Translate

||| Tentang Aku |||

Foto saya
Jenaris, Kajang Selangor, Malaysia
¤¤ Penyair nan tidak akan berhenti memaparkan sesuatu. Berkata benar biar pahit sekali pun. Kata kata biarlah membawa makna. Makna jangan berbau hina.¤¤

Perlu Baca

masalah tanah pusaka Md Sesh masih tidak selesai Klik Label: Pusaka Mengambil hak milik orang lain tanpa mengikut panduan Islam adalah HARAM; akta tanah yang dipinda oleh manusia hanya perangkap NERAKA bagi mereka yang tamak akan harta dunia

04 April 2011

Lena AF9

ama Sebenar: Lenaber Binti Hadir
Nama Afundi: LENA
Asal: Sabah
Umur: 21 tahun
Pekerjaan: Peniaga pasar malam.

Berikan Perkara menarik tentang diri sendiri:
Saya mempunyai imej tersendiri, rambut panjang, periang, seorang yang memahami orang lain dan suka berkawan.

Perkara yang anda pernah buat, tetapi orang lain tidak?
Saya pernah menyanyi di pasar malam dan setiap orang yang lalu-lalang bagi Lena duit.

Jika diberi peluang berduet dengan artis luar negara, siapakah artis itu dan mengapa?
Vina Morales dan Jericho Rosales.

Pengalaman menyanyi sebelum memasuki Akademi Fantasia?
Pernah menyertai banyak pertandingan dan pernah bekerja di Trinity Butik.

Kenapa anda menyertai Akademi Fantasia?
Sebab Lena ingin membuktikan kepada orang-orang yang selama ini memandang rendah kepada Lena.

Jika tidak dapat menyertai Akademi Fantasia 9 ini, siapakah anda sekarang?
Seorang usahawan yang berjaya.

Siapakah penyanyi AF yang anda kagumi? Kenapa?
Shahir, sebab dia menyanyi dengan bersungguh-sungguh dan jujur.

Nama Sebenar: Queennera Francine Francis Kitingon
Nama Afundi: Nera
Asal: Sabah
Umur: 19 tahun
Pekerjaan: Pelajar.

Berikan Perkara menarik tentang diri sendiri:
Saya seorang yang suka budak-budak, sukakan binatang, penyayang dan manja.

Perkara yang anda pernah buat, tetapi orang lain tidak?
Buat riak-riak muka yang hodoh.

Jika diberi peluang berduet dengan artis luar negara, siapakah artis itu dan mengapa?
Michael Buble, sebab Nera minat sangat dengan genre Jazz dan minat dengan suara unik dan seksi Michael Buble.

Pengalaman menyanyi sebelum memasuki Akademi Fantasia?
Pernah mengikuti pertandingan menyanyi kecil-kecilan dan pernah mengikuti koir.

Kenapa anda menyertai Akademi Fantasia?
Nera ingin mencungkil bakat dan kerana AF mempunyai pakej-pakej pembelajaran vocal/muzik yang berkaliber.

Jika tidak dapat menyertai Akademi Fantasia 9 ini, siapakah anda sekarang?
Nera akan terus melanjutkan pelajaran dan modelling.

Siapakah penyanyi AF yang anda kagumi? Kenapa?
Stacy, sebab beliau rock, cool dan suaranya unik.

Nama Sebenar: Khairul Najmuddin Bin Abu Samah
Nama Afundi: Erul
Asal: Kuala Lumpur
Umur: 20 tahun
Pekerjaan: Pelajar IPT (Aswara).

Berikan Perkara menarik tentang diri sendiri:
Saya seorang yang periang dan sukakan benda-benda yang comel.

Perkara yang anda pernah buat, tetapi orang lain tidak?
Pernah berpeluang belajar bersama Jaclyn Victor, Syafinaz dan Dia Fadilla.

Jika diberi peluang berduet dengan artis luar negara, siapakah artis itu dan mengapa?
Nickhun, Justin Bieber, Lady Gaga, Rain, B2st, Chris Brown dan Neyo, kerana mereka semua adalah idola saya.

Pengalaman menyanyi sebelum memasuki Akademi Fantasia?
Pernah menjadi protege Jaclyn Victor, membuat persembahan bersama Mawi untuk Hari Ibu dan menyanyi dalam bahasa cina di Pesta Aswara 2010.

Kenapa anda menyertai Akademi Fantasia?
Untuk menimba ilmu dan mencari pengalaman belajar dengan tenaga-tenaga pengajar yang berbakat besar dan banyak pengalaman.

Jika tidak dapat menyertai Akademi Fantasia 9 ini, siapakah anda sekarang?
Seorang mahasiswa (Aswara).

Siapakah penyanyi AF yang anda kagumi? Kenapa?
Stacy dan Hafiz kerana kekuatan vocal nyanyian serta cara persembahan mereka menampakkan impak.


http://www.astro.com.my : Capaian ke Pelajar AF9


Kehadiran Cinta


Catatan ini bukan mahu menceriterakan tentang cinta kita terhadap Ilahi; ianya telah pasti & sentiasa kita jaga lantaran cinta kita kepada Ilahi amat abadi. Kekal & hadir buat dunia kini pun kelahiran semula di dunia nan kekal nanti.

Cinta yang mahu perkatakan adalah cinta terhadap pasangan kita yang dipanggil kekasih. Perlu diingat cinta ini jua akan dilahirkan semula di alam akhirat. Bagi seorang kekasih yang bernama perempuan atau isteri akan jadi Ketua Bidadari; usianya jika kita baca kitab sekitar 30an kekal & cantik biar pun tanpa dibantu solekan. Tinggi lampai bayangkan kulitnya amat lembut berseri sampaikan kalau kita baca kitab, andainya kaki Bidadari ini terjuntai dari langit; semua lelaki di dunia akan gila asmaradana. Emm! terlihat kaki belum lagi wajah & anggota.

Bila telah dinobatkan sebagai Ketua Bidadari bayangkan betapa cantiknya kekasih kita ini bersama dengan kejelitaan Bidadari-Bidadari yang lain.

Suami pula pastilah sekacak yang kita impikan, takkan tua, takkan amat boroi bagai aku ini, amat menyayangi isterinya malahan sentiasa bertanggungjawab kekal bernafas dalam suasana damai lagi harmoni. Jika kita baca kitab setiap hari Jumaat ada pasar lambak yang terlalu luas & para suami akan membawa pulang pelbagai hadiah untuk Bidadari-Bidadarinya. Yang menariknya pasar ini ada kelainannya seperti Hadith ini;

"Di dalam syurga terdapat sebuah pasar yang didatangi penduduk syurga setiap hari Jumaat. Angin bertiup dari sebelah kanan menyentuh muka dan pakaian mereka, menyebabkan muka dan pakaiannya bertambah cantik, tampan dan indah. Ketika mereka pulang ke rumah didapatinya isteri mereka bertambah cantik dan indah. Kata mereka kepada isterinya, “Engkau sungguh-sungguh tambah cantik dan pakaianmu tambah indah sepeninggalanku.” Jawab isterinya, “Engkau demi Allah sungguh tambah tampan dan pakaianmu tambah indah pula sekembalimu.”

Siapa tak mengidamkan kecantikan & ketampanan. Jika di dunia kita adalah manusia hodoh di sana tidak lagi; Jika di dunia kita ini tiada darjat & status di sana tidak lagi. Keimanan itu adalah status kita.

Isunya bukan aku nak ceritera perkara ghaib yang kita impikan; tetapi sesungguhnya untuk mendapatkan nilai keindahan syurga perlulah adanya cinta. Jika tiada cinta bagaimana akan ujudnya seorang isteri atau suami yang kita sayangi. Apalah indahnya syurga jika tiada seorang suami atau ketua rumah tangga. Apa maknanya Ketua Bidadari tanpa suami tempat mengadu. Ketua Bidadari yang mana milik jawatan ini adalah kekasih@isteri kita di dunia.

Jika tanpa cinta bagaimana seorang isteri mahu menghormati suami. Bagaimana seorang lelaki mahu menyayangi isterinya jika di hatinya hambar belaka. Jika tanpa rasa cinta bagaimana seorang isteri suka mendengar pendapat suami. Bagaimana mahu berbual mesra, berkawan rapat & saling rasa kerinduan.

Jika seorang kekasih itu adalah orang yang paling kita benci; pasti bayangnya pun kita benci. Hatta jika boleh bayangnya pun kita tak mahu jatuh pada anggota kita.

Cinta bukan boleh dipaksa; sering kita ucapkan begitu. Seyogia jika telah ada jodoh itu bukanlah namanya kahwin terpaksa. Itu adalah ujian agar kita belajar bercinta jika hati itu kering gersang terhadap pasangan kita. Jodoh bukannya hak kita, jodoh adalah ketentuan Ilahi. Kehadiran jodoh adalah kehadiran cinta yang perlu kita jagai. Kita sering tersilap bila sampai jodoh hati merewang pada nan lain. Hati tertipu sebenarnya bilamana jodoh telah di depan mata tapi kita biar & abaikan ia.

Apa akan jadi setelah kita mati; apakah di kelahiran semula kita berhak mencari jodoh segala; berhak kahwin lagi dengan paluan rebana & kenduri kendara di syurga sana. Dialah kekasih kita; isterilah kekasih kita, suamilah kekasih kita, biar buruk biar boroi biar gendut biar hitam legam biar rongak biar sakit mata memandang.

Kita asyik leka sebenarnya, asyik tergoda pada artis yang tampan & jelita, asyik berangan nak kejar Amoi Arab atau Pria Tampan atau Anak Raja. Tertipu bagai Adam & Hawa sampaikan dicampak dari syurga. Kenapa kita tidak belajar menyintai kekasih@isteri@suami kita seadanya. Sesungguhnya. Selagi & semahu-mahunya.

Soal Hati



Ila: Salam


iDAN: Wsalam siapa pula ni...
lama amat tak tegur pakcik
gambar pun dah berubah
mana lama amat menghilang



[Ila]
pakcik...
sy nak mintak pendapat pakcik la

[iDAN]
apa dia ini soal hati ke
ada org merisik ke

[Ila]
xla...

(lama senyap)

[iDAN]
mana lak ni...

[Ila]
mmg soal ati pn...

[iDAN]
ngapa dah jatuh cinta ke

[Ila]
sy sukakan seseorang...

[iDAN]
bagus tu
ok dengan siapa

[Ila]
dia salu wt sy gembira
tp...dia hak org lain...
dia xtau sy suka kan dia...
kami berkawan....

[iDAN]
payah tu
takkan nak rampas hak orang

[Ila]
2 la...
tp setiap kali sy ckp ngn dia...
sy rasa gembira sgt

[iDAN]
kalau mereka mmg merancang nak berumah tangga kena pujuk hati tu cari lain lah
nanti kekasihnya tahu hati ila payah tu

[Ila]
sy xkan rosakkan hati org..
demi hati sy....
sy harap sgt²...perasaan sy ni hilang

[iDAN]
emm! cubalah jadikan dia kawan sahaja
cinta tak semestinya tercapai
tapi pakcik risau kut kekasihnya anggap yg tidak²
dan cinta xsemestinya memiliki kn...
Ila carilah org lain sebaik dia
takkan tak ada
mmg cinta macam tu'
tapi luka amat
kalau jodoh pada yg lain bukan org kita cinta
rasanya tak menarik dunia ni
Ila cubalah jatuh cinta dengan org lain
jadikan dia tu sahabat sahaja

[Ila]
ade org cintakan sy...
tp...sy xcintakan dia...

[iDAN]
kecuali dia tak serius sangat dengan kekasihnya

[Ila]
hati sy kosong...

[iDAN]
emm! Kosng boleh diisi
Ila lebih senang kita hidup dengan org yg menyintai kita dari kita nak kejar cinta na tak pasti

[Ila]
xmungkin...
sy bahagia tanpa cinta
mungkin...keserasian kami
bergelak ketawa menyebabkn sy menyukainya

[iDAN]
rasanya itu perasaan sahaja
pakcik rasa

[Ila]
perasaan???
tp knp perasaan ni mesti ada

[iDAN]
kalau jejaka yang kejar Ila tu ikhlas.. itu cinta sejati Ila yg sebenarnya
dia hak orang Ila… selalu macam tu
jika jodoh nak sampai
banyak yg goda kita
selalu org putus tunang sebab org ketiga
pakcik tak sedap hati dengar masalah org ketiga ni
baik kejar cinta yg betul² ikhlas kat kita
bila jodohnya smpai nanti
takut Ila frush amat
mula buat perkara yg tidak²
tu yg tak suka tu...

[Ila]
jgn risau ...
sy xkn wt cm 2

[iDAN]
bunyinya macam tu
frush bercinta ni sakitlah Ila
apa salahnya terima sahaja cinta org yg mmg suka kat Ila... mudah kan?
lama-lama kalau dia baik pasti Ila rasa terlindung...
yg penting dia seorang yang bertanggung jawab...
mengejar cinta ini mmg indah tapi tak berpenghujung
tau-tau dah tua macam pakcik ini....
tak siapa yg benar-benar cintakan diri kita
paling sedih nanti bila Ila sakit
org yg tak cinta sungguh² dengan kita Ila
biar pun kita duduk sebumbung bila kita sakit dia akan rasa kita menyusahkan dia sahaja..
berharapkan kita cepat mati sahaja
tidak bagi mereka yg benar² cinta Ila
masa muda lain
dah tua baru kita tahu nilai cinta pasangan kita

[Ila]
terima kasih pakcik...
sy hargai sgt² nasihat²

[iDAN]
ramai kalangan org tua berpisah lantaran perasaan ini...
bagi pakcik cinta hingga ke akhir hayat
kalau Ila muda mungkin cinta itu bercampur dengan nafsu pelbagai
kurang cinta nafsu itu penyelamat
bila dah tua baru kita tahu
bayangkan pakcik dah tua ni dengan sakitnya
boroinya
nak kejar bini yang masih anggun
jalan nun jauh dari kita
benda macam ini Ila akan tempuh
bayangkan ramai kalangan wanita setua pakcik
gemuk² tak menarik lagi
bagaimana suaminya nak sayang & cinta
jika bukan benar² bernikah lantaran cinta..

[Ila]
Ila akan cuba melupakan cinta ini

[iDAN]
Baguslah jika pemuda yg menyintai Ila itu benar-benar jujur
Terimalah dia
Kalau Ila tak suka sabarkan saja
Cinta akan dating jua buat Ila
Biaralah bernikah dengan jpemuda yang benar-benar
Cinta sesame cinta.

[Ila]
Okeylah pakcik Ila minta diri laporlah sangat ni!.

(gambar sekadar hiasan!)