Translate

||| Tentang Aku |||

Foto saya
Jenaris, Kajang Selangor, Malaysia
¤¤ Penyair nan tidak akan berhenti memaparkan sesuatu. Berkata benar biar pahit sekali pun. Kata kata biarlah membawa makna. Makna jangan berbau hina.¤¤

Perlu Baca

masalah tanah pusaka Md Sesh masih tidak selesai Klik Label: Pusaka Mengambil hak milik orang lain tanpa mengikut panduan Islam adalah HARAM; akta tanah yang dipinda oleh manusia hanya perangkap NERAKA bagi mereka yang tamak akan harta dunia

26 Ogos 2010

Warkah buat YB (Singgahsana)



Damainya kampungku


Blogger
YB berkata...

Salam iDAN

Rumah lama tu dah siap kah? Kalau dah siap pujuklah mak andeh kau tu yg kau nak bersuluk di kampung. Dia masih bertenaga lagi menyumbang perkhidmatannya, maka beri laluan saja.

Apapun hidup di kampung tak seindah zaman dedulu. Tak jauh juga beza dgn di bandar. Barang Naik memang menyusahkan tak kira di bandar maupun di desa. Kadar api di kampung sama saja. Kadar air di kampung kau mungkin lebih mahal berbanding di Selangor. Barang Naik juga memberi kesan kepada gejala tak sihat merata-rata, rompak, ragut, zina, tah apa kejadah lagi, tidak mengecualikan di desa yang kau impikan.


Pencemaran pun tidak terkecuali di desa. Apakah sudah sahih kata lagu drpd Ebiet G Ade; Apakah alam sudah tidak mahu lagi berkawan dgn kita?


Azim suka mancing ikan Peacock bass atau ikan Raja.

☼♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦♦☼

iDAN berkata...

(Rumah lama tu dah nak roboh ingat nak buat rumah baru di tapak yang sama tapi kena uruskan kenduri kahwin Afiz dulu. Mila pula tengah memikirkan nak PJJ lagi, nak pindah kerja di Melaka pula, aku memang tak setuju!. Kelapa sawit punya fasal Sime Darby Bhd baru mula buat kos jadi Pengurus Ladang, Mila yang terlibat sama sebab itu aku fobia tenguk pokok kelapa sawit rasa nak aku baham sahaja pokok yang matikan semua herba di hutan yang aku sayangi di bumi ini. Pokok kelapa sawait jua yang memisahkan aku & keluarga sejak dulu; dulu Mila di Pulau Carey sekarang sudah ura-ura nak ke Melaka pula)

Sahabatku YB:

Bulan lalu bil elektrik aku naik sampai RM300 lebih; Bil Anggaran... katanya (si Pembaca Meter) pintu pagar terkunci; aku tak pernah pun kunci pintu tu; cuma aku lilit dengan rantai agar tak mudah-mudah pencuri masuk dah galak kali basikal hilang tak sampai pun 3 bulan si Azim pakai.

Mungkin Pembaca Meter baru kut!.

Bulanan sekitar RM150 bil elektrik di rumahku.

Bila Air bulan sudah percuma sebab tak sampai pun RM10 aku gunapakai; bulan ini RM14 memang murah sebab PR kasi subsidi. Tiap bulan.

Kambing hilang pun org kampung tak kecuh


Kampung aku memang aku tahu sama jua bab pencemaran ini YB; ujung tahun lalu dari Jenaris ke Lumut@Teluk Batik, dari Teluk batik terus ke kampung halam bersama joran; impian aku nak mancing di kampung halaman tak pernah padam; 100an batu aku bersedia nak ngail.

Sebelum ini ikan memang banyak di tapak lombong tu; aku demam masa tu tapi sebab umpan semua dah beli di Batu Gajah; pancing dah ketor nak dibaling. Tapi aku hampa kes orang ambik pasir; air jadi keruh; ikan entah pergi mana; umpan pun ikan tak nampak. Katanya BN kasi lesen ambik pasir. Nak buat macam mana.

Tak apalah YB asalkan aku dapat duduk bawah pokok rambai pukul-pukul nyamuk; asalkan aku dapat tenguk pokok manggis milik arwah apak masih tumbuh; aku tahu pencuri ramai di kampung sebab dadah masih mengancam tapi aku tak dengar bunyi loceng India Sembahyang di kampungku, aku tak penat senyum seorang lantaran Azman jiran aku tak pernah mahu@balas senyum padaku.

Aku nak buat hutan simpan YB, nak buat hutan simpan; aku benci kelapa sawit sungguh aku benci. Habis pokok sentang kena tebang sebab kelapa sawit. Tepus, cenderai & banyak pokok ulaman nak kasi kelapa sawit tumbuh... sejarah pokok sentang arwah abgku dapat anak 21...orang.

Aku nak tanam pokok petai & jering; mengkudu & bebuas. Biarlah sekeliling tercemar; tapi aku nak tanah pusakaku akan terjaga.

Aku nak buat kolam nak lepas bejuku yang makin besar di akuarium aku ini. Kampungku tak jauh beda kampung YB jauh terpencil bukan macam di Merulah YB.

Zina & buang anak tu aku masih salahkan kita orang tua; aku buat nikah gantung anakku takut perkara zina ni pun aku difitnah teruk!. Itu kisah di kampung sana memang tak jauh beza di kota...

Anak kampung lagi handal berasmara sebab di sana lagi romantis; berjanji boleh petik pokok teratai, sambil memujuk boleh lihat belibis terbang. Sejak aku kecil lagi aku naik ralit dengar kisah asmaradana ini.

Kerbau liar banyak di kampung sana...

Aku paling angin hidup di bandar ini nak keluar pintu pagar pun satu masalah terpaksa tenguk kiri kanan; depan rumahku dah jadi jalan besar bas, lori pun lalu, jangan ceritalah entah berapa ekor kucing yang berlindung di teratakku habis kena langgar.

Lagi tambah angin, nak keluar rumah pintu pagar telah dibuka jiran sebelah boleh tutupkan balik memaksa kita keluar kenderaan & buka semula; dia buat muka selamba jauh sekali senyum terlukis di bibir nyata. Belum lagi nak elak kereta jiran yang parkir melindungi jalan ke rumah kita. Terkadang YB terpaksa tawaf separuh padang sebab tak lepas masuk ke rumah dari arah biasa. Benda remeh begini yang buat kita jadi gila.

Itu baru bab orang, bab kita pula agaknya lagi banyak benda yang jiran kita menyampah, salah satu cubalah tak berbaju keluar rumah mahu jiran lari takut tenguk perut boroi kita. Bab kucing yang berlindung di rumah kita (Bukan kucing kita pun) asyik cakar atau kencing barangan jiran kita, tahinya merata. Semua ini bikin gaduh; rasanya bab sebegini takkan ujud di kampung sana; jarang kita dengar kes ayam berak di rumah jiran jadi gaduh besar, paling tidak ayam asyik kena curi, memang biasalah zaman nakal kita dulu pun kita jua buat benda macam tu.

Bab nakal ini; aku teringat ada kawan kita boleh tangkap kambing orang, sembelih & kekah di tepi Sungai Perak. Kambing salai YB. Lagi nakal dari kita. (Masih kita tak kata curi)