Translate

||| Tentang Aku |||

Foto saya
Jenaris, Kajang Selangor, Malaysia
¤¤ Penyair nan tidak akan berhenti memaparkan sesuatu. Berkata benar biar pahit sekali pun. Kata kata biarlah membawa makna. Makna jangan berbau hina.¤¤

Perlu Baca

masalah tanah pusaka Md Sesh masih tidak selesai Klik Label: Pusaka Mengambil hak milik orang lain tanpa mengikut panduan Islam adalah HARAM; akta tanah yang dipinda oleh manusia hanya perangkap NERAKA bagi mereka yang tamak akan harta dunia

16 Disember 2011

Pelakon Hisham Ahmad Tajudin


Lakonan

2009
:
Santau - (Pelakon Pembantu)
2009
:
Syurga Cinta - (Pelakon Pembantu)
2008
:
Selamat Pagi Cinta - (Pelakon Pembantu)
2007
:
Qabil Khushry Qabil Igam - (Pelakon Pembantu)
2005
:
Kemarau Cinta - (Pelakon Pembantu)
2003
:
Black Maria - (Pelakon Tambahan)
2001
:
Sara - (Pelakon Pembantu)
1995
:
Putera - (Pelakon Pembantu)
1992
:
Interlud - (Pelakon Pembantu)
1992
:
Interlud - (Pelakon Tambahan)
1987
:
Wira Angkasa - (Pelakon Pembantu)
1986
:
Seman - (Pelakon Utama)
1981
:
Tsu Feh Sofiah - (Pelakon Pembantu)

Abg Hisham ini adalah rakan teater saya sekitar tahun 79, 80, 81 & 82. Saya berhenti berlakon teater tahun 82 lantaran mengambil keputusan berumah tangga. Sejak itu kami terputus hubungan. Paling akhir saya & Abg Hisham berlatih berlakon teater Mimpi Hayati dengan Mior, tak tahu apakah teater tersebut sempat dipentaskan.



Noraini Hashim sinonim watak ibu mithali

20/07/2005

BELASUNGKAWA

SEMALAM dunia lakonan kehilangan seorang pelakon yang amat sinonim dalam melakonkan watak ibu menerusi drama televisyen (TV), radio dan filem.

Noraini Hashim, nama yang tidak asing lagi dalam dunia lakonan tempatan itu meninggal dunia pada usia 70 tahun di kediamannya di Seksyen 11, Shah Alam, Selangor pada pukul 9.30 pagi semalam kerana menghidap penyakit kencing manis dan darah tinggi.

Pemergian Allahyarham ke rahmatullah disifatkan sebagai satu kehilangan besar dan sukar dicari ganti dalam dunia lakonan tempatan.

Ini kerana, sepanjang pembabitan Allahyarham dalam bidang lakonan, beliau sering menjadi pilihan ramai penerbit serta pengarah terutamanya bagi melakonkan watak-watak seorang ibu yang memiliki sifat-sifat keibuan dan penyayang.

Kelebihan Allahyarham itu diakui sendiri oleh pengarah terkenal, Datuk Yusof Haslam apabila beliau sering mengundang Allahyarham berlakon menerusi drama-drama dan filem-filem arahannya.

``Saya dapati, Allahyarham memang sesuai melakonkan watak seorang ibu sama ada dalam drama mahupun filem. Beliau mempunyai karisma yang tinggi untuk melakonkan watak sebagai ibu.

``Saya lihat pada wajah Allahyarham terserlah sifat-sifat keibuan. Bagi saya, beliau memiliki simbol seorang pelakon yang mampu melakonkan watak sebagai seorang ibu mithali,'' kata Yusof sewaktu ditemui di kediaman Allahyarham semalam.

Yusof pernah menawarkan Allahyarham berlakon beberapa buah filem di bawah arahannya, antaranya Sembilu (1997), Maria Mariana (1996) dan Maria Mariana 2 (1998).

Selain filem, Allahyarham juga pernah berlakon drama TV arahan Yusof antaranya Maria Mariana sebanyak 28 episod yang disiarkan melalui TV3 pada tahun 2001.

Bagaimanapun, sejak lima tahun kebelakangan ini Allahyarham tidak mampu lagi untuk berlakon kerana uzur dan masalah penyakit yang dideritainya itu.

Yusof yang juga Pengarah Urusan Skop Production Sdn. Bhd., mula mengenali Allahyarham sewaktu sama-sama berlakon beberapa drama terbitan Radio Televisyen Malaysia (RTM) pada tahun 1970-an.

``Saya pertama kali berlakon dengan Allahyarham pada tahun 1970-an menerusi program Drama Minggu Ini terbitan RTM berjudul Potret Pekerti.

``Dalam drama itu, saya melakonkan watak sebagai anak Allahyarham. Pengalaman itu memang sukar untuk saya lupakan.

``Ini kerana, ketika itu saya hanya seorang pelakon dan belum terbabit dalam dunia pengarahan filem ataupun drama,'' katanya.

Jelas Yusof, beliau amat mengagumi sikap dan disiplin Allahyarham sepanjang berlakon di bawah drama-drama dan filem-filem arahannya.

``Saya dapati Allahyarham adalah pelakon yang paling berdisiplin di lokasi penggambaran,'' ujar Yusof lagi.

Sementara itu, pelakon drama TV popular, Hisham Ahmad Tajuddin ketika ditemui merasa terkejut dan amat sedih dengan pemergian Allahyarham ke rahmatullah.

Menurut pelakon berusia 69 tahun ini, dia amat rapat dengan Allahyarham sehingga menganggap Allahyarham sebagai kakaknya sendiri.

``Allahyarham amat rapat dengan saya. Saya mula mengenali Allahyarham sejak kira-kira 20 tahun lalu.

``Selama ini, kalau saya dan Allahyarham berlakon drama bersama, biasanya saya akan jemput dan hantar Allahyarham dari rumahnya ke lokasi penggambaran,'' jelasnya dalam nada terharu.

Tambah Hisham, dia mula berlakon bersama-sama Allahyarham sejak lebih 15 tahun lalu dan tidak menyangka pertemuannya Rabu lalu adalah kali yang terakhir.

Hisham dan Allahyarham misalnya pernah berlakon bersama pada tahun 1990 menerusi drama berjudul Zuriat Zulhijjah yang diarahkan oleh Mior Hashim Manap dan skripnya pula tulisan Datuk Rahim Razali.

``Kali terakhir saya bertemu Allahyarham pada hari Rabu lalu. Saya berjumpa Allahyarham kerana menyampaikan salam sahabat karibnya, pelakon Adibah Amin (pelakon filem Adik Manja).

``Kebetulan ketika itu saya dan Adibah sedang menjalani penggambaran drama berjudul Rahim Tidak Bersalah terbitan Grand Brilliance Sdn. Bhd., di Johor,'' kata Hisham.

Seorang lagi pelakon yang juga kenalan rapat Allahyarham iaitu Helmy Salleh, 70, juga sukar melupakan nostalgia sewaktu sama-sama berlakon drama TV RTM pada tahun 1970-an.

``Saya masih ingat lagi, saya dan Allahyarham pernah berlakon bersama sebagai suami isteri dalam drama TV bersiri berjudul Keluarga Bahagia pada tahun 1973 sebanyak 10 episod.

``Aida Rahim turut berlakon dalam drama itu sebagai anak kami,'' ujar Helmy mengimbas kenangan silamnya bersama Allahyarham.

Allahyarham Noraini Hashim atau nama sebenarnya Khairani Md. Nor meninggalkan suaminya, Hashim Amir Hamzah, 79, dan lima anak lelakinya iaitu Husni Amir, 49, Mohd. Hatta, 47, Mohd. Hasnul, 46, Mohd. Hashmy, 45, dan Mohd. Halim, 31.

Allahyarham selamat dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam, Seksyen 11, Shah Alam, Selangor pada kira-kira pukul 2 petang semalam.

TABARRUJ


Ustaz Hashim Al-Maranji

TABARRUJ (MENGIKUT PANDANGAN DR ABDUL KARIM ZAIDAN)

Tabarruj bererti wanita menunjukkan dan merperagakan perhiasan dan kecantikannya untuk menarik perhatian kaum lelaki dan meransang keinginan mereka. Dalil: surah al-Ahzab ayat 33.

Tabarruj jahiliyyah bererti wanita membuka niqabnya hingga mendedahkan muka, kecantikan dan perhiasannya.

Tabarruj hari ini tidak sesuai diistilahkan dengan tabarruj jahiliyyah kerana wanita sekarang bukan setakat membuka tutupan muka dan memperagakan kecantikannya tetapi lebih dari itu. Tabarruj hari ini dengan memdedahkan separuh tubuh, malah lebih dari itu.

Istilah yang lebih sesuai ialah istilah yang pernah digunakan oleh Rasulullah s.a.w dalam sabdanya yang bermaksud ‘separuh telanjang’ (al-kaasiaat al-‘aariyaat).

Tabarruj yang diharamkan ialah:

  • Tabarruj di luar rumah dengan berhias bukan untuk suami.
  • Mendedahkan muka dengan tujuan meransang keinginan dan syahwat lelaki.
  • Bersolek dan berhias belebihan.
  • Menggunakan alat-alat solek / make-up.
  • Mempercantikkan bibir, alis dan pipi (mempercantikkan raut muka) dan lain-lain.

Termasuk dalam istilah tabarruj ialah fesyen-fesyen pakaian. Ini kerana pada dasarnya pakaian wanita sama dengan pakaian lelaki iaitu menutup aurat.

Ciri pakaian syar’ie wanita ialah:

  • pakaian mestilah meliputi seluruh tubuh wanita
  • pakaian itu mestilah longgar
  • tidak nipis
  • bukan pakaian yang mempunyai nilai untuk bermegah-megah dengannya
  • tidak menyamai pakaian lelaki
  • Pakaian yang tidak memenuhi ciri ini dikira sebagai pakaian yang tabarruj.
  • Berpakaian kemas,smart dan ceria bukan dikira tabarruj.
  • Termasuk dalam istilah tabarruj memakai barang perhiasan diri.
  • Perhiasan ialah semua yang dijadikan perhiasan oleh wanita samada pakaian atau sesuatu yang dijadikan perhiasan diri.
  • Antara perhiasan yang dibenarkan ialah membersihkan diri dari segala aspek, termasuk membersih sesuatu yang fitrah.

Jenis perhiasan antaranya:

  • Barangan perhiasan yang terdiri dari emas, perak dan permata.
  • Pakaian luar dan dalam
  • Hukum berhias harus, malah ada kalanya sunat kecuali perhiasan yang telah dinaskan haram. Ia sunat kepada isteri yang suaminya bersamanya, bukan isteri yang suaminya tiada di sampingnya.
  • Semua jenis perhiasan ini harus selagi ia tidak termasuk ke dalam istilah
  • tabarruj.
  • Termasuk ke dalam istilah tabarruj ialah bersolek dengan merubah sifat semulajadi:
  • Mencabut atau dengan apa jua cara untuk menghilangkan bulu muka. Boleh bagi yang berkahwin untuk suami.
  • Mencabut dan membentuk alis. Boleh sekiranya alis yang asal hodo dipandang.
  • Memerahkan muka. Boleh bagi yang berkahwin, untuk suami.
  • Lain-lain seperti rambut palsu, wangian berlebihan, celak berlebihan, …..
  • Secara umum, berhias untuk suami dibolehkan dan tidak dikira sebagai tabarruj.
  • Berhias keluar rumah bukan untuk suami adalah tabarruj.

Bersolek dan berhias wanita hari ini telah melebihi dari maksud tabarruj

Maharaja Lawak Mega; BP & Adlin tersingkir.


Malam ini BP & Adlin tersingkir. Pi Mai selamat biar pun dua-dua sessi lawak mereka tak menjadi. Semua mengakui BP & Adlin jauh lebih terserlah dalam persediaan.

BP dalam tugasan pertama agak lewat mengeletek penonton tapi sungguh memikat di dalam tugasan lawak menggunakan prop; ramai peminat Bob Kuman pasti terkilan bilamana dia tak sempat nak berlawak lantaran Sobri asyik banyak bertanya. Pasti penonton nak tahu kes suami merajuk tak balik rumah selama tiga hari tapi ianta terputus lantaran masa mmg tak cukup.

Adlin harus diberikan kredit lantaran dia hebat menggunakan bakatnya untuk berlawak dengan kerja keras & bersungguh-sungguh dalam semua penampilannya. Bayangkan dialah seorang peserta bersendirian sampai sejauh ini. Bagi saya biarlah ramai peserta ke peringkat akhir agar meriah. Kehilangan Adlin pun BP amat melengangkan MLM. Saya pasti rindukan lawak kedua-dua mereka ini.

Samalah pelawak berbakat seperti Kumpulan Bawel yang disingkirkan buat kita rindu akan mereka. bagi saya kumpulan Bawel hebat menggunakan muzik. Lawak mereka ada nilai klasik yang sukar kita temui di arena lawak jenaka kini.


Pi Mai perlukan gaya lawak yang lebih kelas, jangan terlalu banyak menjerit-jerit atau lawak cara lama. Imuda adalah orang seni yang amat kreatif agar dia dapat mengatasi aura kelakar yang dimiliki oleh Baby Face. Seharusnya punyai tiga anggota dapat menghasilkan gelagat kelakar yang memikat. Mat Over hebat berlagu hindustan gunakan bakat ini untuk mencuit hari penonton. Baby Face pasti boleh berlagu India; rasanya jika dia boleh tukar lagu Alley Cat ke bahasa India pasti penonton terhibur. Rebutlah peluang yang ada untuk mengatasi 3 kumpulan teratas.

Agar pihak Astro memikirkan tambahan masa untuk peserta di peringkat akhir. Peserta telah berkurangan tentunya tak menjadi masalah dipanjangkan waktu berlawak agar lebih mantap pun lebih banyak ide kelakar dapat dipersembahkan.

Ayam Penyet


Siapa pernah makan di Restoran Ayam Penyet (AP)... kebanyakan minumannya sekitar RM4 (agak mahal bagi saya) ... semalam cuba makan laksanya di Meru tapi alahaikan ada ke potong timunnya hiris belah dua; (macam timun nasi lemak) tebal pulak tu... anak buah tak mahu makan; cuma buat pesanan kentang gorengnya RM3:50 sikit amat.... sungut mereka.

Laksanya (RM6.00) boleh tahan sedap... tapi saya lihat banyak meja buat pesanan laksa, makan tak sampai separuh... boleh bertahan lama tak AP ni... apakah ianya milik org kita atau Indo...

keluar dari restoran sana... alahai anak buah bersungut nak makan di KFC juga, mungkin tak kenyang makan kentang gorengnya.

Sukeri Zxtenr dan Sha Shera menyukainya.
  • Sha Shera ‎;)
    pada 24hb Oktober pukul 4.28 ptg ·
  • Encik Rudi Memula bukak dulu best. Sekarang lama dah tak pegi...
    pada 24hb Oktober pukul 6.04 ptg ·
  • Siti Zuhairah xsedap
    pada 24hb Oktober pukul 9.43 ptg ·
  • Sharoom Salleh teman dah lame boikot AP ni ... out langsung
    pada 24hb Oktober pukul 9.44 ptg ·
  • Miz Iezza x pernah makan...
    pada 29hb Oktober pukul 11.56 ptg ·