Translate

||| Tentang Aku |||

Foto saya
Jenaris, Kajang Selangor, Malaysia
¤¤ Penyair nan tidak akan berhenti memaparkan sesuatu. Berkata benar biar pahit sekali pun. Kata kata biarlah membawa makna. Makna jangan berbau hina.¤¤

Perlu Baca

masalah tanah pusaka Md Sesh masih tidak selesai Klik Label: Pusaka Mengambil hak milik orang lain tanpa mengikut panduan Islam adalah HARAM; akta tanah yang dipinda oleh manusia hanya perangkap NERAKA bagi mereka yang tamak akan harta dunia

16 Ogos 2011

Terkenang Apak & Emak di Hari Raya


Selalunya bila hari raya menjelang tahun 60an & 70an aku masih bergantung dengan apak untuk membeli pakaian raya; tahun '75 ketika sekolah menengah barulah pandai beli sendiri. Dua pekan yang sering apak bawa berbelanja. Gopeng & Batu Gajah.

Gopeng biasanya tak banyak pilihan, setakat nak cari baju tu mungkin ada sebuah dua kedai pakaian. Di Batu Gajah agak banyak pilihan. Paling tidak apak akan belikan dua pasang pakaian biasa sepasang Baju Melayu. Baju Melayu pun bukan beli setiap tahun kalau boleh pakai yang tahun lepas, pakai saja baju yang lama. Kasut sepasang. Jika zaman dulu selalu kasut beli di Bata sahaja tak banyak pilihan bagai sekarang ini.

Seronoknya berhari raya di zaman kanak-kanak dulu. Dapat pakaian baru itu satu kemestian, selain itu paling suka adalah persekitarannya; dengan panjutnya; meriam buluh serta meriam tanah yang sahut bersahut pun juadahnya. Jika berkesempatan aku rajin juga buat panjut dari buluh. Panjut dari pelita memang telah sedia ada.

Selalunya emak akan buat kuih Putu Kacang, Bahulu yang acuan ikan emas itu; Kuih Bakar dan beberapa kuih dari mentega. Aku memang rajin menolong. Kak Nomie pula rajin buat Kuih Siput. Kalau Bahulu untuk uli tepung & telor memang suka sangat guna jenis uli spring itu. Kuih Bakar aku suka tekatkan acuannya. Zaman itu tak ada elektrik semua guna dapur minyak tanah atau bakar guna kayu api sahaja.

Rendang pula selain rendang biasa, emak rajin buat Rendang Tok. Ketupat kami buat sendiri lemang tenguklah kedaaan kadang-kadang apak tempah orang buat sahaja. Kawasan rumah pusaka kami memang banyak pokok buluh lemang jadi tak jadi masalah jika nak bakar lemang sendiri.

Bagaimana semua suasana ini boleh berulang jika kampung tidak lagi jadi impian kita menjaganya. Anak kampung merantau di kota dan ada yang berkata.

"Nak buat apa balik kampung iDAN, rakan kita semua telah tiada, semua budak muda dah tak kenal kita!" bagi ku pula nak buat apa tinggal di kota rakan semua telah tua & semakin meninggalkan kita. Anak-anak pun tak semua sukakan ibu ayahnya menganggu hidup mereka. Mereka semakin mabuk dengan kejutan kota.

Bila aku congak usia apakah sempat aku beraya lagi sekitar 10 kali lagi. Naa mungkin. Hatta itu anggaplah Hari Raya Tahun ini adalah hari yang amat gumbira buat kita.
BPA di Ipoh pun macam tak boleh membantu, Pejabat Daerah & Tanah Kampar
(PDTK) asyik nak sebut akta tanah itu saja.
Tiga geran tanah pusaka Md Sesh memang tak datang-datang
lagi Bil Cukai Tanahnya. Kes TANAH AIR HANGAT tu semalam telah bincang dengan Kak
Nomie memang agak samar statusnya.

- mungkin mmg kena lelong - mungkin memang Md Sesh dah jual - mungkin
ianya pajakan dah sampai tempoh - lagi pun dah lepas ke tangan orang -

Tapi yang 3 geran ni masih tak berusik tanahnya. (Mungkin ada lagi)
Yang terkilannya patut BPA jangan buat keputusan
Biarlah PDTK yang beri tahu status sebenar...
Kalau lelong memang boleh dipertikai
sebabnya kami tak dapat surat notis lelong pelbagai
masa yang sama kami dapat tebus TANAH PAYA ASAP
yang 5 ekar lebih geran tetap dan sebelahnya 5 ekar lagi pajakan negeri

Sekarang ni 3 geran masih tak jumpa.
Tanah tapak kedai, tanah Wan Ham, & tanah dekat rumah Pak Aris .
Nama Md Sesh & abg kandung si Yot mesti ada dalam geran tu.

Jika Pejabat (PDTK) ini bagus perkhidmatannya
Kalau pun tiada nombor geran atau lot tanah akibat waris Opah Bi... sebelah
AC Mizal yang kasi ceroboh Peti Besi Hijau Gajah tu.
Tak kan tak boleh kesan tanah pusaka kami.

Waimanya tak sesukar mana pun PDTK jika nak sudi bantu kami. Takkan
sukar mana pun nak cari pemana Md Sesh biar pun tanpa nombor Kad
Pengenalan di geran. Tak sebesar mana tanah Mukim Teja itu.
Jika asyik gah dengan akta tanah & nak lelong memanglah keadaan akan
jadi tambah rumit!. Semuanya jadi susah.