Translate

||| Tentang Aku |||

Foto saya
Jenaris, Kajang Selangor, Malaysia
¤¤ Penyair nan tidak akan berhenti memaparkan sesuatu. Berkata benar biar pahit sekali pun. Kata kata biarlah membawa makna. Makna jangan berbau hina.¤¤

Perlu Baca

masalah tanah pusaka Md Sesh masih tidak selesai Klik Label: Pusaka Mengambil hak milik orang lain tanpa mengikut panduan Islam adalah HARAM; akta tanah yang dipinda oleh manusia hanya perangkap NERAKA bagi mereka yang tamak akan harta dunia

08 Disember 2012

KES KHALWAT, PENJAGA GOL KEBANGSAAN MENGAKU SALAH DIDENDA RM2,500

Aduhai: Pemain Bola Berprofil Tinggi Ditangkap Khalwat Dengan Bini Orang!



Sebut tentang pemain bolasepak berprofil tinggi ditangkap khalwat ini, sebenarnya perkara ini berlaku sudah agak lama, iaitu ketika peminat bolasepak tempatan masih lagi dengan demam Piala Malaysia, ketika itu saingan baru memasuki fasa suku akhir. Penulis sengaja tidak mahu mendedahkannya ketika itu kerana tidak mahu ia menganggu kerancakkan saingan Piala Malaysia.

Al-kisahnya – seorang rakan menghubungi penulis dan memberitahu ada pemain bolasepak berprofil tinggi ditangkap khalwat bersama isteri orang, dalam satu serbuan dilakukan Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) awal pagi 11Oktober lalu.

Tujuan rakan itu menyampaikan kepada penulis, bukan atas kapasiti penulis ni seorang wartawan atau blogger, tapi kerana rakan kepada suami wanita itu yang juga merupakan ahli sukan, juga merupakan rakan kepada penulis.

Menurut sumber yang turut sama terlibat dalam operasi, pemain yang mewakili sebuah pasukan berprofil tinggi (sekarang ni sedang dipancing sebuah lagi pasukan berprofil tinggi) dalam saingan Liga Super, singgah di rumah pasangannya berusia 28 tahun yang sudahpun beranak dua itu, selepas beraksi mewakili pasukannya beraksi pada perlawanan suku akhir pertama Piala Malaysia.


Hubungan antara pemain berusia 25 tahun yang juga pernah mewakili skuad Shahzan Muda dan Perlis, dan wanita berkenaan dilaporkan sudah terjalin sejak 2 tahun lepas, dan suami wanita itu pernah beberapa kali berjumpa dengan pemain itu untuk menasihatkannya agar tidak berskandal dengan bini orang, namun tidak diendahkan.

Pemain itu, yang juga anggota skuad kebangsaan sejak penghujung 2007, memainkan peranan penting dalam skuad negara sebelum tersisih akibat kecederaan, yang menyaksikannya terlepas beberapa kejohanan utama seperti Sukan Sea 2009 Sukan Asia 2010 dan Piala AFF Suzuki 2010.

Perkembangan ini nyata suatu yang cukup mengejutkan dan mengecewakan, apatah lagi dikhabarkan ia telah sampai ke pengetahuan Presiden Persatuan Bolasepak diwakilinya, yang sebelum ini beria-ria memancingnya untuk beraksi bersama pasukan itu.

Pemain itu yang dihubungi Suara Sukan, mengesahkan memang dia yang terlibat dalam tangkapan itu, namun enggan mengulas lanjut dan sekadar menjawab, “takpelah awak tak tahu cerita sebenar, nak naikkan nama susah, tapi menjatuhkan orang senang..”.

Kepada pemain tersebut, ini bukan soal tahu atau tidak perkara sebenar, setiap orang yang ditangkap khalwat akan cakap benda sama. Yang peliknya anda tanpa segan silu mengaku mempunyai hubungan dengan wanita berkenaan yang sudah beranak 2, dan langsung tidak menunjukkan rasa bersalah. Patutnya malu dengan diri sendiri.-HM-


Kes Khalwat, Penjaga Gol Kebangsaan Mengaku Salah Didenda RM2,500 | Penjaga gol kebangsaan, Mohd Farizal Marlias dan Zaiton Othman, 29, yang kini bergelar ibu tunggal dan mempunyai dua anak juga didenda RM2,500 oleh Mahkamah Rendah Syariah di sini, semalam selepas dia mengaku salah berkhalwat dengan seorang jurumekap, tahun lalu.

Hakim Syarie Mohd Nurulazhar Mohd Tohar mengarahkan hukuman penjara selama sebulan sekiranya mereka gagal membayar denda. Mereka didakwa berkhalwat di dalam sebuah bilik, di sebuah rumah milik rakan Zaiton di 3A-02, Blok A, Shang Villa Condo, Jalan SS7/15 Kelana Jaya di sini pada jam 3.40 pagi, 12 Oktober lalu.

Pegawai pendakwa dari Jabatan Agama Islam Selangor, Shafezan Rusli mengemukakan dakwaan mengikut Seksyen 29(1)(a) dan (b) Enakmen Jenayah Syariah Selangor 1995, jika sabit kesalahan boleh didenda maksimum RM3,000 atau penjara dua tahun atau kedua-duanya jika sabit kesalahan.

Mengikut fakta kes yang diakui mereka sewaktu pintu bilik dibuka, Zaiton berseluar panjang hitam dan baju-T ketat warna jambu dalam keadaan terbalik manakala Farizal juga memakai baju-T dan berseluar pendek sambil berselimut di atas katil.

Sebelum itu, Farizal mendakwa insaf dan kesal dengan kesilapan yang dilakukan serta berjanji tidak akan mengulanginya. Katanya, “sejak kes ini keluar suratkhabar, ia menjejaskan reputasi saya dan keluarga, orang ramai mula mencemuh, mungkin salah saya.” Farizal memohon hukuman denda yang ringan kerana perlu menanggung adik-beradik yang bersekolah serta ibu bapa pula sudah tidak bekerja.

“Saya hanya bekerja secara kontrak dan bukannya tetap, selepas apa yang terjadi, saya bimbang sekiranya kontrak tidak disambung pada musim depan,” katanya dengan nada perlahan.

Sementara Zaiton yang kelihatan sebak turut insaf dan memohon hukuman ringan kerana sejak bergelar ibu tunggal, dia perlu menyara dua anak dengan pendapatan bulanan yang tidak tetap. Katanya lagi, dia masih trauma selepas bercerai, yang berlaku hampir setahun lalu akibat kejadian tersebut. Pasangan itu yang datang berasingan membayar denda di kaunter mahkamah sejurus prosiding berakhir. (Sinar Harian)

Apek atasi Al Habsi sebagai penjaga gol terbaik Asia

MUHAMMAD NAQI ABU BAKAR
10 Januari 2012
Apek pertahan gelaran penjaga gol terbaik Asia

PENJAGA gol nombor satu negara, Khairul Fahmi Che Mat mendapat tempat pertama di dalam undian orang ramai sebagai penjaga gol terbaik rantau Asia di laman web goal.com, hari ini.

Sebelum ini, laman web tersebut meletakkan Khairul Fahmi sebagai penjaga gol terbaik Asia bagi pasukan bawah 23.

Beliau berjaya meraih undian sebanyak 54.37% dan mengatasi penjaga gol antarabangsa China, Yang Zhi sebanyak 39.91%.

Antara calon lain yang disenaraikan di dalam undian adalah Ali Al Habsi (Wigan), Mark Schwarzer (Fulham) dan Mohammed Saqr (Al Sadd).

Undian tersebut bermula pada hari Selasa, 3 Januari lepas dan berakhir semalam.
  
[HARIMAU MALAYA] FARIZAL MARLIAS VS KHAIRUL FAHMI
 
Ketangkasan dan kecemerlangan Farizal Marlias bakal membuat jurulatih kebangsaan, Datuk K. Rajagopal pening untuk memiliki siapa yang bakal menjadi benteng terakhir Malaysia dalam Kejohanan Piala AFF November ini. Sementara itu, nama Khairul Fahmi Che Mat sudah lama meniti di bibir peminat-peminat bola sepak tempatan lantaran aksi yang cemerlang dan konsisten bersama skuad kebangsaan. Persoalannya, siapakah yang bakal menjadi penjaga gol no. 1 negara?

Nama                  : Mohd Farizal Marlias
Asal                     : Pahang
Tarikh Lahir      : 29 Jun 1986
Tinggi                  : 177cm
Pasukan              : Negeri Sembilan
Bekas Pasukan  : Shahzan Muda dan Perlis
Pasukan Kebangsaan : Bawah 23 tahun (11 penampilan)
                               : Pasukan Senior (16 penampilan)
Penampilan pertama  : 12 Julai 2009 (Malaysia vs Zimbabwe)
Penampilan (kelab)    : 44 perlawanan (Shahzan Muda, Perlis, Negeri Sembilan)
Pencapaian          : Piala Malaysia 2011 (Negeri Sembilan)
                               :  Piala Sumbangsih 2012 (Negeri Sembilan)
 
 

-Farizal Marlias merupakan bekas penjaga gol skuad Malaysia B-23 dan kini merupakan penjaga gol skuad utama Malaysia. Namun, penampilannya bersama skuad kebangsaan sering dibelenggu oleh masalah kecederaan di mana namanya digugurkan semasa Piala Suzuki AFF 2008 dan 2010.

-Pada Februari 2011, Farizal kembali diberi peluang untuk mengawal gawang negara ketika perlawanan persahabatan menetang Hong Kong. Penjaga gol Negeri Sembilan ini juga cemerlang mengawal benteng kebangsaan daripada dibolosi ketika perlawanan persahabatan Malaysia XI vs Chelsea 21 Julai 2011 di Stadium Bukit Jalil sebelum digantikan dengan penjaga gol Harimau Muda, Izham Tarmizi pada minit ke-75.
-Kecederaan yang melanda Khairul Fahmi menyaksikan Farizal Marlias terus diberi tugas mengawal gawang negara termasuk perlawanan Malaysia XI vs Arsenal pada 21 Julai lalu di mana Farizal terus menampilkan aksi yang cemerlang sepanjang perlawanan. Meskipun gawang Malaysia dibolosi dua kali ekoran kealpaan benteng pertahanan kebangsaan, namun pengurus Arsenal, Arsene Wenger memuji ketangkasan dan kecekapan Farizal menyelamatkan beberapa percubaan bahaya oleh penyerang Arsenal.

Nama                      : Khairul Fahmi Che Mat
Asal                         : Kelantan
Tarikh Lahir           : 7 Januari 1989
Tinggi                      : 171 cm
Pasukan                  : Kelantan
Bekas Pasukan      : Tiada
Pasukan Kebangsaan : Bawah 23 tahun (21 penampilan)
                                  : Pasukan Senior (12 penampilan )
Penampilan pertama  : November 2010 (Piala AFF Suzuki 2010)
Penampilan (kelab)    : 56 perlawanan (Kelantan)
Pencapaian              : Piala Malaysia 2010 (Kelantan)
                                      Piala Sumbangsih 2011 (Kelantan)
                                      Liga Super 2011, 2012 (Kelantan)
                                      Piala FA 2012 (Kelantan)
                                      Piala AFF Suzuki 2010 (Maaysia)
                                      Sukan SEA (Bola Sepak) – Emas
                                      Anugerah Bola Sepak Kebangsaan 100Plus-FAM 2010
                                     (Penjaga Gol Terbaik, Pemain Muda Terbaik)
 
 

-Khairul Fahmi Che Mat atau lebih mesra dipanggil ‘Apek’ merupakan penjaga utama Kelantan sejak 2010 ketika berusia 21 tahun dan merupakan pemain skuad Piala Presiden dari 2004 hingga 2009. Apek telah dipilih selaku Pemain Muda Terbaik dan Penjaga Gol Terbaik sempena Anugerah Bola Sepak Kebangsaan 100Plus-FAM 2010.
-Kecemerlangan Apek bersama Kelantan menjadikan dirinya menjadi pilihan utama jurulatih kebangsaan, Datuk K. Rajagopal dan jurulatih skuad Malaysia B-23, Ong Kim Swee untuk mengawal gawang negara.
-Pada November 2010, Apek dipanggil menjadi penjaga gol kedua dibelakang Sharbinee Alwi. Kejayaan Apek mengemudi benteng terakhir negara dari dibolosi ketika perlawanan kedua menetang dengan mengekal rekod tanpa bolos menyaksikan beliau terus merampas posisi penjaga gol no.1 negara. Prestasi konsisten dan kecemerlangan Apek berjaya membantu Malaysia menjulang Piala Suzuki AFF 2010.
-Khairul Fahmi sekali lagi menjadi nadi kecemerlangan skuad Malaysia B-23 apabila berjaya mengekalkan pingat emas acara bola sepak Sukan Sea ke-26 di Jakarta dengan menewaskan Indonesia di perlawanan akhir yang berakhir dengan penentuan sepakan penalti. Khairul Fahmi juga telah dipilih selaku penjago gol terbaik Asia bagi 2011 berdasarkan undian yang dilakukan oleh Goal.com
Statistik dan Analisis
-Dari segi teknik dan kemahiran, kedua-dua penjaga gol Malaysia ini nampak seimbang. Kedua-dua mempunyai tindakan refleksi yang bagus dan tenang ketika mengawal gawang masing-masing. Namun, Farizal Marlias memiliki sedikit kelebihan dari sudut fizikal dengan kelebihan ketinggian. Manakala Khairul Fahmi pula telah beraksi hampir 30 perlawanan pada musim ini untuk aksi Piala FA, Liga Super dan Piala AFC mungkin memerlukan lebih rehat terutama selepas kembali dari kecederaan yang dialami mengakibatkan beliau terlepas perlawanan menentang QPR dan Arsenal. Farizal Marlias pula dilihat memiliki tahap kecergasan yang optima dengan jumlah perlawanan yang hampir separuh kurang dari yang dilalui Khairul Fahmi musim ini.


-Sementara itu, Khairul Fahmi memiliki pengalaman yang lebih luas berbanding Farizal Marlias di mana Apek berjaya membantu Malaysia menjuarai Piala Suzuki AFF 2010 dan pingat emas bola sepak Sukan Sea ke-26. selain itu, Khairul Fahmi turut beraksi dalam beberapa perlawanan utama termasuk aksi kelayakan pra-Olimpik dengan menentang pasukan handalan Asia seperti Jepun, Bahrain dan Syria. Pengalaman beraksi di peringkat tertinggi menjadi aset utama Apek dalam merebut posisi penjaga gol no.1 negara.
-Meskipun Farizal Marlias telah berjaya untuk menemui kembali sentuhannya ketika beraksi bersama pasukan Perlis dan melupakan insiden kecederaan yang menghantui dirinya dan menghalang dia dari menyertai Piala AFF Suzuki 2010 lalu. Namun, kelebihan pengalaman dilihat lebih memihak kepada Khairul Fahmi Che Mat.
Kesimpulannya, Khairul Fahmi dilihat bakal menjadi pilihan untuk menjadi penjaga gol no.1 kebangsaan terutama untuk menghadapi saingan Piala AFF 2010. Namun, jika masalah kecergasan dan kecederaan terus membelenggu Khairul Fahmi, maka K. Rajagopal sudah memiliki penganti yang berkaliber, memiliki kualiti yang setanding Khairul Fahmi Che Mat. Yang pastinya, keputusan terletak ditangan jurulatih, Datuk K. Rajagopal dan pihak pengurusan.

 Ini dia peminat Bola Sepak RADANG kat Datuk K. Rajagopal!


Harimau Malaya tanpa Apek?


Aku mencari sebab kenapa Apek dah dua permainan tak turun menjadi penjaga gol utama Harimau Malaya. Malam ini aku pun tak pasti apakah Datuk K. Rajagobal tetap mengekal kesebelasan pemain yang dapat menunduk Indonesia tempoh hari.

Bukan tak yakin dengan pengganti Apek si Farizal Marlias tapi aku lebih berkeyakinan dengan ketangkasan Apek di galang gol. Apatah lagi dia telah banyak membantu pasukannya Kelantan juga pasukan negara menjadi penjaga gol cemerlang mencapai kejuaraan demi kejuaraan. Kesilapan berlaku itu memang perkara biasa tapi aku begitu yakin Apek akan berhat-hati tak akan melakukan kesilapan remeh bagai yang berlaku ketika bermain dengan Hong Kong 1 -1 pun Singapura 0-3 tempoh hari. Apek sejak lama menjadi Idola penjaga gol yang aku minati sejak berzaman. Tanpa Apek terasa HAMBAR perlawanan menentang lawan.

Datuk K. Rajagobal jangan ikut sangat perasaan dalam menentukan nasib Harimau Malaya sebab pasukan Thailand bukan calang-calang pasukan; jika kita kandas di Separuh akhir ini hari ini & Khamis nanti ; maruah sukan negara pasti akan jatuh sebab Harimau Malaya dalam dilema mengekalkan kejuaraan. Jika telah masuk akhir pasti peminat bola sepak negara tak kisah. Keluarkan semua pemain simpanan pun tak apa si Farizal Marlias di keluarkan sepanjang perlawanan; dia memang mengaku rasa gundah bila dikeluarkan untuk menjaga gol pasukan negara.

Datuk K. Rajagobal silap membuat ulasan terbuka menyalahkan pemain pasukan sendiri bila Harimau Malaya kalah. Buatlah cara keluarga tegur secara semangat kesukanan bukan menguar-uarkan seantero dunia bila kalah ini kesilapana si anu & si anu. Nama pun permainan pasti ada kalah ada menang tak kan pemain bola sepak berlaku kesilapan disengaja kecuali disuap kaki juta atau permaina pasukan itu dibeli.

Ini sekadar pendapat peribadi jangan pula simpan di hati. Lagi pun aku bukan jurulatih yang rapat dengan pemain.

iDAN

Rajagobal Salahkan Apek Punca Harimau Malaya (Malaysia) Kalah Kepada Singapura

Rajagobal telah menyalahkan Apek, penjaga gol sebagai punca bagi kekalahan pasukan Harimau Malaya menentang Singapura semalam dengan bolos 0 – 3.

#BERITA PENUH

KETUA jurulatih Datuk K. Rajagobal kecewa dengan persembahan penjaga gol kebangsaan, Khairul Fahmi Che Mat yang menjadi punca kekalahan 0-3 kepada Singapura pada perlawanan Kumpulan B di Stadium Nasional Bukit Jalil, malam tadi.

Beliau berkata, kesilapan yang dilakukan oleh Khairul Fahmi yang dikenali dengan nama ‘Apek’ pada separuh masa pertama menyebabkan moral pemain pasukan kebangsaan terus merosot namun beliau memuji kebangkitan yang ditunjukkan pada separuh masa kedua.

“Dia (Khairul Fahmi) membuat kesilapan dan memberi kesan kepada moral pemain… sejujurnya saya tidak menyangka kita akan tewas dengan keputusan malam ini (tadi).

“Saya cuma menjangkakan kita kalah dengan keputusan 0-1 atau seri dengan pasukan Singapura,” katanya kepada pemberita selepas perlawanan tersebut.

Tiga gol skuad Singapura dijaringkan oleh kapten pasukan, Mohd Shahril Ishak pada minit ke-32 dan 37 serta pemain naturalisasi dari Bosnia, Aleksandar Duric pada minit ke-75.

Mengulas lanjut, Rajagobal berkata, keputusan tersebut memberikan kesukaran kepada mereka untuk mencari mata bagi melepasi peringkat kumpulan.

“Kita harus menempuhi jalan sukar selepas ini dan suka atau tidak, kita perlu mencatatkan kemenangan dalam dua baki perlawanan,” katanya.

Dalam pada itu, jurulatih Singapura Radojko Avramovic berkata, beliau berpuas hati dengan prestasi anak buahnya dan berharap skuadnya dapat terus mengekalkan momentum dalam menentang Indonesia Rabu ini dan Laos pada 1 Disember ini.


“Ini adalah permulaan baik dan saya tabik anak buah saya atas usaha cemerlang mereka. Kadang-kadang kami bernasib baik untuk menghasilkan jaringan dan adakala sebaliknya,” katanya.

Mengulas pertemuan antara Laos dan Indonesia sebelum ini, Avramovic berkata beliau terkejut dengan prestasi Laos yang berjaya mengikat lawannya 2-2.

“Secara umum, Laos mengejutkan saya. Saya percaya mereka datang untuk memenangi semua perlawanan dan tenaga yang ditunjukkan oleh Laos pada perlawanan pembukaan adalah hebat,” katanya.

Malaysia, selaku juara bertahan akan menentang Laos Rabu ini sebelum mengakhiri saingan peringkat kumpulan dengan menentang Indonesia pada 1 Disember ini. – Bernama


Artikel Lama kecerederaan Apek

Oleh MUHAMMAD DAYNE AZMIN dayne.ghazali@utusan.com.my

PETALING JAYA – Ketika dua tonggak utama serangan negara, Norshahrul Idlan Talaha dan Abdul Hadi Yahya kian menunjukkan perkembangan positif untuk diturunkan berdepan Taiwan, kem Harimau Malaya menerima berita yang mendukacitakan mengenai penjaga gol No.1 negara, Khairul Fahmi Che Mat.

Kecederaan bahu yang dialami pada separuh masa kedua ketika berdepan Lebanon pada kelayakan Olimpik 2012, Khamis lalu di Stadium Nasional Bukit Jalil, masih belum pulih sepenuhnya dan dia mungkin terlepas peluang bagi menghadapi kelayakan Piala Dunia 2014 menentang Taiwan

Pada sesi latihan semalam, Khairul Fahmi, yang lebih dikenali dengan panggilan Apek, hanya menjalani latihan ringan secara sendirian dan tidak mengikuti latihan penuh bersama rakan sepasukan sambil balutan ais melingkari bahunya.

Malah, Apek sendiri mengakui dia masih belum pasti akan diturunkan atau sebaliknya, tatkala jurulatih, Datuk K. Rajagobal dan ahli fisioterapi pasukan masih menilai situasinya sebelum membuat keputusan muktamad.

‘‘Otot di bahagian bahu saya masih berasa tegang dan sakit selepas perlawanan dengan Lebanon tempoh hari.
‘‘Walaupun makin berkurangan kesakitan yang dialami tetapi saya belum dapat menjalani latihan penuh.
‘‘Jika tidak dapat beraksi nanti, secara peribadi saya akui memang sedih kerana pertemuan dengan Taiwan nanti merupakan perlawanan yang cukup penting,” katanya di Wisma FAM, semalam.

Pun begitu, dia tetap yakin dengan kemampuan rakan sepasukannya, Sharbinee Allawee atau Nasril Nourdin untuk menggalas tempatnya mengawal gawang negara.

‘‘Mereka berdua pemain lebih berpengalaman daripada saya. Saya yakin mereka mampu beraksi baik dan tiada sebarang masalah untuk diturunkan,” katanya.

Dalam pada itu, Rajagobal berkata, peluang Apek untuk diturunkan pada perlawanan esok bergantung kepada laporan kecederaan yang akan dikemukakan oleh fisioterapi.

‘‘Kita masih ada sehari lagi untuk melihat keadaan Apek sebelum saya boleh membuat keputusan terakhir.
‘‘Begitu juga beberapa pemain lain seperti Norshahrul atau Abdul Hadi, kita masih ada masa melihat mereka benar-benar pulih,” jelasnya.

Sementara itu, Sharbinee yang dijangka menjadi pilihan utama menggantikan posisi Apek, berikrar memberikan komitmen 110 peratus jika jurulatih mengambil keputusan menurunkannya menentang Taiwan.
‘‘Mental saya sentiasa bersedia untuk bermain, malahan dalam soal keserasian dengan beberapa pemain baru, bukan satu masalah besar buat saya kerana sebenarnya telah lama bersama.

‘‘Saya berazam tidak akan melakukan sebarang kesilapan dan mempertahankan gawang negara daripada dibolosi oleh Taiwan,” jelasnya.

© Utusan Melayu (M) Bhd

cer sari Harimau Malaya di Goople & FB anda akan dapat baca catatan begini.
ramai peminat bola sepak negara kecewa dengan kenyataan K Rajagobal... antaranya berkata...

Amin Daud nk salahkn apek,..? meme bangang r sapow hk sloh kow apek..kalu ambik casillas skalipn, supo tulo jgk...tengah n pertahanan maen supo budak2...baek dk kg tanam padi jh....
Yusri Tumulak II RAJAGOPAL SALAHKAN APEK PENYEBAB KONSENTRASI PEMAIN LAIN TERGANGGU..

'Mahu banyak gol'


2012/12/08 - 07:55:02 AM Khairil S Iswan | mkhairil@bharian.com.my

Skuad bola sepak Thailand tiba di KLIA malam tadi, menjelang pertemuan separuh akhir pertama Piala Suzuki AFF, malam esok. Skuad bola sepak Thailand tiba di KLIA malam tadi, menjelang pertemuan separuh akhir pertama Piala Suzuki AFF, malam esok.

Dangda tekad robek gawang Harimau Malaya bantu Thailand pulang dengan modal selesa

Sepang: Penyerang berbisa Thailand, Teerasil Dangda yang sudah meledak tiga gol sepanjang kempen Piala Suzuki AFF, mempunyai misi besar pada perlawanan separuh akhir pertama di Stadium Nasional Bukit Jalil, malam esok.

Dangda, 24, dan rakan-rakannya yang tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) malam tadi, berkata Thailand mahukan kemenangan selesa untuk dijadikan bekalan sebelum pertemuan separuh akhir kedua di Bangkok, Khamis depan.

“Saya tidak berada di sini untuk kalah, jadi saya harap untuk mendapat keputusan yang bagus bagi dibawa ke Thailand,” katanya yang menjadi penjaring terbanyak Liga Perdana Thailand musim lalu dengan 24 gol.

Dangda mengakui tidak begitu mementingkan siapa yang menjaringkan gol asalkan pasukannya menang.

“Tidak kira siapa yang menjaringkan gol...yang penting pasukan kami menang.

“Bagi saya tidak tewas juga adalah keputusan yang baik. Begitu pun kami tidak boleh memandang remeh Malaysia kerana mereka adalah penyandang juara. Malaysia pasukan yang baik,” katanya.

Jurulatih Thailand, Winfried Schafer pula mengakui sudah bersedia menghadapi segala kemungkinan termasuk ribuan penyokong yang bakal membanjiri Stadium Nasional Bukit Jalil.
“Segala persiapan kami berjalan dengan baik malah tiada pemain yang mengalami kecederaan cuma selsema sebelum ini, namun nampak sudah pulih.

“Sebelum tiba di sini, kami sudah melakukan pelbagai persiapan termasuk melihat rakaman video perlawanan Malaysia menentang Singapura dan Indonesia. Pemain sudah tahu apa yang mereka perlu lakukan,” katanya.

Majlis Tahlil RK

Semalam aku cuba telefon Osman kut dia akan baik ke Perak malam ini. Terkilan tak dapat hadiri majlis tahlil buat rakanku yang pergi di rumah Prof. Dato' Dr. Abdullah Mohamad Said rakanku yang pernah bersama di Asrama Putra Jalan Watson Ipoh.

2. Khudratku memang tak kuat memandu sehari suntuk. Masalah orang sakit kronik memang cepat mengantuk jika memandu sendirian. Tak ada orang berbual

3. Jika mahu menghadiri majlis ini sekitar jam 3:00 petang perlu bertolak dari Lembah Klang. Kg Nyior kat Kampa Perak itu pun aku selalu lalu tapi tak pernah singgah. Beginilah nilai persahabatan, aku tahu ada ramai rakanku yang hebat statusnya sekitar Lembah Klang ini. Mungkin ada yang pergi. Sudi apalah kiranya untuk bermurah hati menumpangkan aku. Tengah menuggu panggilan mereka sejak beberapa hari lalu. Nampaknya kini waktunya telah pun terlewat.

4. Masing-masing ada komitmen sendiri. Jadi jangan pertikaikan. Jika tak mampu berjalan jauh duduk diam-diam. Orang tua-tua kita berpesan jika kail panjang sejengkal jangan nak menduga lautan dalam.

5. Beruntunglah awak ada kudrat & bajet yang cukup untuk menghadiri majlis sejauh ini. Buat mereka yang tak ada kudrat & bajet; buatlah doa tahlil sendiri & doakanlah dari mana jua awak berada untuk rakan kita yang pergi. Insya-Allah Tuhan akan perkenankan doa & harapan kita.