Translate

||| Tentang Aku |||

Foto saya
Jenaris, Kajang Selangor, Malaysia
¤¤ Penyair nan tidak akan berhenti memaparkan sesuatu. Berkata benar biar pahit sekali pun. Kata kata biarlah membawa makna. Makna jangan berbau hina.¤¤

Perlu Baca

masalah tanah pusaka Md Sesh masih tidak selesai Klik Label: Pusaka Mengambil hak milik orang lain tanpa mengikut panduan Islam adalah HARAM; akta tanah yang dipinda oleh manusia hanya perangkap NERAKA bagi mereka yang tamak akan harta dunia

14 Ogos 2009

Lambat rawat punca kematian (Ceritera)


LANGKAH PENCEGAHAN... Pemilik pusat jagaan kanak-kanak I-Chil Care Center, Norkheliza Rasidi (kiri) menunjukkan cara pemakaian topeng muka kepada kanak-kanak sambil dibantu oleh seorang guru di pusat jagaan itu di Melaka semalam.








KUALA LUMPUR - Sebanyak 40 peratus daripada jumlah kematian akibat selesema babi (H1N1) yang dicatatkan sehingga kini disebabkan lambat mendapatkan rawatan awal malah 13 peratus kematian lagi mempunyai unsur kelewatan pengesanan oleh pengamal perubatan.

Itulah statistik yang didedahkan oleh Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr. Mohd. Ismail Merican berhubung peningkatan kematian yang dicatatkan berikutan penularan H1N1.

Beliau turut mengakui bahawa angka kematian yang mencatatkan sebanyak 56 kes setakat ini adalah tinggi.

"Saya ingin memaklumkan bahawa majoriti kematian ini mempunyai faktor-faktor penyumbang kematian seperti faktor risiko kesihatan iaitu sebanyak 70 peratus," katanya dalam satu kenyataan di sini semalam.

Mohd. Ismail berpendapat, ada di antara kematian itu dapat dielakkan jika pesakit dan pengamal perubatan lebih peka serta segera mengambil tindakan sewajarnya.

Tambahnya, kadar penularan H1N1 dalam komuniti adalah tinggi dan ini dapat dilihat daripada peningkatan bilangan pesakit yang datang ke hospital dan klinik untuk mendapatkan rawatan lanjut.

"Mereka yang bersimptom mudah menularkan jangkitan kepada individu sihat yang berada dekat dengan mereka sama ada melalui batuk, bersin atau sentuhan cecair batuk atau bersin," tambahnya.

Sementara itu, Persatuan Perubatan Malaysia (MMA) meminta Kementerian Kesihatan menambah stok dos antiviral kepada semua klinik swasta dan desa di negara ini.

Presidennya, Dr. David Quek berkata, penambahan itu perlu dilaku- kan segera supaya petugas-petugas kesihatan dapat memberikan rawatan dengan cepat dan berkesan kepada semua pesakit.

"Sememangnya stok dos antiviral itu sedang ditambah, namun ia belum mencukupi berbanding peningkatan pesakit H1N1 yang semakin bertambah ini," katanya ketika dihubungi semalam.

Tambahnya, Kementerian Kesihatan juga perlu mengedar stok dos antiviral itu secara selaras di semua klinik dan turut menempatkan stok itu di tempat-tempat awam seperti farmasi supaya memudahkan golongan berisiko mendapatkannya.

Kosmo!

Dua bayi antara lima korban terbaru H1N1(Ceritera)

Oleh Johari Ibrahim dan Syuhada Choo Abdullah

KUALA LUMPUR: Dua bayi berusia dua bulan, termasuk seorang yang dilahirkan ketika usia kandungan 27 minggu, adalah antara lima korban wabak Influenza A (H1N1) yang dilaporkan semalam, menjadikan keseluruhan kes sebanyak 56 setakat ini.

Semua kematian berlaku antara 8 hingga 12 Ogos lalu yang empat daripadanya mempunyai faktor risiko, iaitu obesiti, diabetes, tibi paru-paru dan diabetes.

Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Mohd Ismail Merican, berkata 70 peratus daripada 56 kematian membabitkan golongan berisiko, manakala 40 peratus disebabkan lewat mendapat rawatan dan 13 peratus disebabkan penyakit lewat dikesan pengamal perubatan.

“Ada antara kematian dapat dielak jika pesakit dan pengamal perubatan lebih peka serta mengambil tindakan sewajarnya dengan segera,” katanya.

Selain itu, seramai 72 pesakit H1N1 sedang dirawat di wad, manakala 27 lagi di ICU, dengan 18 daripadanya mempunyai faktor risiko, iaitu penyakit kronik (10), obesiti (empat), kanak-kanak (dua), hamil (seorang) dan selepas bersalin (seorang).

“Kadar penularan H1N1 dalam komuniti adalah tinggi dan ini dapat dilihat daripada bilangan pesakit yang datang ke hospital serta klinik untuk mendapatkan rawatan,” katanya.

Sementara itu, Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, berkata kerajaan akan mengkaji kewajaran mengumumkan kawasan atau lokasi panas yang banyak merekodkan kes H1N1.

Beliau berkata, pertimbangan yang akan dibuat ialah sama ada pengumuman itu boleh mencetuskan panik di kalangan rakyat atau membantu mengurangkan penularan wabak.

"Bagaimanapun, maklumat dalam media ada setiap hari (tetapi) saya akan bincang dengan kementerian (Kesihatan) sama ada wajar didedahkan.

“Jika perlu kita akan umumkan seperti kita hadapi jerebu. Tetapi ini sukar kerana penyakit kita tidak nampak... kita kena ambil langkah mengawal sendiri,” katanya kepada pemberita selepas melancarkan Bulan Pencegahan Jenayah Peringkat Kebangsaan 2009 anjuran Yayasan Pencegahan Jenayah Malaysia (MCPF) dan Kementerian Pelajaran di Putrajaya, semalam.

Muhyiddin juga berkata, kerajaan tidak berselindung mengenai penyakit itu, sebaliknya memberikan maklumat harian kepada rakyat.

"Peratusannya masih kecil dan kalau ikut (angka) antarabangsa, 0.004 peratus (kematian) tapi kita tidak boleh anggap kecil sebab ia membabitkan nyawa," katanya.

Apa tahap bahaya (Ceritera)

Oleh Sariha Mohd Ali
sariha@bharian.com.my

Tengku Mahkota Pahang mahu kerajaan kategori ancaman H1N1

KUALA LUMPUR: Tengku Mahkota Pahang, Tengku Abdullah Sultan Ahmad Shah (gambar), mahu kerajaan mengkategorikan tahap ancaman Influenza A (H1N1) bagi meningkatkan kesedaran rakyat mengenai bahaya wabak itu yang setakat ini sudah pun mengorbankan 51 orang.

Tengku Abdullah yang baru pulang dari London, dua hari lalu, menegaskan baginda terkejut kerana kes kematian akibat H1N1 semakin meningkat, tetapi tiada langkah lebih ketat diambil bagi mengekangnya, manakala kebanyakan rakyat seolah-olah menganggap ancaman wabak itu sebagai perkara biasa.

"Kerajaan perlu memaklumkan berapakah jumlah kematian akibat H1N1 yang boleh dikategorikan negara berada di tahap bahaya. Saya ingin tahu kita sekarang berada di tahap mana?

"Ini umpama bencana banjir yang biasanya kita kategorikan tahap bahaya sama ada pada tahap satu, dua atau tiga," katanya ketika dihubungi Berita Harian.

Semalam, tujuh lagi kematian akibat H1N1 dilaporkan menjadikan angka korban meningkat kepada 51 orang. Sebanyak 2,350 kes H1N1 pula disahkan sehingga kelmarin, tetapi angka terbaru kes itu tidak diumumkan semalam.

Isteri baginda, Tengku Puan Pahang, Tunku Azizah Aminah Maimunah Iskandariah Sultan Iskandar dan lima anakanda mereka Tengku Hassanal Ibrahim Alam Shah, 14, Tengku Muhammad Iskandar Ri'ayatuddin Shah, 12, pasangan kembar Tengku Ahmad Ismail Mu'adzam Shah dan Tengku Puteri Afzan Aminah Hafidzatullah, 9, serta Tengku Puteri Jihan Khalsom 'Athiyatullah, 7, turut dijangkiti wabak itu.

Bagaimanapun, keadaan Tengku Puan dan lima anak baginda yang dirawat di wad diraja Hospital Tengku Ampuan Afzan (HTAA) Kuantan sejak Jumaat lalu, kini semakin pulih.

Tengku Mahkota berharap kerajaan mengambil langkah lebih drastik dan melaksanakan program kesedaran yang lebih berkesan supaya rakyat peka terhadap ancaman wabak maut itu.

"Saya berkata seperti ini bukan disebabkan isteri dan lima anak saya menjadi mangsa H1N1, tetapi untuk kebaikan rakyat. Bila kes kematian semakin sukar dikawal, ia sudah terlambat untuk mengambil tindakan dan ketika itu jangan salahkan rakyat.

"Bagi saya, jumlah kematian sekarang sangat membimbangkan kerana peningkatannya secara mendadak dan tidak boleh dikawal tetapi kita masih bersikap alpa. Kenapa perlu menunggu lebih banyak kematian, baru mahu bertindak lebih keras termasuk membatalkan majlis keramaian yang tidak berfaedah?

"Saya sedih kerana kebelakangan ini, ramai kanak-kanak dan bayi yang menjadi mangsa. Saya berharap wabak ini tidak sampai memudaratkan negara dan di Pahang, saya akan berbincang dengan kerajaan negeri untuk mengadakan sembahyang hajat bagi memohon kepada Allah supaya diberi perlindungan daripada wabak maut ini.

"Saya sendiri dinasihatkan doktor supaya berehat kerana mengalami masalah asma, lelah dan sinus serta berisiko tinggi untuk dijangkiti H1N1 jika tidak berhati-hati," titahnya.

Tengku Mahkota bertitah, tindakan proaktif kerajaan penting kerana setakat ini tiada ubat khusus untuk merawat H1N1, selain menggunakan antiviral, Tamiflu.

"Sebab itu, saya akan mengarahkan Kerajaan Pahang supaya membatalkan semua program membabitkan kedatangan orang ramai kerana tidak mahu jumlah mereka yang dijangkiti wabak H1N1 itu terus meningkat.

"Ini bermakna, kelulusan permit oleh pihak berkuasa tempatan perlu diperketatkan. Sebagai contoh, dalam keadaan sekarang, tidak wajar mengadakan pesta keraian (fun fair) kerana ia tidak memberi faedah.

"Jika sesuatu majlis perlu diadakan juga, penganjur perlu menyediakan topeng muka dan pembersih tangan supaya orang ramai yang hadir menggunakannya sebagai langkah berjaga-jaga," titah baginda.

Tengku Mahkota juga kesal kerana masih ramai rakyat membawa anak-anak tanpa memakai topeng muka ke tempat awam, termasuk di pusat beli belah.

Baginda bertitah, dalam keadaan cuaca berjerebu sekarang, kegiatan luar sepatutnya dihadkan, malah sekolah wajar ditutup jika ada guru dan murid mempunyai simptom H1N1.

Mengenai keadaan kesihatan Tengku Puan dan lima anakanda baginda, Tengku Mahkota bertitah, mereka kini semakin pulih tetapi perlu terus berada di wad pengasingan HTAA sehingga disahkan bebas daripada jangkitan itu sepenuhnya.

"Mungkin keluarga saya dibenarkan pulang ke istana minggu depan. Akibat penyakit itu, doktor tidak membenarkan saya bertemu mereka dan tidak dinafikan, perasaan sedih dan bimbang saya dengan keadaan yang menimpa keluarga kami," katanya.

Berita Harian

Saya dah minta (Hiburan)

Oleh Muhd Izawan Baharin dan Sri Ayu Kartikawati Amri
am@hmetro.com.my

KUALA LUMPUR: “Tempoh edah hanya tiga bulan manakala tawaran (pekerjaan) itu datang selepas bercerai. Kalau saya tolak (tawaran) bermakna saya tolak rezeki Allah,” kata Maizawati Zainal, menjawab teguran bekas suaminya, Akhil Hayy, yang kurang senang apabila dia menerima tawaran pekerjaan tanpa memaklumkan kepadanya terlebih dahulu.

Selain menjadi duta produk tertentu, Maizawati dilaporkan menerima tawaran beberapa pihak termasuk pertubuhan wanita untuk menjadi jurucakap mereka tanpa pengetahuan penyanyi dan pendakwah bebas itu.

Maizawati, 33, berkata tawaran diterimanya itu penting untuk jangka masa panjang kerana selepas habis tempoh edah, dia perlu mencari sumber pendapatan sendiri bagi menanggung keluarga.

“Ustaz (Akhil) juga perlu fikirkan pro dan kontra, bukan saya tidak meminta izin dia... saya sudah memaklumkan kepadanya melalui SMS walaupun dia tidak membalasnya.

“Saya mencari rezeki dan bukan buat kerja bukan-bukan. Selagi pekerjaan itu halal, saya akan menerimanya untuk membangunkan hidup saya, anak dan keluarga,” katanya ketika dihubungi, semalam.
Sebelum ini, Akhil, 40, dipetik sebuah portal hiburan sebagai menzahirkan rasa kurang bersetuju apabila Maizawati menjadi duta produk tertentu.

Akhil dilaporkan berkata, bekas isterinya itu sepatutnya memaklumkan kepadanya terlebih dulu mengenai tawaran yang diterima itu kerana mereka masih lagi dalam edah.

Mengulas lanjut, Maizawati berkata, dia tidak boleh mengharapkan belas kasihan orang lain untuk membantunya, sebaliknya mahu berusaha membangunkan diri sendiri selain menjamin masa depan anak.

“Saya perlu bangkit selepas ‘jatuh’ dan bayangkan jika saya menolak tawaran yang datang, ia umpama saya membiarkan peluang berlalu begitu saja.

“Saya sebenarnya bersyukur dengan tawaran itu kerana ia membuatkan saya sibuk dan tidak terlalu memikirkan perkara lalu,” katanya.

Menurutnya, dia sekarang sibuk sebagai duta koleksi tudung Myza, produk kek coklat dan terbaru menjalankan usaha sama dengan rakan menjual pakaian jenama Ar-Baya yang diimport dari Dubai, Emiriah Arab Bersatu.

“Saya juga sedang mencari ejen atau pemborong di seluruh negara (untuk memasarkan produk Ar-Baya). Mereka yang berminat boleh hubungi saya,” katanya.

“Buat masa sekarang memang saya agak sibuk demi masa depan anak,” katanya.

Pasangan itu sah bercerai pada 15 Julai lalu selepas Akhil atau nama sebenarnya Akhil Abdul Hai, membacakan lafaz perceraian di Mahkamah Rendah Syariah Ipoh, Perak.

Harian Metro

Berikan aku Laluan 9 (Singgahsana)

"Ayah! Azim tetak Azim rasa semacam saja"

"Nyapa Azim demam ke?"

"Batuk kuatlah ayah." Kemudian aku lihat dia rebah di kamar panjang lalu terlelap.

Emaknya tengah berbuka puasa, sambil berbuka leka tenguk TV di dapur. Aku pula leka dengan saluran 707 di anjung. Bila aku nampak Azim terlelap timbul rasa risau. Baru minggu lalu aku bawa dia jumpa doktor, masa tu tak demam pun; Sekadar salah makan cirit-birit. Nampak macam sudah kebah.

Aku pun numpang sekaki makan apa yang ada di dapur, sebenarnya aku tak lapar sangat sebabnya sebelum Mila balik aku perabis sisa makanan tengah hari tadi. Mila & Anif leka dengan rancangan di TV. Afiz jam 7:30 malam tadi telah pun kembali berkerja di KFC. Pengurusnya sayang sangat kat Afiz itu. Mahu juga dia berkerja di KFC. Empat jam pun tak kisah. Memang penat nak buat penutupan jualan di KFC. Rasanya sudah dua kali Afiz ke klinik sebab tak tahan lenguh bahunya mengemas restoran KFC setiap malam.

Biasanya KFC tutu jam 10:00 malam, jam 12:00 tengah malam lebih baru Afiz tiba di rumah. Selalunya air minuman memang mereka akan buang, ikut pengurus yang bertugas; ada benarkan pekerjanya ambil, ada yang buang saja. Bagitu juga dengan sayur & kadang-kadang ayam goreng. Biasanya mereka buang sahaja. Jika Afiz bawa balik rasanya kami pun dah jemu makannya. Nak habiskan semangkuk kentang putar itu pun teramat payahnya.

"Ibu Azim tu nampaknya kuat demamnya, moh! kita bawa dia ke klinik."

(emmm Raihan pula msg http://raihanniaga.blogspot.com tetiba sahaja dengar sudah di Lumut ikut suaminya)


Labuci yang dijahit Raihan
untuk hiasan baju cahayamatanya


Aku rasa dahi Azim, mak datok! memang panas amat. Demam apa ini.

"Ayah tak suka sangat ke Klinik Damai ini ibu, sebab doktornya perempuan India, elok ibu yang jumpa doktor itu, nanti katakan yang si Azim ini sudah ada kad rawatan di sana!" Mila diam sahaja, macam orang kena paksa sahaja perginya.

Sampai depan klinik, aku turunkan mereka tiga beranak & aku menuju ke Giant. Klinik itu di Prima Saujana, sebelahan dengan taman perumahan aku sahaja. Aku mencari air isotonik & beberapa barangan dapur.

"Apa kata doktor?.."

"Ayah pun satu kenapa tak tunggu kejap, ini hantar sahaja ke klinik dianya hilang"

"Kenapa pula?"

"Klinik tu tanya nombor akuan, manalah ibu tahu?"

"Lor... takkan sebut sahaja Haridan mereka tak boleh cari, nama Haridan bukan ramai di Kajang, silap-silap dua orang sahaja...!" Setahu aku kalau ke Klinik Mariam di Kajang sebut Haridan pembantu perubatannya dah tahu. Semua kad perubatan anak-anak telah terkumpul dengan kod Haridan itu. Seorang lagi Haridan di Sungai Ramal Luar. Aku kenal baik dengan Haridan yang itu.

"Klinik itu pakai nombor!"

"Pakai nombor itu empat nombor ekor, tukarlah nama klinik itu : Empat nombor ekor!" Saja nak bakar hati Mila. "Habis tu Azim dapat cuti berapa hari?"

"Sehari!"

"Panas teruk begini sehari, biar bebetul, esok kan ke Khamis, apa salahnya cuti dua hari kasi Azim rehat betul-betul!"

"Mahal ubatnya sampai RM40 lebih...!" Mila bersungut. Sebelum ini memang kami tak pernah keluar duit sebab aku ada doktor panel. Bila pencen terpaksa guna duit sendiri & klim di pejabat Mila.

Telahan aku benar, dua hari Azim tak mahu makan, terbaring & sakit sangat nampaknya. Penat kena lap badannya dengan tuala basah, belikan tampal dahinya. Buatkan buburnya, beli lagi bubur di McD. Seleranya tertutup usik sedikit sahaja, itu pun termuntah. Bila sudah makan dua hari antibiotik barulah nampak pulih & beransur bercahaya wajahnya.

"Azim tak boleh nak bangun ke?, kita mandi perbagai"

"Tak bolehlah ayah, bangun rasa nak tumbang, pening..."

Aku tak berani nak sebut kuman ini dapat dari ibunya lantaran jangkitan dari si Mas. Mila cukup marah kalau aku katakan dia yang bawa kuman Selesema B@bi ini. Bunyi sakit itu mungkin amat jijik, sebab itu Mila tak mahu aku kaitkan dengannya, tapi nak buat macam mana. Sejak Mila dikuarantin serentak anak-anakku diserangnya. Demam, selesema, batuk, cirit-birit & muntah. Doktor pun tetap mengatakan ini demam biasa. Syukurlah. Harapanku agar Azim cepat sembuh tak kiralah demam atau sakit apa; memang kasihan & risau melihat anak yang terbaring lesu terputus langsung selera makannya. Afiz & Anif tinggal batuk sahaja.