iDAN

09 Disember 2009

Siapa Ahli Narsqo? (Singgahsana)

Ziqir siap i itu bertitik tiga, titik ï memang boleh jumpa dalam Word, mana Narsqo Holiday Sdn Bhd (Narsqo) dapat titik tiga pun tak tahulah.

Tak pasti samakah dengan Narsqo Corp Sdn Bhd seperti logo di atas. Nampaknya macam anak syarikat.

Baru sahaja sebentar tadi aku persoalkan voucher yang mereka keluarkan. Mungkin ramai ahli yang menerima voucher ini menginap percuma di hotel dua hari satu malam yang tersinarai. Voucher lain aku tak perlu persoalkan sebab ada limitnya, seperti minyak hitam murah sebanyak 500 Paraffin (Mah Datok! bahasa orang moden, tenguk kamus Paraffin bermaksud lilin & malam)

Bayangkan orang kita berniaga, pengguna atau ahli orang Melayu, nama kad Ziqir... Arab kut!, bahasa Voucher nya semua tulis orang putih.

Maka sebagai pelancong yang ingin melancong pastinya mahukan maklumat hotel yang akan didiami. Takkan seorang pelancong tak boleh tahu tentang hotel yang bakal mereka menginap. Isu ini bermain di benakku bila, pihak Ziqir Hotline mempersoalkan aku ini tak punya hak bertanya di bahagian informasi Hotel atau Resort yang tersinarai.



Tempat Penginapan Yang Tersinarai dalam brauser@risalah ketika menjadi ahli pun menjadi masalah bagi Narsqo ini, asyik berubah. Sebagai contoh dalam brauser tertulis Orient Star Resort Lumut. Sila semak di laman sesawang, hotel ini adalah hotel 3 bintang. Bilik termurah di Orient Star Resort Lumut ialah Superior Room Sekitar RM250 semalam. Memang hanya kadar termurah itu sahaja yang mampu Narsqo ini janjikan untuk ahlinya.

Untuk tawaran terkini bila aku ingin buat tuntutan Voucher percuma tersebut lain pula ceriteranya; telah tiada lagi. Macamlah kita ini tak boleh baca, tertera dalam Voucher tersebut ianya diperlakukan selama setahun. Ada tempoh sebulan lagi, tak pun tertulis tertakluk syarat terkini, atau siapa dulu dia dapat.

Tak tertulis pun ada syarat terkini & Tempat Penginapan Yang Tersinarai terkini; Di sekitar Lumut & Orient Star Resort Lumut itu. Apa yang berlaku kekinian cuma ada Hotel Cop Ayam tarak bintang bilik termurah bernilai RM95 semalam tetapi kena menginap dua malam. Maksudnya; Semalam percuma RM95 Nasqo mampu tanggung beres & lagi semalam sendiri bayar... belum lagi campur bayaran tambahan waktu puncak jika ada. Itu memang ahli semua sanggup bayar.

Janji dalam brauser mahu kasi voucher hotel percuma sekitar R250 mengapa pula kasi voucher hotel cop ayam ini RM95. Waduh! bersyarat lagi!.

Kena fahamlah kebanyakan tempat penginapan di Malaya ini mengenakan paling murah RM35 bayaran tambahan jika waktu puncak. Jika di Orient Star Resort Lumut waktu cuti sekolah kena tambah RM80 bayaran tambahan memang itu biasa.

Bila pula dikenakan pelbagai syarat begitu entahlah!.. Narsqo ini memang pelik amat. Masa menarik duit pengguna menjadi ahli janji melangit!.

Tak tahulah bagaimana jika memang kereta kita rosak, mungkin ada ahli yang boleh memberi maklumat betapa bagusnya perkhidmatan Narsqo ini; bagaimanakah layanan insuran ini. Banyak lagi janji mereka yang boleh aku persoalkan. Bukanlah mahu menutup atau sabotaj kompeni ini tetapi sendiri ingatlah. Mereka hidup pun dengan duit keahlian kenapa ahlinya diperkotak-katikkan dengan janji manis.

Seperti Voucher RM20 & RM40 minyak pelincir itu setakad 500 Paraffin siapalah yang sempat mengejar. Berapa banyak ahli merasanya?. Jika memang voucher telah diberikan kenapa setiap ahli; Sebaiknya semua ahli merasa jika ingin membeli minyak tersebut; tak payah menyusahkan orang, teringin minyak tersebut belum tentu dapatnya. Takkan ahli mahu semak resit di kedai tersebut yang ianya telah habis 500 Paraffin.

"Encik ianya telah habis terParaffin!" buang masa, buang duit berkejar ke kedai tersebut. Jauh pulak tu! kalau nak pergi... nun! dekat ofis lama Kak Mila tempat minyak tersebut terjual!. Tak pulang modal!.

Buat macam kebanyakan syarikat minyak pelincir iklan, tak jadi ahli pun layak terima pelbagai tawaran barangan. Janji siapa dulu dia dapat. Tak payah cetak voucher yang menipu pelanggan.

Isunya sekarang kenapa Narsqo Holiday Sdn Bhd@Narsqo sengaja membuat janji yang tidak-tidak. Aku sendiri dapat bercakap dengan bahagian informasi di Orient Star Resort Lumut tersebut, mereka pun tak pernah dengan Narsqo. Orient Star Resort Lumut ada tersinarai dulunya! sekarang tidak lagi.

"Banyak syarikat buat macam itu Encik, sengaja taruh nama resort kami untuk menarik hati pelanggan, kami pun tak tahu apa itu Narsqo!"

Banyak lagi janji manis yang Narsqo berikan, tapi aku tak pasti apakah memang benar & sama dengan voucher yang mereka keluarkan. Seharusnya Gabungan Persatuan-Persatuan Pengguna-Pengguna Malaysia tak perlulah asyik menunggu laporan dari pengguna tetapi pendedahan begini sebaiknya diteliti agar tidak semakin ramai lagi orang kita tertipu!.

Bila aku buat semakan di Google, terkejut beruk aku, memang ramai rupanya ahli Narsqo ini yang punya masalah dengan syarikat ini.

Seperti kes sebelum ini penjualan barangan elektrik Frico sila klik; yang pernah aku dedahkan. Syarikat tersebut baru sahaja ditukar ke syarikat lain pula. Jika anda ke Giant Kajang berjaga-jagalah, barangan mereka bukanlah aku nak kondem tetapi terlampau mahal & tidak menusabah harganya. Seolah-olah mereka gunakan konsep gores & menang dengan cabutan bertuah kononnya... agar buat kita teruja & terasa untung besar. Tetapi sila tenguk harga barangan tersebut di pasaran terbuka; pasti kita akan menepuk dahi. Terasa tertipu oleh gerladangan ini.

Jurujualnya siap kejar kita sampai ke pintu parkir kereta; tolong jangan layan. Kata sahaja awak ini penipu, barang awak mahal... cakap macam itu. Memang semalam aku bilang begitu dengan mereka.

Sila ke situs ini ada terhimpun serba sedikit tentang masalah Narsqo ini

http://peluit.blogspot.com