaysia yang dijual di sana jauh lebih murah dari negara kita sebab saingan pengeluaran keret terbuka di sana.

7. Jangan pula kata tak mampu nak pakai kereta canggih luar negara jangan banyak cakap atau nak murah harga kereta pergilah ke negara tersebut. Jika ini penerimaan pemerintah atau kerajaan pastinya rakyat Malaysia terdera & terus dianiaya. Sebab apa. Nikmat kemajuan atau kemakmuran negara terpaksa dibeli terlalu mahal. Bayangkan ada kenderaan luar negara dicukai sampai 100% atau sekali ganda. Bukakan ini bagi aku satu peras ugut secara halus. Menyekat minda manusia agar jangan melayan nafsu kemewahan. Sedangkan rakyat di negara maju dapat segala memandu kecanggih kereta seantero dunia. Murah amat. JANGAN  kerana rakyat terpaksa pakai kereta menjadi target kerajaan dapat LABA. Semua rakyat dikerah mencari duit terus berkerja sampai usia 60 tahun tanpa rehat. Kenderaan keluarga terus dijadikan sebagai batu loncatan untuk kerajaan mengambil keuntungan berganda.
Isu lapik kaki Toyota

http://idanradzi.blogspot.com/2013/05/kereta-mahal-kerajaan-perlu-segera_25.html

KERETA MAHAL kerajaan perlu segera turunkan harga ii

"Use Toyota Original Equipped Floor Mat"


Merujuk dari perkara  5 catatan ini; baru siang tadi takdir Tuhan aku dapat berbual dengan adik Pomen Di Raja yang lama berkhidmat dengan Toyota bahagian Mekanik. Angkuhnya telah berlaku kejadian kemalangan tragis di mana tetiba enjin kereta Toyota yang jenama mewah tetiba meraung. Yang memandu pastinya cedera parah & membuat tuntutan insuran kepada pihak Toyota.

2. Apabila disiasat punca kemalangan adalah lapik kaki yang ditindih di atas lapik kaki asal keluaran Toyota di bahagian memandu. Ianya terlipat & tertindih ke padel minyak. Hatta Toyota menolak tuntutan yang dibuat. Kekukuhan ceritera ini bagi aku tetap meragukan. Sebab tak semua lapik kaki boleh terlipat atau menghalang padel minyak tetapi biasalah bebenda remeh begini boleh djadikan punca kemalangan pun isu ditolak tuntutan insuran.

3. Jika perniagaan Toyota ini mesra pelanggan notisnya tidak begitu. Kena ada opsyen bagi pemilik Toyota untuk memakai lapak kaki di pasaran yang cantik juga selamat. Ianya hanya untuk bahagian lantai pemandu.  Jadi tak timbul pelbagai andaian atau menampakkan Toyota ni tak mahu berlebih kurang. Kereta Toyota nak barangan tambahan keluaran Toyota juga.

4. Jika isu ini diutarakan aku juga sering buat banyak kesilapan; sebab aku memang tak pandai memandu pakai selipar.  Kasut pun tenguk jika tapaknya tinggi atak bergerigi kasar memang aku rasa tak selamat. Bayangkan jika perempuan memandu pakai kasut tumit tinggi. Perkara ini semua orang arif & sedia maklum. Terbaik memang pakai kasut kung fu ketika memandu; atau kasut sukan tanpa tali. Kita tak pernah fikirkan masalah ini. Jika pakai selipar memang menggangu buka selipar pula di mana diletakkan pastikan jangan terselit di celah brek.

5. Kesimpulannya teguran atau ingatan Toyota berniat baik cuma cara teguran itu macam barangannya saja terbaik untuk kereta Toyota. Sedangkan pasti banyak pilihan lapik kaki di pasaran yang cantik pun selamat. Sedangkan kasut pun boleh menjadi punca kemalangan.  Ibarat ada orang cadangkan mesti taruh cili padi  sebab ianya sangat pedas barulah resipi itu menjadi enak. Tak salah jika kita nak tukarkan kepada cili besar jika memang tak suka pedasnya cili padi asalkan tak lari dari resipi yang mahu dihidangkan, selamat dimakan.