Translate

||| Tentang Aku |||

Foto saya
Jenaris, Kajang Selangor, Malaysia
¤¤ Penyair nan tidak akan berhenti memaparkan sesuatu. Berkata benar biar pahit sekali pun. Kata kata biarlah membawa makna. Makna jangan berbau hina.¤¤

Perlu Baca

masalah tanah pusaka Md Sesh masih tidak selesai Klik Label: Pusaka Mengambil hak milik orang lain tanpa mengikut panduan Islam adalah HARAM; akta tanah yang dipinda oleh manusia hanya perangkap NERAKA bagi mereka yang tamak akan harta dunia

04 Disember 2011

GEMPA BUMI


Khamis, September 27, 2011 7:23 malam

Author: Hamba Allah

TANDA GEGARAN

Peringatan semula! tolong lah baca!! Semalam, siaran RTM di Negeri Pahang tergempar ramai orang terdengar bunyi dentuman yang sangat kuat disusuli gempa bumi selama 3 minit, mungkin ini tanda-tandanya bencana bumi bakal berlaku di Malaysia. Tak mustahil ini tanda awal kiamat.

Kepada semua yg bergelar muslim,hari ni pakar meteorologi bhgn bunyi dari Rusia mendapati sesuatu bunyi ganjil spt ngauman raksasa dari bwh mantel bumi.menurut para ulama kemungkinan besar itu ialah suara Dajjal yang berusaha utk naik ke muka bumi.

Oleh itu kita disuruh sentiasa tak berhenti azan dan solat, sebarkn kpd umat ISLAM yang lain. Amanah! Wallahualam.

KITA YANG MENENTUKAN DIRI KITA

Jangan pintas untuk baca ni. Sebarkan kalau sayang pada Islam. tolong majukan mesej ni kepada sumua orang Islam! jangan sombong dan bongkak, bertaubatlah selalu selagi pintu taubat masih terbuka.

iDAN:

Pernah gegaran gempa bumi ini berlaku di Pedas Negeri Sembilan; kenapa kejadian berlaku di tempat tertentu sahaja. Jika berlalu gempa atau banjir yang besar akan pasti mengancam nyawa kita. Itu juga tanda kiamat kecil atau bala yang Allah SWT mahu turunkan kepada hambanya yang ingkar akan amanat-Nya.

Kolam air panas biasanya terjadi akibat pemanasan air bawah tanah oleh magma.Magma yang panas akan memanaskan air yang mengalir di bawah tanah.Sesetengah air yang telah dipanaskan itu mengalir keluar melalui rekahan pada permukaan bumi lalu bertakung menjadi kolam air panas.

Di Malaysia ,terdapat beberapa kolam air panas seperti di Pedas(Negeri Sembilan),Tambun (Perak),dan Setapak(Kuala Lumpur).Geiser pula biasanya terdapat di kawasan gunung berapi seperti di New Zealand dan Amerika Syarikat.

Ramai orang mempercayai bahawa air panas dari perut Bumi boleh menyembuhkan pelbagai penyakit kulit .Hal ini dan pemandangan yang menarik telah menyebabkab kolam air panas dan geiser menjadi tumpuan para pelancong.

Gempa Bumi sebenarnya ialah gegaran kerak bumi.Ia terjadi apabila kepingan batuan di kerak bumi bergerak.Kerak bumi sebenarnya terdiri daripada kepingan -kepingan batuan yang besar.

Pergerakan kepingan batuan itu menghasilkan gegaran dan rekahan pada permukaan Bumi,iaitu Gempa Bumi berlaku.Kekuatan gempa bumi diukur dengan Skala Richter.Semakin besar nombor skala ,semakin kuat Gempa Bumi yang berlaku dan semakin banyak kerosakan yang dialami.

Gempa Bumi yang kuat akan menyebabkan bangunan ,jalan raya ,dan jambatan retak dan runtuh.Bekalan air dan elektrik juga terputus.Kebakaran turut berlaku dan banyak nyawa akan terkorban.Biasanya ,bangunan di kawasan yang selalu dilanda gempa Bumi didirikan di atas tapak yang dapat menyerap gegaran.

Kesan gempa bumi

Gunung berpi ialah suatu rekahanl pada kerak bumi.Ia terbentuk akibat letusan gunung berapi dan gunung berapi biasanya terjadi di kawasan kerak bumi yang lemah.

Terdapat tiga jenis gunung berapi,iaitu:

a)Gunung berapi aktif:Gunung berapi yang sering meletus
b)Gunung berapi pendam:Gunung berapi yang berahat selama beberapa tahun tetapi meletus dari semasa ke semasa.
c)Gunung berapi mati;Gunung berapi yang tidak meletup lagi.

Gunung beapi bukan sahaja terdapat di atas daratan,tetapi juga di dasar laut.Apabila letusan gunung berapi berlaku di dasar laut ,ombak yang amat besar (tsunamai )akan dihasilkan .Ombak ini akan memusnahkan pelabuhan dan kawasan persisiran pantai.

Komet merupakan salah satu ahli sistem suria .Komet terdiri daripada ketulan ais (campuran debu dan gas yang beku). Komet juga beredar mengelilingi Matahari. Komet yang paling popular ialah komet Halley. Komet ini mengambil 76 tahun untuk melengkapkan edarannya dan dijangka muncul semula pada tahun 2062.

Di langit selatan pula terdapat buruj yang boleh dijadikan panduan untuk mengetahui arah selatan dan sesuatu tempat. Buruj ini ialah Buruj Salib Selatan (Crux), yang dikenali di kalangan nelayan tempatan sebagai Buruj Pari. Buruj ini akan berada di tengah meridian langit selatan pada waktu maghrib di antara bulan Mei dan Jun. Arah yang ditunjukkan oleh garisan yang menyambungkan bintang A dan B ketika tersebut adalah arah selatan. Unjuran garisan tersebut kearah yang berlawanan untuk
mengetahui arah utara dari sesuatu tempat.

Untuk mengetahui kedudukan Bintang Kutub, terlebih dahulu hendaklah kenal dan camkan bentuk Buruj Bajak.Pada waktu malam di antara bulan Disember sehingga Mei setiap tahun, terdapat satu buruj lain yang menarik di tengah-tengah langit, iaitu Buruj Orion (Al-Babadur/Belantik). Buruj ini mudah dikenali kerana ia mempunyai tiga bintang berderetan di tengah-tengahnya. Ketika Buruj Orion berada di tengah-tengah langit dalam pergerakan hariannya (dikenali sebagai fenomena istiwa buruj) unjuran garisan yang menghubungkan Bintang Rigel dan Bellatrix menunjukkan arah utara. Bintang tiga berderetan dalam Buruj Orion pula digunakan oleh nelayan di Pantai Timur Malaysia sebagai panduan untuk kembali semula ke daratan dan menentukan arah kiblat.

KIAMAT KECIL

Sebenarnya bukan di N.Sembilan saja, tapi di mana-mana. Kematian adalah umpama
kiamat kecil (rujuk sumber Hadith di akhir artikel ini). Marilah kita doakan
agar keluarga di bawah ini diberi kesabaran menempuh dugaan yang amat berat
ini, dimana 3 orang anak-anak mereka yang masih kecil dihanyutkan oleh arus
deras di Hutan Lipur Ulu Bendul, Negeri Sembilan pada 3 Mei 2011. Ini adalah
kejadian kedua di N.Sembilan dalam tempoh sebulan.

Memang 2-3 hari ini hujan begitu luar biasa sekali di Negeri Sembilan dan
lain-lain tempat di Malaysia. Dua hari saya berulang dari Seremban ke hospital
Tampin, kerana ayah masuh wad (bilalah nak siap Hospital Rembau?).

Isnin petang 2 Mei 2011 banyak jalan dinaiki air, nak isi minyak di stesen
Petronas pekan Kota, air naik sampai buku lali, baru kereta depan nak isi
minyak, blackout, semua api padam.

Selasa petang 3 Mei 2011, sekali lagi hujan yang begitu luar biasa, dalam
perjalanan balik, banjir di pekan Pedas simpang tiga nak ke tol. Kenderaan JKR
dan ramai petugas JKR berada di lokasi. Sepanjang hayat saya, rasanya inilah
kali pertama saya lihat banjir di pekan Pedas, macam di Terengganu pula pada
musim tengkujuh.

Ajal maut di tangan Allah. Harap pihak berkaitan memberi lebih banyak
peringatan dan meletakkan papan tanda mengenai bahaya Kepala Air seperti pada
hujung artikel ini. Juga memantau sekiranya ada pembalakan haram atau
penerokaan tanah haram yang memburukkan lagi fenomena Kepala Air.

Hari Isnin tu pula saya dikunjungi oleh seoarang ahli tasauf. Katanya terlalu
banyak fitnah tersebar sekarang. Dia ingatkan saya sekeluarga agar banyak
bertaqwa, jaga amal ibadah yang wajib dan sunat. Banyakkan zikir, Selawat, baca
Al Quran , ayat Kursi dan macam-macam lagi. Tapi apa yang beliau tekankan ialah
banyakkanlah Selawat kerana Allah, banyak selawat kerana ianya penting dan amat
mudah. Juga rujuk hadith di bawah yang menyarankan banyakkan Selawat.

Hidup di dunia hanya sementara, hidup di akhirat kekal sampai bila-bila.

Terbaru Kajang


Tetiba banjir kilat; tak siapa menduga air mendadak naik; ada yang tak sempat menyelamatkan kenderaan habis tenggelam ke aras bumbung. Di YouTube google saja Banjir Kajang; dapat dilihat mangsa banjir naik ke bumbung van yang hampir hapus ditenggelami air. Diselamatkan menggunakan tangga naik ke tingkat satu bangunan.

Esok lusa entah apa lagi berlaku di negara kita. Bila maksiat, rasuah pun fitnah bermaharajalela tunggulah bala yang bakal menimpa untuk semua. Tanpa mengira kita ini baik atau banyak dosa.