Translate

||| Tentang Aku |||

Foto saya
Jenaris, Kajang Selangor, Malaysia
¤¤ Penyair nan tidak akan berhenti memaparkan sesuatu. Berkata benar biar pahit sekali pun. Kata kata biarlah membawa makna. Makna jangan berbau hina.¤¤

Perlu Baca

masalah tanah pusaka Md Sesh masih tidak selesai Klik Label: Pusaka Mengambil hak milik orang lain tanpa mengikut panduan Islam adalah HARAM; akta tanah yang dipinda oleh manusia hanya perangkap NERAKA bagi mereka yang tamak akan harta dunia

28 Mac 2011

Wajah10



Barat & Timur

RM12.60 Sarapan




"Moh! temankan ayah pekena teh tarik Angah!" Aziq menolak alasannya dia masih mengantuk. Aku lihat Azim sedang leka mengadap Astro, lagu orang putih bergema di ruang tamu.

"Kejap Azim nak basuh muka!" dia terus ke bilik air.

"Tadi kan kah baru basuh muka, dah sembahyang subuhkan?" aku hilang rasa mengantuk lantaran Mila asyik membebel anaknya payah nak bangun solat Subuh, siap dengar dia mengeluh lantaran bajunya terbakar. Seterika mula meragam kena ganti barulah nampaknya.

"Nak jalan kaki atau naik moto?" Aziq senyap sahaja, anginnya tak berapa baik pagi ini, lagi pun telah agak lama aku tak minum di kedai mamak bersamanya.

Aku mencapai kunci kapcai & memberi kunci rumah kepada Azim. Kereta perangku dah lama tersadai. Masalah enjinnya panas buat aku malas nak hidupkan enjinnya. Baterinya sah dah mula kondem.

Kedai mamak terdekat sekitar 50 meter sahaja dari rumah; ada dua buah. Tapi aku suka pergi kedai Naina Maju sekitar 100 meter. Tak ramai sangat orangnya, masakan mamak ini sama saja.

Tauke, mamak Naina Maju bertanya jua kenapa lama aku tak nampak, iyer sejak Husna ada di rumah aku jarang amat ke kedainya. Jika dulu sebut saja bab minuman, tak payah dipesan pekerjanya telah tahu apa minuman kegemaran kami.

Aku makan Tosei, Azim pula Roti Telor; minumannya biasalah aku Teh Tarik kurang manis & Azim dengan Holick Aisnya. Di samping itu selalunya kami akan makan telor rebus atau separuh masak. Kemudian aku bungkus 3 Roti Telor kut Aziq, Afiz & Husna nak bersarapan.

Teh Tarik mamak ini memang sukar ditandingi aromanya. Ianya tak kira baik pagi tengah hari petang atau malam sentiasa sesuai untuk dinikmati. Toseinya pula biasalah; ada kuah kelapa pun sesuai dimakan bila-bila masa. Biasanya aku makan dua keping Roti Canai banjir besar; kuah jika tak banyak aku akan ambil sendiri kasi betul-betul banjir. Roti Canai yang dicicah memang tak terasa aroma; jika kari mamak tak masih aku sekadar berkuahkan kari; jika karinya masin aku akan taruh Kuah Dal. Aku memilih kari ikan jarang sekali aku makan kari kambing lantaran penyakit kronikku.

4 keping Roti Telur, sekeping Tosei, tiga biji Telor Rebus, segelas Teh Tarik & segelas Holick Ais; jumlahnya tertera di atas. Selalunya aku terpaksa minum air kosong segelas dua selepas sarapan di kedai mamak ini. Jika tidak memang kolestrol akan tambah menyengkang salur darahku.

Kita beruntung duduk di negara nan pelbagai kaum; jika jemu juadah orang Melayu di mana jua tersaji masakan dari India atau negara lain.

KESAN TSUNAMI JEPUN SAMPAI KE BATU BURUK

KUALA TERENGGANU - Air laut telah melimpah sehingga membanjiri jalan di pantai Batu Burok disini semalam selepas beberapa jam berlaku bencana Tsunami terburuk yang melanda Jepun ekoran gempa bumi bermagnitud 8.9 pada skala richter

Sumber memaklumkan orang ramai yang melihat kejadian tersebut mengaitkan kejadian itu adalah berkait dengan apa yang berlaku di negeri matahari terbit itu.

Kejadian tersebut jelas kelihatan pada rakaman video yang telah dimuat naik lewat malam semalam.

Sekitar 10,000 orang yang tinggal di sebuah bandar pelabuhan di timur laut Jepun dikhuatiri hilang akibat gempa bumi paling buruk dalam 140 tahun lalu dan tsunami setinggi 10 meter.

Situasi itu dikhuatiri akan menaikkan angka kematian yang setakat ini disahkan sekitar 1,300 orang.

Kesan Tsunami dijangka lebih buruk apabila letupan berlaku di loji tenaga nuklear Fukushima Dain.

Stesen TV NHK melaporkan bahawa beberapa pekerja cedera dalam letupan di Unit 1 loji tersebut.

Agensi berita Kyodo pula berkata, radiasi dikeluarkan setiap jam bersamaan dengan kadar yang dibenarkan bagi tempoh satu tahun.

Laporan msnbc memetik stesen Sky News dari Britain berkata, penduduk di kawasan sekitar diminta tidak keluar rumah, tidak minum air paip dan perlu menutup muka mereka dengan topeng pernafasan ataupun tuala basah.

Operator-operator di Unit 1 loji Fukushima Daiichi telah mengesan kadar radiasi lapan kali ganda di luar dan 1,000 kali ganda di dalam bilik kawalan. - TMinsider

Ka’ab bin Ujrah r.a. berkata bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: Akan datang di kemudian hari nanti, setelah aku tiada; beberapa pemimpin yang berdusta dan berbuat aniaya. Maka barang siapa yang membenarkan kedustaan mereka dan membantu (mendukung) tindakan mereka yang aniaya itu, maka ia bukan termasuk umatku, dan bukanlah aku daripadanya. Dan ia tidak akan dapat sampai datang ke telaga (yang ada di syurga).- Riwayat Tirmidzi, Nasae’i dan Hakim.

Berita gempa bumi hari ini sekali lagi menggemparkan Jepun, kesan kemusnahan yang mengerikan dari gempa bumi dan tsunami pada 11 Mac lalu telah meragut ribuan nyawa ditakuti berulang.





Ombak air yang laju itu dengan cepat menyapu segalanya - termasuk kereta, kapal dan bangunan.

Hilang sekelip mata: Dalam masa beberapa minit tempat letak kereta di dalam gambar sebelum ini telah ditenggelami air yang mengalir deras - menyebabkan penduduk tidak mempunyai cukup masa untuk bertindak.



TERKINI: Ketika penggera amaran masih berbunyi di atas kota, arus air terus menghambat di sekitar Kesennuma Bay dan memasuki jalan raya.

Kekuatan arus air sangat sukar dipercayai. Lebih menakutkan adalah suara tsunami yang menghancurkan dan menyapu semua benda yang berada di laluannya.

Juru kamera amatur berjaya merakamkan arus air yang mengalir cepat. Penggera kecemasan berbunyi dengan diselangi rakaman suara memaklumkan amaran tsunami kepada penduduk Kesennuma.


Gelombang tsunami yang tidak dapat dikawal ini terus melanggar kabel elektrik dan lampu jalan dan kemudian melalui bangunan berbumbung hijau melanggar, sebuah bangunan bertingkat dan memuntahkan isinya ke dalam arus tsunami.

Kerajaan Jepun dan US Geological Survey mengumumkan bahawa berlaku gempa bumi berkekuatan 6.5 melanda pantai timur laut Jepun hari ini.

Ia juga berlaku di Wilayah Miyagi, di mana terletaknya Kesennuma dan bandar-bandar lain.

Badan Meteorologi Jepun mengeluarkan amaran tsunami untuk pantai Pasifik wilayah Miyagi, tetapi kemudian amaran itu ditarik balik.

video