Translate

||| Tentang Aku |||

Foto saya
Jenaris, Kajang Selangor, Malaysia
¤¤ Penyair nan tidak akan berhenti memaparkan sesuatu. Berkata benar biar pahit sekali pun. Kata kata biarlah membawa makna. Makna jangan berbau hina.¤¤

Perlu Baca

masalah tanah pusaka Md Sesh masih tidak selesai Klik Label: Pusaka Mengambil hak milik orang lain tanpa mengikut panduan Islam adalah HARAM; akta tanah yang dipinda oleh manusia hanya perangkap NERAKA bagi mereka yang tamak akan harta dunia

16 September 2011

Bateri Kereta...


"Kami dah tak jual bateri berjenama!"

"Kenapa pula tauke? tahun lalu awak ada jual"

"Susah gerentinya; pembeli bising lambat mahu dapat semula, tenguk tu sudah lama!"

"Gerenti kilang memang, saya faham kalau bateri cap ayam tahan lamakah tauke!"

"Sama juga satu tahun gerent; awak hantar saja terus kasi baru!"

"Berapa iyer tauke?"

"RM155"

Memang itulah hakikat harga bateri untuk kereta perangku; silapnya hari tu aku tak hidupkan enjinnya. Top-top telah pun kondem baterinya lantaran tak digunapakai lebih dari tiga bulan. Mana ada bateri zaman kini tahan lebih dari setahun. Habis sahaja gerenti maka habislah kuasa baterinya. Hebat kompeni bateri ni buat bateri.

Jiranku nak buat rumah terbuka esok hari; jika kereta aku tidak dipindahkan di depan rumah macam menganggu mata yang memandang. Aku kalau boleh mahu menjaga hati jiran. Seyogia malas aku nak komen jiranku ini. Bayangkan buat foyer rumah pun tak ada longkang; segala kotoran barangan makanan mengalir ke, longkang rumahku. Sudah tak jadi longkang pun, longkang rumahku kian rpah simennya dimakan barangan makanan perniagaannya. Giliran dia guna ruang hadapan rumah; aku & anak-anak siap shampu bekas sampah kami; (berzaman dia guna bekas sampah kami baru sekarang ada peti sampah sendiri). Paling aku sedih pernahlah keluargaku buat beberapa kali majlis jamuan; boleh diletaknya sampah busuk di sebelah kerusi tetamu bersantai.

Amat menggusarkan kalau punya jiran tidak bersikap jiran; lagi kita menyatakan satu yang benar akan ada yang mengatakan mengumpat jiran. Buktinya jiran sebelahnya india sanggup bina pagar konkrit; tak sanggup nak bersapa pun dengan jiran kami. Sampai bila akan selesai masalah jiran yang begini.

Muslim yang bertimbang rasa dan menyedari serta memahami hukum-hukum agama, adalah merupakan manusia yang paling baik hubungannya terhadap jiran-jirannya. Mereka akan sentiasa mencurahkan segala bakti demi kebaikan jiran mereka yang merupakan manusia yang paling mereka kasihi.


Islam banyak mewasiatkan umatnya agar kita sentiasa menjaga dan memelihara hubungan dengan jiran. Menyedari betapa tingginya kedudukan jiran di dalam Islam dan peranannya dalam kehidupan kemanusiaan, Allah SWT berfirman dalam al-Quran;

Maksudnya;


“ Sembahlah Allah dan janganlah kamu mempersekutukanNya dengan sesuatu pun dan berbuat baiklah terhadap kedua ibu bapa, kaum kerabat, anak-anak yatim, orang-orang miskin yang terdekat dan tatangga yang dekat dan tetangga yang jauh, teman sejawat dan ibnu as-sabil. “

(Surah an-Nisa’ : ayat 36)


(Dekat dan jauh di dalam ayat di atas dikaitkan dengan tempat, hubungan kekeluargaan dan perbedaan agama antara yang muslim dengan yang bukan muslim)


(Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

Prev: KONSEP DOA DALAM ISLAM
Next: ADAB-ADAB DAN HAK-HAK JIRAN

Alahai!... jika punyai jiran yang tidak menjaga hak-hak kejiranan samalah bagaikan punyai kereta tak berbateri. Amat memeningkan!.