Translate

||| Tentang Aku |||

Foto saya
Jenaris, Kajang Selangor, Malaysia
¤¤ Penyair nan tidak akan berhenti memaparkan sesuatu. Berkata benar biar pahit sekali pun. Kata kata biarlah membawa makna. Makna jangan berbau hina.¤¤

Perlu Baca

masalah tanah pusaka Md Sesh masih tidak selesai Klik Label: Pusaka Mengambil hak milik orang lain tanpa mengikut panduan Islam adalah HARAM; akta tanah yang dipinda oleh manusia hanya perangkap NERAKA bagi mereka yang tamak akan harta dunia

16 Jun 2011

Pusaka Md Sesh 3

Alangkah baiknya jika kita pandai ikat batu sendiri; pasti tak semahal apa yang dijangkakan. Mengikut nilaian yang Cikgu Rosli anggarkan mahu sekitar RM40K baru rumah kampung ini kembali cantik. Sekarang ini pun telah belasan ribu RM duit pencenku telah dilaburkan di tanah pusaka ini.

Sedikit demi sedikit agar impianku akan tercapai jua mahu tinggal sendirian di rumah tempat tumpah darahku. Agar ada pertunjuk & jalan terbaik untuk aku membangunkan semula rumah & tanah pusaka peninggalan Arwah Apak Md Sesh.
  • Rosli Abdul Aziz mike dah buat elok-elok jangan tinggalkan pulak....rugi... rumah reput, silap-silap penyangak masuk.
    14 jam yang lalu ·
  • Idan Radzi Semua anak buah sibuk nak beraya kat kampung; tak ada rumah nak tidur... bergilir balik jaga rumah & ingat nak teroka sendiri tanah terbiar tu!... baru ni ganti bumbung pun teman habis sekitar RM5K barangan sekitar RM3,500 upah sekitar RM1,500 teman tak tenguk lagi mana rupanya... duit habis ngawinkan anak... tu yang kena ngumpul semula! lambat lagi kalau nak sampai RM40K
    14 jam yang lalu ·
  • Rosli Abdul Aziz tu dah kira murah le...
    14 jam yang lalu ·
  • Idan Radzi Rumah tu kakak yang punya; dia tak ambil tahu; sekarang ni kira macam home stay; buat semua waris Md Sesh.
    14 jam yang lalu ·
  • Idan Radzi anak buah suka nak tanam kelapa sawit; mmg tapak estet tu sesuai cumanya babi & kerbau liar banyak amat kat kampung tu kena ada orang tenguk!... teman minat nak buat hutan simpan saja tanam sentang... babi pun tak mahu makan pahit...
    14 jam yang lalu ·
  • Idan Radzi dah tanya kawan org KL awal2 buka mulut dia dah minta RM8K; padahal barangan sekitar RM3K sahaja; teman tak cukup kayu; maka atap dapor tak tukar lagi; fikir2 kut esok nak ikat batu berubah bumbung; tu yg zink ada yg lebih!...
    13 jam yang lalu ·
  • Idan Radzi Sini ramai Indon yg mahir bertukang; masalahnya permit; silap-silap masuk lokap eh! pulak... tuan rumah yang masuk lokap sebab simpan PATI ..... alamak kena pakai seluar dalam saja dalam lokap tu!...
    13 jam yang lalu ·
Di Meru aku lihat rumah banyak yang macam istana; tukang di sana murah; ramai yang tak kisah ikut Lamsam sahaja buat rumah; barangan tuan rumah beli; mereka pandai bertukang akan minta upah yang murah & munasabah. Ramai telah dapat PR di sana. Jadi tak mungkin tuan rumah masuk lokap.


Hari ini... punya Sembang.



Bila nak siap rumah kampung tu paksu?..

Lambat lagi kut duit tak ada kena tangguh tahun depan.



Nak buat dengan papan atau ikat batu?

kena batu juga; sebab penagih; kalau papan hari ini kita tinggal esok dah terkopak; barangan berharga kita simpan dalam konkrit; cadangnya begitu... bilik biasa mungkin kita buat bahan lain yang murah selain papan!.


kena betulkan sikit-sikit tak cukup duet nak betulkan semua secara serentak!.

Fiber Simen (Kalsiboard) kalau di Indon. popular! Di sini kita kena cari pembekalnya! Memang ada tapi tak pasti di sekitar kampung sana ada tak jual bahan ni.


Guna batu blok dengan simen cam biasa tu tak boleh ke?...

Bukan tak boleh; lagi bagus kalau banyak duitnya. Kalsiboard ini lagi murah banding papan; ianya nipis macam papan juga ramai dah guna bahan ini sebagai kepungan bilik atau dinding. cumanya kena cari orang yang mahir pasang bahan ini.


Yang murah pun okey paksu!.

Malaysia dah ada kilangnya; tapi mungkin kita tak meluas menggunakannya; di pejabat memang meluas tapi paksu ada berbual dengan rakan tempat kerja abangnya di Sungai Besar memang buat bilik dari bahan ini.



Janji rumh tu boleh siap... okeylah kan?.

Macam dapur tu memang kena buat dengan batu blok.

Bilik tidur rasanya tak perlu guna batu blok, kita guna Kalsiboard saja.



Bilik air pun kena batu rasanya

Haa aah bilik air pun...

Cuma bilik tidur kita boleh fikir dari bahan lain letak barangan yang murah dalam bilik tidur tu tak kisah kalau org kopak.



Iyerlah.. jangan letak barang elektrik yang mahal-mahal sudah.. kat kampung tu ramai orang menagih ke?

Ramai lagi, sering kena tangkap... bila lepas masih menagih semula. Barangan elektrik macam TV murah tak apa... jangan LCD TV pulak. Nahas! paksu dah sedia 3 atau 4 buah TV Dugong untuk kampung! kalau Linda Google di internet .. Kalsiboard... atau Fiber Simen... Linda akan nampak menarik sangat bahan ini.

Iyer lah paksu menarik nak buat rumah kampung ni tapi kosnya tetap mahal, bilalah nak siapnya rumah kita tu!.


Kalau ada duit esok paksu mulakan projek bina rumah dua bilik tu ... isunya duit paksu masih tak ada... tukangnya pula dah main-main. Nak buat pondok telaga pun nak minta upah yang bukan-bukan. Bayangkan barangan sekitar RM2 ribu dia nak upah RM6 ribu!. Sebab tu paksu bekukan dulu projek tu; kena tanya tukang lain kalau buat rumah barangan harga mahu makan bajet RM10K . Upah tak lebih dari harga barangan. Mungkin upah kita anggarkan RM5K.

Kes telaga pusaka t... barangan RM2K. Upah paling mahal seribu atau seribu setengah lojiklahkalau buat bertiga sehari katakan RM250, kalau lima hari baru siap makan belanja RM1,250 itu lojik congaknya. Takkan pasang 4 tiang; buat bumbung & simen lantai makan masa sampai seminggu dua. Maknanya buat pondok telaga tu perlu guna bajet sekitar RM3.5K sahaja. Rumah pondok dua bilik lantai konkrit mahu RM15 masuk upah!.

Perlukan sekitar RM20K juga baru boleh tinggal di kampung halaman sendiri!. Kena menabung dari sekarang!. Atau ada antara anda mahu membantu!. Sebelah kanan blog ini ada nombor akaun saya yang masih aktif.

Siapa kah yang berhak menerima zakat?


Mereka itu (mustahikkin zakat) tersebut didalam Al-Quran seramai lapan orang.

انما الصدقات للفقراء والمساكين والعاملين عليها والمؤلفة قلوبهم وفي الرقاب والغارمين وفي سبيل الله وابن السبيل

Zakat hanya diberi kepada:

1. Fakir, orang yang pendapatannya kurang daripada lima puluh peratus keperluan hariannya, seperti dia memerlukan RM. 50 tetapi pendapatannya hanya RM. 24 dan kebawah.

2. Miskin, orang yang pendapatannya lima puluh peratus dan keatas daripada keperluan hariannya tetapi tidak sampai seratus peratus, seperti dia memerlukan RM. 50 tetapi pendapatannya hanya RM. 25 dan keatas serta tidak mencapai RM. 50.

3. Amil ialah orang yang disuruh (dilantik) oleh raja (pemerintah) untuk menggendalikan zakat dengan syarat dia adalah islam, merdeka, mukalaf, lelaki, adil, mendengar dan melihat.

Termasuk dalam kata amil ialah:

  • Orang yang memungut zakat.
  • Orang yang mengira, menyukat, menimbang zakat.
  • Orang yang menghimpunkan nama-nama mustahikkin.
  • Kerani zakat.
  • Orang yang membahagikan kepada mustahikkin.

Mereka ini diberikan zakat kadar upah yang sepatut dengan pekerjaan mereka itu.

4. Mualaf ialah orang yang dijinakkan hatinya, mereka ada lima jenis:

  • Orang kafir yang baharu masuk islam dan lemah imannya.
  • Orang kafir yang masuk islam yang kuat imannya tetapi dia mulia dikalangan kaumnya, diberikan zakat kepadanya supaya masuk islam kaumnya.
  • Segala orang islam yang menjaga sempadan negara kerana menjaga orang islam yang lain dari kejahatan kafir dan penderhaka yang hampir keduanya dengan sempadan negara. Diberikan zakat kepada mereka supaya berjinak hati mereka dengan pekerjaan mereka itu.
  • Orang islam yang boleh mengambil zakat daripada mereka yang tidak mahu mengeluarkan zakat dan menghantar zakat itu kepada pemerintah dan orang yang menakutkan orang yang tidak mahu mengeluarkan zakat supaya menghantar zakat pada pemerintah. Di beri zakat kepada mereka itu supaya berjinak hati mereka dengan pekerjaan mereka itu.
  • Orang yang mengambil zakat dari kaum yang sukar amil (orang yang memungut zakat) sampai kepada kaum itu, sekalipun kaum itu bukan orang yang menegah zakat. Orang ini tidak diberikan zakat dari habuan amil tetapi habuan mualaf kerana mereka tidak dilantik oleh pemerintah untuk memungut zakat. Amil hanya boleh dilantik oleh pemerintah.

5. Hamba mukatab ialah seorang hamba yang dijanjikan merdeka dengan syarat membuat pembayaran kepada tuannya, diberikan zakat dengan syarat sah akad kitabahnya (akad merdeka dengan pembayaran).

Di bawah ini syarat sah akad kitabah:

  • Harga hendaklah diketahui.
  • Pembayaran mestilah sekurang-kurang dua kali. Tidak sah akad kitabah dengan sekali bayar.

Zakat yang diberi kepada hamba mukatab hanya sekadar pembayaran yang melepaskannya daripada kehambaan.

Sekiranya hamba itu telah membayar dengan harta yang lain daripada harta zakat atau hamba itu tidak berkemampuan membayar dan tidak berlaku kemerdekaan maka wajib dia memulangkan semula harta zakat itu.

6. Orang yang berhutang. Mereka ini ada empat jenis:

  • Berhutang kerana hendak mendamaikan dua orang, atau dua puak yang berbantah tentang pembunuhan atau harta yang hilang. Diberikan zakat kepadanya sekadar membayar hutang sekalipun dia kaya.
  • Berhutang pada suatu yang umum manfaatnya seperti berhutang kerana buat jamuan, kerana membina masjid, kerana membaiki masjid, kerana membina jambatan, dan lainnya. Diberikan zakat kepadanya sekalipun dia kaya.

Peringatan tidak boleh beri zakat kerana hendak membina masjid, atau beri zakat kepada masjid, madrsah dan sebagainya disini zakat diberi pada orang yang berhutang kerana membina masjid.

  • Orang yang berhutang kerana tujuan diri sendiri dengan syarat dibelanjakan hutang itu pada berbuat kebajikan atau pada pekara yang harus.

Syarat diberi zakat kepadanya hendaklah hutang sudah sampai masa pembayaran dan orang yang berhutang papa yakni tidak mampu membayarnya.

  • Orang yang menjamin atau mengaku hendak membayar hutang orang lain, diberi zakat dengan syarat orang yang menjamin dan orang yang berhutang papa keduanya.

7. Orang yang berperang di jalan Allah. Syarat diberi zakat kepada mereka itu hendaklah mereka itu bukan tentera yang di daftar dan mendapat gaji, bahkan mereka itu berperang secara sukarela.

Diberi zakat untuk membeli alat peperang, kenderaan, belanja perjalanan dan belanja yang digunaka semasa dalam peperangan.

8. Ibnu sabil ialah orang yang musafir sama ada lelaki atau perempuan yang hendak musafir dari negeri zakat atau dia singgah dinegeri zakat, seterusnya hendak kembali kenegerinya atau meneruskan perjalanan ketempat lain.

Zakat yang diambil oleh mereka yang no. 1 hingga no. 4 menjadi milik sempurna yakni mereka itu boleh membelanja kepada apa sahaja perbelanjan yang diharuskan, kerana mereka yang berada selepas huruf ل yang memberi makna milik, bersalahan mereka yang berada selepas huruf في yang memberi makna pada tujuan mereka mengambil zakat, maka maknanya tujuan mereka mengambil zakat hendak memerdekakan diri, hendak membayar hutang, hendak berperang di jalan Allah, hendak musafir.Mereka yang duduk no.5 hingga no. 8 hanya boleh membelanja pada tujuan mengambil zakat seperti orang yang berhutang hanya diberikan sekadar pembayar hutang, sekiranya ada lebih wajib dia memulangkan wang zakat itu. Seperti itu juga orang yang mengambil zakat kerana berperang maka dia hanya membelanja zakat itu pada tujuannya sahaja iaitu perbelanjaan semasa berperang, pergi balik, alat peperangan dan lain pekara yang bersangkut dengan peperangan . mereka tidak boleh menguna pada yang lain. Mereka wajib memulangkan sekiranya ada lebih apabila mereka sampai di tempat kediamannya.

Syarat orang yang mengambil zakat:

  • Merdeka. Hamba tidat boleh mengambil melainkan hamba mukatab.
  • Islam. Haram memberi zakat kepada kafir.
  • Bukan anak cucu bani Hasyim dan bani Muttalib. Mereka ini haram mengambil zakat.
  • Bukan orang yang dibawah tanggungan orang yang memberi zakat. Maka seorang ayah tidak boleh memberi zakat kepada anaknya atas jalan fakir, miskin, adapun selain dari fakir dan miskin seperti anak itu berhutang harus ayah memberi zakat kepada anaknya. Begitujuga orang lain yang ada tanggungan dibawahnya.
  • Bukan orang yang di tahan dari memperguna harta dengan sebab bodoh, kanak-kanak, atau gila, yakni tidak diberi zakat pada tangan mereka itu tetapi hendaklah diserahkan kepada walinya.

الأقارب kerabat

  • Seorang suami tidak boleh memberikan zakatnya kepada isteri, karena ia berkewajiban untuk menafkahinya. Jika ia memberikan zakat kepadanya, maka seperti orang yang memberikan pada diri sendiri. Sedangkan isteri boleh memberikan zakatnya kepada suami menurut jumurul ulama, seperti dalam hadits isteri Ibnu Mas’ud yang bertanya kepada Rasulullah saw. bersama dengan seorang wanita Anshar. Rasulullah menjawab, لهما أَجران أَجر القرابة وأجر الصَّدقة “Keduanya mendapatkan dua pahala, pahala zakat dan pahala kerabat.” (Asy-Syaikhani)
  • Tidak boleh memberikan zakat kepada kedua orang tua, jika ia yang berkewajiban menafkahinya, sebab ini sama dengan memberi kepada diri sendiri. Sebagaimana tidak diperbolehkan memberikan zakat kepada anak yang menjadi kewajibannya.
  • Diperbolehkan memberikan zakat kepada kerabat lain, bahkan menurut madzhab Hanafi –yang memperluas kewajiban nafkah itu kepada kerabat– tetapi tidak menjadikannya penghalang diberi zakat. Sebab, penghalang zakat itu adalah bersambungnya manfaat antara pemberi dan penerima zakat, yang mengesankan bahwa ia memberikan pada diri sendiri seperti yang terjadi pada suami isteri, kedua orang tua dan anak.
Zakat harta di Malaysia

Berikut adalah jenis zakat yang ada di Malaysia:

Situs tentang Zakat KLIK