iDAN

31 Disember 2011

Osbon dinobat juara MLM, raih wang tunai RM350,000


31/12/2011 1:09pm

Oleh ABD. AZIZ ITARaziz.itar@utusan.com.my

SHAH ALAM 31 Dis. - Kumpulan paling popular dalam Maharaja Lawak Mega (MLM), Osbon yang dianggotai oleh Os dan Abon menepati ramalan ramai apabila muncul juara sekali gus merangkul hadiah wang tunai RM350,000 pada final pertandingan itu di Stadium Melawati di sini malam tadi.

Mereka mengetepikan saingan terdekat iaitu kumpulan Boboi yang muncul naib juara dan membawa pulang hadiah wang tunai RM250,000 diikuti Saehu meraih tempat ketiga dengan membawa pulang RM150,000.

Pada pertandingan peringkat separuh akhir di Johor Bahru, Johor pada 23 Disember lalu, Osbon dan Boboi mendahului semua peserta dengan masing-masing mendapat 72 markah diikuti Saehu (59), Syok (58) dan Pi Mai (49).

Sementara itu, kumpulan Syok menjadi pemenang keempat dengan meraih hadiah RM50,000 pada pertandingan yang disiarkan melalui saluran Astro Warna.

Pertandingan itu mengadili para pemenangnya menerusi 70 markah daripada para pengkritiknya manakala 30 markah lagi diperolehi menerusi undian khidmat pesanan ringkas (SMS) penonton di rumah.

Tiga pengkritik tetap MLM ialah Datuk Siti Nurhaliza, Datuk Redzuawan Ismail atau Chef Wan dan Zainal Abidin Hassan manakala pengkritik jemputan pada final pertandingan itu ialah pelakon Aaron Aziz.

Selain Osbon dan Boboi, MLM turut disaingi oleh dua lagi kumpulan iaitu SYOK yang dianggotai oleh Suhaimi, Ifa Raziah dan Arif Sudin dan Saehu (Eko, Bocil dan Vicha). - UTUSAN

27 Disember 2011

Perempuan Yang Tidak Boleh Dicintai

(Catatan Lelaki Mata Keranjang)

Seorang kawan saya pernah berkata, lelaki pada satu-satu masa boleh memikat 2/3 daripada semua perempuan dalam dunia.

Menurutnya, perempuan boleh dikategorikan kepada 3 jenis:

Pertama, yang sedang bercinta atau sudah berkahwin dan gembira serta puas hati dengan kualiti hubungan mereka.

Kedua, yang solo, kesunyian dan sedang mencari teman.

Ketiga, yang berada dalam satu hubungan atau sudah berkahwin tetapi tidak gembira dengan kualiti hubungan mereka.

Mereka ini tidak gembira dan puas mungkin kerana sudah tidak diberikan perhatian oleh pasangan atau pun.

Menurut kawan saya itu, perempuan yang berada dalam kategori kedua dan ketiga adalah mereka yang boleh dipikat.

Ini bermakna, dua pertiga daripada semua perempuan dalam dunia ini sebenarnya boleh dipikat buat kita semua!

//

Walau pun terdapat ramai perempuan yang kesunyian, ada satu jenis perempuan yang lebih elok tidak dipikat dan kekal menjadi kawan sahaja.

Ini kerana, hubungan yang platonik dengan mereka ini jauh lebih baik berbanding hubungan bersifat percintaan atau pun seksual.

Mereka yang kesunyian ini hanya sesuai menjadi rakan bukan kekasih. Dan kita juga, hanya boleh berkawan jangan menaruh hati.

Mereka berpotensi menjadi kawan yang lebih baik bukan kerana mereka tidak menarik.

Mereka biasanya cantik, menarik, bijak dan pada masa yang sama mampu berkelakuan seperti rakan yang rapat.

Mereka faham fikrah lelaki seperti lelaki memahami jiwa rakan lelakinya yang lain.

Melalui hubungan platonik, dan bukannya seksual, kedua-dua pihak akan mendapat manfaat yang lebih besar daripada persahabatan itu.

Mereka akan jadi kawan yang kita cari untuk menangis apabila ditinggalkan perempuan.

Ok,ok …mungkin contoh itu agak melampau :-)

Mereka mungkin kawan yang kita cari apabila kita buntu mahu belikan hadiah harijadi untuk kekasih.

Dan pada masa yang sama, mereka juga akan mendapatkan bantuan kita jika keadaan memerlukan. Contohnya untuk menukar tayar kereta.

Seperti hubungan lelaki dan lelaki, apabila seks dan perhubungan tidak menjadi agenda tersembunyi, hubungan itu akan jadi lebih mendalam dan lebih berdimensi.

//

Akhir-akhir ini juga, saya dapati saya takut untuk memikat sejenis perempuan.

Jenis perempuan ini membuatkan saya takut dan pada masa yang sama tertarik kepada mereka.

Saya takut saya akan rasa sudah tidak mahu lagi memikat perempuan lain jika saya benar-benar terpikat dengan mereka.

Saya takut saya akan terfikir untuk buat anak yang comel dengan mereka jika saya benar-benar terpikat dengan mereka.

Saya juga takut, mereka akan membuatkan saya rasa mahu bawa mereka balik jumpa emak di kampung jika saya benar-benar terpikat dengan mereka.

Perempuan begini, biasanya cantik, bijak, kelihatan mampu untuk setia kepada lelaki yang mereka cintai.

Ah, mungkin sudah sampai masanya untuk saya melangkaui sempadan dan mencuba nasib memikat perempuan begini.

//

Apa yang pasti, kalau kita bersalah dengan perempuan, apa-apa jenis perempuan sekali pun, ketepikan ego dan minta maaflah kepada mereka.

- buluhperindu.com

iDAN: Memang mudah jika mahu memikat golongan perempuan ketiga atau isteri orang tetapi awas jika silap cara pelbagai kemungkinan boleh berlaku. Sering kita dengar kes pembunuhan adalah atas sifat lelaki mata keranjang; mereka berasa megah dapat pikat isteri orang tanpa memikirkan soal dosa & pahala.

Sementelah jika terjadi isteri si lelaki gerladangan ini berlaku curang... barulah orang akan kata padan muka kejahatannya berbalas; Kenapa nak ganggu soal rumah tangga orang. Isunya jiwa & hati lelaki begini telah hitam. Hatta mereka tak pun rasa terluka malahan akur saja bila kena pada hidung sendiri.

Golongan ini yang aku katakan bagai bangkai bernyawa, mengikut hukum agama suami atau pun isteri yang berlaku curang mana ada hak lagi tinggal di dunia. Cuma hukum dunia saja mereka dibenarkan masih dapat meneruskan kehidupan; natijahnya dunia kita jadi hancur nilainya sebab hukum agama Islam kita tidak dilaksanakan.

Maka beranilah golongan ini membuat catatan seperti di atas. Nak pikat... pikatlah perempuan jenis ketiga sahaja.

Penuntut rentung


Oleh : Norfarhiza Mohd Attar
Tarikh : December 26, 2011

KUALA LIPIS - Seorang penuntut tahun akhir Universiti Teknologi Mara (UiTM) Kelantan jurusan Perakaunan, rentung dengan 90 peratus tubuh badannya terbakar dalam satu kemalangan di sini kira-kira jam 5 pagi kelmarin.

Ketua Polis Daerah, Superintendan Abdul Razak Hassan berkata, mangsa Hadino Zafan Jasman, 23, yang memandu kereta jenis Proton Saga BLM sedang dalam perjalanan dari Kota Bharu ke Kuala Lumpur.

Menurutnya, ketika tiba di tempat kejadian di Kilometer 23 Jalan Lipis-Benta, kereta dipandu Hadino hilang kawalan dan terbabas masuk ke laluan bertentangan.

“Mangsa dipercayai cuba mengawal kenderaan, tetapi gagal mengakibatkan kereta Saga BLM itu berpusing beberapa kali sebelum melanggar belakang sebuah kereta jenis Honda yang datang dari arah Kuala Lumpur menuju ke Kota Bharu.

“Akibat pelanggaran itu, kereta Saga BLM mangsa terbakar dan mangsa tidak sempat menyelamatkan diri.

“Dalam pada itu, pemandu kereta jenis Honda, Mohd Zin Kasim berusaha mengeluarkan isterinya, Hamidah Kasur, 51, beserta dua cucu, Mohd Fahmi Dannial, 4, dan Mohd Farhan Darwiz, 10 bulan dari kereta yang mereka naiki,” katanya kepada Sinar Harian di sini semalam.

Abdul Razak berkata, sejurus mereka berjaya keluar dari kereta berkenaan, kenderaan berkenaan turut terbakar.

“Walaupun pemandu dan penumpang kereta Honda berkenaan berjaya menyelamatkan diri, tetapi Mohd Farhan Darwiz, meninggal dunia akibat kecederaan parah di kepala,” katanya.

Abdul Razak berkata, pihaknya terpaksa menggunakan khidmat pakar forensik Ibu Pejabat Kontinjen (IPK) Negeri bagi mengenal pasti mayat Hadino Zafan berikutan semua identiti mangsa telah terbakar dalam kemala­ngan berkenaan.

“Pihak forensik berjaya menimbulkan nombor enjin dan casis kereta yang terbakar. Mengikut semakan rekod Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), kereta berkenaan didaftarkan di atas nama Jasman Bagiman yang juga Pegawai Tentera berpangkat Leftenan Kolonel dan bertugas di Kementerian Pertahanan, Kuala Lumpur.

“Beliau sendiri telah sampai ke tempat kejadian bersama pegawai penyiasat bagi urusan mengecam mayat melalui jam tangan dan sedikit dokumen yang tidak terbakar serta telah menuntut jenazah,” katanya.

iDAN: Anakda rakan baik saya agar roh Allahyarham Hadino Zafan damai di sana al-Fatihah...

25 Disember 2011

Makan di Luar ( Singgahsana)



Makan luar boleh diistilah kecurangan; bab kecurangan ini malas nak ngomel, tak larat, tak tergamak buat sesak dada sahaja. Sementelah aku pun ada masalah Tekanan Darah Tinggi; kut! tetiba tak mahu turun pula tekanan darahnya. Semua darah tertumpu di otak tak mahu turun ke jantung. Nahas.

Aku selalu sebut Restoran Rahsia di blogku; dulu aku memang amat menyukai akan restoran ini. Bukan bab makanannya atau masakannya yang sedap tetapi adalah lantaran persekitaran agak damai & ada kelainan. Restoran terletak di sebelah Masjid Kajang. Restoran ini milik Raja Izrina Raja Ismail. Restoran Po'Sen ini berkonsep Nusantara atau ala rimba & layanannya yang cekap buat aku suka sangat ke sini. Restoran ini biar nampak ala rimba tapi jangan risau bab nyamuk sentiasa disediakan ubat nyamuk, agar anda tidak diganggu.

Juadahnya pelbagai makanan Siam & juga Ala Barat. Sering Datuk atau Datin buat majlis makan malam di sini. Aku sukan santai di meja Jepunnya atau meja alau dangau di bendang. Dalam berpuluh kali aku ke restoran ini lebih dari separuhnya dikunjungi oleh ramai pelanggan yang menyertai undangan makan malam. Malahan terkadang ada artis suka santai di saini

Pada satu malam aku dikejutkan dengan perubahan rasa atau resipinya; mungkin tukar tukang masak. Sebagai contoh sup campur, pastikan buat tempahan ianya dalam clay pot; baru benar-benar mengancam rasanya. Mungkin ada menunya terpaksa naik harga sebab masalah bahan masakannya naik harga tetapi pastikan ianya tetap menjaga resipi yang enak pun cara hiasan & persembahan yang menarik. Restoran Po'Sen jangan terlampau yakin dengan tempahan majlis yang kerap diadakan di restorannya maka pelanggan tetapnya diabaikan. Layanan kena seimbang.

Telefon atas ni yang 013-333 5457 ada terima tapi kena ke nombor lain
Guna nombor telefon terkini Hanif 0122006490

Jangan juadah ala kadar buat pelanggan tetap terasa menurunnya keenakan. Jangan sampai timun atau tomato pun tak ada buat Nasi Ayamnya. Pelanggan tetap ini jika puas hati dengan juadah & harga perkara kedua. Jika tetap berkualiti juadahnya pasti pelanggan akan datang bertamu setiap minggu mungkin dua tiga kali atau lebih.

Aku pernah ngomel sebelum ini masalah Nasi Goreng Ayamnya asalnya sekitar berharga RM5.50 tetapi malam itu dinaikkan jadi RM6.50. Tak kisah harga semahal itu, kedai mamak pun sekarang ini sudah berharga RM6.80 sepinggan tapi amat berbaloi dengan pedas & ayamnya besar gedabak. Jika juadahnya tetap enak & mampu mengeyangkan fasal harga mesti tak siapa akan mengeluh. Kasihan si Afiz yang kelaparan bayangkan nasi gorengnya biasalah disukat guna satu mangkuk kecil tak ada sebarang ramuan pun dalam nasi gorengnya; ayamnya hanya beberapa potong kecil, teramat kecil, ingat kalau peha ayam mungkin tak sepenuhnya. Tak sampai dua inci lebar; Melampau. Daging ayamnya pula agak lama & keras. Timunnya dihiris amat kecil, tiada pun sehiris tomato; atau barang sehelai salad. Supnya pun sejuk ala kadar, tak ada rasa. Harga air minumannya rata-rata RM2.00 ke atas. Sup campur yang sering aku pesan sebelum ini semakin sedikit ramuan & rasanya tidak sesedap awal dulu; harganya juga naik. Kenapa iyer!. Ini pernah berlaku di sekitar 2 tahun lalu.


Agar masalah di atas tidak berulang lagi. Perkara remeh begini kena diambil perhatian.

Kebelakang ini Restoran Po' Sen ini atau aku panggil Restoran Rahsia semakin bagus layanannya; malahan sup campur yang aku buat pesanan semakin enak rasanya. Jika musim buah jangan lupa cuba Nasi Goreng Thai Po' Sen, sebab ada Kerabu Mangga. Pun jangan lupa mencuba Laicikang panas atau sejuk. Si Azim suka amat dengan masakan Nasi Goreng Tom Yam di Restoran Po' Sen ini. Sering kami makan dia akan membuat tempahan Nasi Goreng Tom Yam ini.

Esok 26.12.11 aku akan buat majlis untuk keluarga di Restoran Po' Sen ini. Kita tenguk bagaimana cantiknya layanan restoran ini.


Tomato & salad tak semahal mana.

Sila klik sini bagaimana pengakuan jujur pengunjung Restoran Po' Sen ini.

http://jompusing-pusing.blogspot.com/2011/03/restoran-posen-memang-sedap-yang-amat.html

Lain-lain Restoran atau tempat menjamu selera di sekita Kajang.

Samalah kesnya minggu lalu aku mengidam mahu makan Mee Kari, gerai Makcik di Sungai Kantan tempat aku sering lepak; tutup. Aku pergi ke Restoran Erawan di Kantai Permai pilihan terbaik makanan Siam juga tutup. Kira aku telah menjadi pelanggan tetap di sini. Kini telah diambil alih oleh Restoran Warisan, Mee Karinya sekadar aku kasi markah 50% boleh makan tapi sejuklah amat kuahnya. Bahan ada belaka tapi kuahnya amat kering tak sebanyak mana.

Seperkara lagi jangan lupa singgah di Restoran Kawana Jalan Semenyih di sisi Taman Zamrud, harganya memang okey & layanannya amat cekap. Baru ni aku makan dengan Azim kira masakan ala Thainya memang amat boleh diterima dengan bahannya yang lengkap.

Jadi tiada pilihan lain aku cuba makan di sisi lampu isyarat jalan utama Jenaris; Gerai Kopi Pot. Gerai ini memang ramai pengunjungnya. Rata-rata orang berkeluarga makan di sini. Bena atau kain rentangnya memang tertulis ada Mee Kari Panas juga Yong Tao Foo. Aku sekadar minum Teh O Limau Panas, Afiz pula sekadar Teh O Limau Ais. Aku makanlah Mee Kari yang katanya Panas!; huh! nipu betul, tak panas pun. Mana sedapnya kalau Mee Kari tak panas bibik oii!. Meenya agak lembik & kuahnya amat sedikit. Rasanya okeylah. Afiz pula makanlah Yong Tao Foo, sepiring rata memang takkan mungkin kenyang. Bila mahu bayar aku mengulurkan wang kertas RM50, memang hanya ada duit itu sahaja dalam dompet aku. Dipulangkan Rm33. Jatuh makan berdua RM17, penat kami memikirkan berapa harga Mee Kari & berapa harga Yong Tao Foo cinonit itu. Bukan ada sotong atau telur puyoh mahu pun sayur. Aku tanya Afiz ada sebarang bahan istimewakah dalam Yong Tao Foonya; tak ada pun, cuma bebalo ikan, tauhu biasa sahaj. Dia pun bersungut mahal betul. Takkan nak tanya kira balik!. Makan berdua dengan juadah mudah begitu. Gerai biasa Mee Kari RM4, Yong Tao Foo kalau ringkas macam tu kita anggarkan RM5 ish ada berbaki RM9 munasabahkah Teh O & Teh O Limau Ais sampai RM9.

Emm! ceritera Gerai Kopi Pot ini tidak berakhir di sini; Nak jadi kes tauke gerai ni adalah ibu rakan si Azim; rakan si Azim pun mengaku ramai pelanggan ibunya komplen harga makanan di gerai mereka itu mahal. Keistimewaan gerai ini ada broadband itu saja. Isunya siapa sanggup duduk gerai di tepi jalan guna komputer bukan ada penghawa dingin pun di situ.

Gerai Kopi Pot ini juga telah ditutup adalah sesekali dibuka tapi lengang amat... nampak semua pelanggan telah lari.

Peragawati tersohor Zac Posen

Aku & kekuarga memang jenis makan asyik di luar rumah; Mee Kari di Sungai Kantan sekadar RM3 punyalah sedap siap segala, kerang, daging, hirisan ayam, siapa bebola ikan lagi. Gerai ini juga telah menjadi kenangan.

Aku jenis suka mencuba makanan di banyak gerai atau restoran maka janganlah nak menduga tentang harga patut atau tak patut. Jika makan depan Giant memang nasi ayam RM6.50 tapi ayamnya memang besar & berbaloi. Rasanya lebih besar lauk ayam di kedai mamak. Rata-rata harga seketul ayam goreng di sekitar Sungai Kantan adalah Rm2.50. Cuma gerai Mak Cik yang jual Lontang di Sungai kantan sahaja RM2 tapi ayamnya nasiblah kadang besar kadang kecil. Samalah ikan keli di sini yang telah siap dimasak sambal kebanyakannya RM2.50. Kecuali gerai Mak Cik jual Lontong di Sungai Kantan. RM2. Harga di gerai hafal belaka; bukan hotel, pub atau kelab malam. Itu jangan tanya.

Mee Kari aku belum jumpa berharga lebih dari RM5 di gerai biasa. Kecuali Yee Mee Kari Claypot di Restoran Cempaka, Kompleks PKNS Bangi atau pun Restoran di kompleks besar yang rata-rata makanannya RM5.50 ke atas lantaran sewanya mahal. Tempatnya nampak kelas & ranggi.

Kalau ada udang begini huh! memang lumayan, dulu di Restoran Cempaka, Kompleks PKNS Bangi memang ada udang dalam Mee Karinya sekarang udang sulari nyorok balik batu.

Jika anda ke Sungai Chua pernah dengar tak Sup Meletup, cer ronda malam-malam tak jauh dari simpang ke Bintang; jika dari Kajang ke Bangi sebelah kiri ada bena besar Sup Meletup ini; aku pernah makan di sini; kata Afiz yang memang suka Nasi Goreng Ayam. Aku cuba sup meletupn boleh kasilah markah 71% kira luluslah tapi masih tak sama dengan Sup Campur di Nilai Tiga. Gerai milik Haji Nan. Lama tak ke sana ada lagi tak gerai ini?.

Memang penat makan di luar ini. Sering rasa tak berbaloi dengan bayaran yang dicaj oleh taukenya gerai. Tetapi sesekali kita kena juga berkumpul makan di luar, jadi di mana cadangan anda selain makan sate Kajang. Ada tak restoran yang bolah kita cadangkan selain Restoran Po' Sen.

nota kaki : Pak VVIP kita makan berdua Mee Kari biasa RM170... kan?. Udang pun dah sebesar gedabak.

22 Disember 2011

Kerajaya Songsang.

Percaya atau tidak ada ketika awak ini macam cicak kubing (sesumpah). Berubah rona bila berpindah dari satu tempat ke satu tempat. Dulunya awak orang susah sampai ada kalangan waris awak terpaksa guna daun nenas sebagai sudu bila tetiba rumah awak ada mee sup. Adik beradik ramai sudu bukan tak ada tapi tak cukup; perut lapar tak larat nak tunggu giliran maka asal ada sudu segera pakai saja. Pinggan ayan lusuh memang banyak.

Satu lagi golongan ada ketikanya dilahirkan dalam kroni orang berada. Maka bukan mustahil awak jadi loya nak makan di gerai tepi jalan yang nampak daif & serba kurang. Tekak awak menolak makanan tepi jalan sebab awak terfikir ianya kotor berabuk. Kelas awak adalah restoran atau cafe yang tersohor & mahal harga juadahnya.

Sebab itu bila awak jadi bos; bajet bangku yang layak sebagai Ketua Jabatan (KJ) sekadar RM500 awak sanggup tambah duit sendiri nak duduk di bangku yang berharga RM1,000 lebih. Tak duduk di bangku mahal tak selesa buat kerja.

Golongan elite & berstatus bangsawan ini yang diamanahkan untuk menjaga kebajikan pekerja. Adakah lojik?. Sedangkan di rumah pun awak tak pernah sidai kain; jatuh martabat sidai kain anak atau suami/isteri. Bolehkah KJ sebegini rasai kepayahan golongan sokongan (kini dipanggil Kumpulan Perlaksana 2) & mahu menjaga kebajikan pekerjanya.

Orang tak rasa susah memang sukar dapat menyelami hati orang susah. Dia akan rasakan teguran mereka yang susah & teraniaya ni sebagai sungutan yang mengada-ngada. Malahan silap-silap mereka yang nampak ketidakadilan ini; jika bersuara akan dicap staf bermasalah oleh KJ yang sekadar bermusim (syarat naik pangkat kena jadai KJ sepenggal dua). Jika boleh staf yang menegur ini segera diberhentikan di organisasi mereka. Orang bawahan hanya layak jadi macai mereka. Jangan sesekali diberikan peluang bersuara naik pangkat sebab mereka ini akan jadi kaduk naik junjung. Kecuali yang seiring dengan mereka kaki bodek, mengampu yang bosnya cantik jelita macho tampan & bla bla.

Ini sering berlaku di mana juga tempat kerja yang namanya makan gaji. Malahan golongan majikan atau KJ begini akan nampak sekelompok yang setaraf dengan dia sahaja, yang intim serta senyum bersama. Yang boleh dia bercampur atau terima segala pendapat atau ide mereka. Golongan begini jauh sekali akan hormat akan daya kreativiti orang lain sampai satu hari dia akan jadi teramat ego; hatta hidungnya makin kemek pipinya makin demak. Tengkoknya makin pendek; bahunya makin terangkat, betisnya makin gedabak. Langkahnya makan mendada tak pernah tunduk.

Satu hari dia akan rasa akulah segalanya & akan tersenyum sendiri. Nah! aku telah jadi Tuhan. Semua orang kena tunduk dengan segala perintahku (keangkuhan). Tak tunduk ambik kau aku akan jentik bagai tahi cicak; awak carilah rezeki di tempat lain. Waduh.

Mission: Impossible – Ghost Protocol,


Mission: Impossible – Ghost Protocol. (MI:4) Menarik filem ni, anda boleh membawa keluarga anda ke pawagam sebab pasti filem ini akan menarik buat semua peringkat umur.

Ianya banyak berkisar tentang kepakaran teknologi maklumat, masalah peperangan, keganasan serta dendam. Heronya Tom Cruise banyak meronai lakon layar yang hebat & tangkas. dari awal babak hingga ianya tamat satu demi satu adengan aksi yang amat mencemaskan.

Antara babak menarik adalah permandangan di Dubai di mana bangunan pencakar langit yang digunakan sebagai lokasi pergambaran amat cantik & meriah.

Pelakon Hindustan Anil Kapoor yang turut berlakon semasa di Bombay pastinya satu suntikan aura bagi peminat filem Hindi. Kesan audio yang amat baik serta beberapa babak yang menggunakan multimedia pastinya membuatkan kita tergamam & berdebar dada.


Aku sebenarnya sekadar mahu membawa anak buah bersama anak-anak menonton; filem ini menjanjikan kepuasan menyaksikan di layar perak berbanding DVD atau menonton di TV.

Pengiktirafan sastera Malaysia


Oleh Salbiah Ani @Gambar oleh Mohamad Danial Mohd Saad
dahiya@nstp.com.my


BAHA ZAIN menunjukkan kepada anaknya, Rosihan Adi (kiri) dan isterinya, Datin Rusiah Abdullah (kanan), Ijazah Kehormat Doktor Persuratan yang diterimanya sempena Konvokesyen ke-41 Universiti Sains Malaysia (USM) di Kampus Kejuruteraan USM, baru-baru ini.

Baha Zain terima ijazah kehormat daripada Universiti Sains Malaysia

DUNIA sastera tanah air menerima penghormatan sekali lagi apabila penerima Anugerah Penulisan Sea 1980, Datuk Baharuddin Zainal atau lebih dikenali sebagai Baha Zain, menerima Ijazah Kehormat Doktor Persuratan (Hon D Litt) daripada Universiti Sains Malaysia (USM), pada 20 Mac lalu.

Sasterawan tersohor itu menerima pengiktirafan tertinggi pada peringkat Asia Tenggara daripada Kerajaan Thailand menerusi Anugerah Penulisan Sea pada 1980, tidak menduga sama sekali beliau akan diberi penghormatan sedemikian daripada universiti terbabit.
“Sebagai seorang yang diundang untuk menjalani sebahagian daripada upacara bermakna ini, saya kira ini adalah suatu takdir yang tak pernah terbayang boleh berlaku di dalam perjalanan hidup saya. Saya sangat bersyukur (Alhamdulillah) dan gembira,” katanya ketika berucap pada majlis di Fakulti Kejuruteraan USM, Kampus Minden, baru-baru ini.

Upacara berkenaan berlangsung pada Konvokesyen Ke-41 USM yang turut dihadiri Pro Canselor USM, Tan Sri Razali Ismail, Naib Canselor USM, Prof Tan Sri Dr Dzulkifli Abdul Razak dan Dekan Pusat Pengajian Ilmu Kemanusiaan, Prof Datuk Abu Talib Ahmad.

Beliau tersentuh menerima pengiktirafan daripada USM memandangkan ia adalah institusi pengajian tinggi dan penyelidikan yang penting di negara ini, selain walaupun istilah sains terserlah pada namanya tetapi di universiti itu hadir juga pengkaji dan pengkritik sastera berwibawa, baik dalam bidang sastera Melayu klasik mahupun moden.

“USM juga menempatkan dua tokoh persuratan yang menerima pengiktirafan tertinggi bangsa dan juga tokoh akademik terkenal iaitu Prof Emeritus Shahnon Ahmad (novelis) dan Prof Emeritus Dr Muhammad Salleh (penyair) yang diangkat sebagai Sasterawan Negara (SN), memperkukuh citra serta kewibawaan USM.
“Oleh hal yang demikian, tentulah cukup bermakna menerima Ijazah Kehormat Doktor Persuratan daripada universiti puncak ini. Oleh kerana itulah juga saya berasa sedikit ngeri untuk berucap sepanjang tujuh minit, bagi memenuhi waktu yang diperuntukkan, di hadapan ramai cerdik pandai daripada pelbagai disiplin ilmu.

“Beberapa kali saya memikirkan draf ucapan kerana tidak pasti apa yang pantas untuk diucapkan di depan khalayak. Akhirnya saya mengambil pendirian untuk setia kepada diri sebagai penyair agar ucapan saya lebih autentik dan jujur.

“Kesejatian dan kejujuran itu, namun boleh menjadi sebagai barang kuno, artifak dan usang pada zaman pembangunan industri dan globalisasi ini, tetapi saya tidak mempunyai banyak pilihan lain kecuali mengemukakan fikiran yang polos lagi dekat dengan hati,” katanya.

Sebelum ini, Universiti Pendidikan Sultan Idris (Upsi) memberi Ijazah Kehormat Doktor Persuratan kepada Sasterawan Negara (SN), Datuk (Dr) A Samad Said dan SN, Allahyarham (Dr) Arena Wati atau nama sebenarnya, Muhammad Abdul Biang @ Andi Muhammad Dahlan Andi Buyung, menerimanya daripada Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM).

Baha Zain mengakui dalam genre puisi, beliau menimba pengetahuan daripada alam pengalaman di tengah-tengah kehidupan yang nyata dan tidak melalui proses menyelidik dengan metode teratur, menganalisis sumber secara saintifik dan mentafsir secara rasional lagi objektif.

“Dalam keadaan seperti itu tentulah penulis seperti saya ada banyak kekurangan apabila mengemukakan pandangan. Meskipun sangat percaya pada hikmah ilmu dan darjat yang tinggi diberikan oleh Tuhan kepada orang berilmu, tetapi tidak semua penyair atau seniman ditakdirkan untuk berpeluang bekerja dalam penyelidikan ilmu,” katanya.

Sebagai penyair, beliau selalu insaf bahawa dari segi ilmu beliau selalu berada seperti apa yang terungkap dalam sebuah pantun Melayu yang berbunyi: Berburu ke padang datar,/ Dapat rusa belang kaki;/ Berguru kepalang ajar,/Bagai bunga kembang tak jadi.

“Dengan keinsafan dan sedar diri itu, penyair dan seniman selalu mendapatkan bantuan fikiran ilmuwan untuk mematangkan fikirannya. Penulis kreatif jarang bekerja secara terancang. Dia digerakkan oleh rangsangan tertentu yang menggugah atau menusuk emosinya; menulis secara intuitif dan sangat subjektif sifatnya.

“Dalam waktu yang sama dia boleh menjadi sangat taksub, tekal dan tak berganjak daripada kepercayaannya meskipun berhadapan dengan risiko oleh kerana runtunan emosinya. Jadi dari satu segi dia boleh dianggap tidak bijaksana kerana bersikap tidak pragmatik sewaktu mengucapkan kebebasan hati nurani.

“Bagaimana pun perasaan dan emosi itu adalah dimensi yang tak terpisahkan daripada kewujudan insan. Tidak ada satu sistem sosial yang sempurna sehingga boleh memuaskan hati setiap individu berperasaan dan berfikiran. Dalam demokrasi pun suara majoriti (walaupun dengan kelebihan satu suara) menjadi keputusan yang sah,” katanya.

Lalu, dengan fikiran saintifik dan rasional, bertolak daripada doktrin bahawa setiap sesuatu peristiwa ada sebab musababnya, boleh diselidiki dan diperjelaskan, sehingga timbul kepercayaan bahawa apa jua masalah sosial dan kehidupan manusia boleh diatasi dengan menerapkan fikiran yang logikal dan rasional.

Maka itu, dalam keputusan politik dan ekonomi, kepentingan diberikan terhadap idea, konsep dan fikiran, manakala faktor perasaan, kemanusiaan, emosi, keindahan, kemesraan alam dan nilai rohaniah sering diremehkan sehingga apa yang terjadi pada hari ini, pemimpin kita terpaksa berpatah balik untuk mendengarkan degup jantung dan gerak getar sanubari manusia dengan berkata: “rakyat didahulukan”.

“Saya tidaklah bertujuan meraikan aspek perasaan lebih utama daripada pemikiran. Sebagai manusia, kita berfikir dan berperasaan, berjiran tetangga dan bernegara kerana kita manusia individu dan manusia sosial. Baik dia sasterawan atau pakar sains, masing-masing ada kebebasan dalaman dan intelektual dalam usaha mencari kebenaran. Ini sahaja tidaklah cukup. Baik dia seniman atau ahli sains, dia perlu iltizam dan tanggungjawab sosial.

“Ini pun belumlah memadai kalau kebebasan dan tanggungjawab sosial itu hanya tunduk pada perasaan atau akal, tetapi tidak tunduk pada moral dan etika yang bernaung di bawah kepercayaan Kebenaran yang Hakiki, iaitu Tuhan Yang Maha Esa.

“Inilah nilai unggul pandangan kehidupan atau tasawur yang boleh menemukan golongan seniman dengan golongan saintis untuk bersama-sama duduk membangunkan kehidupan. Nilai agama inilah juga yang membuat orang berani dan yakin diri berhadapan dengan krisis. Krisis itu bukan sahaja menguji keberanian, tetapi turut menguji keimanan dan menunjukkan watak seseorang seniman atau ilmuwan,” katanya.

Baha Zain dalam ucapannya menyuarakan kebingungan rakyat dengan slogan yang sering didengungkan dan sering berubah; ketika waktu baru merdeka seniman diajak mengisi dasar kebudayaan kebangsaan, disuruh percaya bahawa penulis perlu terus mencipta kerana ia menyemarakkan bahasa serta dapat membentuk jati diri bangsa, tetapi akhir-akhir ini, ia seolah-olah menjadi mimpi lama.

“Kesepakatan antara dua kekuatan, iaitu kekuasaan politik dan kekuasaan ekonomi korporat, biasanya menentukan arah masa depan negara. Pembangunan boleh memakan diri jika pembangunan akal budi kebudayaan, kemanusiaan, moral dan etika, hanya menjadi embel-embelan kepada pembangunan ekonomi, sains dan teknologi. Dalam senario seperti ini, di manakah duduknya golongan ilmuwan dan seniman? Apakah mereka akan berfungsi sebagai pengkritik yang membina atau hanya menjadi pemberi justifikasi bagi setiap keputusan nasional yang besar?,” soalnya.

Baha Zain berkhidmat di Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) sehingga 1984, sebelum melepaskan jawatannya sebagai Timbalan Ketua Pengarah untuk menceburi dunia perniagaan dan giat berkarya ketika menuntut di Universiti Malaya (UM) serta mempunyai beberapa antologi puisi, manakala empat kumpulan puisinya, Perempuan dan Bayang-bayang, Dari Kertas Catatan Tengah Malam dan Tiga Catatan Perjalanan.

Baha Zain yang terkenal dengan puisinya, Menangguh Kebenaran, mengakhiri ucapannya dengan puisi, Kembalikan Mimpi Itu yang boleh ditafsirkan sebagai suara hati perjuangan memartabatkan bahasa Melayu, meskipun tidak sepatah perkataan terbabit dilontarkan, tetapi ia pasti memandangkan kelantangannya bersuara akhir-akhir ini.

Ketuklah pintuku,
Meskipun malam sepi dan tenteram,
Dan aku nyenyak lena di ranjang.

Kembalikanlah sebuah mimpi,
Yang telah beratus tahun tenggelam,
Dipukul gelombang.

Dengarlah suara yang terpendam,
Dari sanubari yang dalam,
Suara sejarah yang tertindas,
Luka dan lemas.

Ketuklah pintu,
Kembalikanlah mimpi itu,
Jangan orang terbangun nanar
di tengah malam,
Dengan belati tajam di tangan.

Ini sekuntum mawar,
Sebagai ganti,
Meraikan malam penentuan,
Hidup atau mati.

Puisi Kembalikan Minggu Itu
Karya Baha Zain

Sastera dipinggirkan?

Rozninah & Salbiah
Oleh Nazmi Yaakub
nazmi@bharian.com.my

Jumlah halaman mengecil sedangkan ia sebahagian sejarah negara

TANGGUNGJAWAB sosial dan sejarah yang perlu dipikul oleh media dalam konteks penerbitan bahan sastera sebagai salah satu cara untuk membangunkan masyarakat dan negara disorot pada Diskusi Sastera dan Media.

Diskusi anjuran Jabatan Bahasa dan Kesusasteraan Melayu, UPSI dengan kerjasama Persatuan Penulis Budiman Malaysia (BUDIMAN), turut melihat fungsi media secara praktikal dalam mengembangkan sastera sama ada melalui akhbar, majalah atau buku.

Setiausaha Agung, Persatuan Penulis Nasional Malaysia (PENA), Syed Mohd Zakir Syed Othman, menganggap persoalan hubungan antara khalayak sastera dengan media dan masalah halaman sastera yang semakin mengecil sebagai isu serantau dunia sastera.

“Pertemuan dengan pengarang kreatif dari negara serantau seperti Thailand, Indonesia, Singapura dan Brunei Darussalam mendedahkan, masalah yang sedang sastera Malaysia hadapi turut berlaku di negara terbabit.

“Bagaimanapun, Malaysia masih bernasib baik kerana Berita Harian menyediakan ruangan Sastera setiap hari, manakala Dewan Sastera yang diterbitkan Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) sejak 1970-an masih di pasaran,” katanya pada dialog di Bangunan E-Learning, Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI), Tanjung Malim, baru-baru ini.

Syed Mohd Zakir yang lebih dikenali sebagai SM Zakir melihat pengecilan ruangan sastera menunjukkan sastera tidak lagi menjadi komponen penting dalam dunia dagang dan pasaran bebas seperti yang pernah berlaku pada zaman sekitar kemerdekaan.

“Sastera tidak lagi dilihat sebagai komponen yang dapat menarik keuntungan dan penerbitan karya kreatif dilihat tidak lebih daripada tanggungjawab sosial untuk memartabatkan bahasa ibunda atau rasmi sesebuah negara,” katanya pada diskusi yang dipengerusikan Ketua Jabatan Bahasa dan Kesusasteraannya, Prof Madya Datuk Dr Mohd Rosli Saludin, Prof Madya Datuk Dr Mohd Rosli Saludin.

Bagaimanapun, beliau berharap sastera dan penerbitan karya kreatif dilihat sebagai tanggungjawab sejarah kerana hubungan antara media dengan dunia sastera sudah melalui sejarah yang panjang dan penting.

“Baru-baru ini, saya bertemu dengan editor majalah Kompas di Jakarta yang mengakui sastera tidak lagi menjadi komponen penting dalam aspek pasaran bagi majalah gergasi itu dan tidak dianggap sebagai tanggungjawab sosial.

“Hanya tinggal satu saja untuk menerbitkan karya sastera, iaitu tanggungjawab sejarah tetapi ia tidak boleh diremehkan kerana sastera menyumbang dalam sejarah perjuangan dan pengisian kemerdekaannya,” katanya pada diskusi yang turut dihadiri Dekan Fakulti Bahasa dan Komunikasi UPSI, Prof Madya Dr Nor Azmi Mostafa dan Pengerusi Jawatankuasa Diskusi Sastera dan Media, Dr Abdul Halim Ali.

Pandangan Syed Mohd Zakir itu wajar diberikan perhatian dalam memastikan hubungan sastera dan media serta tanggungjawab sosial dan sejarah kembali diberi nafas segar tetapi khalayak sastera juga perlu mengambil kira realiti gerak kerja media yang lebih bersifat praktikal.

Justeru tidak hairanlah Diskusi Sastera dan Media itu turut membuka ruang kepada editor yang terbabit secara praktikal dalam meneruskan kesinambungan sastera sebagai tanggungjawab sosial dan sejarah, tetapi terikat kepada tuntutan keuntungan bagi membolehkan syarikat terus beroperasi.

Editor Sastera, Berita Harian, Salbiah Ani, ketika diminta mengulas pemilihan karya bagi terbitan dalam Berita Harian dan Berita Minggu menjelaskan baik pengarang berjenama mahupun pendatang baru diberi peluang kerana penekanan adalah kepada mesej bukan pada status.

“Terus terang saya katakan bukan status penulis yang mempengaruhi pemilihan karya untuk terbitan dalam Berita Harian dan Berita Minggu. Karya penulis berjenama seperti Dr Fatimah Busu juga pernah saya tolak. Saya juga tidak mengamalkan kronisme. Silap jika penulis baru mengatakan mereka tidak diberi peluang,” katanya.

Selain itu, pemilihan karya untuk terbitan dalam kedua-dua akhbar terbabit lebih bertumpu kepada karya yang mengetengahkan mesej yang baik dan tidak menggunakan teknik terlalu kabur sehingga menyukarkan pemahaman pembaca massa.

Justeru, Berita Harian dan Berita Minggu tidak membataskan ruangan Sastera untuk penggiat sastera tulen semata-mata kerana sokongan pembaca massa diperlukan bagi membolehkan halaman terbabit terus berdaya saing.

“Kami bergerak dari dana yang kosong dan dalam situasi semasa yang pembaca lebih cenderung kepada berita politik, ekonomi dan hiburan, saya sangat bersyukur ruangan Sastera mendapat dua halaman setiap hari. Beli dan bacalah akhbar untuk mengetahui bentuk karya pilihan editor.

“Pemberian halaman berdasarkan jumlah pembaca dan pendapatan yang dijana daripada halaman menyesakkan Editor Sastera. Faktor kos kertas dan keterbatasan ruang menjadikan iklan terlalu mahal. Berapa ramai penerbit buku sedia membeli iklan?,” katanya.

Editor Dewan Sastera, Rozninah Abd Azib, membuat saranan serupa kepada pembaca bagi memastikan karya mereka mendapat tempat dalam majalah terbitan DBP kerana tanpa membeli dan membaca sukar penyumbang menilai bentuk karya yang menjadi pilihan.

“Betul apa yang dikatakan rakan seperjuangan saya, Salbiah Ani kerana tanpa membeli dan membaca akhbar atau majalah yang menjadi sasaran penulis, mereka tidak dapat memahami bentuk karya yang mendapat tempat,” katanya.

Pengurus PTS Litera, Asma Fadila Habib, berkata PTS Sdn Bhd (PTS) mengambil inisiatif dan mengembangkan sastera serta karya sastera kerana menyedari wujudnya ruang kosong dalam bidang penerbitannya.

“Oleh itu, kami mula mengkaji keperluan pasaran dengan memberi tumpuan kepada genre yang berasaskan kehendak pembaca generasi muda, tetapi pada masa sama tetap memperjuangkan bahasa.

“Kami mulakan dengan penerbitan novel dewasa dengan menekankan kepada pemilihan judul karya kreatif yang cenderung kepada Islam tetapi tidak terlalu ‘ekstrim’ dalam penekanan kepada latar agamanya,” katanya.

iDAN:

...“Terus terang saya katakan bukan status penulis yang mempengaruhi pemilihan karya untuk terbitan dalam Berita Harian dan Berita Minggu. Karya penulis berjenama seperti Dr Fatimah Busu juga pernah saya tolak. Saya juga tidak mengamalkan kronisme. Silap jika penulis baru mengatakan mereka tidak diberi peluang,” katanya....

Aku begitu lama masih bergelut untuk melepaskan karya barang sebuah karya puisi ke di Berita Minggu kini telah masuk ke tahun ketiga. Jika tanpa semangat penyairan aku pasti telah hilang daya kreativiti sebab cuba dibunuh oleh Editor yang mungkin terlalu teliti & sukar menerima tulisan seperti puisiku. Nah hari ini aku dapat lihat wajah Editor untuk Sanggar Sastera di Berita Harian & pengakuan jujur... tiada sikap kronisme & tidak mahu puisi kabur. Itulah sebaiknya agar dunia sastera tanah air akan berkembang & tidak menjadi hambar.

Cumanya baik puisi mudah atau pun puisi kabur ada pengikutnya. Yang penting bagiku setiap penulis kena menjaga keindahan Bahasa Melayu agar ianya terus diminati semua kaum di seantero dunia. Bahasa Melayu perlu kita kembangkan dengan apa cara sekalipun. Biarlah ianya terbentuk dengan pelbagai ragam supaya kita nampak akan coraka atau batik bahasanya.

TULISAN SALBIAH ANI: ANDA MELIHAT DARI SISI YANG BETUL, TERIMA KASIH
GODAM.

Salbiah Ani pengarang sastera Berita Harian menulis dari sisi yang betul tentang Little India. Tanpa mahu prejudis ataupun meluahkan prasangka berbaur perkauman, siapalah yang boleh menolak sebenarnya projek Little India di Brickfields yang dirasmikan bersama Najib dan Perdana Menteri India, Manmohan Singh semalam sebenarnya adalah sebuah filem yang mempunyai tajuk lain dan membawa cerita lain.

Jalan cerita Little Brickfields ini jelas amat bersimpang siur ketika semua penonton mengharapkan ia adalah sebuah filem yang berjudul 1Malaysia!

Kita amat melayani permintaan yang di luar kotak 1Malaysia. Kita tidak pernah bersimpati pada mereka yang tertinggal. Dan nanti mampukah kita menjawab atau memenuhi impian mereka yang tertinggal ini untuk membuka satu kawasan bernama 1Melayu atau 1Jawa atau 1Banjar yang dirasmikan bersama Najib dan Presiden Indonesia.

Dengan wang dileburkan sebanyak RM35juta untuk projek Little India, apakah kita juga bersedia mengeluarkan peruntukan serupa untuk 1Melayu?

Perlu diingat, hasrat mahu melihat Little India menjadi antara kawasan pelancongan adalah sama dengan hasrat mencantikkan ChinaTown di Jalan Petaling, sebelum ini. Kedua-dua lokasi itu memberi untung sebenarnya kepada dua bangsa, Cina dan India. Adakah kita juga bersedia mempromosi satu kawsan Little Melayu untuk dijadikan kawasan tarikan pelancongan dan sekaligus memberi keuntungan perniagaan kepada peniaga Melayu?

Demikian nasib peniaga Melayu sebenarnya. Mereka adalah anak dalam kendongan, tetapi susu yang ada diberi kepada monyet, beruk, ungka, mawas, cikah, lotong, orang utan, gorila, chimpanzee dan siamang di hutan! Nasib mereka tidak pernah dipeduli.

Bukan kisah kawasan perniagaan mereka mahu dipromosi secara global sering didengar, tetapi kisah mereka menjual air dan nasi lemak di tepi jalan yang kemudian dihambat penguatkuasa yang selalu dilaporkan!

Apalah malangnya Melayu? Mungkin tidak salah kita ulangi menyebut tafsiran Malaysia itu berkali-kali untuk menjelaskan apa sebenarnya Melayu. MALAYSIA - MALAY bermakna Melayu. SIA- bermakna Rugi. Dan benarlah Malaysia itu tafsirannya MELAYURUGI!

Kekeh rakyat yang berdecit-decit mungkin tidak didengari oleh Najib, memperlekehkan apa sebenarnya 1Malaysia. 1Malaysia benarlah merujuk kepada pengezonan kawasan tempat tinggal dan perniagaan mengikut kaum!

Apabila Salbiah tersentak menerima panggilan seseorang bercerita tentang pendapatnya mengenai Little India, kita juga tersentak mendengar terlalu ramai orang Melayu tersentak melihat betapa sungguhnya Najib merealisasikan konsep 1Malaysianya menerusi Little India.

Harus diingat, hampir semua bandar utama di negara ini telah menjadi ChinaTown dan hampir semua bandar yang penduduknya ramai India seperti di Jalan Datok Klana, Klang telah diiktiraf sebagai Little India. Ditanyakan lagi di mana 1Melayu beb?

1Malaysiakah kita beb kalau yang dibela hanya berpilih-pilih!

Godam: Sastera tanpa noktah buat Arena Wati
Bersama Salbiah Ani

MASIH lekat dalam ingatan penulis detik pertama kali bertemu Sasterawan Negara (SN), Allahyarham (Dr) Arena Wati, ketika ditugaskan menemuramahnya oleh mantan pengarang Sastera Berita Harian, Allahyarham AR Kamaluddin, bagi mendapatkan reaksi mengenai mogok seni kedua SN, Datuk (Dr) A Samad Said kepada Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP). Rasa gentar menguasai diri ketika memujuk Allahyarham untuk sedia ditemu bual di hadapan pintu rumahnya di Kepong, tanpa membuat sebarang temu janji kerana mereka yang rapat dengannya, sememangnya tahu Arena Wati enggan memiliki telefon bagi mengelakkan dirinya daripada diganggu ketika berkarya. Degupan jantung yang kencang pada awal pertemuan, melayang pergi apabila wawancara akhirnya berlangsung hampir tiga jam dengan penulis bersimpuh di atas lantai sambil menulis di atas meja, manakala Allahyarham duduk di kerusi dan kebetulan tidak sihat pada masa itu.

Pertemuan itu, turut membuka peluang kepada penulis untuk melihat sendiri beberapa jenis ubat yang perlu diambil saban hari dengan membelinya di klinik swasta tanpa merungut, meskipun dirinya layak mendapatkannya daripada hospital kerajaan sesuai dengan kedudukannya sebagai SN, sebab pilihannya adalah mutu. Dalam pertemuan itu juga, Allahyarham menyatakan pendirian tidak masuk campur dalam hal yang membabitkan DBP dan dapat penulis rasanya betapa ada sesuatu yang dipendam dan enggan dikongsi sehingga trilogi karyanya, Armageddon yang memuatkan Mandala, Menora dan Pentagon, dibiarkan beberapa lama tanpa penerbit.

Kesediaannya membiarkan triloginya itu tanpa penerbit dan terus gigih menyiapkan Pentagon, satu daripada tiga triloginya itu yang tertangguh kerana rasa belum berpuas hati dengan fakta yang diperoleh, menyedarkan penulis betapa nyala cinta Allahyarham kepada dunia penulisan kreatif sentiasa membara dan tidak mungkin diganggu gugat.

Trilogi Armageddon yang bahannya dikumpul sejak 1974 seperti pengakuan Allahyarham pada wawancara dengan penulis, hanya mula digarap pada 2001 dan akhirnya diserahkan kepada Penerbit UKM untuk diterbitkan sebelum menemui pembaca pada 2005. Allahyarham mengaku tergerak untuk menangani trilogi Armageddon ketika berada di Jeddah ekoran perasaannya tertekan dengan peristiwa sekatan minyak oleh Pertubuhan Negara Pengeksport Minyak (Opec) kepada Eropah dan Amerika dalam usaha melawan Yahudi, tetapi gagal selepas Arab Saudi berlaku khianat.

Pertemuan kedua penulis dengan Allahyarham pada Mei 2003 ketika Arena Wati dinobatkan sebagai penerima Anugerah Sastera Mastera yang pertama kali diperkenalkan dengan hadiah ditaja Kerajaan Brunei Darussalam, berlangsung dalam suasana ceria pagi. Penulis disambut Arena Wati dengan kata-kata, “Apa yang kau hendak budak.” dan berlangsung lebih sejam di satu ruang legar Dewan Bankuet, diakhiri dengan laungan, “Kau tengok budak perempuan ni, pagi-pagi hari dia hendak menyakitkan hati aku.”

Mereka yang mendengar laungan Arena Wati di Laman Karyawan DBP pada pagi itu, pasti menyangka Salbiah Ani dimarahi, tetapi hakikatnya ia seloroh pengarang itu kerana beliau berlalu pergi dengan wajah menyimpul senyum, manakala penulis memperoleh jawapan untuk kolum Bicara Pengarang yang diperkenalkan pada 2003 di laman Sastera, Berita Harian. Dua pertemuan dengan Allahyarham juga memadamkan segala tanda tanya mengenai kemarahannya kepada Gabungan Persatuan Penulis Muda Kelantan (Gema) ketika menjemput Arena Wati sebagai panel pembicara pada bengkel penulisan di Kota Bharu dan membenarkan kata-kata bahawa beliau manusia yang berpegang kepada janji.

Daripada tampangnya yang serius, sesiapa juga dapat menduga bahawa beliau tegas dalam pendirian dan langkahnya ke setiap majlis wacana di DBP dalam keadaan lengkap bersongkok dan bertongkat selagi tidak uzur, membuktikan kasihnya yang tidak bertepi kepada dunia sastera tanah air. Sesungguhnya Arena Wati tidak pernah menganggap dirinya berada pada kedudukan tinggi dan dalam kesibukan membaca beberapa bahan rujukan untuk menangani triloginya, ciri khas Allahyarham dalam dunia sastera Malaysia, beliau tetap mengikuti perkembangan generasi muda dalam dunia sastera.

Dalam pertemuan itu Allahyarham mengakui sesetengah pengarang muda mengatasi sasterawan tersohor dan menasihatkan mereka mementingkan ilmu dengan meluaskan bacaan dalam pelbagai bidang ilmu biarpun selepas tamat pengajian di universiti, bagi membolehkan karya mereka mendapat pengiktirafan selain tidak diperlekehkan. Tidak mungkin juga akan penulis lupakan kenyataan apabila ditanya perasaannya ketika dinobatkan sebagai penerima Anugerah Sastera Mastera 2003, “Saya bersyukur. Tidak terlalu gembira kerana nanti mati dalam kegembiraan. Anugerah ini satu lagi cabaran yang diletakkan di bahu dan saya junjung. Jangan beri anugerah hanya untuk melihat keris atau badik lama. Nama dan gambar disiarkan, tetapi karya apa pun tidak ada selepas itu. Nilai dulu yang kita capai, boleh dicapai anak muda sekarang.” Tidak keterlaluan untuk dikatakan iltizamnya dalam dunia sastera banyak dipengaruhi pengalaman selama sembilan tahun sebagai pelaut yang turut membuka keajaiban dunia ilmu dalam buku kepada Arena Wati atau nama sebenarnya, Muhammad Abdul Biang @ Andi Muhammad Dahlan Andi Buyung, anak kelahiran Makasar, Indonesia. Kelebihan ilmu dalam karyanya juga yang turut memungkinkan Allahyarham dilantik sebagai Felo di Universiti Cornell, Amerika Syarikat; Universiti Leiden, Belanda; Universiti Kyoto, Jepun; Karyawan Tamu UKM, Universiti Kebangsaan Malaysia penyelidik di Yayasan Sabah dan Penulis Tamu di DBP.

Godam: 'Hanya kerana RM300, muslihat naik pangkat'

Oleh Salbiah Ani
dahiya@bharian.com.my

PANGGILAN yang penulis terima daripada seorang mantan sarjana bahawa beliau dikenakan bayaran RM300 bagi membolehkannya membentangkan kertas kerja pada suatu seminar di salah sebuah universiti awam tersohor tanah air menyebabkan penulis tersentak.

Tersentak kerana dipelawa membentangkan kertas kerja, tetapi serentak itu dikenakan bayaran pula sedangkan selama ini setahu penulis dan sebahagian besar orang awam bahawa hanya peserta seminar yang akan dikenakan yuran penyertaan, tetapi tidak pembentang kertas kerja.

Nama pun khidmat mereka diperlukan bagi membentangkan kertas kerja dan sudah pasti serba sedikit kajian perlu dilakukan terlebih dulu sebelum mereka boleh memperkatakan sesuatu, lalu di mana logiknya jika mereka turut dikenakan bayaran.

Tambahan pula pada acara sedemikian rupa sememangnya berlaku perkongsian ilmu kerana sudah pasti pembentang kertas kerja jauh lebih arif dan berpengetahuan daripada orang yang dikongsi maklumat berbanding peserta sesuatu seminar.

Lalu perkara yang dibangkitkan teman ini penulis ajukan kepada seorang teman sarjana yang menyambut pertanyaan penulis dengan nada separuh menyindir: “Salbiah bayaran yang dikenakan untuk pembentangan kertas kerja adalah amalan biasa.

“Ia menjadi amalan universiti di mana sekalipun di dunia ini termasuk di Amerika Syarikat dan United Kingdom kerana salah satu syarat untuk kenaikan pangkat dan merit pada peringkat universiti ialah melalui pembentangan kertas kerja, apalagi jika peluang diperoleh di luar negara!,” jelas teman sarjana ini.

Malah, penulis diberitahu sarjana di Indonesia yang ingin melihat tulisan mereka diterbitkan dalam jurnal antarabangsa negara itu juga perlu menjelaskan bayaran kepada penerbit dan penjelasan teman ini bahawa tulisan mereka yang disiarkan dalam Jurnal Melayu dibayar mengejutkan!

Jurnal Melayu terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka yang memuatkan tulisan akademik berhubung dunia Melayu diterbitkan empat kali setahun, antara terbitan akademik badan berkanun terbabit yang memberi ruang kepada sarjana seantero dunia untuk berkongsi hasil penelitian masing-masing.

Jurnal Melayu yang dilancarkan mantan Ketua Pengarah DBP, Datuk A Aziz Deraman, pada tahun terakhir sebelum persaraannya itu dan diterbitkan empat kali setahun, kini sudah digantikan dengan Malay Literature.

Begitu juga, Jurnal Bahasa dan Tenggara serta semua majalah terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) tiada yang meminta penulisnya membayar penerbit untuk melihat karya mereka diterbitkan, sebaliknya badan berkanun terbabit yang membayar penulis!

“Syarat yang sama juga diguna pakai oleh semua universiti di dunia kalau nak menulis untuk jurnal antarabangsa. Orang yang menulis perlu membayar dan khabarnya itulah strategi yang digunakan sebuah universiti dalam menaikkan penarafan mereka pada peringkat antarabangsa,” jelas teman ini.

Khabarnya universiti terbabit membayar sekitar RM30,000 untuk sebuah artikel yang diterbitkan dalam jurnal antarabangsa yang diiktiraf dalam bagi menyumbang kepada piawaian untuk kedudukan mereka dan ternyata strategi terbabit membantu dan terbukti berhasil.

Penulis diberitahu pendekatan bayar untuk membentangkan kertas kerja hanya dikecualikan untuk panel yang menerima jemputan khas dan pembentang ucap utama selain mereka menerima bayaran, mereka akan diberi penginapan dan tiket kapal terbang atas jemputan terbabit.

Begitulah daifnya dunia kesarjanaan dan rupa-rupanya selama ini penulis ‘tertipu’ apabila melihat seminar antarabangsa anjuran sebuah badan antarabangsa disertai sejumlah pembentang kertas kerja dari luar negara dengan sesetengah daripada mereka bermata biru, kelabu dan coklat cair.

Rupa-rupanya ada ‘kisah’ yang tersembunyi di sebalik kehadiran mereka, iaitu kedatangan mereka ditanggung penganjur seminar sehingga mereka dengan rela hati terbang di awan biru beribu-ribu kilometer kerana ilmu!

Anehnya apabila badan penganjur itu kekurangan dana dan tidak lagi menanggung kedatangan pembentang kertas kerja dari luar negara, tidak kelihatan lagi tokoh bahasa dan sastera Melayu di kalangan kulit putih hadir pada seminar antarabangsa.

Hal yang sama sudah lama berlaku di kalangan universiti awam yang menganjur seminar antarabangsa dan sejak akhir-akhir ini, bukan saja penyertaan tidak bersifat sejagat tetapi juga pembentangan sehingga pemilihan perkataan antarabangsa menimbulkan tanda tanya!

Lalu penulis berhujah dengan teman ini bahawa perkongsian ilmu yang sepatutnya menjadi matlamat utama dalam sesuatu seminar sebenarnya adalah alasan kedua kerana hakikatnya habuan kenaikan pangkat yang mahu diperoleh.

“Perkongsian ilmu dalam dunia kesarjanaan hanya boleh dikongsi dengan manusia hebat seperti mereka. Sama juga seperti bidang lain dan ia tidak mungkin boleh dikongsi dengan masyarakat biasa kerana bukan bidang mereka dan tidak mungkin menarik minat atau difahami kelompok terbabit.”

Masih tidak berpuas hati dengan hujah teman itu, penulis katakan ciri kenaikan pangkat pada masa ini yang berasaskan pembentangan kertas kerja pada seminar dalam apalagi luar negara dan penerbitan tulisan dalam jurnal akademik antarabangsa memungkinkan wujudnya unsur kroni.

“Betul kriteria kenaikan pangkat sedia ada membolehkan berlakunya kenaikan pangkat yang dirancang antara pembentang kertas kerja dan kroni mereka baik dalam universiti yang sama atau universiti luar.”

Justeru, teman ini mencadangkan agar Kementerian Pengajian Tinggi bukan saja memberi markah kepada jumlah pembentangan kertas kerja, penghasilan buku akademik dan esei yang diterbitkan dalam terbitan yang tersenarai dalam International Scientific Index (ISI).

Sebaliknya, memberi peratusan markah lebih tinggi kepada sarjana yang memberi sumbangan kepada masyarakat awam selaku pembayar cukai sebagai ciri paling utama bagi kenaikan pangkat kerana ia lebih berpijak di bumi nyata dan lebih ramai mendapat manfaat serta tidak bersikap mendewa-dewakan yang asing!

iDAN:

Apa jua bidang malahan bahan ilmiah juga jika telah diperdagangkan atau berharapkan mendapat laba dari bakti yang lebih berupa amalan jihat disilapgunakan maka ianya menjadi tambah mahal & sampai satyu ketika akan menjadi jumud bila tiada lagi berkat atau perhitungan Ilahi.

20 Disember 2011

Sardin baik untuk jantung & darah

Pakar pemakanan menyarankan kita memakan ikan sardin paling tidak 2 minggu sekali untuk kesihatan jantung dan peredaran darah. Ini kerana, ikan sardin mengandungi lemak omega 3. Ikan sardin yang terbaik adalah yang diperolehi dari Bandar Alaska. Ini kerana semakin sejuk kawasan tersebut, semakin banyak lemak ikannya.
Untuk khasiat yang penuh sebaiknya ikan sardin dimakan bersama kulit dan tulangnya. Kedua bahagian ini merupakan sumber kalsium yang sangat baik. Sementara isinya pula mengandungi vitamin D juga baik antara lainnya membantu penyerapan kalsiumnya.

Ikan mengandungi banyak nutrien penting, termasuk protin dan sepatutnya menjadi sebahagian besar dari diet harian kita. Hanya sebahagian kecil dari ikan (100 gram) menyediakan 1/3 hingga separuh dari keperluan protin seharian. Ikan juga kaya dengan vitamin B12 yang diperlukan oleh sistem tubuh. Ikan berlemak seperti salmon, makerel dan herring juga mengandungi 2 kali ganda kalori dari ikan lain. Tidak seperti lemak tepu dari haiwan, lemak tak tepu dari minyak ikan adalah sangat berfaedah kepada kita. Kajian yang pernah dijalankan menunjukkan seseorang yang makan ikan berminyak sekali seminggu adalah jauh dari risiko penyakit jantung dan strok.

Omega-3
Asid lemak Omega-3 dari minyak ikan diketahui membantu melindungi jantung dan melancarkan perjalanan darah. Ia adalah suatu keperluan (essential) kepada sistem imun kerana tubuh kita tidak menghasilkannya melainkan kita harus mendapatkannya dari sumber luar. Saintis mendapati asid lemak Omega-3 penting untuk kesihatan mata dan otak. Ibu mengandung sepatutnya menjadikan ia sebahagian dari diet mereka. Ia dapat memberi keseimbangan terhadap pemakanan sumber omega-6 yang berlebihan.

Terdapat dalam bentuk kapsul atau cecair, minyak ikan boleh dikategorikan kepada 2 jenis:
1. minyak limpa ikan (seperti kod, salmon, makerel)
2. minyak isi ikan (seperti ikan bilis, sardin).

Istilah minyak limpa ikan kod berasal dari minyak yang diekstrak dari limpa ikan kod. Minyak ikan adalah sumber yang baik untuk vitamin A dan D.

Spesis Ikan Berminyak

Tenggiri (Mackerel)
Kaya dengan omega-3, Vitamin D dan selenium. Mengandungi 2 ~ 3 % asid lemak omega 3. Bagaimanapun, kandungan lemak omega-3 berbeza mengikut musim. Kekurangan selenium boleh mendatangkan penyakit jantung dan kanser.

Salmon
Dikatakan spesis kedua kaya dengan omega 3 selepas Tenggiri.

Todak (Swordfish)Meskipun mengandungi omega 3, ia tidak dapat menandingi kandungan omega 3 seperti yang terkandung di dalam ikan tenggiri dan salmon.

Ikan Sebelah (Halibut)Ikan jenis ini juga mengandungi omega 3 yang tinggi, kurang sedikit dari ikan kod. Ada yang memanggil ikan ini ikan sisa nabi di mana ada kisah yang menceritakan bagaimana kedua-dua belah matanya hanya terletak di sebelah kiri, dan warna yang berlainan di antara sisinya, iaitu seorang Nabi pernah memakan ikan ini di sebelah sisinya kemudian mencampakkan ke laut, kemudian ikan ini hidup semula dan jadilah ia ikan separuh badan.
Ikan Kayu/Tongkol (Tuna)

Ikan tuna kaya dengan vitamin D, B12 dan Omega-3. Tetapi tuna bukanlah sumber terbaik untuk asid lemak omega 3 kerana kandungannya terlalu rendah. Tuna di dalam tin tetap kaya dengan vitamin tetapi sumber omega-3 semakin kurang kerana kebanyakan minyak sudah dikeluarkan sebelum ditinkan.

Ikan Kod (Cod)
Banyak faedah yang kita dengar tentang minyak limpa ikan kod. Antaranya menguatkan tulang dan gigi, memelihara kulit, merawat gout dan arthritis dan juga untuk kesihatan jantung.


Ikan Parang (Wolf-Herring)
Mengandungi omega 3, vitamin A dan C, kalsium dan zat besi.


Sardin (Sardine/Pilchard)
Boleh didapati dengan harga yang murah di pasaran tetapi sangat berguna untuk sumber protin, zat besi dan zink termasuk semua jenis nutrien yang terkandung di dalam ikan-ikan yang disebutkan di atas termasuk omega-3. Sardin tergolong dalam kumpulan yang sama dengan salmon dan trout.


Layaran (Sailfish)
Ikan Layaran juga antara sumber terbaik omega3.

Siakap (Barramundi)
Siakap harganya agak mahal tetapi ia tidak kurang juga khasiat protin dan omega-3. Masakan popular yang menyelerakan ialah siakap tiga rasa. Tetapi lebih baik ia tidak digoreng terlebih dahulu demi memelihara khasiatnya.

Kerapu (Grouper)
Juga kaya dengan omega-3 dan protin.

Ikan Bilis (Anchovies)
Ikan yang kecil tapi tidak kurang dari segi khasiatnya. Ia seperti ikan sardin, mempunyai lemak omega-3 dan protin yang berfaedah kepada kanak-kanak dan juga orang dewasa. Ia juga kaya dengan vitamin E dan D, mineral kalsium dan selenium. Ikan kecil seperti ini lebih baik dari ikan besar seperti siakap dan tuna kerana ia mengandungi kurang kadar pencemaran logam berat seperti merkuri, plumbum dan arsenik oleh sebab pencemaran alam. Ini kerana ikan kecil mempunyai jangka hayat yang pendek dan ia kurang risiko pencemaran.

Ikan Mentah
Memakan ikan secara mentah seperti di Jepun iaitu sushi dan sashimi boleh mendatangkan risiko kecacingan kerana ikan adalah antara perumah yang baik untuk cacing-cacing parasit. Ia perlu dimasak untuk memastikan semua cacing dan telurnya mati. Sesudah dimasak, hendaklah dimakan ketika masih panas kerana ikan yang dimasak cepat rosak dan membiakkan bakteria. Masak stim, bakar atau panggang adalah kaedah terbaik untuk memelihara kesihatan

Ceritera Persaraan Penyair iDANRADZi


Nah! setelah ianya 3 tahun tersimpan... Bagindo (Dato' Haji Omar Bin Osman) ikut juga cakap e-mel ini.

iDAN
016 9094343

(Ini antara Surat Rasmi@e-mel saya kepada Biro Pengaduan Awam (BPA) dulunya lebih dikenali sebagai Warkah Untuk PM)

Forwarded Message: Re: Peringatan 1:[Fwd: FW: [202893] Pekerjaan - Haridan Bin Mohd Rodzi]
Re: Peringatan 1:[Fwd: FW: [202893] Pekerjaan - Haridan Bin Mohd Rodzi]
Thursday, July 24, 2008 6:23 PM
From: "iDANRADZi" <idanradzi@yahoo.com
Rujukan Tuan : WUPM/BPA/KPT/0052

Tuan/Puan

Keadaan kerjaya kami di sini Fakulti Kejuruteraan UPM khasnya UPM amnya; semakin payah & getir. Khidmat kami yang kini melebihi 20 tahun makin tidak diberikan perhatian. Saya sendiri bebaru ini dipanggil oleh Timbalan Pendaftar UPM & diarahkan tukar tempat kerja. Disuruh menjadi Pelayan Pejabat (Budak Pejabat); ibarat diturunkan pangkat.

2. Kami dulunya Pelayan Makmal, setelah pertukaran ke SSB ditukar jawatan kami ke jawatan Pembantu Am Rendah kemudian kini SSM menjadi Pembantu Am Pejabat (tanpa berbincang dengan kami pertukaran jawatan ini). Sedangkan kami membuatkan kerja-kerja teknikal & berkemahiran dalam bidang teknikal di makmal atau bengkel bukan di pejabat.

3. Contohnya saya sendiri telah 28 tahun berkerja dalam bidang teknikal pastinya akan lupus & jumud begitu sahaja kemahiran teknikal yang sedia ada, jika pihak pengurusan terus tidak mempertimbangan kemahiran serta pengalaman saya dengan meletakkan saya menjadi Budak Pejabat; mengambil & menghantar surat dalam usia 50an kini.

4. Kami mencadangkan agar pihak pengurusan mengujudkan jawatan seperti Tukang Kadar, Operator Mesin Pemprosesan Data atau sebagainya untuk kenaikan pangkat demi mengenang jasa bakti kami tetapi ditolak mentah-mentah. Sememangnya jika antara kami tidak berkerja sendirian di makmal, seharian kerjaya kami sentiasa membantu Juruteknik.

5. Saya sendiri pernah mendapat elaun tanggung kerja jawatan Juruteknik selama lebih kurang dua tahun & melaksanakan tugas juruteknik menguruskan sebuah makmal sendirian lebih dari sepuluh tahun sehinggalah kini. Kumpulan kami diketepikan bilamana pihak UPM memasukkan Juruteknik yang kini memerlukan sekurang-kurangnya sijil dari Politeknik.

6. Persoalan utama, bukanlah permasalahan imbuhan yang dipertikaikan tetapi tiada kenaikan pangkat secara KPSL bagi kami yang berkhidmat sekian lama. Juga skim gaji yang kami sandang rasanya perlulah dirombak; tidak musabah masih ada skim gaji pendidikan di Darjah Enam yang kami sandang sejak lebih 20 tahun lalu. Rata-rata kami memiliki LCE/SRP & ramai mempunyai MCE/SPM.

7. Saya berharap pihak Tuan/Puan dapat meneliti aduan ini; bukan dengan cara tindakan sekarang ini pihak pengurusan UPM senang-senang memindahkan kami ke bahagian yang bercanggah dengan bidang kemahiran yang kami timba selama ini.

8. Jika pun kami tidak dapat pembelaan dalam KPSL, harapan kami berilah peluang untuk kami memilih sendiri bidang kerjaya yang bersesuaian dengan kemahiran kami dalam meniti penghujung usia & penghujung kerjaya kami di perkhidmatan awam ini.
Sekian Terima Kasih.

Tuan Haji Omar, (masa ni Bagindo masih tiada gelaran Dato')

Hari ini saya mendapat surat Arahan Pertukaran Tempat kerja pada 15 Ogos 2008 nanti. Saya amat tidak bersetuju dengan pertukaran ini.

Ada beberapa lagi Surat@e-mel berkaitan dengan Aduan ini di simpanan saya.

Wassalam.


BPA telah pun menelefon saya untuk menjelaskan kedudukan kerjaya saya dan berharap kami boleh berbincang & menjernihkan keadaan. Saya menolak sebab saya secara sukarela telah mengambil opsyen bersara awal. Saya tahu majikan saya mengadap JPM dan pastinya mereka akan melabelkan saya ini "Pegawai Bermasalah", apa lagilah alasan mereka jika aib UPM terdedah.

(Tapi saya yakin BPA tidak semudah itu menerima; tanpa rekod terperinci apa hak UPM mahu melabel saya, perhubungan saya dengan BPA hingga kini masih rapat.)

Markah SSM saya masih okey taklah pernah sampai 70% ke bawah. Saya pernah menjadi Pegawai Cemerlang beberapa tahun. Malahan dalam penilaian pelajar makmal yang saya pantau di KKK pernah mendapat Makmal Terbaik.

Nak jadi malang ketika krisis kerjaya ini saya dicampak di makmal yang layak dipanggil Stor sahaja. Saya & anak saya si Afiz selama dua minggu berkerja siang & malam mengosongkan makmal ini bilamana arahan ianya mahu dilawati Penilai Luar. Hatta kekosongan makmal saya yang seharusnya menjadi bengkel komputer menjadi isu yang dimainkan oleh pihak UPM untuk meletakkan saya sebagai Pegawai Bermasalah (Mungkin).

Selama saya menunggu bersara, opsyen LAPAN bulan saya memohon bertugas di Unit IT; untuk senggara komputer & kerja ICT. Impian UPM mahu melihat saya yang dah tua ini menjadi Budak Pejabat nampaknya telah disekat Allah SWT yang maha mengasihi. Maka itu apalah indahnya berkhidmat dengan UPM.

Kumpulan JIM yang memusuhi saya sejak tahun 80an sebaiknya dipantau & disiasat kegiatan mereka di UPM terutama di Fakulti Kejut. Saya nampak kelibat mereka ini amat licik & sering menjadi masalah bagi staf di UPM. Visi mereka lebih kepada kepentingan diri & jumud dalam Kebajikan Pekerja.

Isunya salahkah seorang staf itu menyatakan satu yang benar, kasihan melihat sahabatnya sampai dijunjung ke liang lahat masih disekat rezekinya; malah jadi Budak Pejabat sepanjang hayat; tanpa pembelaan.

Kena fahami betul-betul apa itu pengertian Makan Gaji
. Kenapa mesti merasakan UPM itu universiti sendiri tanpa menghirau kehendak atau pekekiling JPA. Jika JPM telah kasi lampu hijau sejak e-mel ini saya tulis kenapa mesti nak ambil masa bertahun-tahun baru sedar jalan yang telah disuluh, biar pun telah mendapat sokongan mantan PM kita.

Tahniahlah buat semua staf awam yang bakal mendapat durian runtuh; saya tetap bersyukur dengan rahmat yang Ilahi beri; kini wang persaraan saya, saya terima terus dari JPA; agar ianya mendapat rahmat biar pun tak sebanyak mana.

(Di bawah ini surat terbuka saya kepada BPA setelah opsyen diluluskan & harapan saya buat rakan saya yang masih berkhidmat agar kebajikan mereka terbela)

From: iDANRADZi
Subject: RE: Penyair iDANRADZi Tinggal Kenangan.
To: "Mohd Asri bin Mohamed"
Cc: mdzin@bpa.jpm.my, sallehosman@mohe.gov.my, info@warkahuntukpm.com.my, wupm@bpa.jpm.my
Date: Sunday, October 26, 2008, 9:21 PM

Ruj. Tuan: WUPM/BPA/KPT/0052

Tuan,

Saya baru membaca e-mel yang amat bermakna bagi saya dalam penghujung perkhidmatan saya sebagai Pegawai Kerajaan. Pun saya amat berbesar hati kerana e-mel saya mendapat perhatian dari pihak tuan & mempelawa saya bersemuka dengan tuan.

2. Saya membuat keputusan untuk tidak memanjangkan masalah ini kerana baru sahaja saya mendedahkan kekecewaan ramai kalangan kami; Sementelah ianya terdedah di Warkah Untuk PM ini; Saya telah dipanggil & diserang dari perbagai pihak pengurusan. Malahan Wakil Kesatuan Kakitangan Am UPM, (KEPERTAMA) ada yang menempelak saya lantaran pendedahan saya ini dikatakan mengaibkan UPM. Presidennya pun tidak mahu bersemuka dengan saya. Sedangkan saya merasakan kami masih perlukan pembelaan, Antaranya Gred Gaji kami perlukan semakan semula; Tiada pertimbangan dalam Kenaikan Pangkat Secara Lantikan (KPSL) sejak lebih 20 tahun perkhidmatan dengan kerajaan. Kemahiran kami tiada pengiktirafan. Hakikatnya cubalah semak berapa ramai seusia saya masih memegang jawatan di gred N1. Biarpun lulus dengan cemerlang dalam ujian PTK.

3. Seperkara lagi saya memang sedih melihat ada kalangan kumpulan saya yang mahir dalam bidang teknikal; sewenang-wenangnya ditukarkan ke bidang yang langsung tiada kaitan dengan kemahiran yang dirintih sejak lebih 20 tahun lalu. Malahan ada yang seusia saya masih lagi membuat kerja Pelayan Pejabat. Menghantar surat ke hulu ke hilir. Jika pun mereka memang sihat & reda bagi saya masih boleh dipersoalkan. Kenapa tiada kalangan rakan saya ini disediakan jawatan Juruteknik Rendah, Pembantu Makmal Rendah, Kerani Rendah atau diserapkan ke jawatan yang sesuai dengan kemahiran yang ada. (Tak harus dijumudkan jawatan-jawatan ini, kerana itulah salah satu cara atau tangga kami boleh dinaikkan pangkat seawal kami berkhidmat dahulu). Apatah lagi jika telah berusia & sakit seperti saya ini masih sesuaikah menjadi Pelayan Pejabat atau memegang jawatan di N1.

4. Gred gaji kami yang saya paparkan dalam e-mel saya N1 bagi kami cuma sesuai bagi mereka yang masih awal berkhidmat atau masih remaja bukan bagi kami yang begitu setia berkhidmat & punyai keluarga apatah lagi jika tanggungan kami semakin ramai. Seharusnya KPSL terusan dilaksanakan, apatah lagi jika usia kami meningkat ke 40an yang memerlukan ekonomi yang kukuh untuk menyara keluarga. Sejajar dengan itu seharusnya majikan kami memikirkan kenaikan gred gaji kami dengan perbagai cara.

5. Saya berpendapat tidak mungkin mana-mana majikan dapat mendedahkan kelemahan mereka dalam menjaga kebajikan pekerjanya. Malahan akan melindunginya dari pandangan masyarakat. Jika Warkah Untuk PM terusan dilancarkan saya yakin banyak maklumat akan terbongkar. Saya secara peribadi sememangnya memandang amat serius & kecewa dengan nasib kumpulan kami N1. Semoga nasib seperti kami tidak akan berulang terhadap anak cucu kami. Bebaru ini saya dijemput menghadiri seminar dengan golongan saya yang tercicir ini. Antara keluhan mereka ada saya tulis dalam blog saya.

6. Anak-anak saya masih bersekolah & memang saya punyai bebanan hutang rumah & lain-lain. Perletakan jawatan saya juga telah diluluskan jadi saya telah menganggap saya sebagai menunggu hari sebagai Pesara. Sememangnya masa depan saya masih samar-samar. Tetapi langkah ini terpaksa saya ambil demi menjaga kesihatan saya yang tak boleh lagi terusan dilanda stres.

7. Limpahan terima kasih; sebenarnya e-mel saya yang lalu sekadar memberi khabar & tidaklah saya berharap ianya disilap tafsir atau salah tangkapan. Semoga ianya tidaklah dipanjang-panjangkan lagi.

iDAN

(blog easyjournal saya telah disekat atau servernya kena godam)

17 Disember 2011

0-bon

O-bon, atau cuma Bon, merupakan versi Jepun bagi Perayaan Hantu yang lama berubah menjadi cuti perjumpaan semula keluarga yang mana penduduk bandaraya kembali ke kampung halaman untuk membersihkan dan menziarahi kubur nenek moyang mereka.

O-bon yang sering merangkumi pesta tarian ini lama wujud di Jepun sejak lebih 500 tahun lalu. Perayaan Jepun ini diadakan dari 13 hingga 16 bulan Julai (masing-masing "Obon Sambutan" dan "Obon Perpisahan" respectively) di pantai timur Jepun (Kantō), pada bulan Ogos di pantai barat.

Fakta

Sejarah Dan Keindahan Wanita Geisha Di Jepun

ANTARA 2 KEKASIH
apa yang jatuh itu
amat sarat membeku

agaknya aku jatuh hati
tapi pada yang tak sudi

tak apalah janji impi wangi
asalkan cinta itu hidup lagi

tapi amat sepi begini
tanpa siapapun mengerti

Dia bukankah tetap ada
lekat setia di dada

agar restu Kekasih-ku
memberkatiku: intim selalu

iDANRADZi
Sagamihara Japan

Berbicara soal wanita Geisha pasti di antara Anda semua berpikir Kelompok Musik Indonesia Geisha..., iyer memang ada benarnya juga... tapi bagi anda yg belum pernah tahu tentang sejarah dari wanita Geisha sendiri, mungkin ini trit yang tepat untuk mengetahui apa itu wanita Geisha .

Wanita Geisha di Jepun sendiri sesuatu yang tabu untuk dibicarakan, tetapi semua orang di seluruh dunia sudah tahu apa itu geisha. Kenapa tabu ? karena pemahaman Geisha suka disalahertikan oleh sebagian orang bahwa Geisha itu selalu dengan konotasi yang negatif. Maka dari itu kita akan kupas sedikit tentang Geisha.

Bagaimana Semua ini dimulai..? Sejarah geisha dimulai dari awal pemerintahan Tokugawa, di mana Jepang memasuki masa damai dan tidak begitu disibukkan lagi dengan masalah-masalah perang. Seorang calon geisha harus menjalani pelatihan seni yang berat selagi usia dini. Berlatih alat musik petik shamizen yang membuat calon geisha harus merendam jarinya di air es. Berlatih alat musik lainnya juga seperti tetabuhan kecil hingga taiko. Berlatih seni tari yang menjadi kunci kesuksesan seorang geisha, karena geisha papan atas umumnya adalah penari, tari Topeng Noh yang sering dimainkan oleh geisha dihadirkan bagi masyarakat kelas atas berbeda segmennya dengan pertunjukkan Kabuki yang lebih disukai rakyat jelata.


Jadi Sebenarnya Apa Itu Geisha ? Geisha (bahasa Jepang:芸者 "seniman" adalah seniman-penghibur (entertainer) tradisional Jepang. Kata geiko digunakan di Kyoto untuk mengacu kepada individu tersebut. Geisha sangat umum pada abad ke-18 dan abad ke-19, dan masih ada sampai sekarang ini, walaupun jumlahnya tidak banyak. Di Kansai, istilah "geiko" (芸妓) dan geisha pemula "maiko" (舞妓) digunakan sejak Restorasi Meiji. Istilah "maiko" hanya digunakan di distrik Kyoto.

Pengucapan ˈgi ʃa ("gei-" - "key") atau "gadis geisha" umum digunakan pada masa pendudukan Amerika Serikat di Jepang, mengandung konotasi prostitusi. Di Republik Rakyat Cina, kata yang digunakan adalah "yi ji," yang pengucapannya mirip dengan "ji" dalam bahasa Mandarin yang berarti prostitusi.


Geisha belajar banyak bentuk seni dalam hidup mereka, tidak hanya untuk menghibur pelanggan tetapi juga untuk kehidupan mereka. Rumah-rumah geisha ("Okiya") membawa gadis-gadis yang kebanyakan berasal dari keluarga miskin dan kemudian melatih mereka. Semasa kanak-kanak, geisha seringkali bekerja sebagai pembantu, kemudian sebagai geisha pemula (maiko) selama masa pelatihan.

Intinya bahwa Geisha itu bukan wanita penghibur, PSK, ataupun ladies Escort yang bisa dibawa tidur oleh kaum adam, tetapi justru awal mulanya mereka ada karena tuntutan karir dan zaman bahwa wanita bisa juga sebagai entertainer.


Setelah 100 tahun sejak Geisha ada , ketidakpastian mengenai Keberadaan Geisha sendiri mulai bergeser sedikit demi sedikit. Di Jepang banyak sekali kaum adam saat itu (suami) yang tidak puas dengan rumah tangganya, nah karena kehebatan Geisha yg bisa menghibur, menari, melawak dan menyanyi maka tidak heran banyak kaum para suami/lelaki yang ingin mencari Geisha sebagai pasangan hidupnya.

Dan inilah salah satu contoh pergeseran Geisha yang tadinya mereka adalah entertainer sejati menjadi buruan kaum adam yang sifatnya hanya pelarian dari kenyataan hidupnya.

Pakaian / Tata Busana GeishaDitahun 1930 , seorang Geisha tampil bak supermodel , cantik, anggun, mempunyai tubuh yang seksi dan juga masih menghormati adat istiadat kuno Jepun. Dan uniknya wanita Geisha sangat menutupi bagian auratnya yang bisa mengundang nafsu kaum adam, ini terlihat dari pakaian para geisha (kimono) seperti dibawah ini. Dan yang terbuka hanya bagian leher belakang yang berbentuk V. semakin panjang bentuk V-nya kebawah berarti sang Geisha semakin provokatif.

Tahukan anda, memakai Kimono tidak semudah yang kita bayangkan ternyata baju kimono memiliki 12 lapisan. dan itu harus sesuai dengan masing-masing setelannya !! tahukah perlu waktu berapa lama? 1 Jam lebih gan !! Dan setelah kimono terpakai si wanita harus menyesuaikan gerakannya.

Untuk menentukan Geisha Muda dan Geisha Senior, anda lihat saja warna kerahnya. jika warna kerahnya Merah berarti Geisha Muda, dan jika kerah warna putih berarti Geisha Senior Soal Rambut, Geisha kadang memakai wig atau juga rambutnya di bentuk dengan cara me-wax agar lebih mengembang. dan yang perlu dihindari adalah terlalu sering mencuci rabut ataupun menyisir rambutnya yg bisa mengakibatkan kerontokan rambut ataupun ramput tidak dapat mengembang. dan tahukah anda berapa kali mereka keramas dalam sebulan? HANYA 2x sebulan!!!

Ketrampilan apa yang harus dimiliki oleh seorang Geisha?
1. Kemampuan menari tradisional
2. Kemampuan Menyanyi
3. Kemampuan berkomunikasi
4. Kemampuan Melawak (hehehe)

Kerahasian tahukah anda apa yang tidak boleh dilakukan oleh seorang Geisha pada saat dia menghibur dan mereka harus pandai merahasiakn hal tersebut :
1. Tidak boleh terlihat sedih , apalagi menangis
2. Tidak boleh menerima dan memberi cinta
3. Tidak boleh memilih cinta
4. Tidak boleh terlihat emosional apalagi melakukan kekerasan

16 Disember 2011

Pelakon Hisham Ahmad Tajudin


Lakonan

2009
:
Santau - (Pelakon Pembantu)
2009
:
Syurga Cinta - (Pelakon Pembantu)
2008
:
Selamat Pagi Cinta - (Pelakon Pembantu)
2007
:
Qabil Khushry Qabil Igam - (Pelakon Pembantu)
2005
:
Kemarau Cinta - (Pelakon Pembantu)
2003
:
Black Maria - (Pelakon Tambahan)
2001
:
Sara - (Pelakon Pembantu)
1995
:
Putera - (Pelakon Pembantu)
1992
:
Interlud - (Pelakon Pembantu)
1992
:
Interlud - (Pelakon Tambahan)
1987
:
Wira Angkasa - (Pelakon Pembantu)
1986
:
Seman - (Pelakon Utama)
1981
:
Tsu Feh Sofiah - (Pelakon Pembantu)

Abg Hisham ini adalah rakan teater saya sekitar tahun 79, 80, 81 & 82. Saya berhenti berlakon teater tahun 82 lantaran mengambil keputusan berumah tangga. Sejak itu kami terputus hubungan. Paling akhir saya & Abg Hisham berlatih berlakon teater Mimpi Hayati dengan Mior, tak tahu apakah teater tersebut sempat dipentaskan.



Noraini Hashim sinonim watak ibu mithali

20/07/2005

BELASUNGKAWA

SEMALAM dunia lakonan kehilangan seorang pelakon yang amat sinonim dalam melakonkan watak ibu menerusi drama televisyen (TV), radio dan filem.

Noraini Hashim, nama yang tidak asing lagi dalam dunia lakonan tempatan itu meninggal dunia pada usia 70 tahun di kediamannya di Seksyen 11, Shah Alam, Selangor pada pukul 9.30 pagi semalam kerana menghidap penyakit kencing manis dan darah tinggi.

Pemergian Allahyarham ke rahmatullah disifatkan sebagai satu kehilangan besar dan sukar dicari ganti dalam dunia lakonan tempatan.

Ini kerana, sepanjang pembabitan Allahyarham dalam bidang lakonan, beliau sering menjadi pilihan ramai penerbit serta pengarah terutamanya bagi melakonkan watak-watak seorang ibu yang memiliki sifat-sifat keibuan dan penyayang.

Kelebihan Allahyarham itu diakui sendiri oleh pengarah terkenal, Datuk Yusof Haslam apabila beliau sering mengundang Allahyarham berlakon menerusi drama-drama dan filem-filem arahannya.

``Saya dapati, Allahyarham memang sesuai melakonkan watak seorang ibu sama ada dalam drama mahupun filem. Beliau mempunyai karisma yang tinggi untuk melakonkan watak sebagai ibu.

``Saya lihat pada wajah Allahyarham terserlah sifat-sifat keibuan. Bagi saya, beliau memiliki simbol seorang pelakon yang mampu melakonkan watak sebagai seorang ibu mithali,'' kata Yusof sewaktu ditemui di kediaman Allahyarham semalam.

Yusof pernah menawarkan Allahyarham berlakon beberapa buah filem di bawah arahannya, antaranya Sembilu (1997), Maria Mariana (1996) dan Maria Mariana 2 (1998).

Selain filem, Allahyarham juga pernah berlakon drama TV arahan Yusof antaranya Maria Mariana sebanyak 28 episod yang disiarkan melalui TV3 pada tahun 2001.

Bagaimanapun, sejak lima tahun kebelakangan ini Allahyarham tidak mampu lagi untuk berlakon kerana uzur dan masalah penyakit yang dideritainya itu.

Yusof yang juga Pengarah Urusan Skop Production Sdn. Bhd., mula mengenali Allahyarham sewaktu sama-sama berlakon beberapa drama terbitan Radio Televisyen Malaysia (RTM) pada tahun 1970-an.

``Saya pertama kali berlakon dengan Allahyarham pada tahun 1970-an menerusi program Drama Minggu Ini terbitan RTM berjudul Potret Pekerti.

``Dalam drama itu, saya melakonkan watak sebagai anak Allahyarham. Pengalaman itu memang sukar untuk saya lupakan.

``Ini kerana, ketika itu saya hanya seorang pelakon dan belum terbabit dalam dunia pengarahan filem ataupun drama,'' katanya.

Jelas Yusof, beliau amat mengagumi sikap dan disiplin Allahyarham sepanjang berlakon di bawah drama-drama dan filem-filem arahannya.

``Saya dapati Allahyarham adalah pelakon yang paling berdisiplin di lokasi penggambaran,'' ujar Yusof lagi.

Sementara itu, pelakon drama TV popular, Hisham Ahmad Tajuddin ketika ditemui merasa terkejut dan amat sedih dengan pemergian Allahyarham ke rahmatullah.

Menurut pelakon berusia 69 tahun ini, dia amat rapat dengan Allahyarham sehingga menganggap Allahyarham sebagai kakaknya sendiri.

``Allahyarham amat rapat dengan saya. Saya mula mengenali Allahyarham sejak kira-kira 20 tahun lalu.

``Selama ini, kalau saya dan Allahyarham berlakon drama bersama, biasanya saya akan jemput dan hantar Allahyarham dari rumahnya ke lokasi penggambaran,'' jelasnya dalam nada terharu.

Tambah Hisham, dia mula berlakon bersama-sama Allahyarham sejak lebih 15 tahun lalu dan tidak menyangka pertemuannya Rabu lalu adalah kali yang terakhir.

Hisham dan Allahyarham misalnya pernah berlakon bersama pada tahun 1990 menerusi drama berjudul Zuriat Zulhijjah yang diarahkan oleh Mior Hashim Manap dan skripnya pula tulisan Datuk Rahim Razali.

``Kali terakhir saya bertemu Allahyarham pada hari Rabu lalu. Saya berjumpa Allahyarham kerana menyampaikan salam sahabat karibnya, pelakon Adibah Amin (pelakon filem Adik Manja).

``Kebetulan ketika itu saya dan Adibah sedang menjalani penggambaran drama berjudul Rahim Tidak Bersalah terbitan Grand Brilliance Sdn. Bhd., di Johor,'' kata Hisham.

Seorang lagi pelakon yang juga kenalan rapat Allahyarham iaitu Helmy Salleh, 70, juga sukar melupakan nostalgia sewaktu sama-sama berlakon drama TV RTM pada tahun 1970-an.

``Saya masih ingat lagi, saya dan Allahyarham pernah berlakon bersama sebagai suami isteri dalam drama TV bersiri berjudul Keluarga Bahagia pada tahun 1973 sebanyak 10 episod.

``Aida Rahim turut berlakon dalam drama itu sebagai anak kami,'' ujar Helmy mengimbas kenangan silamnya bersama Allahyarham.

Allahyarham Noraini Hashim atau nama sebenarnya Khairani Md. Nor meninggalkan suaminya, Hashim Amir Hamzah, 79, dan lima anak lelakinya iaitu Husni Amir, 49, Mohd. Hatta, 47, Mohd. Hasnul, 46, Mohd. Hashmy, 45, dan Mohd. Halim, 31.

Allahyarham selamat dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam, Seksyen 11, Shah Alam, Selangor pada kira-kira pukul 2 petang semalam.