Translate

||| Tentang Aku |||

Foto saya
Jenaris, Kajang Selangor, Malaysia
¤¤ Penyair nan tidak akan berhenti memaparkan sesuatu. Berkata benar biar pahit sekali pun. Kata kata biarlah membawa makna. Makna jangan berbau hina.¤¤

Perlu Baca

masalah tanah pusaka Md Sesh masih tidak selesai Klik Label: Pusaka Mengambil hak milik orang lain tanpa mengikut panduan Islam adalah HARAM; akta tanah yang dipinda oleh manusia hanya perangkap NERAKA bagi mereka yang tamak akan harta dunia

01 Jun 2011

AC Mizal Terselamat Hukuman Penjara 25 Hari

ac mizal
Akhirnya kes AC Mizal dan isterinya tentang nafkah anak mereka berdua selesai jugak. Nasib baik AC Mizal bawak duit untuk langsaikan nafkah yang tertangguh selama ini. Kalau tak akibatnya meringkuk dalam penjara selama 25 hari la. Jumlah nafkah yang dibayar oleh AC ialah RM9,800 dan AC juga didenda RM1,500 kerana gagal menyediakan penyata syarikatnya.

AC Mizal nampaknya sangat lega kerana tidak dipenjara dan berharap selepas ini tak ada orang nak ungkit-ungkit yang dia tidak membayar nafkah lagi.

Alhamdulillah, lega tidak di penjara. Saya sangat berpuas hati dengan keputusan hari ini kerana ia menunjukkan saya tidak bersalah 100 peratus. Saya bayar nafkah cuma ada masanya saya tidak mampu kerana kontrak kerja tamat. Saya sudah bayar apabila boleh dan saya harap selepas ini tidak ada orang yang akan memfitnah atau menyebarkan cerita saya tidak bayar nafkah anak

Kami sangat-sangat suka dengan nasihat hakim mahkamah syariah. Izinkan kami kongsi di sini untuk bacaan kita semua:-

Anak adalah amanah Allah kepada ibu bapa dan akan dihisab kelak. Anak bukan hak eksklusif kepada satu pihak. Biarlah anak merasai mereka masih mempunyai ibu dan bapa walaupun telah berpisah. Amat malang jika ibu bapa yang bercerai memisahkan anak dari ibu atau bapa. Jika itu terjadi, tunggulah seksaan daripada Allah dan api neraka.

Semoga selepas ini AC dan sesiapa sahaja pasangan yang sudah bercerai atau akan bercerai menjadikan nasihat tuan hakim ini sebagai panduan untuk menjaga anak-anak mereka.

Pusaka Md Sesh


PUSAKA BUKAN PUAKA

Bumbung rumah pusakaku telah bocor
gelegur & kekudanya semakin reput
dindingnya telah ranap dimakan anai-anai
sebahagian telah dicuri jiranku dibuat reban
lantai harapan cuma sedikit masih boleh dipijak.

Cuma aku kagum akan tiang serinya
kukuh teguh menyokong kenangan
pun tiang konkritnya utuh menjadi tugu
buat kuabadikan sebagai tanda ingatan
jasa bakti orang tuaku luhur murni
tak lapuk dek hujan tak lekang dek panas.

(Ramai kata rumah pusaka ini ada penunggunya
berwajah arwah emak sering menjelma
seyogia semasa emak menutup matanya
sememangnya dia sendirian mengadap siratal maut
hatta pelbagailah andaian orang kampung)

kekinian aku bertekad menjagai rumah pusakaku ini
biar pun terpaksa bersendirian ke akhir hayat.

iDANRADZi
Desa Tualang


Respon:

  • Mohd Amran Daud idan kena siasat.... apakah memang makhluk halus, atau kita yg tidak halus buat tafsiran...
    pada 09hb Jun pukul 8.32 pagi · · Seorang
  • Idan Radzi Amran: sejarah rumah tu panjang, dulu mmg banyak bebenda yang aneh berlaku; belakang rumah itu masih hutan belukar, kita kena panggil mereka yg handal untuk mengesan... mmg tak sabar nak tinggal di sana!...
    pada 09hb Jun pukul 8.52 pagi ·
  • Tasuki Kasbi
    mmg tepat sekiranya tuan yg mewarisi rumah pusaka ini .. rumah yg menantikan tuan nya tiba .. pengamatan jiwa saya rumah ini rumah biasa sesekali ada wajah nenek tua menjengah rumah lamanya.. kenapa terbiar tidak berbela .. bila tuan dah ad...Lihat seterusnya..
    pada 09hb Jun pukul 9.15 pagi · · Seorang
  • Idan Radzi Abg Tasuki: pokok deroan abis mati... tinggal manggis, langsat, rambai, cempedak, remenia... ada lagi ke, ceropu, pulasan, paling teman suka pokok asam gelugur dah besor... ingat nak tanam pokok nam-nam banyak2...
    pada 09hb Jun pukul 9.29 pagi ·
  • Tasuki Kasbi sementara rumah siap .. bersihkan kawasan belukar buat linning (baris tanaman) yang prokuktif jarak yang sesuai supaya apa2 pokok yang ditanam punyai jarak sesuai untuk tumbesarnya cepat berbunga dan berbuah ... pengunaan aagronomi terkini adalah penting...
    pada 09hb Jun pukul 9.33 pagi ·
  • Dayang Alijah macam seram jerr...
    pada 09hb Jun pukul 9.49 pagi ·
  • タジュ アリピン sememang nya rumah dah tak lama berpenghuni akan di duduki oleh jin dan mahkluk halus tapi kita kena pandai mengatasinya berzikir, baca al-quran dan selalu buat kenduri tahlil dia akan berpindah jua akhir nya ...sebab panas bagi mereka untuk tinggal...kecuali jin Islam...
    pada 09hb Jun pukul 9.50 pagi ·

Ish! 12



Siapa nak pujuk...

Tak ada orang mengingatkan


Cukai tanah kena bayar sebelum 31 Mei, macam manalah boleh lupa; kini terpaksa kena bayar dendanya! Tak ada orang mengingatkan!
Selalunya aku bayar melalui May Bank2U.com.my akaun Mila.
Macam itulah kalau Tuhan tu nak ambil duit kita, lupa pun menjadi penyebab.
Nilai peluka ini jadi berringgit-ringgit terbuang.
Pulak tu aku ni telah bersara tak ada rakan yang rapat & dapat bercerita dari hal
masalah tanah!. Ish!

Hutang

  • Itulah... sampai hati kan, minta tolong kawan..bila tolong, buat macamni pula. Oja jadi fobia...
  • Idan Radzi rakan abg yg kena tipu gores & menang tu lagilah sedih... macam Ulan dia hangus BELASAN ribu RM; barangannya tak sampai pun harga separuh... mudah sangat orang nak ambik duit kita pula bukan senang nak simpan duit banyak tu... macam kes Oja paling tidak tahu orang yg pinjam; kes penipuan ni entah orang dari mana... tau-tau ofisnya dah tutup...
  • Idan Radzi RM12,000 hangus barangannya entah apa-apa janji kompeni ni akan tolong jualkan kepada orang lain; keuntungan berganda... tapi dia yang kaya berganda...! tertipu kita tak pasti dapat pahala atau tidak; tapi kasi hutang insyaAllah kita akan dapat semua hak kita di sana nanti...
  • Idan Radzi perlu diingat hutang yang tak berbayar ini akan mengikat kaki kita melangkah ke Syurga... ibarat dosa kita sesama manusia kena pohon keampunan pada empunya diri; dosa kita pada Tuhan jika diterima taubat kita... akan jadi mudah perjalanan kita di sana nanti... (amat berbeda dua kesalahan ini)

Jika kita rajin menziarahi orang meninggal dunia, sebelum jenazahnya di bawa ke tanah perkiburan pasti waris akan mengucapkan masalah hutang si mati; bolehlah dituntut kepada waris yang tinggal. Jikalau tak dilunaskan hutang tersebut; pasti amat sukar perjalanan ini