iDAN

30 September 2009

Purata 18 maut nahas setiap hari (Delima Merkah)


KUALA LUMPUR: Kadar kecederaan akibat kemalangan jalan raya sepanjang tahun lalu menurun sebanyak 40 peratus berbanding tahun sebelumnya, namun angka itu masih belum mencapai tanda aras antarabangsa yang dicatat di negara maju lain.

Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Ong Tee Keat, berkata sebanyak 32,294 kes kemalangan jalan raya dilaporkan pada tahun lalu.

“Walaupun ia menurun sebanyak 40 peratus berbanding tahun sebelumnya, ia masih belum mencapai standard tanda aras antarabangsa.

“Daripada 6,527 kemalangan maut di jalan raya negara ini, 18 kematian berlaku dalam masa sehari,” katanya selepas melancarkan Program Penilaian Jalan Raya Antarabangsa (iRAP) di sini, semalam.

Katanya, penunggang motosikal masih lagi mendahului pengguna jalan raya lain yang paling terdedah kepada kemalangan jalan raya iaitu sebanyak 60 peratus, manakala 20 peratus membabitkan pemandu kereta dan pejalan kaki pula sebanyak 10 peratus.

Berdasarkan kemalangan jalan raya yang dilaporkan sepanjang tahun lalu pula, 30 pengguna jalan raya cedera setiap hari dan ia membabitkan kecederaan kekal seperti lumpuh.

Difahamkan, sebanyak tiga peratus daripada keluaran dalam negara kasar dunia musnah akibat pelanggaran jalan raya dan Malaysia satu daeripada penyumbang perkara terbabit.

“Dalam 10 tahun kos sosial pelanggaran jalan raya membabitkan kerugian RM9 bilion dan ia merugikan negara-negara maju,” katanya, tanpa mendedahkan tahap standard yang perlu dicapai negara ini.

Sementara itu, Malaysian muncul negara pertama di Asia dipilih menjalani tinjauan oleh iRAP iaitu sistem tinjauan bertujuan memperbaiki keselamatan prasarana jalan raya di negara berpendapatan rendah dan sederhana.

Harian Metro

iDAN: Aku pernah terlibat dengan kajian kemalangan jalan raya semasa aku berkerja di tempat kerja lamaku. Selain kelalaian pengguna tidak dinafikan perabut jalan raya juga menjadi punca kemalangan jalan raya.

Maka itu jurutera jalan raya sentiasa berkerja keras membuat kajian demi kajian agar kemalangan maut tidak terus kerap berlaku.

Seharusnya ada maklumat & ruang yang membolehkan pengguna jalan raya dapat segera berhubung dengan pihak berwajib agar masalah perabut jalan raya ini dapat diperbetulkan dengan kadar segera. Sering kita temui jalan raya yang sama berlaku kemalangan demi kemalangan tetapi tiada perubahan kepada perabut jalan raya atau rekabentuk selekoh yang bahaya itu dibaiki. Ini tak ubah sebagai perangkap maut bagi pengguna yang sering melalui jalan tersebut.

Aku pernah menulis puisi yang berkait dengan kemalangan maut di jalan raya kita. Telah dihantar ke media massa tetapi tidak tersiar. Begini bait-bait puisiku itu.

JUJURAN KUBUR

Saban hari berlumba dengan waktu
menuju arah menggapai rezeki berliku
makin silau deru punyai mercu penentu
merentas hari ini, esok atau lusa yang nyilu.

Dari muka pintu telah berakar pecut
menjajar puncak ajal selekoh bertaut maut
hingga ke lebuh raya bertunjang walang
jujuran kubur yang panjang merentang.

Operasi sikap tidak dapat memerangkap
masih bermaharajalela mencerap silap
kelalaian manusia adalah kerugian nyata
jutaan denda bukan penghalang petaka.

Batu nisan pecah bertaburan di ujung lahat
tidak bernama ihsan tidak berwajah mayat
jerat nahas tanpa talian kasih memintas
roda impian terhenti di persimpangan cemas.

- Jangan jadikan diri korban di jalan raya!.

iDANRADZi
Jenaris Kajang

Penjara sedia sebat Kartika (Ceritera)

Oleh Iskandar Shah Mohamed
iskandar@hmetro.com.my

KAJANG: Hukuman sebat terhadap bekas model sambilan, Kartika Sari Dewi Shukarnor, 32, boleh dilaksanakan pada bila-bila masa sekarang kerana Jabatan Penjara sudah mempunyai tukang sebat bertauliah untuk melakukan tugas berkenaan.

“Pihak penjara kini menunggu arahan mahkamah untuk menjalankan hukuman yang tertangguh itu dan tidak mempunyai sebarang masalah untuk melaksanakannya,” kata Timbalan Menteri Dalam Negeri, Datuk Wira Abu Seman Yusop.

Beliau mengulas isu penangguhan hukuman sebat terhadap Kartika Sari yang sepatutnya dijalankan di Penjara Wanita Kajang di sini.

Menurut Abu Seman, isu ketiadaan pegawai penjara yang bertanggungjawab untuk menjalankan hukuman berkenaan tidak timbul berikutan sudah ada pegawai bersesuaian untuk tujuan itu.

“Perkara berkenaan dianggap selesai kerana kami sudah ada pegawai penjara bertauliah untuk melaksanakan hukuman sebat terbabit.

“Pihak penjara menunggu arahan Mahkamah Tinggi Syariah Kuantan untuk melaksanakan hukuman sebat berkenaan dan apa saja masalah di luar perlu diselesaikan pihak bertanggungjawab (mahkamah itu),” katanya selepas menyempurnakan Majlis Perbarisan Tamat Latihan Kursus Sijil Menengah Pengurusan Penjara Siri 1/2009 di sini, semalam.

Turut hadir, Komisioner Jeneral Penjara Malaysia, Datuk Zulkifli Omar.

Julai lalu, Kartika Sari dijatuhkan hukuman maksimum enam sebatan dan denda RM5,000 oleh Mahkamah Tinggi Syariah Kuantan selepas mengaku bersalah minum arak di pusat hiburan di Cherating, pada Disember tahun lalu.

Ibu dua anak yang tetap dengan pendirian enggan merayu supaya hukuman diringankan dan berulang kali menyatakan kesediaan disebat pada bila-bila masa, kini menunggu keputusan pihak bertanggungjawab memberi arahan kepadanya untuk menjalani hukuman itu.

Harian Metro

iDAN: Bukan Kartika sahaja yang dikenakan hukuman sebatan, sebelum dia telah pun telah ada hukuman tersebut. Sila rujuk artikel di Blog ini.

Penjelasan Hukuman Sebat Syariah kerana kesalahan Minum Arak


Penjelasan yang dinyatakan di bawah saya perolehi melalui e-mel yang dikirim oleh salah seorang pensyarah undang-undang sivil dan syariah yang sama-sama mengajar di AIKOL, UIAM. Beliau menerimanya dari penulis yang bernama Naser al Qurawiyy. Pada pendapat saya fakta-fakta yang tersebut tidak meragukan. Wallhua’lam

Ekoran dari isu hukuman sebat terhadap bekas model Kartika Sari dewi Sukarno,
wajar diperjelaskan bahawa –

1. Kartika bukan lah orang pertama disebat atas kesalahan minum arak. Di Kelantan seramai 6 orang lelaki telah pernah disebat. Tahun 1997; 4 orang, tahun 2001; seorang dan 2003; seorang.

2. Kartika juga bukan wanita pertama dijatuhi hukuman sebatan. Hukuman sebatan Syariah terhadap seorang pesalah wanita pernah diputuskan oleh Mahkamah Syariah Johor pada tahun 2000. Namun pesalah berkenaan telah membuat rayuan ke Mahkamah Rayuan Syariah dan hukuman sebatan telah diketepikan.

3. YA Hakim Dato’ Abdul Rahman yang menjatuhkan hukuman sebat ke atas Kartika juga telah pernah menjatuhkan hukuman yang sama beberapa tahun lalu ke atas 2 orang adik beradik yang melakukan kesalahan minum arak . Mereka juga memfailkan rayuan dan rayuan mereka belum didengar.

4. Tohmahan kononnya Kartika dijadikan target untuk disebat adalah fitnah besar terhadap institusi agama, kerana bukan hanya Kartika seorang yang ditangkap dan dijatuhi hukuman sedemikian.Pada masa kejadian, selain dari Kartika, juga telah ditangkap 2 orang lain.- seorang lelaki dan seorang wanita. Keduanya juga dijatuhi hukuman yang sama denda 5000 dan 6 sebatan, namun mereka telah memfailkan rayuan ke Mahkamah Rayuan Syariah Pahang. Justeru, bagi memastikan keadilan dan Kartika tidak dihukum lebih berat dari dua orang lagi yang merayu itu, kesnya telah diputuskan oleh Ketua Hakim Syarie Pahang untuk disemak semula.

5. Hukuman keatas Kartika belum dibatalkan, hanya digantung berikutan keputuasan Ketua Hakim Syarie Pahang, YAA Dato’ Abdul Hamid hendak membuat semakan terhadap hukuman ke atas Kartika.

6. Jabatan Penjara pula sudah pun mempunyai seramai 171 orang tukang sebat terlatih termasuk 2 orang tukan sebat wanita. Kesemua mereka terlatih dalam menyebat secara sivil, Syariah dan Kanak-kanak.

7. Seorang penyebat wanita telah membuat demo sebatan Syariah dengan penuh bergaya di hadapan Hakim Rayuan JKSM YA Dato’ Asri. YA kemudian mengesahkan dan berpuas hati dengan cara sebatan tersebut.

8. Prosedur sebatan Syariah adalah termaktub dalam sek.125 Tatacara Jenayah Syariah Pahang. Di Negeri lain pun ada tatacara yang sama. Gambarannya, apabila melakukan sebatan, hanya tangan yang terangkat tanpa menampakkan ketiak. Tidak seperti sebatan sivil yang memang bersifat cruel dan menyiksa pesalah, sebatan Syariah bersifat mendidik. Justeru adalah tidak wajar sebatan Syariah disamakan dengan sebatan sivil.

9. Kartika sendiri telah insaf dan bertaubat atas perbuatannya dan menuntut supaya beliau dekenakan hukuman berkenaan. Inilah bukti keberkesanan hukuman sedemikian di zaman ini. Keputusan sama ada Hukuman sebat ke atas Kartika akan dilaksanakan atau sebaliknya terserah kepada Jawatankuasa Rayuan Syariah Pahang yang akan bersidang bagi menyemak hukuman YA Hakim Mahkamah Tinggi Pahang itu tidak lama lagi.

Naser alQurawiyy

http://blogs.iium.edu.my

29 September 2009

Tersekat di Sesewang - Siri Raya ooo Raya 5 (Singgahsana)


"Ayah makin pening tak makan ubat... malam nanti ayah kena balik Jenaris, siapa nak ikut? seorang sahaja!"

"Azim! nak ikut!" Azim memang suka ikut ayahnya.

"Angah tak boleh ikut Ke?" Tetiba Aziq bersuara.

"Tak apalah dua orang sahaja Aziq boleh ikut!, Anif temankan ibu!!" Nampak monyok sahaja Anif.

"Tak apalah, kalau semua nak ikut... moh!, ayah lagi suka cumanya kena minta izin ibu dulu!"

Nampaknya anak terunaku sudah mula sangkut ke sesawang. Rindu kepada dunia maya. Baru tiga hari di Meru sudah mula terasa bosan. Itu pun Aziq senyap-senyap membawa PSPnya. Sebelum ini aku memang tidak membenarkan ianya bawa ke kampung. takut tak puas main sudah rosak. Bayangkan anak saudara Mila ada lebih dari 20 orang. Tak ada akan tahannya kalau banyak sangat tangan. PSP itu anak-anakku sama-sama kumpul duit untuk membelinya. Sekitar RM780 harganya. Jenama Sony. Rasanya telah lebih setahun, pernah sekali sahaja rosak terhempas. Nasiblah masih boleh dibaiki. Barangan elektronik bukannya lasak sangat. Harga sahaja mahal. MP5 yang aku beli buatan cina bebaru ini, sekitar 3 bulan telah rosak. Itu pun telah tukar yang baru semasa dalam gerenti. Malu nak minta yang ketiga dalam tempoh gerenti. Lagi pun bebanyakkan kedai hanya mampu kasi gerenti 3 bulan sahaja. Terbang sekitar Rm200 sekelip mata sahaja.

Hakikat zaman sekarang, permainan kanak-kanak pun teramat mahal. Manalah manusia semakin gila mencari duit. Ada sahaja barangan yang berkenan yang mahu dibeli.

Rumah besar Nyaie memang berkongsep lapang bagai Padang Golf. Baik majalah, mainan, perabut, apa jua barangan nampak lusuh atau rosak akan dibuang. Cuma ada meja makan kayu jati, sofa lama & TV kecil. Memang tiada apa bahan bacaan untuk mengisi masa lapang. TV yang kecil itu pun katanya kepunyaan adik iparku. Malas nak ganggu sebab Mak Nyaie sentiasa dengan selera tontonannya. Seingat aku dedulu banyak TV besar di rumah Nyaie. Kenapa tidak dibaiki.

Maka kami akan bersandar pada dinding, baring di bilik menatap siling, anak-anak main SMS atau aku lebih suka keluar rumah; mengabiskan minyak. Kelengkapan Perabut Pengantin ketika aku bernikah dulu tak nampak satu pun lagi. Habis hancur. Bahan bacaan memang tiada satu apa pun. Baik majalah baik novel, selalunya habis baca buang. Aku pernah meletakkan set komputer Pentium III, tahu-tahu telah dibuang, baru bercadang mahu tukar ke Pentium iV. Sementelah semuanya dibuang, patah semangatku nak kasi segala; setahu aku monitor, papan kekunci, peti suara, tetikusnya masih okey!. Tak mampu aku nak beli segala. Sekarang semua pakai LCD monitor. Siapalah nak pandang monitor buruk seperti yang aku beri. Mungkin sebab itu kena buang. Menyemak.

Selepas makan tengah hari berulam Pucuk Mengkudu, jantung pisang & ikan bakar. Aku terlelap di kamar hadapan. Pening satu hal. Telah masuk hari ke tiga tak makan ubat satu hal. Terlebih makan pun satu sebab musababnya. Lepas terjaga aku rasa ringan sikit badan. Jam menunjukkan Jam 5:00 petang lebih.

"Ayah nak ikut tak bertandang ke rumah Pak Toyo, Kak Eton & Wak Nah!.."

"Nak!..." Mana mungkin kalau beraya tak bertandang rumah Kak Eton. Aku suka persekitaran rumah Kak Eton. Tenang & damai.

Sebut rumah Kak Eton pasti teringat akan alir dingin anak sungai yang jernih. Banyak anak ikan timah, seluang, bercat & tentunya ada haruan. Angah@Emie baru sahaja beli tanah sebelah rumah Kak Eton, ternak lembu. Aku perasan pagi tadi semasa mencari Pucuk Mengkudu, aku memang lalu di rumah Kak Eton. Ada dua ekor anak lembu baru lahir. Khabarnya lembu Angah telah ada 20 ekor, tak pasti adakah bilangan itu milik dia seorang atau berkongsi dengan rakannya. Katanya Nyaie Amie baru hilang dua ekor lembunya. Pencuri di mana-mana pun aktif amat. Dengar khabar bukan lagi suami Kak Eton; Abg Zul (Bukan nama sebenar) yang menjaga lembu tersebut. Telah ada orang lain Pendatang Haram PATI yang menjaganya. Semasa awal Emie bela lembu memang diserahkan penjagaanya kepada keluarga Kak Eton.

"Banglow ini Azim namakan Banglow Lukisan, Azim cakap mesti tuan rumah ini punyai dua bini..!" Aku membuka ceritera ketika lalu depan banglow rona oren.

"Iyerlah tu!, Azim cakap ke ayah yang cakap..!" Mila macam tak percaya Azim yang cakap. Azim tak ikut kami, cuma aku, Mila, Alang & anak sulung Acik si Amar ikut bertandang. Cuaca agak suram, Avanza Mila kupandu amat perlahan sebab jalannya sebiji macam masuk kembara Camel Trophy. Hutan di mana-mana & banyak rumah yang tinggal tidak beratap.

"Ibu perasan tapak rumah ini?... inilah rumah asal Pak Toyo. Tenguk pokok duriannya telah besar & telah berbuah..." Sedari dulu Pak Toyo yang meneroka hutan di kebun ini sendirian. Banyak pokok buahan yang dia tanam.

Asalnya dia pajak tanah dusun ini tetapi tuan tanahnya mahu semula kerana ingin dijual kepada orang lain. Rumah asal Pak Toyo nampah mewah dengan cermin gelap tingkap-tingkapnya. Rumah ini agak istimewa kerana tidak bertiang, ianya telah dibaiki & nampak lebih kemas. Seperti ada penghuninya. Tutup; mungkin balik kampung, halaman rumahnya nampak bersih, redup di kelilingi oleh pokok buahan. Selain durian banyak pokok rambutan, cempedak, nangka, jering, pisang & perbagai lagi. Ladang ubi kayu & keledek telah tiada. Dulu memang ladang ubi kayu Pak Toyo agak luas; dia ada kilang kerepek sendiri.

Sekitar satu km dari rumah asal, aku nampak Pak Toyo sedang membersihkan kandang lembunya. Nampak dia memasukkan tahi lembu ke dalam guni. Aku parkir sebelah kanan; ia itu hadapan rumah Pak Toyo terdapat tanah lapang sekitar seekar lebih. Di tumbuhi rumput tidak bersabit. Kain Mila habis disangkuti kemuncup. Membebellah Mila cakap Jawa.

"Ada orang beli ke tahi lembu itu Pak Toyo?"

"Iyah! bila sudah banyak ada orang yang datang ambil" Loghat Jawa Pak Toyo memang pekat. Payah nak tangkap percakapannya. Dengan Mila memang mereka cakap Jerman.

"Berapa iyer seguni?"

"Tak tentu, kebiasaannya RM2!! seguni"

"Waduh! untung besar orang tu Pak Toyo, setahu saya baja tahi kambing pun sekilo sekitar RM6 ke RM8 !." Dia menghisap kretek Dji Sam Soe. Aku ingin mencapainya tapi tak larat dengar bebelan Mila. Sedap banget Dji Sam Soe ini.

Aku jarang hisap Dji Sam Soe sebab susah nak dapat. Lagi pun agak mahal. Selalu aku hisap kretek jenis lain. Terkadang Nusantara Hijau. Dedulu. Sekarang memang nak nahas, sudah lima kali ke doktor pakar nak hisap juga rokok.

Telah lama aku tidak merokok; kot-kot sesekali pergi memancing atau kekawan hulur adalah terhisap.

"Rumah lama Pak Toyo itu ada penghuninya?"

"Ada, tuan tanah baru yang tinggal di sana..!"

"Kenapa tak dipindahkan?"

"Tak dikasi, katanya tuan tanah baru mahu rumah itu, hanya dibayar Rm500 sahaja!"

"Lol! begitu punya cantik rumah hanya dibayar RM500 .." Aku menggeleng kepala.

Bila aku tiba rumah Kak Eton, teramatlah terkejutnya. Kiri kanan rumahnya telah berpagar. Sebelah kiri sekadar pagar dawai berduri kandang lembu Emie. Kanannya pula dipagar dawai jaring hijau. Siap dikonkrit bawahnya. Rapat dengan dapur Kak Eton. Emmm! mengikut kata Abg Zul tuan tanah ini amat sombong orangnya. Dia pun tak sanggup mahu menyapanya. Tanah Kak Eton ini dipisahkan dengan rumah Wak Nah. Hanya semuat badan sahaja mahu ke rumah Wak Nah menyusur teping tali air. Ada orang kaya jenis begini. Cara hidup di kota dibawa kampung. Pokok durian yang besar depan rumah telah ditebang. Abg Zul berkira-kira mahu memindahkan rumahnya ke tengah tanahnya. Rumah kayu Kak Eton kalau beramai boleh dipindahkan.

Pertama kali aku magrib di rumah Kak Eton. Amat damai sembahyang di suasana kampung. Bunyi kera tiga ekor di halaman amat bising. Selepas sembahyang aku duduk termenung di anak tangga. Aku lihat Abg Zul memindahkan ketiga-tiga ekor keranya ke satu pondok.

"Kera ini kalau tak tidur sekali memang bising!" Abg Zul mengikat kera-keranya di satu pondok.

Semasa ke rumah Wak Nah; ibu Kak Eton, kami berkali-kali memberi salam. Rumah Wak Nah hanya sebilik, rumah kayu bertiang rendah, kecil amat. Kak Eton kemudian datang cuba membuka pintu hadapan terkunci, kemudian ke pintu dapur. Melalui celahan dinding, nampak ibunya sedang memanaskan makanan di dapur. Tak pasti telah berapa tahun Wak Nah tinggal sendirian. Pendengarannya semakin berkurangan. Usianya telah lebih dari 70 tahun.

Tanah Wak Nah ada beberapa pokok durian tengah luruh buahnya. Ada empat biji di dapur. Selang beberapa minit kami bertandang, ada anak angkat Wak Nah datang bertandang. Tolong belahkan durian untuk kami. Duriannya berisi tebal, bijinya pipis sahaja. Sedaplah pula. Adoi! tambah peninglah aku. Banyak ulas juga aku makan. Durian memang pantang bagi pesakit Diabetes, aku pula selalunya tak berapa suka durian, tapi durian Wak Nah sedaplah amat!.

Hatiku telah berada di Jenaris. Sampai di rumah Nyaie sekitar jam 9:30 malam. Aku makan sedikit takut lapar pula di Jenaris. Teringat nak bawa Pucuk Mengkudu balik. Cari beg plastik tak jumpa. Harapanku Mila akan simpankan Pucuk Mengkudu yang banyak lagi kupetik. Ianya aku biarkan di bawah tudung saji meja makan ala Jepun di dapur.

"Mila kami nak balik ni!... kalau lambat sangat takut ayah mengantuk!" Jam telah 10:15 malam. "Bila Mila nak balik Jenaris?... Esok ada nak beraya lagi ke?..."

"Esok baliklah!, masa nak balik Mila nak singgah lagi dua buah rumah.." Esok adalah Hari Raya keempat. Nak balik Perak mungkin tidak. Minyak & tol berulang alik Jenaris ke Meru pun nampaknya sudah lebih dari balik ke Perak. Lari bajet.

"Kalau dua buah rumah....sekitar jam 5:00 petang kita kena balik Jenarislah!, ayah malas memandu malam, badan tak berapa sihat ni!?"

Aziq & Anif terus terlelap dalam Avanza. Nasiblah si Azim tolong temankan aku berbual. Sekitar Puchong aku telah memandu terhuyung-hayang. Berhenti sekejap basuh muka pelbagai. Sedang memandu beberapa kilometer layu balik biji mataku. Begini rupanya orang berumur. Belum lagi 12:00 malam mata sudah tak boleh dikawal lagi.

Sampai di Saujana Impian nyaris tak terbabas, sudah hilang daya agakkan. Azim yang terjerit suruh ayahnya belok ke kanan. Kalau tak tragedi tentunya. Sampai di Jenaris, terus telan enam jenis ubat. Kemudian pengsan. Tak tahu jam berapa anak-anak terunaku itu tidur. Afiz balik dari kerja di KFC pun aku perasan macam mimpi terdengar suara dia. Aku terjaga sekitar 3:00 pagi tenguk Azim masih mengadap komputer. Azim baru Darjah Lima. nak tegur, kasi canlah Hari raya. Aziq dengan PS2nya. Anif cepat pulak tidurnya.

Besoknya lepas solat subuh aku sambung tidur; bila bangun sekitar jam 8:00 pagi aku bertanya Azim yang nampak bermalas di kamar panjang. "Jam berapa malam tadi baru Azim tidur?..."

"Azan subuh ayah!" Aku tersenyum lebar, agaknya masa aku bangun solat subuh tadi dia pura-pura tidur. "Emmm! Azim sambunglah tidur..! nanti nak balik Meru ayah kejutkan!."
Azim kembali memeluk bantal busuknya.

- bersambung.

Nota:

Baiki Barangan Elektrik & elektronik TV, kipas, mesin basuh, monitor, radio, hifi, dvd & lain-lain.

Barang siapa tinggal sekitar Kajang mesti tahu Sungai Ramal Luar. Sebaris dengan Masjid Sungai Ramal Luar ada rumah tanah lot. Jika anda dari Kajang, anda boleh susur bawah jejantas menyeberang ke kanan & terus menuju ke arah Serdang Putrajaya; anda akan ikut jalan lama sebelah lebuh raya. Anda akan jumpa Restoran Perantau, longkang besar, Dewan Umno, Masjid & simpang tiga ada lampu isyarat. Betul-betul di simpang tiga ini..di kanan anda akan nampak Papan Tanda baiki barangan elektrik... kepunyaan Azam Electronic.

Di depannya ada rumah sewa, rumah mertua Azam sederhana besar di tanah lot rumah sewa beberapa pintu. Ada kolam hiasan di anjung rumah mertua Azam ini.

Azam sebenarnya adalah golongan kurang upaya. Kedua kakinya bermasalah tetapi masih boleh berjalan. Rasanya elok kita membantu Azam di samping membaiki barangan elektrik kita. Nur Azam bin Md Nor seorang yang mahir. Dulunya dia berkerja dengan cina sekarang dia berkerja sendiri dengan kerjaya ini untuk menyara keluarganya. Dia selalunya akan memberi nasihat akan barangan elekrik masih okey! atau kos baikinya tidak menguntungkan. Terpulanglah kepada kita jika memang sayang atau mahu ianya dibaiki. Ini nombor telefon Azam 013 372 9415 atau 014 234 3879.

27 September 2009

Raya ooo Raya 4 (Singgahsana)


"Azim Moh! temankan ayah cari Pucuk Mengkudu!" Hanya Azim anak aku yang bungsu ini rajin temankan ayahnya. Aziq memang payah, Anif ikut angin. Afiz yang sulung tu kalau dia tak sibuk dengan kerja & amalinya mahulah ikut.

"Jauh ke ayah?"

"Tak tahulah kat Meru ini ada tak Pucuk Mengkudu terbiar!" Kalau tak jumpa juga Pucuk Mengkudu nampaknya aku terpaksa pulang ke Jenaris. Teringat Yot malam tadi aku naik seriau. Sakit Diabetesnya semakin kronik. Pengidap Diabetes ini jangan putus ubat. Kalau glukos telah lebih dari 8.++ mmol/l siaplah, seluruh badan rasa gatal-gatal. Badan pun tak berapa kuat. Pening. Kalau sudah sampai belasan mmol/l padah mendapat bisul itu memang mudah.

Dari rumah Mila, Batu 8 Bukit Kapar, aku mengikut jalan ke dusun durian Yaie. Tak masuk dusun; sekitar jalan luarnya sahaja. Cuma banyak pucuk paku rona merah. Banyak juga aku kutip untuk buat ulam, pucuk paku ini kuat angin. Kalau banyak sangat makan tambah peninglah nanti. Tak sangkalah pula jalan yang aku ikut itu sampai ke Jalan Paip. Hingga ke pekan Meru tak nampak pun bayang pokok Mengkudu.

Aku tak kisah Mengkudu jenis apa. Mengkudu Hutan yang burung Merbah suka makan buahnya itu juga aku belasah. Pucuk Mengkudu ini aku suka makan mentah. Selain cicah belacan, daun mengkudu juga boleh dibuat kerabu.

Arwah Emak rajin buat kerabu dari pucuk-pucuk kayu. Kami panggil kerabu yang emak buat ini, Sayur Pucuk atau bahasa sedapnya Pencuk Kayu. Pucuk-pucuk kayu, biasanya pucuk jambu, limau, kelempong, pudin, mempelam, jering, gajus, bebuas, kadok, sentang, silum, pegaga, ulam raja, mengkudu & apa jua pucuk yang buahnya boleh dimakan boleh dicampurkan. Tak perlu dicelur. Janganlah pucuk nangka atau cempedak yang berbulu daunnya, tercekik pula dekat tekak.

Semua pucuk tersebut dihiris halus & digaul dengan kerisik kelapa ala Perak (Agak hitam). Sudah siap & boleh dimakan. Jika mahu kelainan taruhlah bawang, cili & sedikit garam secukup rasa. Perahlah asam limau jika mahu ianya terasa masam sikit. Tapi asasnya dari pucuk-pucuk kayu kampung. Bagus untuk peredaran darah & jika ada masalah angin dalam badan cubalah ramuan ini. Boleh buang angin.

Aku terfikir untuk ke rumah Pak Toyo; rumah Pak Toyo sememangnya agak terpencil & jauh di kawasan kebun, kawasan Bukit Cerakah. Raya Pertama Azim telah pergi bersama Pamannya ke rumah Pak Toyo, katanya jalan lama telah tak boleh dilalui. Berlopak & berlubang. Kereta memang tak lepas. Pak Toyo sekarang makin kaya, pakai Pajero & ada lori. Asalnya memang berdagang; kira pendatang haram dari Indon (PTI) . Terpaksa ikut jalan rumah banglow baru buat untuk sampai ke rumah Pak Toyo. Azim panggil banglow baru buat ini, Banglow Lukisan.

"Ayah tenguk bentuk banglow ini macam lukisan, macam banglow orang beristeri dua!" Di tengah ada menara tinggi kiri kanan ada rumah sama bentuknya. Rona Oren. Azim pun macam aku juga selalu fikir macam itu jika banglow berbentuk kembar ini.

Di Meru memang banyak banglow yang baru dibina. Masyarakat Jawa memang rajin kumpul duit & cari harta. Jika kita bertandang ke rumah mereka banyak yang sudah bagaikan Istana rumahnya. Dulunya dari kayu lusuh sahaja. Temasuklah Pakcik Mila yang punyai Pam Minyak Petronas di pekan Meru itu. Dari rumah teres sekarang telah miliki banglow mewah, di belakang Petronas Meru. Aku pernahlah berhari raya di rumahnya. Dia baru sahaja menerima menantu tahun ini, tak pasti menantu yang ke berapa. Aku tidak sempat pergi kerana masa itu Anif ada latihan Taekwondo & kena hantar Aziq ke asramanya di Gombak.

Emmm! sejam lebih aku memandu, masih tak jumpa; itu Pucuk Mengkudu. Di sekitar rumah Pak Toyo pun masih tidak ketemu pokok Mengkudu. Pelik. Setahu aku pokok Mengkudu Hutan bersepahan di mana sahaja. Cukuplah ada sepokok, buahnya akan dimakan burung & akan bersepahanlah disemai merata tempat. Burung di Meru tak makan buah Mengkudu kut!. Burung sakit macam aku sahaja makan!. Selalunya di kawasan jirat cina banyak pokok ini tumbuh melata. Masalahnya geli pulak nak makan Pucuk Mengkudu Hutan di jirat cina. Bajanya dari mana?.

Aku balik hanya dengan ulaman Pucuk Paku Pakis Rona Merah. Kemudian Mandi Tempayan dengan Azim. Terbayang Sofea Jane Mandi Tempayan. Waduh! memang segar badan. Mak Yong & suaminya si Talib sibuk di dapur. Aku perasan ada jantung pisang di tepi tali air depan rumah Nyaie. Sempat aku petik. Ketika makan tengah hari masih tidak siap hati ku terdetik mahu ke dusun durian Yaie. Aku pergi seorang-seorang ke dusun durian yang kira-kira tiga km dari rumah Mila. Bagai ada panggilan.

Sampai di dusun aku parkir Avanza agak jauh; sebab becak & jalannya agak tidak rata. Tak sangka durian Arwah Yaie berbuah lebat. Tak kurang ada kira-kira lima pokok berbuah lebat. Pokok yang berusia lebih dari usiaku itu memanglah nampak agak tua. Tuanya segak dariku. Cumanya buahnya masih tidak gugur. Rasanya menjelang dua tiga minggu pasti buahnya akan gugur. Ada pondok yang sesuai berkelah & tidur bermalam di dusun ini. Maman Akhir sibuk nak tebang semua pokok durian ini. Marah sangat pencuri yang memang menggila. Kalau tak berjaga memanglah. Lagi pun ianya jauh terpencil tak berpagar lagi. Emm! takkan marahkan nyamuk kelambu mahu dibakar.

Dari jauh aku perasan...sekonyong-konyong ada dua pohon Mengkudu Hutan timbuh di bawah pokok durian. Kira satu yang aneh. Bagaimana dua pokok Mengkudu Hutan ini boleh ujud. Bagaimana aku boleh terfikir masuk ke dusun ini. Apakah pancaindera keenamku yang memandunya. Takdir Tuhan. Pokoknya masih kecil, setinggi orang tapi memang rumpunnya segar rimbun.

Talib birasku ada buat sambal ikan bakar; Adoi! asyik makan rendang raya sehari dua lalu, semalam makan sayur kairan, sekadar berlauk ayam goreng. Hari ini makan pula ikan bakar siap berbalut daun pisang lagi; berulam Pucuk Mengkudu. Memanglah membangkit selera.
Tak ada ubat tak kisah, lagi pun aku pakai seluar jenis jerut. Dua pinggan nasi pun memang tak cukup. Inilah nikmat makan. Di Jenaris asyik lauk & gulai beli. Jemu. Di Meru kalau Mak Yong yang masak; memang tak nampak Mak Mertua lalu.

Baru tengah hari Hari Raya ke tiga.

- bersambung

25 September 2009



Pos blog terkini di bawah ucapan raya ini
Pos blog terkini di bawah ucapan raya ini
Pos blog terkini di bawah ucapan raya ini


Salam Aidilfitri (Singgahsana)

Raya 1, 2 &3 Saya sekeluarga berada di Meru Klang
Sudi-sudikan bertandang ke rumah keluarga Mila di sana

Klik di bawah jika mahu bertandang ke Meru.
Jika Raya Pertama juadah Lontong Pasti ada.
Hari-hari seterusnya tak pasti apakah kami sempat beraya di Perak.
Selebihnya kami berada di Jenaris.
Puasa mungkin 30 hari...Raya mesti 30 hari.
Maaf Zahir & Batin
Dari Kami sekeluarga
iDAN, Mila, Afiz, Aziq, Anif & Azim

Syair Hari Raya

Syawal bulan yang gembira,
Kita menyambut hari raya,
Bersyukur kita pada yang Esa,
Dikurniakan nikmat tak terhingga.

Bulan kemenangan setelah berpuasa,
Kita menunaikan solat hari raya,
Bertakbir dan bertahmidlah kita,
Memuji Tuhan yang Maha Esa.

Hari Raya untuk bergembira,
Ziarah-menziarahi sesama kita,
Tak lupa juga kunjungilah pusara,
Moga berbahagia di alam baqa'.

Hari ini bermaaflah kita,
Masih adakah dendam tersisa,
Bukan saja pada hari raya,
Moga ukhuwah terjalin selamanya.

M.A.Uswah,
Sandakan,
November 2004.

24 September 2009

Raya ooo Raya 3 (Singgahsana)

13. Menjelang magrib Mila mendapat panggilan dari Kak Nomi (seorang-seorangnya kakak kandungku), dia ingin bertandang ke rumahku. Sangkanya aku & keluarga telah berada di Jenaris. Selepas ke rumahku dia mahu bertandang ke rumah Yot (Abg kandungku yang sulung) di Jalan Teluk Gadung Klang. Mila mempelawa Kak Nomi bertandang sahaja ke Meru.

Aku senyum sahaja tenguk Mila terkial-kial masak sendirian di dapur. Hinggakan serbuk kunyit disangkanya serbuk kari. Telah menjadi kebiasaan orang Jawa jika tetamu dari jauh datang, makan tengah hari pun kena disediakan. Di dalam keluarga Mila selain Cik Yong yang pandai memasak, Acik juga sedap masakannya.

Nampaknya tahun ini semua adik beradik Mila telah buat hal hidup sendiri. Semua telah punyai rumah sendiri. Jika dulu selain Maman Ifi tinggal bersama Nyaie, pasti ada keluarga lain, Acik bersama keluarga rasanya paling lama tinggal di rumah Nyaie. Cik Yong pun sekitar tiga tahun. Bila mahu berhari raya tak timbul masalah siapa mahu memasak. Lantaran selaku tuan rumah Cik Yong atau Acik akan memasak, Mila biasanya sekadar tolong lebih-kurang.

Mila bukan tak boleh memasak, cumanya terlampau teliti membuatkan masa yang diambil agak lama. Awal pagi aku sendirian bersarapan di kedai mamak Meru. Menunggu pesanan roti canai siap, lamalah amat; aku lihat telah ada Pasar Mini yang dibuka. Di Meru tak kurang ada tiga Pasar Mini yang agak besar & masih banyak akan dibuka. Semua milik kaum Cina. Pembeli tau pelanggannya boleh dikatakan 90% orang Melayu & Jawa. Selebihnya adalah kaum Bangla, Nepal & pendatang yang lain.

14. Nyaie mengidam makan sayur Kailan Ikan Masin. Katanya menantu si Azmi (Bhai) tak dapat temui sayur Kailan di Meru. Aku & Azim kembali ke Meru mencari barangan untuk makan tengah hari termasuklah sayur Kailan & IkanTenggiri Masin Jeruk. Aku temui Kailan yang tidak sesegar mana. Tak sangka ada seorang pangkat adik memerhati aku. Di Pasar Mini pertama aku sekadar membeli dua bungkus sayur Kailan yang telah ditimbang. Sekitar RM3 untuk 300 gram. Ikan Tenggiri Masin Jeruk memang agak mahal. Dua potong kecil sekitar RM5. Takkan cukup dua potong.

"Iskh! hanya sawi sahaja yang ada kat sini..! mana Kailan ni!! " Aku bersungut.

"Tadi saya nampak awak sudah beli di pasar sana..!" Aku tak sangka ada yang perasan aku membeli Kailan. Siapa wanita ini aku pun tak pasti. Mungkin waris Mila aku yang tak kenal.

"Tak tahulah!, Kailan sana tu tak berapa cantik, Mak Mertua pulak pepagi lagi mengidam nak makan sayur Kailan ikan masin, nak dua kilo pulak tu, makan besar!" Wanita tu senyum sahaja. Aku asyik memilih tomato. Aku pergi ke Pasar Mini yang ketiga. Nampaknya Kailannya sama sahaja, tak sesegar mana; belilah juga setakat mahu mencukup 2 kilo. Tesco tak jauh dari pekan Meru, cumanya malas nak ke sana; tak sebanyak mana pun barangan mahu dibeli.

Keluarga Mila memang keluarga besar. Adik beradik Mila, Angah, Alang, Maman Nordin, Acik, Maman Akhir, Mak Yong & Maman Ifi. Emmm! lapan beradik. Semua sudah berkahwin. Maka jika masak sedikit memang tak akan cukupnya. Tak payah semua berkumpul, jika tiga empat keluarga berkumpul pasti telah gamat. Majoriti punyai anak sekitar 4 orang, kecuali Alang yang tak punyai anak. Mak Yong yang lebih dari tiga tahun tak ada anak sekarang telah punyai dua anak. memang rumah Mak Nyaie sentiasa meriah.

15. Ramai saudara mara Mila dari Kajang datang. Habis semua lauk pauk & sayur Kailan Ikan Masin yang Mila masak. Aku jenis tak mahu berpantang, minta Mila gorengkan Ikan Masin Tenggiri. Emmm! ubat tak makan, belasah lagi ikan masin. Memang kenalah tu!.

Mila teringat akan kedatangan Kak Nomi, mahu dihidangkan. Dia berkira mahu buat spaghetti.

"Spaghetti kena yang kecil & bulat, tomato puri kena yang tinnya rona merah & putih, jangan beli Tomato Purinya nama lain, cendawan dalam tin jenis cendawan butang, daging cincang hanya Ramly Burger yang bagus!" Adoi! banyaknya perintah Mila.

"Apa kata semua tin tomato puri itu banyak berona merah & putih. Mana satu nak pilih jika tak tahu jenamanya!" Aku sengaja bertanya.

"Ini nak beli atau tidak?!" Mila mula cakap Jawa dengan Nyaie. Mengadu aku memang sering persoal apa yang dia hajati.

Mila jarang membeli barangan di pasar maka itu dia tak tahu bagaimana terkadang nak cari daging cincang keluar Ramly Burger itu teramatlah sukar. Ramai sangat kut! di musim perayaan mahu buat spaghetti. Nak tukar selera Mat Salleh.

"Baru dua hari lalu ada spaghetti ini bapak... sejak bulan puasa ramai yang cari tidak ketemu!" Cerita warga Indon yang berkerja di Pasar Mini ke dua yang aku jejaki; penat mencari spaghetti.

16. Magrib Kak nomi bersama Abg Ali suaminya serta anak-anak, menantu, cucu & adiknya Jejaka bujang beranak tiga; Chef di Giant. Mereka konvoi ke rumah Mila dengan dua kereta. Nampaknya mereka amat berselera berjuadahkan Lontong dengan Sambal Lode. Spaghetti Mila juga boleh tahan. Dia telah kerap buat spaghetti, kebetulan bahan yang aku beli memang tepat & sempurna seperti apa yang Mila inginkan.

Aku asyik mengusik adik Abg Ali (biras); Zul namanya. agar mencari jodohnya di sini. Dari percakapan Kak Nomi nampaknya birasku itu masih ingatkan bekas isterinya. Beruntung siapa dapat kahwin dengan dia, sebabnya memang rajin memasak. Isteri tak payah masak, tahu-tahu perbagai juadah disediakan. Tak banyak Giant ada kantin@Cafeteria nya sendiri. Biasanya ada jual makanan tapi tiada tempat lepak untuk makan & minum. Zul kata dia berkerja di Giant Shah Alam; sesiapa tinggal di Shah Alam pasti perasan Cafeteria di mana Zul berkerja.

Kak Nomi baru punyai dua orang cucu; dua-duanya dia yang menjadi pengasuh. Yang datang cucunya yang pertama; anaknya yang sulung si Faizal. Dia mendapat menantu orang Sabah juga. Cucu lelaki ini tengah ligat, penat nampaknya si Faizal menjaganya. Cucu kedua balik ke Kelantan. Dapat menantu kedua orang Kelantan. Katanya sekitar Kota Bharu. Aku hanya menghadiri majlis persandingan mereka di KL sahaja.

Sayangnya badanku semakin terasa melayang, tak makan ubat memang akan membuatkan seluruh badan tidak bermaya. Aku lihat gatal-gatal di badanku mula berona merah. Petanda glukos semakin tinggi.

Janji Pak Alang Muda tinggal janji. Mana itu Pucuk Mengkudu. Dia tak nampak pun datang ke rumah Nyaie sepanjang hari. Khabarnya beraya jauh. Hari semakin gelap, esok aku terpaksa cari juga Pucuk Mengkudu atau terpaksa balik ke Jenaris.

Aku turut serta Kak Nomi & keluarganya bertandang ke rumah Yot. Seperti rutinnya. Sakit Yot masih tidak berkurang, baru sahaja dibuat pembedahan lantaran telah timbul bisul lantaran glukosnya yang tinggi. Bacaannya tidak pernah kurang dari belasan mmol/l. Setiap 3 hari dia terpaksa buat dialisis. Buah pinggangnya telah lebih dari 3 tahun tidak berfungsi.

Aku pulang dari rumah Yot sekitar 11:45 malam sampai di rumah Mila sekitar 12:30 malam. Orang tua memandu sendirian di tengah malam. Emmm! Amira anak saudara Mila pula meragam tak mahu biliknya diganggu. Bersepah selimut & toto@Narita di depan bilik. Amira & Amirul tinggal bersama Nyaie. Mereka anak kepada Acik & Bhai. Baru sekolah menengah.

Aku kutiplah si Narita. Pun dapat selimut wangi; sekitar 25 tahun pertama kali dapat selimut wangi di Meru.

Emmm! aku tidak kisah sangat, memanjang tidur di Meru memang lepak di mana pun tak kisah. Nyaie tak sama dengan arwah emak atau arwah Opah Bi. Tak pernah ambil tahu menantu atau cucunya berbantalkah atau berselimutkah. Tiap kali kami pulang ke kampung, kami & cucunya yang lain pun telah terbiasa, pepandailah mencari tempat untuk lepak. Rumahnya besar. Sejak aku komplen bab ini tidak berubah sejak sekitar 25 tahun dengan Mila baru aku nampak ada beberapa Narita di rumah Nyaie. Sekarang pun kami membawa selimut & Narita sendiri.

Bila teringat arwah Opah Bi, dia adalah ibu tiriku tetapi sentiasa ambil berat akan selimut, tilam & bantal ketika tetamu tidur di rumahnya. Tilam bujang tak kurang ada enam buah atau lebih sentiasa tersusun & terjaga rapi. Bila mahu tidur siap dia tukang sembur ubat nyamuk & nyalakan ubat nyamuk.

Semasa arwah emak masih ada aku tidak punyai anak. Tujuh tahun aku tiada anak tapi emak memang amat ambil penting tentang semua kelengkapan tidur ketika cucu & menantunya pulang ke kampung. Bantal kekabu di rumah emak memang banyak & sentiasa dijaga gebu. Sering dijemur.

Kenangan tidur di kampung memang kenangan indah buat anak-anak. Jika tiada kelengkapan atau sekadar bantal hapak & serangan nyamuk yang bertubi pastinya akan menjadikan kenangan indah ini sebaliknya. Ketika mereka kanak-kanak mungkin tidak berkira, bila sudah dewasa pasti perkara ini terfikir oleh mereka.

Di rumah pun seharusnya begitu, kelengkapan tidur adalah satu yang amat penting; sebab tilamlah tempat kita berehat sepanjang malam. Selamanya kita tidur & jangka waktu kita berehat seharusnya jangan diganggu biarlah selesa.

Semasa aku di Jepun tinggal di asrama pekerja Juo Machi. Setiap minggu pasti tilam & bantal akan ditukar baru. Ada syarikat khas yang membuat khidmat ini. Orang Jepun suka tidur di tilam kapas. Ketika aku meninggalkan Jepun adalah Musim Luruh, bayangkan betapa sedapnya tidur dalam cuaca sejuk dengan tilam kapas rona putih & selimut tebal yang harum baunya.

Tidur itu separuh mati. Jika kita terpaksa bertepuk tampar dengan nyamuk setengah mati & menghidu bauan hapak sepanjang malam, apalah ertinya hidup ini. Lainlah kita dalam musafir. Lainlah semua keluarga pulang beraya serentak beraya. Kena faham-fahamlah. Masalahnya jika kita memang tidak langsung memikirkan masalah ini terhadap menantu & cucu kita; rasanya ini satu masalah. Narita tak semahal mana. Jika di rumah kita memang langsung tidak tersedia Narita ini. Bagaimana?.

Sakit aku makin menggila. Petang tadi pun aku tak sempat mandi air tempayan. Memang aku makin tidak selesa.

- bersambung

22 September 2009

Raya ooo Raya 2 (Singgahsana)

7. Jarang aku beraya sesegak ini, siap memakai samping & songkok tinggi. Rasa macam nak pergi majlis akad nikah pun ada. Serba serbi berkonsep hijau. Katanya Mila pun akan guna konsep hijau untuk beraya di Hari Raya pertama. Kira sedondon.

Satu sahaja kekuranganya raya pada tahun ini, perutnya aku semakin boroi. Jika aku kembali langsing berpinggang 30 inci awal pasti nampak bagai jejaka machoo. Tambah pula dengan hidung mancungku. Rambut pasti boleh dironakan. Bagaimana pandangan orang jika sudah setua aku merona rambutnya. Pelbagai andaian kut!. Sedap bunyi jangan kata meronakan rambut. Katakan sahaja inai rambut. Buang tebiat ke apa orang tua ini.

Nyamannya mandi air tempayan
bagai mandi air telaga.

8. Sampai di Palm Garden I O I Putrajaya baru teringat ubat-ubatanku tertinggal di Jenaris. Nak patah balik pasti Mila bising janji nak sampai Meru sekitar jam 1:00 tengah hari. Jam di Avanza menunjukkan 1:00 tengah hari lebih. Pening.

Kesihatan & janji. Mana lebih penting. Aku terbayang bunga betik & pucuk mengkudu. Lalu aku lajakkan saja. Bunga betik atau pucuk betik bagus untuk pengembalikan kestabilan darah. Daun mengkudu atau buahnya bagus untuk merawat sakit diabetes. Teringatkan alternatif ini aku beranikan diri untuk beraya tanpa memakan ubat. Setakat dua hari tak makan ubat mungkin risikonya rendah. Malam raya pula, lepas pekena lemang cinonik, lontong, pelbagai rendang, aku terus pengsan depan TV. Maknanya sekitar tiga ke empat hari tak makan ubat. Huh! bolehkah.

9. Sampai di Tol Klang Mila telah telefon. Kebetulan aku hidupkan telefon bimbit nombor rahsia yang mana Mantan PM Pak Lah & staf JPM pun tahu nombor ini. satu lagi nombor memang ramai yang tahu. Jarang aku buka nombor rahsia ini.

"Ayah tak nak balik ke, ibu & adik-adik ni dah nak pergi beraya !" Biasa ayat negatif Mila suka bertanya negatif baru tujuan. Kalau nak ajak makan mesti sebut begini. "Ayah tak nak makan ke? makanan dah siap!" Atau kejutkan tidur pepagi hari. "Ayah tak nak sembahyang subuh ke?, subuh sudah nak habis..!"

Jawapan kalau nak gaduh, senang saja."Iyer tak nak balik, ibu pergilah beraya dengan adik-adik tu!" "Tak nak makan!, kenyang... ibu makanlah sorang-sorang.." (Mila akan cakap Jawa kalau jawab macam begitu.)

"Kejap lagi ayah sampailah, dekat tol Klang ini!"

10. Pak Alang Muda & Mak Alang tak punyai anak, Maman Nordin & Ana ada tiga orang anak, serta beberapa lagi anak saudara menjadikan bilangan kami seramai belasan orang bertandang di sekitar rumah mertuaku. Termasuk ke rumah Kak Atek yang berasalnya orang Medan, dia kahwin dengan pangkat Abg Saudara sebelah Yaie (Pak Mertuaku). Kak Atek ini cantik orangnya, peramah & kalau lihat rumahnya memang dia seorang yang kemas & pembersih.

Rumahnya baharu sahaja direno; habis sekitar RM20 ribu. Kalau di bandar mahu sekali ganda. Di Meru memang upah amat murah, ramai orang dari seberang yang mahir bertukang rumah tinggal di sekitar Meru. Beli barangan & upah mereka ini berkerja. Pasti murah.

Rumah Kak Atek berkonsep santai dengan tingkap cermin gelapnya yang luas & jubin bersaiz 2 kaki lebar berkilat cantik. Siap langsir berkonsep jurai dari benang kail tangsi. Memang nampak mewah.

Makan Nasi Briyani dengan rendang, sambal udang pelbagai pastinya amat kenyang. Kebetulan di belakang rumah Kak Atek ini tumbuh sepohon betik jantan. Bunganya tengah banyak. Masalah darah tinggi aku mungkin selesai jika berulamkan bunga betik. Bila sahaja aku minta Mila agar minta izin untuk petik bunga betik tersebut. Dia membebel, takut getah kena bajulah. Tinggilah. Takkan raya nak petik bunga betiklah. Penat betul. Itulah Mila kesayanganku.

Bila Kak Atek terdengar masalah aku tertinggal ubatan. Kelam kabut dia mencari ubat darah tingginya. Tak sangka Kak Atek juga punyai masalah sakit Darah Tinggi.

"Kak Atek saya bukan nak makan ubat punya Kak Atek, saya teringin nak makan bunga betik itu, bunga betik elok untuk melancarkan aliran darah...!" Kak Atek terus keluar rumah memetik & siap basuhkan bunga betik untuk aku makan bersama Nasi Briyani. Aku memang suka makan mentah berbanding direbus. Biar pun orang seberang yang tidak serapat mana denganku, amat menghormati keinginanku.

Telah lepas satu masalah; iaitu tekanan darah tinggi. Ubat darah tinggi yang aku telan saban hari ada 3 jenis. Dengan memakan ulaman daun betik memang terasa ringan sikit badan.

Dari Dunia Maya

Khasiat Pucuk Betik

Bagi mereka yang berhadapan dengan masalah darah tinggi, pemakanan harian sememangnya perlu dijaga. Tahukah anda terdapat dua jenis bahan yang sangat baik dimakan untuk menurunkan darah tinggi?

Salah satunya adalah menggunakan pucuk dan bunga betik. Apa yang perlu anda lakukan adalah mencelurkan pucuk bunga betik itu di dalam air panas sehingga ia masak kemudian di makan. Ia juga boleh dijadikan kerabu atau dimakan dengan sambal belacan. Rasanya mungkin sedikit pahit tetapi ia amat baik untuk mengubati penyakit darah tinggi.
Selain itu, jus daun betik boleh menjadi remedi yang sangat mujarab, dan berupaya mengatasi banyak masalah@penyakit. Contohnya diserang denggi, malaria dll. Jus daun betik berupaya untuk menggandakan pengeluaran sel darah yang baru supaya sel darah yang rosak akibat serangan virus denggi dapat diganti segera.

Bukan sahaja daun betik, malah di kalangan masyarakat di India, buah betik dimakan bukan sekadar untuk memudahkan sistem penghadaman@pelawasan tetapi juga dianggap sebagai satu kaedah menjarakkan anak - khas untuk mereka yang ingin membuat perancangan keluarga secara tradisi.


11. Sekitar lima, enam rumah kami bertandang maka Hari raya pertama pun bakal berlalu. Ketika hampir mahrib aku bertandang ke rumah kakak kepada birasku Hana. Rumah tersebut didirikan sekitar sebulan sahaja. Satu projek wakaf yang dibangunkan dengan kadar sewaan tapak rumah RM50 sebulan.

Pemilik rumah hanya perlu membayar belanja urusan sekitar RM3,500 untuk kos didirikan jalanraya, elektrikal, paip air & kerja kajiukur tanah. Luas tanah sekitar 50 x 70 kaki. Terpulanglah kepada pemilik mahu membuat rumah@banglow sebagaimana yang diingini. Aku lihat ada yang banyak duit buat banglow dua tingkat. Nampak mewah. Tak kurang ada 20 lot. Sebahagian telah siap rumahnya & sebahagian tanahnya masih kosong tapi semua telah punyai pemilik.

Projek begini seharusnya telah lama diperkenalkan, memang jimat berbanding mahu membeli rumah melalui Pemaju Perumahan. Pasti ramai yang berminat & mampu tinggal di rumah begini.


12. Malam raya kedua, aku telah rasa pening lalat lantaran tak makan ubat. Faham sahajalah makan pelbagai juadah raya yang pasti banyak kolestrolnya. Tambahan asyik teguk air manis. Masa berbual dengan Pak Alang Muda, di tempat dia berkerja banyak pokok mengkudu. Malam Raya kedua dia memang berkerja. Syif malam. Dia janji boleh petikkan. Kira janji & langkah terbaik. Pagi raya ke dua pasti aku akan dapat makan ulam daun Mengkudu. Memang itulah harapanku agar aku tidak tambah pening.

Ada banyak jenis mengkudu sebenarnya, salah satu yang sering kita lihat adalah Mengkudu Kampung. Daunnya lebar & buahnya agak besar. Satu lagi Mengkudu Hutan, daunnya agak kecil berbanding Mengkudu Kampung. Rupa atau bentuk daunnya sama sahaja. Cumanya Mengkudu Hutan ini buahnya kecil & burung suka memakannya. Rasa daunnya pun lebih maung & tajam. Ada juga Mengkudu Siam yang biasanya pokok ini dibuat pokok hiasan.

bersambung!..

20 September 2009

Rahsia pelajar cemerlang (Delima Merkah)

Ramai tertanya-tanya, mengapa mereka masih tidak mencapai kecemerlangan walaupun telah mentelaah mata pelajaran berjam-jam sehari?


BERDOA dan bersyukurlah dengan hasil yang diterima dalam peperiksaan kerana ia melambangkan usaha yang telah dilakukan. - Gambar hiasan


MENJADI seorang yang cemerlang adalah idaman setiap pelajar. Namun tidak ramai menyedari bahawa untuk menjadi seorang yang cemerlang, usaha bukan hanya tertumpu kepada mentelaah buku semata-mata, tetapi juga melibatkan rangkaian beberapa usaha lain.

Mungkin ramai tertanya-tanya, mengapa mereka masih tidak mencapai kecemerlangan walaupun telah mentelaah mata pelajaran berjam-jam sehari.

Pernahkah mereka terfikir bahawa usaha itu harus diselangi dengan doa, memperbaiki diri sebagai insan dan sebagainya.

Kosmo! menyenaraikan beberapa tip membentuk diri menjadi seorang pelajar yang cemerlang sekali gus membentuk diri menjadi insan yang disenangi ramai.

Sentiasa berfikiran positif

Berfikiran positif membantu pelajar membina imej yang meyakinkan, seterusnya membawa perubahan yang baik terhadap pelajaran dan kendiri. Berfikiran positif juga menjadikan pelajar sentiasa ceria dan seronok belajar. Ini boleh membantu proses pembelajaran. Namun, jangan terlebih seronok, nanti orang tersalah anggap pula. Orang yang berfikiran negatif pula mempunyai 10 kali ganda peluang mendapat sakit berbanding dengan mereka yang berfikiran positif.

Nyatakan matlamat

Sentiasa sasarkan satu matlamat sebelum melakukan sesuatu kerana mereka yang mempunyai matlamat lebih mudah mencapai kejayaan yang mereka ingini. Matlamat yang jelas dan hebat dapat membakar semangat. Pastikan matlamat yang diletakkan itu adalah satu matlamat yang membina. Namun, matlamat tanpa usaha tidak membawa erti apa-apa.

Menjaga kesihatan fizikal dan mental

Menjaga kesihatan adalah paling utama supaya pelajar berada dalam kondisi yang terbaik untuk menimba ilmu. Apabila badan dan minda berada dalam keadaan terbaik, pembelajaran akan mudah diterima. Sering bersenam dan berfikiran positif. Elakkan stres yang melampau dan sesekali cuba melakukan aktiviti riadah supaya diri dapat mencapai ketenangan yang ideal. Terlalu berfikir mengenai pembelajaran dan kejayaan juga boleh mengakibatkan minda pelajar menjadi sangat stres. Cuba elakkannya dengan mencari jalan terbaik untuk mengulang kaji pelajaran.

Menjaga pemakanan

Aspek pemakanan juga harus dititik beratkan kerana pemakanan yang seimbang penting bagi menjana pemikiran yang cerdas dan memori yang tajam.

Pelajar boleh mengingati sehingga 90 peratus bahan yang dipelajari apabila diaplikasikan ketika menjawab soalan berkaitan dengan bahan yang dibaca.


KAEDAH belajar paling berkesan adalah dengan melakar peta minda. - Gambar hiasan


Cara belajar yang baik

Belajar dengan baik tidak semestinya mentelaah dari pagi sehingga malam. Pelajar harus tahu bagaimana untuk belajar mengikut kesesuaian diri. Ada yang suka belajar secara berkumpulan dan ada yang suka bersendirian. Cari kesesuaian diri anda. Cari tempat tenang untuk belajar. Ramai pelajar suka mentelaah sambil mendengar muzik. Ia adalah perkara yang patut dielakkan kerana belajar sambil mendengar muzik mengurangkan tumpuan dan menghakis keberkatan ilmu. Kaedah belajar paling berkesan adalah dengan melakar peta minda. Tetapi cuma 20 peratus pelajar yang belajar menggunakan peta minda.

Bergaul dengan positif

Apabila seseorang mempunyai ramai kawan, maka dia akan mempunyai pandangan yang luas kerana boleh bertukar-tukar pendapat berbanding dengan mereka yang lebih suka menyendiri. Kawan boleh menegur setiap kesalahan kita kerana kita tidak dapat melihat kekurangan diri. Namun, pelajar juga harus bijak memilih kawan. Peribadi dan prestasi kita sering dipengaruhi oleh kawan-kawan. Justeru, carilah kawan yang positif dan cemerlang.

Bersyukur

Pelajar harus bersyukur dengan setiap hasil yang diterima dalam peperiksaan kerana ia melambangkan usaha yang telah dilakukan. Jangan salahkan orang lain di atas kegagalan yang kita alami. Jangan juga dengki dengan kejayaan orang lain, sebaliknya ringankan mulut untuk bertanya rahsia mereka. Dekatkan diri dengan tuhan tidak kira apa agama sekali pun. Pelajar juga harus sedia memberi bantuan kepada rakan-rakan lain dan jangan kedekut ilmu. Perbincangan satu kumpulan mampu mendapat keputusan yang terbaik.

Bersedia untuk gagal

Kegagalan adalah lumrah kehidupan. Bersedia untuk mengalaminya kerana disebalik kejayaan, pasti ada kegagalan. Jika kejayaan yang dikecapi itu adalah hasil usaha daripada kegagalan, ia akan lebih bermakna dan diingati. Belajar daripada kesilapan dan cuba cari jalan penyelesaian terbaik untuk memperbaiki kegagalan itu agar ia menjadi kejayaan.


PELAJAR yang ramai kawan akan mempunyai pandangan yang lebih luas dalam pelajaran. - Gambar hiasan


Hargai pendidik

Pendidik adalah tonggak utama kepada kejayaan seorang pelajar. Cuba tunjukkan penghargaan kepada mereka, bukan sahaja apabila anda mendapat kejayaan yang diingini tetapi juga apabila tiba hari-hari tertentu seperti Hari Guru atau hari lahir mereka. Doa pendidik sentiasa dimakbulkan tuhan. Jangan lupa juga kepada ibu bapa kita kerana anak yang derhaka tidak akan mencapai kejayaan.

Usaha yang seimbang

Akhir sekali adalah usaha. Kejayaan tidak datang begitu sahaja tanpa usaha. Namun ia harus diseimbangkan. Jika hanya berusaha mempraktikkan segala tip di atas tanpa mentelaah buku, kejayaan tidak akan dapat dikecapi. Namun, jika hanya mengadap buku tanpa usaha-usaha di atas, kejayaan juga jauh daripada genggaman.

Kosmo!

19 September 2009

Raya ooo Raya (Singgahsana)


"Tiap kali nak raya semua buat sardin sahaja!, ibu yabg kelam kabut, ibu yang tak tidur malam, ibu yang buat itu ini" Aku senyum sahaja. Baju yang telah digosok telah aku masukkan dalam Avanda. Beg-beg juga telah aku susunkan, Narita, songkok anak-anak, rasanya semua aku telah kemas. Sejak jam 9:00 pagi aku telah bising. Moh!lah cepat baik kampung. Balik Kampung.

"Baju Melayu ayah beli di Kamdar tu seluarnya ngapa tak sama coraknya dengan baju!"

"Fesyen kut! ayah memang tak perasan pun"

"Berapa ayah beli?"

"Tak ingat... dalam RM30 lebih sahaja ...!" Potongan 70% asalnya memang harga R100 lebih. Aku memang tak kisah tentang rona janji ada saiz XXL payah nak jumpa saiz itu.

"Belilah lagi yang murah, padanlah baju & seluar warna lain!"

"Tak baik sangka buruk Mila!" Dalam hati rasa terkilan juga Mila cakap macam itu. Aku ingat Agung; Sultan Johor dulu pun rajin pakai Baju Melayu seluarnya rona lain. Kiranya selera aku setaraf Agung. Hihihi!. Aku lihat baju yang aku beli okey saja, rona hijau lembut corak atau jalur seluarnya saja di lainkan sikit dengan jalur baju. Azim pun kata ini fesyenlah ibu!!!.

Kamdar dengan rumahku sekitar beberapa ratus meter sahaja. Dua hari sudah aku ada ke sana, aku perasan masih ada baju sejenis & jenama yang sama. Rasa hati nak tenguk baju yang lain betulkah apa yang Mila prasangka.

Sementara Mila tak bersolek lagi, Aziq & Anif tak mandi lagi; aku curi-curi berkejar kejap ke Kampar. Lagi pun tiap Sabtu aku mesti beli akhbar, aku rajin hantar puisi ke akhbar, lama amat tak keluar karyaku. Aku ke tingkat satu, masih ada Baju Melayu yang sama. Azim betul memang itu fesyenya; seluarnya memang dicorakkan lain rona jalurnya, jalur-jalurnya sahaja dikurang lebihkan. Ada sekitar sepuluh helai sahaja lagi. Banyak saiz S & M cuma satu saiz XL. Kalau ada saiz XXL pasti nak beli lagi sepasang, nak kasi Mila percaya. Aku suruh jurujual si Minaci carikan saiz XXL. Dia kata cuma yang terganggung itu sahaja yang tinggal. Baju itu cantik & kemas jahitannya. Kampar memang mahu menghabiskan stok lamanya. Bukan barangan rijek. Saiz XL coraknya agak garang sikit.

Aku cuba saiz XL itu tapi kurang selesa. Kena tahan nafas kalau nak palai. Bila aku belik-belik sebelahnya ada corak & kain jenis lain, rona jingga muda harganya mahallah sikit, ada saiz XXL. Biasanya kalau fesyen terkini memang Baju Melayu banyak saiz XXL, tapi lambat kita membeli habislah!. Orang kita memang ramai telah berbadan besar. Selalu buat acara@agenda pertandingan makan kut!. Aku panggil Bunting Gajah. Nak puaskan hati, beli lagi sepasang; memang berbaloi. Tak sangka tahun ini aku punyai dua pasang Baju Melayu. Raya sakan!.

2. Anak-anak semua Mila belikan Baju Melayu sepasang yang berharga RM100 lebih. Apa salahnya aku beli dua pasang Baju Melayu, dengan harga tawaran tak sampai pun RM100. Kira adillah tu!.

Semasa aku nak bayar, seorang pangkat abang denganku, aku lihat dia dua helai baju kemeja T kolar bulat. Dia senyum mesra dengan aku.

"Cucu-cucu bising bila Atoknya nak beli baju raya, jadilah ini sahaja baju raya saya..!" Aku tambah lebar senyum; "Asalkan ada baju baru... kan?! tak kira baju macam mana..!" Aku bersuara.

Ketika aku menuruni anak tangga mahu kembali segera, wajah Mila telah terbayang... aku takut Mila ngamuk; Dalam sibuk nak balik kampung memandai nak membeli belah lagi!. Ala! aku kan jenis tangkap muat sahaja. Tak ambil masa panjang jika mahu membeli belah. Aku terserempak Abang yang beli kemeja T tadi.

"Macam inilah sudah berumah 73 tahun.. nak tutun tangga pun payah amat!" Huh! tak sangka dah berumur 70an rupanya abang ini. Mana anaknya, kalau cucu-cucunya bising. Anak-anak sekarang tak teringatkah nak belikan ayahnya baju baru?. Atau kain pelekat baru. Masa di tingkat atas tadi memang aku perasan dia membelek-belek kain pelekat.

"Samalah saya abang, sudah tua-tua ini semuanya tak sekuat dulu!"

3. Setelah Mila penat membeber! sekitar 11:30 pagi barulah bertolak ke Meru. Dalam perjalanan aku ceritalah pasal rona Baju Melayu yang Mila persoalkan itu. Memang itu fesyen seperti mana Azim takrifkan. Bagiku tawaran harga ini tidak semestinya semuanya bermasalah; kita yang kena pandai memilih. Aku teringat di Jepun jika ada tawaran harga murah orang Jepun ini awal-awal pagi telah berbaris panjang nak masuk ke pasar raya tersebut. Padat. Memang kuasa membeli mereka teramat tinggi. Peniaga di Jepun pun bukan jenis penipu. Jika tawaran 5o% harga asalnya memang benar bukan direka-reka. Kita pula terpaksa penguatkuasa buat operasi menyaman peniagaan yang kuat menipu ini. Aku pasti Kamdar tidak. Bukanlah nak promot, tapi memang kain di Kamdar banyak dari India. India memang baik kainnya. 100% Cotton.

Jalanraya okey! sekitar sejam kami sudah sampai rumah Nyaie. Nyaie macam itulah, sakitnya memaksa dia berbaring sahaja. Dia tak pandang pun muka aku ketika bersalaman. Aku mencium tangannya yang makin susut.

4. Sepanjang petang aku sibuk mengemas & membersih bilik mandi di halaman rumah peninggalan Arwah Yaie. Di hadapan rumah Mila ada tali air, pondok bilik air ini terletak di tepi tali air ini. Ada dua orang sahaja yang rajin mandi air tempayan di dunia ini. Seorang ialah Sofea Jane, seorang lagi aku. Aduhai! sedapnya mandi tempayan. Macam mandi air telaga.

Aku & Azim membeli belah di pekan Bukit Kapar, nak cari baju kemeja saiz XXL, tak jumpa. Cari ubatan & nyaris-nyaris terlupa bayar zakat fitrah. Masa nak sembahyang zuhur ternampak orang bayar zakat fitrah. Isk! leka nya aku ini, nak masuk ke sempadan nyanyuklah tu!. Selalunya sebelum balik kampung aku akan bayar zakat di Masjid Kajang. Ada ramai pengutip zakat@Amil di Masjid Kajang.

Masjid baru Bukit Kapar telah boleh digunakan. Nampak buatannya & ukiran dalamannya agak kasar tapi okey! lah berbanding masjid lamanya.

5. Tak ada Rendang Palembang di rumah Nyaie tahun ini, Acik yang masak semua. Masak & bungkus kasi jiran-jiran. Adat orang Jawa bertukar juadah sepanjang malam rayatelah lama diamalkan. 9:30 malam aku ke bertolak ke Jenaris, sedikit bekalan raya bersama Afiz.

Aku singgah di Jalan Lama Cheras beli lemang dua batang. Huh! cinonik amat lemangnya, berkerak lagi tak sepadan betul dengan harganya. Teringat Tok Perak taukei lemang, setakad ini payah nak cari sesedap yang dia buat di Kajang.

11:30 Malam terlelap tak sempat nak tenguk TV perbagai.

12:02 tengah hari; Aku berjaya beraya dengan Afiz. Emm! beraya dua beranak. Siap semua dengan makanan raya sarapannya pelbagai penuh semeja. Sambal Lode yang aku bekukan masih tak rosak rasanya. Moh! makan Afiz. Sunat makan dahulu sebelum pergi Sembahyang Sunat Raya. Sembahyang di Masjid Penjara Kajang. Siap ada jamuan lagi di masjid ini. Lemang & rendangnya memang sedap.

6. 12:30 tengah hari Afiz dah masuk kerja aku kena bertolak ke Meru. Sambung raya lagi di Meru.

Tak sempat nak klik blog lain!. Nantilah...

18 September 2009

Sepi Seketika...(Singgahsana)


Sebentar lagi aku akan pulang ke kampung Mila. Masih dalam delima lantaran Afiz kerja di hari raya. Mungkin aku akan menemani dia di Jenaris. Bayangkan bagaimana dia mahu beraya sendirian di Jenaris.

Jika aku di Meru maka akan terputuslah dunia maya ini. Akan sepilah bait-bait kata aku di persada blog ini, mungkin sekitar 3 hari mungkin juga lebih lama dari itu.

Salam aidilfitri!

17 September 2009

Momen Aidilfitri (Delima Merkah)

Suasana pagi raya penuh emosi apabila adik-beradik dan sanak saudara mula memohon maaf sesama mereka.


MAS UMIRA seronok dapat berkumpul dengan seluruh ahli keluarga pada pagi 1 Syawal yang lalu.





KEGEMBIRAAN kanak-kanak bermain bunga api seakan-akan penyeri tatkala Aidilfitri tiba. Namun, keselamatan harus dijaga supaya keseronokan tidak bertukar tragedi.

Bagi penghias ruangan Remaja minggu ini, Mas Umira Mohd Yazid, 18, hari raya umpama tiada ertinya tanpa bunga api dan mercun kerana ia sudah sinonim sejak dahulu lagi.

Bagaimanapun, orang ramai harus tahu batasan dan tidak membahayakan diri sendiri, masyarakat serta menyalahi undang-undang.

Si manis yang baru tamat persekolahan itu memberitahu, larangan kerajaan membeli, menjual dan bermain mercun harus dipatuhi kerana ia untuk kepentingan bersama.

Untuk mengenali anak bongsu daripada empat adik-beradik itu, GenK mengajukan beberapa soalan bersempena Aidilfitri yang baru diraikannya di kampung halamannya di Kota, Negeri Sembilan.

Apakah erti Ramadan dan Aidilfitri kepada anda?

Ramadan menandakan bermulanya ibadah Rukun Islam Ketiga yang wajib ke atas setiap umat Islam yang cukup syarat serta ibadah-ibadah sunat lain seperti solat tarawih dan sebagainya. Pahala berlipat kali ganda jika kita rajin mengerjakan ibadah-ibadah sunat sepanjang bulan mulia itu. Aidilfitri pula menandakan hari kemenangan umat Islam setelah sebulan berpuasa menahan lapar dan dahaga. Pada waktu itulah, umat Islam akan berkumpul bersama ahli keluarga bagi meraikan hari lebaran dengan penuh gembira dan berkat.

Apakah momen-momen hari raya yang paling anda nantikan setiap tahun?

Setiap tahun, berbuka puasa pada malam terakhir Ramadan cukup meriah dan amat dinanti-nantikan. Seluruh ahli keluarga berkumpul untuk sama-sama meraikan Aidilfitri keesokan harinya. Selain itu, suasana pagi raya penuh emosi apabila adik beradik dan sanak saudara mula memohon maaf sesama mereka. Lagi satu, tidak sabar untuk dapat duit raya!

Bagi anda, perlukah segala persalinan baru seperti pakaian, kasut dan juga perhiasan rumah?

Persalinan baru boleh menaikkan semangat raya dalam diri seseorang. Agama juga menyuruh supaya kita seboleh-bolehnya berpakaian baru pada Aidilfitri. Tetapi kita perlu beringat ketika membeli. Jangan membazir pula. Sudah menjadi tradisi apabila raya menjelma, segalanya ditukar baru seperti pakaian, kasut, langsir dan sebagainya. Lakukanlah mengikut kemampuan.

Perlukah mercun atau bunga api bagi meraikan Aidilfitri?

Mercun dan bunga api sangat sinonim dengan apa-apa sambutan di Malaysia. Sudah menjadi tradisi malam raya, kanak-kanak akan bermain bunga api dan mercun. Bagaimanapun, bermain mercun adalah berbahaya dan ibu bapa perlu mengawasi anak-anak.

Walaupun mercun telah diharamkan oleh kerajaan, kita masih mendengar berita tentang kanak-kanak yang cedera akibat bermain mercun. Apa komen anda?

Masalah sekarang adalah mereka suka mengubah suai bunga api atau mercun. Bunga api yang asalnya kurang bahaya diubah sehingga mampu mengakibatkan kecederaan serius. Kita harus tahu bahawa bermain mercun adalah berbahaya dan boleh mendatangkan kemudaratan bukan sahaja kepada diri sendiri, tetapi orang lain yang duduk berdekatan.

Kosmo!

16 September 2009

Muzik ketika Makan (Singgahsana)


Jika kita ke mana-mana majlis makan malam di hotel-hotel. Biasanyalah pasti ada muzik latar, atau persembahan dari artis undangan, ketika kita mengadap juadah pelik-pelik sambil dengar muzik... aduhai!.

Dedulu masa Mila kerja dengan I & P, aku kerap ikut serta majlis yang kompeni dia berkerja buat, majlis makan malam, majlis meraikan staf, majlis santai kelurga & macam-macam majlis di hotel-hotel sekitar KL terkadang sampai Cherating atau Lumut. Masa itu isteri PM kita ini masih kerja di I & P. Tentunya dia masa itu masih dengan suami pertamanya. Penghujung tahun 80an kut! PM kita mula bercinta dengan isterinya kini. Dato' Sri Sharizat pun kerja di I & P juga, jadi Pengarah Personal jika tak silap!. Banyak juga Mila ceritera tentang mereka ini. Jurnalku di easyjournal ada ceritera ini. Cerita dulu-dulu. Orang besar begini memang payah rapat dengan kita orang biasa. Jadinya aku pun memang tak kenal pun mereka ketika itu. Yang rapat mesra denganku adalah kekawan Mila yang kira sama tarafnya denganku. Memang ada sesetengah tempat pergaulan antara orang atasan & bawahan ini bagaikan ada kasta.

Tempat kerja lamaku pun sama, masa tahun 80an antara staf memang amat rapat. Tak kira apa juga kumpulan perkerja. Tahun 90an sudah mula berubah. Tahun 2000 sekitarnya memang aku lihat kembali ke zaman nomad, absi & zaman gua batu kut!. Makin ramai golongan muda-muda tidak kenal lagi sopan santun. Rakus! & perhubungan menjadi makin kecundang. Satu yang aku nampak; lantaran masing-masing ada kendati diri yang mahu dicapai atas pintaan global yang memaksa manusia ini semakin sibuk tentang diri, bukan lagi tentang kumpulan & masyarakat. Golongan muda sekarang yang merosakkan perhubungan ini. Membuatkan golongan bawahan seperti aku terasa tersisih. Kecuali aku ini dapat menembusi kelayakkan mereka yang rata-rata berpaksikan kuasa, kelulusan tinggi, status atasan yang boleh mencantas siapa juga. Jelas!. Itu makin berlaku di bidang kerjaya sektor awam atau makan gaji di agensi kerajaan.

(Sudah jauh melalut apa yang nak kutulis. Titik)

Bab muzik tadi, kenapa dialunkan muzik untuk memeriahkan sesuatu majlis umpamanya majlis makan malam di hotel-hotel?. Sebenarnya memang muzik ini dapat meronakan suasana yang meriah. Macam lagu rayalah. Bila nak raya ini jika tak berkumandang di radio atau TV, jangan dengar lagu raya, apa akan jadi. Nak raya ini kita belasah lagu rap, metal atau lagu sariosa yang tak pernah kita sahaja. Mahu takkan ingat esok nak raya... takutnya kita jadi pelik tenguk orang pakai baju raya. Memang tak akan adanya suasana nak raya, tanpa lagu raya. Dah memang itu budaya kita. Hebat peranan muzik ini!.

Mila asyik dengan siaran Salam FM & IkimFM. Aku pula suka AsyikFM terkadang KlasikFM. Dua halua telinga yang berbeda. Sebaiknya memang telinga ini masukkan zikir & bacaan suci Al-Quran, agar hati itu tak kematu. Itu aku tahu. Kita ini yang suka perbagaikan halua telinga. Emmm! sesekali tak kut!.

Maka terjadilah kisah semalam ketika berbuka puasa. Aku tak banyak menyimpan MP3 nasyid di komputerku. Cuma banyak lagu lama, Jepun & Hindi. Masa berbuka, apakah gamaknya tetiba teringin nak dapat suasana santailah konon; aku kliklah lagu yang aku minat. Top-top Mila suruh Afiz padamkan lagu yang tengah asyik berputar; telinganya tak dapat terima lagi laguanku, padahal ada lagu Allahyarham Michael yang memuji Allah itu & ada juga lagu nasyid dari Indon yang aku klik. Mila mungkin tak pernah dengar lagu nasyid Indon kut!. Bebelan Mila memanglah tajam. Padan muka aku.

Jika anda tidak menyukai Nasyid Indon sekali pun.. cuba klik URL bawah ini. Sebelum ini pun aku sudah kasi pautan URL ini. Di jurnal lamaku. Banyak lagu nasyid MP3 termuat di sini. Bukanlah nak promot & memuja penyanyi Indon. Sekadar muatturun sahaja MP3 dia orang itu. Percuma. Sekadar sesekali kita tukarlah halua telinga. Ini ada penyanyi dari Jawa Timur, agak unik lagu nasyidnya. Cubalah dengar. Dalam situs ini juga banyak lagu nasyid MP3 tempatan pun lagu lama-lama seperti penyanyi Wann, DV Dave, Uji Rashid, Hail Amir pun lagu zaman 60an pop yeh yeh & 80an. Ceramah agama pun ada. Pelbgai bahasa. Bebenda keladak pun ada. Terpulang.

Cuba cari nama ini. Opick. Mungkin ada yang kenal nama ini, mungkin juga tak pernah dengar pun. Namanya pun pelik seunik empunya diri. Dia ini dulu penyanyi rock.

Dalam situs ini http://search.4shared.com anda cari di search file nama ini Opick. Samalah ceriteranya jika anda meminati P. Ramlee atau nak dengar ceramah, cari saja. Semua ada.

Dengarkan lagu Opick ini. Di bawah langit-Mu pun lagu yang ini Maha melihat asyik gila. Klik ayat yang bergaris & muatturun sahaja. Pastikan anda ada WinAmp senang nak susun lagu pilihan anda.

Lagu@zikir Allahyarham Michael Give Thanks To Allah pun boleh cari di situs ini. Klik sini.

Sekarang jika Mila tutup lagi lagu yang aku putar ketika nak berbuka, aku telah ada ratusan MP3 nasyid tersimpan dalam komputerku. Aku boleh mengatasi halua telinga yang IkimFM berikan. Cuma lagu orang asli di AsyikFM masih aku tak dapat cari di internet!. Mana nak cari MP3 lagu orang asli ini iyer!!!?.

15 September 2009

Puisi iDAN (Singgahsana)

Bagi sesiapa yang meminati puisi
bolehlah sesekali berlayar bersama naluriku
banyak puisi berbau perasaan & kegusaran
aku masih cuba mengumpulnya dalam satu jurnal@blog
agar semua puisiku tidak terlepas
dari khazanah sastera tanah air
ini situsnya
rata-rata puisi milik iDAN
http://idan.easyjournal.com
terkini bercampur dengan puisi penyair nusantara
http://dkelopak.blogspot.com

Cinta Terlarang 6 Ungkit Kisah Silam (Singgahsana)

Sdr Zeq pernah menulis bila berbalah kenapa membuka AIB zaman silam.

Memang isu ini bagaikan memarakkan api yang menyala.
AIB zaman silam@Sejarah hitam pasangan seharusnya jangan diungkit. Payah; siapa pun amat payah menerima keaiban diri. Biasanya ketika marah kalau disebut sahaja keaiban diri pasti akan menyinga marahnya.

Bergantunglah kepada keadaan. Jika kesalahan tersebut sering sangat diulangi bolehlah disebut sekadar mengingatkan. Kita ini manusia sama sahaja. Katakanlah Sang Isteri asyik berhutang tanpa pengetahuan suami. Tahu-tahu murung sahaja bilamana hutang tak larat lagi dibayar. Suami yang sering menjadi mangsa, mencari jalan bagaimana mahu menghabiskan hutang piutang Sang Isteri. Jika perkara yang sama diulangi & diulangi pastinya menjadi satu keruntuhan juga. Suami bolehlah mengingatkan agar sejarah lalu dapat mengajar isteri jangan boros berbelanja.

Bagaimana pula sejarah silam seperti pergaulan bebas yang kita tahu berlaku di suasana rumah tangga atau keluarga mertua. Bila anak membesar isteri pula tidak pernah melarang anaknya keluar bebas dengan kekasihnya. Sedangkan talian pertunangan pun belum terjalin. Sekadar sekali sekala keluar sama mungkin suami tidak kisah; biasanya si anak akan meminta izin ibunya keluar. Si ibu seharusnya merujuk suami. Ini biarkan sahaja. Jika menjadi rutin sampai anak tidak pulang ke rumah. Rasanya suami perlu juga mengingatkan si isteri yang sejarah silam jangan diulang. Saling bersama membantu masalah pergaulan bebas ini; agar sejarah hitam zaman silam jangan berulang.

Si ayah pun zaman remaja bukan main ramai kekasih, apakah anak terunanya pun mahu sama bagai Bapa borek Anak rentik. Maknanya suami isteri punyai sejarah hitam keluarganya. Tutuplah sejarah lalu.

Mana mungkin mahu menghalang anak remaja bercinta tetapi batas-bataskanlah pertemuan. Keluar di tempat awam rasanya di zaman kini bukan perkara aneh tetapi jika sampai bermalam biar pun di rumah keluarga Sang Kekasih, memang kita sebagai ibu ayah masih boleh dipersoalkan. Kejadian remaja bermalam merata dengan kekasih ini sering berlaku bilamana mereka duduk sendiri. Ketika jom heboh umpamanya (Apatah lagi jika mereka bukan berada di tanah air sendiri.) Apa peranan kita dalam masalah ini. Jika pun keluarga sebelah pihak tidak melarang, keluarga sebelah lagi seharusnya menghalang. Kena juga kita ingat pandangan masyarakat bagaimana.

Buatlah secara adat & salur agama. Kita tak banyak dosa orang juga tak sampai dapat mengumpat kita.

Janganlah aib keluarga kita panjang-panjangkan di dalam rumah tangga. Kita kena ada anjakan perubahan ke arah yang lebih baik. Kenapa mesti mahu mencorakkan wajah lama. Jika rona dedulu memang lusuh & tak selari keadaan kini dengan salur agama.

Samalah dalam bab menutup aurat, jika di zaman muda sememang gadis zaman remaja tahun 60an & 70an manalah ramai bertudung litup. Ranggi bukan main di zaman remaja dengan fesyen rambut mengerbang. Tak bolehkah ditegur dengan menyebut sejarah dedulu untuk menyedarkan anak remaja kita. Sekitar tahun 80an barulah ramai perempuan di negara kita berubah ke arah bertudung litup. Sejarah emak ayah dulu biarlah berlalu. Perkara wajib begini kita kenalah menitik beratkan. Sebabnya jika isteri tidak bertudung sesungguhnya suami akan disoal nanti, begitu juga anak remaja kita. Ramai kalangan kita terkadang sekadar bertudung ketika berkerja sesekali buat tak kisah sahaja ranggi bukan main keluar sidai kain atau ketika ada tetamu di rumah; rambut masih mengerbang. Ini kena diperbetulkan.

Dosa pahala itu perkara yang tak nampak, maka itu kita sering tak kisah. Cumanya samalah dengan permasalah iman, taubat, dendam, dengki & segala penyakit hati. Semuanya tersembunyi dalam diri. Maka payah amat untuk kita faham & mahu memahamkan. Apatah untuk mengamalkan sesuatu yang wajib & dituntut agama ini. Amat berat.

Kedua-dua pihak kenalah akur jika menyebut sejarah aib lama demi kebaikan seharusnya dibolehkan. Cumanya cara & komunikasinya kena betul sesuai pada masa membuat teguran. Jangan sesekali ketika marah. Ketika perbalahan yang tengah melonjak. Nak nahas.

Seyogia jika asal kejadian si suami memang lanun, perogol, kaki judi, penagih serta bla bla & isteri pula memang perempuan gerladangan bebenda macam ini memang amat sensitif disebut. Sudah makbul menjadi seorang suami atau isteri; Tutuplah Buku itu. Jika hati teringat semua keaiban itu ketika bergaduhan... elok cepat-cepat berdiam diri, marah atau geram amat pun sumpah seranah sahaja di hati. Kalau boleh lari... lari dari berkata-kata. Suami atau isteri pun satu, kalau diri itu memang pernah teramat aib sejarahnya, janganlah sesekali teringin mengulangi & asyik mabuk melakukan ke arah aib & dosa semalam. Berubahlah menjadi Suami Nan Soleh Isteri Nan Solehah. Tak ada ruginya kan?.


14 September 2009

Khasiat Buah Mengkudu (Delima Merkah)

Dari Situs Ibu Kesuma


Buah mengkudu juga dikenali dengan pelbagai nama mengikut negara. Contohnya "Noni" (Hawaii, Polynesia); "Nono" (Tahiti); "Lada" (Guam); "Indian Mulberry" (India); "Painkiller tree" (Kepulauan Caribbean); "Nhau" (Sebahagian di Asia Tenggara); "Cheesefruit" (Australia); "Bumbo" (Afrika) dan ""Kura" (Fiji).

Mengkudu merupakan sejenis tumbuhan yang biasa di jumpai dikawasan tropika. Mengkudu, secara amnya boleh dikategorikan kepada dua jenis yang biasa dilihat iaitu mengkudu kecil dan mengkudu besar. Ia juga boleh dikategorikan kepada berbiji dan tidak berbiji namun yang tidak berbiji agak sukar ditemui.Di barat mengkudu dipanggil queen of morinda, ia juga di panggil cheese fruit kerana baunya yang menyerupai bau keju setelah masak. Ada yang mengatakan bau buah mengkudu masak menyerupai bau muntah.

Mengkudu termasuk dalam golongan pokok saka dan boleh mencapai ketinggian antara 15-20 kaki.Kayunya mudah dibelah setelah kering dan biasa dijadikan kayu api atau bahan bakar.Daunnya besar berukuran 15-50 x 5-17 cm dan berbentuk tunggal.

Pucuk mudanya biasa dijadikan sayuran atau ulaman.Ia kaya dengan vitamin A.Bunganya pula kecil-kecil berwarna putih dan berbau agak wangi. Bunganya mempunyai dua jantina iaitu jantan dan betina.Buahnya bulat sebesar telur ayam, permukaannya agak berkerutu.

Ketika muda buahnya berwarna hijau dan akan bertukar menjadi kuning apabila masak. Mengkudu membiak melalui keratan batang dan biji benih. Bijinya berwarna hitam dan boleh bertahan selama 6 bulan.Ia akan bercambah setelah 3-9 minggu disemai.Ia akan mula mengeluarkan buah setelah lebih kurang 3 tahun ditanam dan akan mengeluarkan buah sepanjang tahun selama lebih dari 25 tahun.Noni mula di komersialkan di Hawaii pada tahun 1993 setelah para saintis membuat kajian mengenai khasiat perubatannya.

Mengkudu mula digunakan sebagai ubatan dikepulauan pasifik selatan, kemudian di China dan India.Mengkudu digunakan dalam perang dunia kedua oleh tentera yang berada di kepulauan Polenisia untuk mengelakkan keletihan dan menguatkan badan.

Dikepulauan carribean mengkudu dikenali sebagai 'pain killer tree' dan ia digunakan untuk meredakan kesakitan akibat demam, bengkak dan terseliuh.

Di Myanmar pula, buah yang masih mudah dijadikan gulai manakala yang telah masak dimakan bersama garam.

Di malaysia mengkudu biasanya dijadikan penawar untuk gangguan semasa kencing tidak lawas), senggugut dan pendarahan. Daun mengkudu juga biasa dijadikan campuran mandian untuk perempuan selepas bersalin untuk memulihkan kecergasan badan. Daunnya biasa dijadikan alas batu tungku, dikatakan dapat membantu mengeluarkan darah nifas selepas bersalin.

Kajian yang dilakukan oleh seorang ahli botani yang terkenal iaitu Dr Isabella abbof mendapati mengkudu mempunyai khasiat untuk mencegah diabetes dan penyakit barah serta tekanan darah tinggi.

Sementara itu seorang ahli kimia , Dr. Joseph Bafz pula mendapati mengkudu dapat mencegah dan melegakan asma, hay fever dan rheumatis.

Pengambilan jus mengkudu juga boleh mencegah penyakit yang disebabkan oleh kekurangan hormon seperti nyanyuk dan juga melambatkan proses penuaan.

Cara penggunaan asas buah mengkudu ialah dengan cara mengisar buahnya menjadi jus (untuk di minum) untuk kegunaan luaran pula, buahnya akan disapu pada bahagian yang terlibat.60 % dari kandungan jus mengkudu terdiri dari air menyebabkan ia selamat diminum pada bila-bila masa.

Walaupun begitu, mengkudu akan merendahkan kandungan glukosa dalam darah, untuk pesakit diabetes yang mengambil insulin, kandungan glukosa dalam darah perlu dipantau selalu kerana jika kandungan gula dalam darah terlalu rendah ia akan mengakibatkan hipoglisomia yang akan menyebabkan pesakit berada dalam keadaan khayal yang memerbahayakan.