Translate

||| Tentang Aku |||

Foto saya
Jenaris, Kajang Selangor, Malaysia
¤¤ Penyair nan tidak akan berhenti memaparkan sesuatu. Berkata benar biar pahit sekali pun. Kata kata biarlah membawa makna. Makna jangan berbau hina.¤¤

Perlu Baca

masalah tanah pusaka Md Sesh masih tidak selesai Klik Label: Pusaka Mengambil hak milik orang lain tanpa mengikut panduan Islam adalah HARAM; akta tanah yang dipinda oleh manusia hanya perangkap NERAKA bagi mereka yang tamak akan harta dunia

19 Julai 2011

Kg Simpang Kerayong Melaka & Ayam 2


"Berapa umur pakcik..."

"Haa...?"

"Umur... umur!" hara-harap dengarlah pakcik ni.

"Ummmmur!... dah nak masuk 80 tahun, 73 tahun lebih!" masih suka angka 3 pakcik ini! aku mendengar saja. Ibu ilmu hisab okeyah rtu asalkan dah lebih 70 kita akan masuk ke umur 80anlah nanti.

"Umur kita akan panjang nak jika hati kita baik, pakcik cuba berhati baik, alhamdulillah Allah panjang umur pakcik; dulu masa pakcik muda ada orang dera pakcik dengan ilmu ayam!" aku terkesima sebut bab ayam ini, apa yang pakcik maksudkan. Dia suka amat bercerita, banyak kenangan lalu mahu diceritakannya.

"Pakcik tahu dia guna ayam, tenguk tangan pakcik ini!; lebih tiga tahu pakcik berulang alik ke hospital, sampai satu hari tu doktor bercadang nak potong tangan pakcik!... heii! mana boleh; pakcik bukan ada sakit kencing manis. Tangan pakcik cuma bernanah!; tulang tangan ni cuma terkeluar. mesti ada jalan nak betulkan semula"

"Habis tu pakcik lari dari hospital ke?" pakcik ni tak faham pun apa aku cakap, dia masih terus dengan ceritanya.

"Pakcik tak setuju, pakcik kata ... nak buat cara kampung nak berubat cara kampung!; macam mana nak hidup kalau tak ada tangan!" Pakcik yang ramah ini terus mengurut-urut pergelangan tangan kanannya yang memang nampak kesan patah. Aku terbayang Tajul Ana larikan Ana dari Hospital Putrajaya ketika kaki Ana nak kena potong.

"Nasib pakcik beruntung ada anak buah tolongkan bawakan ke seorang dukun di Semenyih, dukun tu guna ayam sahaja." kali ini tidak sebut berapa ekor ayam.

"Memang ada orang busuk hati kenakan pakcik, dukun tu patah-patah kaki ayam tu dengan izin Allah pakcik punya tangan terus baik!" tak dapat aku bayangkan dukun tu patah-patahkan ayam itu, harapanku kenalah disembilih ayam tu jika dah sakit.

"Pakcik tahu memang dia guna ayam, dukun tu boleh balas perbuatan itu dengan gunakan ayam juga tapi pakcik tak mahu aniaya orang!, umur pendik kalau aniaya orang!"

Mentari makin meninggi janji dengan Mila sekitar 2:00 petang aku kena jemput dia. Pakcik telah bangun sambung kerjanya. Dia membersihkan kawasan masjid Kg Simpang Kerayong yang amat kering sebab lama tak hujan. Aku menuju ke estet kelapa sawit Eco Resort milik Sime Darby.

Ada masa sekitar sejam dua lagi, aku mencari tempat santai; mulanya aku naik menara tinjau; ada elektrik tapi tak ada kipas. Aku terlena di dewan tengah estet yang ada kipas. Sedar-sedar dah bertalu-talu Mila dail nombor telefonku; memang aku penat sangat. Mimpi ternak ayam bukan main banyak lagi.

"Mana perginya lambat amat angkat telefon?"

"Nak sebut mimpi jumpa ayam nanti lain pula tangkapan Mila!" namun sungguh aku teramat ingin tahu lebih mendalam tentang Dukun Ayam di Semenyih ini.

Isteri Jimmy Shanley Sudah 3 Hari Bersalin, Baby Bernama Zahrah.




June 27th, 2011

Ramai yang maklum dengan masalah dalaman yang dihadapi oleh Jimmy Shanley, namun berita kelahiran anak yang dikandung oleh Suhailah Eliani sedikit sebanyak bisa melupakan sejenak kisah duka mereka.

Menurut sumber dalaman kami, Suhailah Eliani telah melahirkan seorang baby perempuan sekitar 3 hari lalu. Dia ternampak gambar baby perempuan bernama Zahrah Shanley di laman Facebook.

Redmummy, ada menyatakan bahawa baby perempuan berkenaan dilahirkan di Putra Medical Center, Sungai Buloh. Jimmy Shanley dikatakan menangis apabila berjaya bertemu dengan anak yang baru dilahirkan itu.

Buat masa ini, kami masih menunggu info-info perkembangan keluarga Jimmy Shanley.

Jimmy Shanley Luah Perasaan Mengenai Sikap Isteri

Jimmy bersama isterinya.

SHAH ALAM: Pengacara, Jimmy Shanley Norjahan Salleh memberitahu isterinya, Nursuhaila Eliani Suhaimy mengerjakan umrah di Tanah Suci Mekah tanpa keizinannya.

Menurut Jimmy lagi, Nursuhaila juga tidak meminta maaf daripadanya sebelum bertolak ke Mekah pada 25 Februari lalu bersama ahli keluarganya.

“Saya ada ke majlis doa selamat yang diadakan keluarga Nursuhaila atas pelawaan keluarga mertua kerana mungkin boleh minta maaf.

“Tapi saya duduk berjam-jam di situ macam orang asing,” katanya dan menambah berasa sedih kerana telah berniat untuk mengerjakan umrah bersama isteri.

Jimmy, 31, yang ditemui semasa menghadiri prosiding sebutan kes nusyuz terhadap Nursuhaila, 25, di Mahkamah Rendah Syariah di sini pada Isnin, juga menitipkan pesan supaya isterinya kembali kepada ajaran agama.

“Sebagai suami, saya boleh menutup mata dan memaafkan kerana faham isteri boleh jadi emosional. Saya tidak kejam.

“Tapi walau kaya, cantik dan bijak macam mana pun, suami tetap di atas. Itu perintah Allah, bukan saya yang kata.

“Kalau suami perompak sekali pun, selagi dia tidak suruh melakukan dosa-dosa besar, suami harus dituruti,” tambahnya.

Selain itu, Jimmy juga mengakui dia tidak sempat untuk bersolat jemaah dengan Nursuhaila, walaupun sejak kecil telah menanam impian untuk bersolat bersama isteri.

Dia juga memberitahu, Nursuhaila ada meminta cerai semasa mereka bersemuka di luar kediaman keluarga wanita tersebut pada 28 November 2010.

Selepas tarikh tersebut, Jimmy memberitahu Nursuhaila tidak lagi menjawab panggilannya mahupun membalas khidmat pesanan ringkas (SMS)yang dihantar.

“Kita jangan memprejudiskan masa depan anak yang masih belum dilahirkan.

“Saya tak minta 10 sen pun wang dia atau keluarganya. Saya hanya mahu anak dijaga oleh saya.

“Kalau boleh memang saya nak sama-sama jaga, tapi kalau dah tak berminat, nak buat macam mana?,” katanya.

Jimmy yang mengakui telah membuang egonya dalam usaha mempertahankan perkahwinannya juga bersyukur kerana kejadian yang berlaku menyebabkan dia banyak bermunajat kepada Allah.

“Saya tidak kata saya seorang yang alim atau warak. Tetapi saya banyak belajar, baca buku-buku walaupun ibu bapa saya tak sempat untuk mengajar saya.

“Saya tidak hisap rokok, tidak pernah minum arak walau seteguk, tidak berjudi, bukan kaki disko dan bukan kaki perempuan. Saya hanya pernah bersama dengan seorang sahaja perempuan.

“Langkah saya pendek kerana ramai yang kenal. Saya jenis yang suka duduk di rumah. Kerja rumah saya buat, baju hantar ke dobi dan makan pun di luar.

“Apa yang saya mahu mudah sahaja, hanya layan saya sebagai seorang suami. Jika itu pun tidak boleh dilakukan, ada sesuatu yang silap,” tambahnya.

Jimmy juga berharap agar pasangan yang baru melangsungkan perkahwinan menjadikan masalah rumah tangganya sebagai pengajaran.

Terdahulu, Hakim Syarie, Saharuddin Selamat menetapkan supaya permohonan kembali taat dan nusyuz yang difailkan oleh Jimmy disebut semula pada 23 Mei depan.

Ini untuk memberi peluang kepada peguam syarie Saadiah Din yang mewakili Nursuhaila untuk memfailkan pembelaan terhadap permohonan kembali taat.

Saadiah juga diarahkan untuk melengkapkan pembelaan Nursuhaila bagi kes nusyuz memandangkan terdapat tujuh perenggan yang tidak dijawab pada pembelaan yang diserahkan kepada Jimmy.

Jimmy diwakili peguam syarie Mohd Noor Aizan Md Idrus.

Pada prosiding itu, Nursuhaila yang kini mengandung enam bulan hadir dengan seorang lelaki dipercayai pengawal peribadinya.

Jimmy dan Nursuhaila yang merupakan anak kepada pengasas produk kecantikan Natasya tersebut bernikah di rumah kediaman keluarga perempuan di Sunway Rahman Putera, Sungai Buloh pada 1 Oktober 2010.

Ketika itu, Nursuhaila menerima wang hantaran sebanyak RM31,186 yang diambil bersempena tarikh lahirnya pada 31 Januari 1986.

Bagaimanapun, mereka hanya sempat tinggal bersama selama 20 hari yang menyebabkan Jimmy mmfailkan permohonan kemabali taat pada 3 Januari lalu dan diikuti permohonan nusyuz pada 27 Januari lalu.

Tokek Buntut Daun

Tokek buntut daun adalah salah satu spesies yang sepertinya dibuat oleh kartunis. Haiwan ini mungkin memiliki mata paling aneh di antara haiwan lain, dan ketika membuka mulutnya, hewan ini tampak seperti tersenyum lebar.


Meskipun terlihat seperti reptil paling bahagia (karena senyumannya), sebenarnya makhluk ini menderita karena terancam kehilangan hutan hujan Malagasi sebagai rumahnya.


tokek

Manfaatkan kolej komuniti

19/07/2011 4:44pm

TEMERLOH 19 Julai - Rakyat diminta memanfaatkan kewujudan Kolej Komuniti yang dibina di setiap kawasan Parlimen di seluruh negara sebagai pusat pembelajaran sepanjang hayat bagi melahirkan modal insan yang berkualiti.

Timbalan Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Saifuddin Abdullah berkata, kolej tersebut dibina bukan sahaja untuk melatih pelajar-pelajar baru tetapi turut menyediakan pelbagai ilmu dan kemahiran jangka pendek kepada semua lapisan masyarakat.

"Pelbagai ilmu dan kemahiran jangka pendek yang ditawarkan oleh kolej berkenaan dapat membantu penduduk setempat meningkatkan pengetahuan dan kemahiran,” katanya kepada pemberita selepas merasmikan majlis penutup Karnival Latihan 1Malaysia Kolej Komuniti Wilayah Timur, di sini.

"Kolej ini telah melahirkan 80,291 pelajar mempelajari pelbagai bidang kemahiran, semua yang terlibat mengikuti kursus jangka pendek yang ditawarkan antara 20 hingga 32 jam dengan bayaran serendah RM10,” katanya.

Beliau berkata, antara kursus yang ditawarkan seperti muzik, bahasa dan pelbagai kursus teknikal dan kemahiran.

Penubuhan Kolej Komuniti juga terbuka kepada agensi kerajaan dan sektor swasta untuk melatih pekerja mereka bagi menambah nilai ilmu dan kemahiran sedia ada agar petugas mereka lebih berdaya saing dan cekap. - Bernama

Harga Pasaran Tokek Oktober 2010


Setelah lama tokek tidak digembar gemburkan, ianya seperti tidak laku dan ramai yang sudah hilang minat untuk mengusahakan bisnes ini. Terpulang kepada pendirian anda masing-masing, sama ada anda seorang penternak atau pun pembeli.. di sini ada disertakan harga terbaru tokek dalam pasaran bagi oktober 2010:-

Peningkatan harga yang amat tinggi pada Julai 2010

Harga tokek pada JULAI 2010 :
220gram =RM3,000.00-RM5,000.00
230gram =RM5,000.00-RM8,000.00
250gram =RM8,000.00-RM15,000.00
280gram =RM10,000.00 - RM30,000.00
300gram =RM150,000.00-RM200,000.00
350gram =RM200,000.00 ke atas
400gram =RM300,000.00 ke atas
500gram-999gram =RM1,000,000.00-RM5,000,000.00
1000gram- ke atas =RM6,000,000.00- RM50,000,000.00

HARGA PASARAN TOKEK PADA OKTOBER 2010 :-

420 gram - 499g gram = RM1 juta
500 gram - 599 gram = RM3 juta
600 gram - 699 gram = RM5 juta
700 gram - 799 gram = RM7 juta
800 gram - 899 gram = RM9 juta
900 gram - 1 kilo = RM12 juta

"TOKEK BATU"

1kg = rm300,000
2kg = RM600,000
3KG = RM1,000,000
Jika anda mempunyai tokek batu yang kami mahu.
Sila mms gambar di atas penimbang beserta tarikh ke 0135012116.
Sekian terima kasih

"sekarang kami juga ingin membeli tokek yang berada diluar negara seperti di Singapore,Brunei,Thailand,Indonesia dan lain-lain negara dengan harga tersebut."

sila telefon kami 0135012116(Rashidi)

-SUMBER : UPDATE fb " TOKEK HARGA TINGGI"

Harga Pasaran Tokek Julai 2010
8:23 PM | 0 comments »

Sebelum ini hanya tokek yang beratnya melebihi 300 gram menjadi pilihan pembeli, tetapi kini 200 gram dan ke atas juga turut berada dalam senarai wajib buruan. Berikut adalah senarai perbandingan harga mengikut kajian saya ke atas senarai yang diberikan oleh pembeli :-

Harga tokek pada May 2010 :
220gram =RM2,300.00
300gram =RM100,000.00
400gram =RM180,000.00
500gram =RM500,000.00
600gram =RM600,000.00
800gram =RM800,000.00
1000gram =RM1,200,000.00

Peningkatan harga yang amat tinggi pada Julai 2010

Harga tokek pada JULAI 2010 :
220gram =RM3,000.00-RM5,000.00
230gram =RM5,000.00-RM8,000.00
250gram =RM8,000.00-RM15,000.00
280gram =RM10,000.00 - RM30,000.00
300gram =RM150,000.00-RM200,000.00
350gram =RM200,000.00 ke atas
400gram =RM300,000.00 ke atas
500gram-999gram =RM1,000,000.00-RM5,000,000.00
1000gram- ke atas =RM6,000,000.00- RM50,000,000.00

Dipercayai senarai harga ini hanyalah pembuka harga kepada si penjual tokek. Jika senarai ini hanya pembuka harga, sudah tentu harga sebenar tokek di dalam pasaran jauh lebih tinggi daripada senarai tersebut.

-Jadi, jual tokek anda selagi tokek masih laku di pasaran. Jangan tunggu sehingga tokek tersebut mati... hehehe

Tokek 64 kilogram diragui dan mustahil
1:20 AM | 0 comments »

KUALA LUMPUR - Seorang pakar hidupan liar melahirkan keraguan terhadap kesahihan saiz sebenar cicak gergasi seperti yang ditemui oleh seorang belia di Kalabakan, Sabah kerana spesies cicak tersebut tidak mungkin akan mencapai berat sehingga 64 kilogram.

Menurut Pengarah Eksekutif Dana Hidupan Liar Malaysia (WWF) Malaysia, Datuk Dr. Dionysius S.K. Sharma, adalah mustahil untuk seekor cicak hutan atau nama saintifiknya Gecko boleh membesar sehingga mencapai berat tersebut.

"Selalunya spesies ini cuma sepanjang 17.6 sentimeter dan lebar badan cuma sebesar 3 sentimeter. Rupanya sama seperti Gecko tapi memang mustahil malah tidak tergolong langsung dalam keluarga biawak," katanya ketika dihubungi untuk mengulas laporan muka depan Kosmo! semalam mengenai penemuan cicak gergasi di Sabah.

Malah beliau membuat andaian terdapat kemungkinan gambar tersebut tidak asli dan telah diubahsuai supaya menjadi lebih besar.

"Jika benar ia mungkin adalah spesies yang aneh tetapi pada saya ada sesuatu yang tidak kena dan tidak betul di sini," ujar beliau.


Membunuh kerana tokek
1:03 AM | 0 comments »

2 MAY 2010

Tokek menjadi punca pembunuhan di Kg. Bumiputera(Jalan Silam) Lahad Datu, Sabah. Hasil daripada siasatan, polis akhirnya berjaya memberkas pembunuh tersebut. Mangsa pembunuhan ditemui di kawasan anak sungai berhampiran kawasan kediaman mereka. Dipercayai mangsa telah di pukul dengan objek tumpul di kepala dan mati ditempat kejadian. Mangsa adalah sala seorang daripada menjalankan urasan penjualan tokek bersama dua lagi individu lain dan dipercayai mangsa berusia 37 tahun itu dibunuh untuk mengurangkan kerugian sewaktu pembahagian hasil jualan tokek.
Macam macam boleh terjadi dengan bisnes tokek ini. Oleh itu saya meminta agar sesiapa yang mempunyai tokek ataupun melakukan urusan jual beli tokek ini melakukannya dengan berhati-hati. Yang paling penting jangan melakukan urusniaga ditempat yang boleh mendatangkan bahaya. Lakukan urusan itu di kawasan yang selamat.

Harga tokek pada May 2010 :
220gram =RM2,300.00
300gram =RM100,000.00
400gram =RM180,000.00
500gram =RM500,000.00
600gram =RM600,000.00
800gram =RM800,000.00
1000gram =RM1,200,000.00

Lagi cari-cari informasi bisnis terbaru malah akses di blognya teman yang menceritakan mengenai bisnis tokek, ada keinginan untuk berbagi informasi mengenai bisnis baru ini tapi belum faham betul ya.. terpaksa sedikit-sedikit tips lah. Kalau Anda menginginkan Berbisnis yang lagi ramai belakangan ini adalah bisnis Tokek atau Cicak Raksasa.

Sebelum benar-benar serius dalam bisnis yang satu ini sebaiknya Anda mengetahui Bagaimana Cara Memelihara Tokek. Seperti yang sudah ditulis oleh blog tokek di Tokeks.wordpress.com ada beberapa cara :

dengan memberinya makan teratur. Jenis makanan bisa berupa udang kering, cengkerit dan lainnya. Sebagai makanan sampingan agar tokek anda cepat besar adalah dengan memberinya telor telur rebus setiap harinya. Cukup 1 X saja dalam sehari. Toh sisa telur lainnya dapat anda manfaatkan untuk membuat telur dadar atau martabak .

Tempatkan tokek ditempat yang sunyi dan senyap dan jauh dari lalu lalang kenderaan atau langkah kaki. Sangat tidak disarankan menyimpan tokek di dalam kotak speaker atau subwoofer mobil anda.

Kandang : usahakan terbuat dari kayu dan bahan bukan besi/ kawat/ emas dan platinum. Dimaksudkan agar tokek merasa nyaman seperti dihabitatnya. Kandang terbuat dari kayu atau bambu juga dapat menghindari terjadinya salah angkat ketika anda memerlukan besi tua pada tetulang.

Cukup satu orang yang selalu memberi makan tokek. Jangan jadikan tokek barang tontonan bagi anak2. Selain tokek bukan topeng monyet, tokek juga sering panik dan terkena stroke, yang mengakibatkan turunnya berat badan tokek secara drastis.

Barangkali Anda sudah mengetahui sedikit Tips yang bisa memudahkan Anda untuk berbisnis Tokek, jadi jangan berhenti berusaha.

Makanan lain Tolek

Belalang:

1 inci sehingga 1 1/2 inci =Rm0.30 /ekor
1 1/2 inci sehingga 2 inci =Rm0.50 /ekor

Cengkerek
Rm 0.10 /ekor

Lipas
Rm 0.20 /ekor

Katak
Rm 1.50 -2.00 /ekor

Pemilik cicak tokek perlu pohon lesen sebelum 27 Jun
03/04/2011 3:30pm

KUALA LUMPUR 3 April – Orang ramai yang memiliki cicak tokek perlu memohon lesen daripada Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara (Perhilitan) sebelum 27 Jun ini bagi mengelakkan sebarang tindakan undang-undang diambil.

Menurut Jabatan Perhilitan berkata, cicak tokek merupakan hidupan liar yang dilindungi di bawah Akta Pemuliharaan Hidupan Liar 2010 (Akta 716) yang telah berkuat kuasa pada 28 Disember lepas.

"Tempoh peralihan selama enam bulan dari tarikh permulaan berkuat kuasa akta itu akan tamat pada hujung Jun ini. Pemilik reptilia tersebut perlu memohon lesen di Jabatan Perhilitan negeri masing-masing.

"Tindakan undang-undang yang boleh diambil adalah denda tidak melebihi RM50,000 atau penjara tidak melebihi dua tahun atau kedua-dua sekali," katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Cicak tokek dilaporkan mujarab untuk merawat pelbagai jenis penyakit kronik termasuk HIV dan AIDS menyebabkan ia mendapat permintaan tinggi terutama dari China dan Jepun. -

Utusan